Aihe: Sankareiden sankarit
1 2 3 4 5 6
Tsugu Way
15.12.2004 23:50:43
Lueskelin tuossa alkuillasta uusinta Soundia. Siinä jatkui tuo mainio juttusarja "Sankarien sankarit". Artikkelin luettuani jäin pohtimaan, että kukahan minun sankarini olisi (mikäli pääsisin haastateltavaksi Soundiin). Koko illan käytin tämän asian pohtimiseen. Hankala valinta, kun täytyy valita vain yksi. No, pohdinnan jälkeen ymmärsin kuitenkin kirkkaasti, että minun suurin sankarini on Keith Richards (ja pysyn valinnassani vaikkei minua ikinä Soundin haastatteluun huolittaisikaan).

Niin, ja sitten perustelut: Keith Richards on koko rock`n rollin ruumiillistuma. Elävä riffi. Mies joka on kasvanut yhteen Telecasterinsa ruosteisiin kieliin. Ja mikä tärkeintä - Keith jäi henkiin, kuten aidon sankarin kuuluukin. Morrison, Hendrix ja kumppanit eivät jääneet.

Jahas, nyt kuuntelen vielä Wild Horsesin tämän kunniaksi ja painun pehkuihin..
Jormaz
15.12.2004 23:52:06 (muokattu 16.12.2004 00:02:24)
Kirk Hammett

L: Kuvitteellisten henkilöiden puolelta MacGyver

L: Edesmenneiden puolelta Törni.
Andrey Bolshakov - Master of Shred
Kimmo72
15.12.2004 23:58:34
Lauri Törni
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.
Sunrise
16.12.2004 00:14:20
Kirk Hammett
Krice
16.12.2004 01:23:57

K.K. Downing. Mystinen tyyppi.
Wiitala
16.12.2004 02:15:04
Sami Kuoppamäki - Tämän hepun ansiosta nimittäin kapulat ovat pysyneet käsissä vaikka kuinka vituttaisi.
Elämälläkin on viimeinen käyttöpäivä.
Mook
16.12.2004 06:18:17
Kurt Vonnegut
Jani The Rock
16.12.2004 06:54:01

H.P. Lovecraft. Ehtymätön innoituksen lähde.
The road never ends for me, kid.
sirdickyj
16.12.2004 08:17:55
Steven Tyler, David Lee Roth. Sirkushuveja köyhille, ja paljon itseironiaa sekä älykkyyttä sanoa sanottavansa niin että se kiinnostaa. Ja Tyler on lisäksi maailman kovin laulaja.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Juzzu
16.12.2004 08:18:24
Kirk Hammett

Ihan oikeasti?
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
Kakemakeväke
16.12.2004 09:01:19
Ihan oikeasti?

Älä kysele, vaan vastaa.

Clint Eastwood elokuvien puolelta. Musiikin puolelta täytyy palata myöhemmin asiaan.
Rock-musiikki pelasti minut urheilulta.
Torniojaws
16.12.2004 09:13:31

Se on joko Tony Iommi, Dino Cazares tai Joe Satriani. Iommin materiaalilla sitä iloteltiin ensimmäiset pari soitteluvuotta, sen jälkeen Cazaresin materiaalia kolmisen vuotta ja tällä hetkellä sitä Satriania.
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Leikari
16.12.2004 09:21:42 (muokattu 16.12.2004 09:47:02)
Minun sankareita ovat:

Arvo Ylppö - pieni suuri mies, jonka natsimielisyys halutaan kieltää - tosi mies, joka osoitti että koolla ei loppujen lopuksi ole väliä!!

Urho Kekkonen - itsekeskeinen vallankahmija, joka nuorempana vei leskiltä rahat ja koskiomaisuudet, suosi lahjontaa ja korruptiota vielä 70-luvullakin, pökki toisten vaimot, oli kova urheilemaan ja juomaan viinaa - siis: miesten mies - tällä oli eniten munaa.

