Aihe: Vinyylisoitin reistailee
1 2 3 4 5 6
Nopeejanis
14.03.2006 18:18:44
Osaisikohan joku kertoa, että mikä vinyylisoittimessani on mahdollisesti rikki, kun levyt pyörii väärällä nopeudella. Kun valitsen 33 rpm nodeupen levyt pyörii liian nopeasti ja 45 rpm taas liian hitaasti. Nopeudet eivät kuitenkaan ole vaihtuneet päittäin koska kumpikaan nopeuksista ei ole oikea. Vetohihnan luulisi olevan kunnossa, koska jos se olisi päässyt löystymään levyt pyörisivät liian hitaasti eikä liian nopeasti. Toivottavasti joku osaa kertoa mistä saattaisi olla kyse.
Kiitos jo etukäteen.
Feggy
14.03.2006 18:47:01

Osaisikohan joku kertoa, että mikä vinyylisoittimessani on mahdollisesti rikki, kun levyt pyörii väärällä nopeudella. Kun valitsen 33 rpm nodeupen levyt pyörii liian nopeasti ja 45 rpm taas liian hitaasti. Nopeudet eivät kuitenkaan ole vaihtuneet päittäin koska kumpikaan nopeuksista ei ole oikea. Vetohihnan luulisi olevan kunnossa, koska jos se olisi päässyt löystymään levyt pyörisivät liian hitaasti eikä liian nopeasti. Toivottavasti joku osaa kertoa mistä saattaisi olla kyse.
Kiitos jo etukäteen.

Onko tuo suoraveto vai hihnasoitin? Onko nopeuden hienosäätöä?
Shake some action.
aikavaikea
14.03.2006 20:45:02
Onko tuo suoraveto vai hihnasoitin?

"Vetohihnan luulisi olevan kunnossa, koska jos se olisi päässyt löystymään..."

Ilmeisesti hihnasoitin :-).
What's the ugliest part of your body?
Nopeejanis
15.03.2006 07:06:37
Onko tuo suoraveto vai hihnasoitin? Onko nopeuden hienosäätöä?

Hihnasoitin ja nopeuden hienosäätöä ei ole.
noir
15.03.2006 07:35:23
Onko se ollut käytössä, vai seissyt pidemmän aikaa?
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Jesus Christ looks like me.
poppamies
15.03.2006 07:53:47

Mulla tulee mieleen muutama vaihtoehto. Yksi voisi olla että soittimessa on jännitteen valistin ja se on 220V asennossa. Jos näin laita 240V jos lmahdollista. Toinen vaihtoehto on että remmi ryömii moottorin vetoakselilla väärään asentoon.
G-strings are for strippers
thescientist
15.03.2006 10:47:23 (muokattu 15.03.2006 10:47:43)
En nyt viitsi avata omaa ketju kun tällanen mahdollisuus tuli, mutta siis osaisiko joku kertoa olisiko Helsingissä jotain pätevää vinyylisoitinsälä ja tarvike yms. kauppaa?
Following you across the interstate walking away, I'LL FIRE ON Kuunneltua Romantikkoitkijät #30 V.U.K #12
aikavaikea
15.03.2006 11:11:02
En nyt viitsi avata omaa ketju kun tällanen mahdollisuus tuli, mutta siis osaisiko joku kertoa olisiko Helsingissä jotain pätevää vinyylisoitinsälä ja tarvike yms. kauppaa?

http://www.kruunuradio.fi/
What's the ugliest part of your body?
Listen
15.03.2006 11:15:25
Saakohan mistään vetohihnoja levariin, jossa on 10" levylautanen? Tai pystyykö
sellaista värkkäämään itse vanhasta hihnasta, joka on löystynyt liikaa?
Karlsson
15.03.2006 11:19:44
http://www.kruunuradio.fi/

Ja hinnoista löytyy.

Suosittelen tsekkaamaan Vaasankadulla (flemarin päässä) olevan osto/myyntiliikkeen, siellä on jotain rompetta. Porthanin kadulla oli liike, josta sai vanhoista neuloista lähtien kaikkea, mutta se lopetti. Tosin tilalle pelmahti ihan samanlaista sälää kauppaava liike, että kannattaa käydä kysäisemässä.

Myös Iso-Roban siihen ei-kävelykatu osaan on tullut joku vanhaan hifiin erikostunut liike.
"Soitamme mieluummin ns marginaalimusaa." -KMT
FlatOutFucked
15.03.2006 14:50:52
Olen huomannut että kun kytkee phono -liitännän päälle, niin kaiuttimista tulee vaimea taustakohina, semmoinen häiriöhurina. Kohinassa kuulee myös vaihtelua, jos levarin metalliosia koskettelee.

Mix näin tapahtuu!?
There's a liar on the altar. The sermon never falter
This is religion. Your religion.
aleksi
15.03.2006 14:55:47 (muokattu 15.03.2006 14:56:17)
Olen huomannut että kun kytkee phono -liitännän päälle, niin kaiuttimista tulee vaimea taustakohina, semmoinen häiriöhurina. Kohinassa kuulee myös vaihtelua, jos levarin metalliosia koskettelee.