Mikael Agricola - ilman tätä miestä ei olisi pakkoruotsia - puhuisimme sitä äidinkielenämme: Agricola pelasti maamme muusikot vääntämästä kaupallista ultrasuosittua ylikansallista ruotsalaista poppipaskaa - sen sijaan saamme vapaasti toteuttaa itseämme omaehtoisesti marginaalien mongerrusrokin parissa . Pisteitä laskee: M.A on amislaisten teinihevarien syntipukki sille, että nykysukupolvet joutuvat kärsimään tiukkanutturaisia ruotsinmaikkoja

Tarja Halonen - maan äiti kovien heebojen joukossa - parta vain puuttuu

Aleksis Kivi - väärin ymmärretty ja oman aikansa hylkäämä nero - nimeltään melkein sukua M.netin Kivelle - voiko M-nettiläinen häntä sankarilistalla ohittaa

Risto Ryti - teki mitä miehen täytyy tehdä ja ainoa joka suoraselkäisesti vastasi teoistaan

Elias Lönnrot - työnvieroksuja, joka diggasi musaa & hengaili mestoissa pitkin laulumaita - rock´n roll -asenne ennen kuin rokkia oli edes keksitty

Adolf Ehrnrooth - jatkosodan everstiluutnantti, joka amfetamiinipäissään tapatti miehiään omalla tykkitulella - tosi rock´n roll: - huumehoureita, verta ja rankkaa jytinää. Mies, joka myöhemmin keräsi kaikkien mannerheimristinritarien ansaitseman kunnian omaksi pönötyksekseen - kyllä yksi hurriupseeri tuhat suomalaista korpimosuria päihittää!

Jean Sibelius - sikari suussa on vaikea päättää, että onko homoikoni vai Monica Lewinski. Jyhkeä musahahmo joka tapauksessa - alan tunnetuin suomalainen, jonka asemaa darudet, villevalot tai nighwishitkään eivät todellakaan uhkaa. Muusikoiden.netin harmaa eminenssi - todellinen kummisetä, jonka musa on iskostettu jo kansakoulussa/ala-asteella tai viimeistään kymmeninä itsenäisyyspäivinä jokaisen sielun musiikiliseen pohjavireeseen.

C.G.E. Mannerheim - lahtarikenraali ylimys, jolle hevonen oli tärkeämpi kuin Suomen Kohtalo! Mies tiesi tyylinsä eikä siitä tinkinyt - enpä tiedä ketään rokkaria tms., pärjäisi CGE:lle cooliudessa. Mannerheimkin todisti, että heterojen ei kannata yrittää tyylillä brassailla.- Freddie Mercury jne. ovat vain halpoja jäljittelijöitä tosi aristokraattiin verrattuna.
Mesikehrääjä
16.12.2004 09:25:53
Steven Tyler, David Lee Roth. Sirkushuveja köyhille, ja paljon itseironiaa sekä älykkyyttä sanoa sanottavansa niin että se kiinnostaa. Ja Tyler on lisäksi maailman kovin laulaja.
Steven Tyler on uskomaton kaveri. Yksi parhaista.
Chemo
16.12.2004 09:31:09

Johnny Ramone.

Mun tarinani Ramonesiin liittyen on vähän toisenlainen kuin monilla muilla: mulle Johnny ei ollut niinkään alkusysäys omaan soittamiseen, tyyliin "Hei! Kyllähän mäkin TON osaan!". Ennen bändiharrastusta mulla oli jo kohtuullisesti (olisko ollut 6-7 vuotta) ohjattua soittamistaustaa muista soittimista, enkä arastellut ollenkaan bändisoittamistakaan.

Siinä vaiheessa kun Ramones iski täysillä, mä olin jo kahlannut läpi aika paljon erilaista rockmusaa (ja kyllähän mä Ramonesin tietysti tiesin entuudestaan - biisinsä olivat jo pitkään olleet mun mielestäni todella hyvää rokkia). Mutta sitten mä oivalsin sen yksinkertaisuuden tehon. Vaikka mä olinkinkin digannut esim. David Gilmourin kitarasooloista paljon, suurimmassa osassa muusta musiikista ne olivat joko tyhjänpäiväistä pullistelua, tai "alalle vakiintuneen käytännön" mukaista kliseilyä - turhaa kuitenkin. Oli helkkarin vapauttavaa Johnnyn ja muiden "veljesten" musiikin kautta huomata, että kaiken turhan todella voi jättää pois, ja että itse asiassa se vain vahvistaa olennaista!

Nythän Johnny on jo mennyt, mutta mä olin onnekas ja ehdin näkemään sankarini muutamaan otteeseen. Mulle ikimuistoisin keikka oli Tavastialla '94, jossa änkesin eturiviin keskelle. Lämppärinä oli varsin passelisti Ne Luumäet.

Tänä päivänä mä teen enimmäkseen eri tyyppistä musaa kuin mitä Ramones oli. Silti: Johnnyn kautta mä muistan sielläkin sen, että turhat asiat kannattaa jättää pois. Ja pidän tuoreessa muistissa senkin miten energistä soittaminen Johnnyn tyylillä on: aina silloin tällöin Mosrite roikkumaan matalalle, Marsustäkki kuumaksi, em. väliin piuha, joku Ramones-levyistä soimaan PA:n kautta, leveä haara-asento, ja 1*2*3*4...
...ja jos uskot tuon, uskot mitä vain!
Timesby
16.12.2004 09:39:27

Kirk Hammet

Ihan oikeasti?

Hemmetin soitto 80-luvun levyillä ja liveinä on tosi hyvää. Kannattaa tutustua niihin, eikä vaan tuijottaa niitä virheitä, mitä se valitettavasti tekee nykyään livesoitannossaan. Ja mitä niihin sooloihin tulee, niin eipä ne iänikuiset kappaleiden jälkeiset wahsoolottelut paljoa esimerkiksi Wylden yksinsooloista eroa.

Minun sankari on James Hetfield. Sen riffittelyssä on asennetta.
"Vain pikkukaloilla on charmantti ote elämään."
Sehen Sie bitte diese Bindeglieg
Jormaz
16.12.2004 10:50:09
Joillekin meistä Kirk Hammett oli se ensimmäinen kitarasankari. Mutta eihän teinit tiedä kuin sen että se soittaa pahan kuuloisia wah-sooloja.
Andrey Bolshakov - Master of Shred
Torniojaws
16.12.2004 10:54:22

Joillekin meistä Kirk Hammett oli se ensimmäinen kitarasankari. Mutta eihän teinit tiedä kuin sen että se soittaa pahan kuuloisia wah-sooloja.

Olihan noita ennen Hammettiakin. Maiden, Priest, Ozzy, jne.
"No! This face is only a mask, a wicked ornament, Illuminated by an exquisite grimace, Look and see, atrociously contorted, The real head and the sincere face turned back under the shadow of the face which lies" - Charles Baudelaire
Mika Antero
16.12.2004 10:59:38 (muokattu 16.12.2004 11:00:45)
Vaikka en Leikarin provosoinneista aina pidäkään, niin tämä oli kyllä hyvä. Siinä tuli esille kärjistysten lisäksi monta ihan oikeatakin seikkaa joita ei mainittu ohjelmissa, jotka kertoivat näistä kymmenestä "suurimmasta suomalaisesta".

En väitä etteivätkö nuo kymmenen olleet aivan oikeita valintoja, mutta oli heillä ne huonotkin puolensa joista monien kohdalta yleensä vaietaan.

Ai niin, asiaan: Oma sankarini on musiikkipuolelta tietysti Keith Richards, tuo rock'n'roll-mytologian ruumiillistuma. Jos niinkus rokista puhutaan.
Metal God
16.12.2004 11:25:30
K.K. Downing. Mystinen tyyppi.

Samaa mieltä.
"How much more black could this be?" and the answer is: "None ... none more black."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)