Mix näin tapahtuu!?

Ihan arvailemaan lähden, kun mikään tietäjä en ole, mutta eikös se ole maadotuksesta kiinni. Tosin kokonaan pois en ole tuota saanut ollenkaan, vaikka sen maadoituspiuhan olen hyvin kiinnittänyt. Kai se on sitä nautittavaa äänenlaatua sitten:)

Noin, kysynpä minäkin vähän neuvoa tässä samassa ketjussa. Eli olen tässä nyt parin vuoden ajan käyttänyt kaveripiirin vanhojen stereoiden vinyylisoittimet kaatopaikkakuntoon ja ajattelin, että ehkä nyt olisi aika hankkia se ensimmäinen kunnollinen vinyylisoitin. Ominaisuuksia en niin hirveästi tarvitse (siis ei dj-käyttöön), kunhan nopeuksia löytyy se tarvittava määrä 7"-12" ja kokopitkien kuunteluun. Mihin hintaan, minkä merkkinen ja mistä?
"Open hands to the wind."
noir
15.03.2006 14:56:25 (muokattu 15.03.2006 15:00:50)

Mix näin tapahtuu!?

Tseggaa maadotus, niinq.

EDIT1: Saakohan mistään vetohihnoja levariin, jossa on 10" levylautanen? Tai pystyykö
sellaista värkkäämään itse vanhasta hihnasta, joka on löystynyt liikaa?

Hihnoja saa melko varmasti mihin tahansa laitteeseen.

EDIT2:Noin, kysynpä minäkin vähän neuvoa tässä samassa ketjussa. Eli olen tässä nyt parin vuoden ajan käyttänyt kaveripiirin vanhojen stereoiden vinyylisoittimet kaatopaikkakuntoon ja ajattelin, että ehkä nyt olisi aika hankkia se ensimmäinen kunnollinen vinyylisoitin. Ominaisuuksia en niin hirveästi tarvitse (siis ei dj-käyttöön), kunhan nopeuksia löytyy se tarvittava määrä 7"-12" ja kokopitkien kuunteluun. Mihin hintaan, minkä merkkinen ja mistä?

Sam Other tuossa jo aiheesta pölisikin. Käytettynä saa ihan kelpoja halvalla. Alle satasella löytyy kyllä laite, josta tulee ääntä.
Mä haluun sua - sulta ei kysytä.
Jesus Christ looks like me.
FlatOutFucked
15.03.2006 15:16:31
Ihan arvailemaan lähden, kun mikään tietäjä en ole, mutta eikös se ole maadotuksesta kiinni. Tosin kokonaan pois en ole tuota saanut ollenkaan, vaikka sen maadoituspiuhan olen hyvin kiinnittänyt. Kai se on sitä nautittavaa äänenlaatua sitten:)

Joo, melkein tajusin mistä puhut, mutta mihin maadoituspiuha tulisi oikeaoppisesti kiinnittää? Uskoakseni tässä ollaan nyt oikeilla jäljillä, sillä kyllä tuossa roikkuu ylimääräinen metallipäinen piuha vailla tarkoitusta. En muista missä sitä on pidetty, mutta ennen hurinaa ei ollut, kai.
There's a liar on the altar. The sermon never falter
This is religion. Your religion.
Feggy
15.03.2006 15:59:40 (muokattu 15.03.2006 16:00:40)

Joo, melkein tajusin mistä puhut, mutta mihin maadoituspiuha tulisi oikeaoppisesti kiinnittää? Uskoakseni tässä ollaan nyt oikeilla jäljillä, sillä kyllä tuossa roikkuu ylimääräinen metallipäinen piuha vailla tarkoitusta. En muista missä sitä on pidetty, mutta ennen hurinaa ei ollut, kai.

Se tulee vahvistimessa olevaan paikkaan (ruuvi, jonka alle metallipää laitetaan ja kiristetään sitten ruuvi niin, että se pää pysyy sen alla). Maadoituspiuha siis. Jos vahvarissa ei ole paikkaan, sen voi panna mihin tahansa metalliseen kiinni, esim. kirjahyllyn tukirautaan.
Shake some action.
Listen
15.03.2006 16:18:38
Maadoituspiuha siis. Jos vahvarissa ei ole paikkaan, sen voi panna mihin tahansa
metalliseen kiinni, esim. kirjahyllyn tukirautaan.

Tai vahvistimen ulkokuoressa olevan ruuvin alle, käsittääkseni.
Milkop
15.03.2006 16:40:44

Hihnasoitin ja nopeuden hienosäätöä ei ole.

Mulle oli samaa ongelmaa hihnasoittimessa. Se oli päässyt löystymään reilusti, joten vaihdoin sen ja nyt toimii. Voisi olla ratkaisu sunkin ongelmiin.
Nopeejanis
15.03.2006 22:30:24
Onko se ollut käytössä, vai seissyt pidemmän aikaa?

Soitin on ollut kyllä koko ajan aktiivisessa käytössä.

Mulla tulee mieleen muutama vaihtoehto. Yksi voisi olla että soittimessa on jännitteen valistin ja se on 220V asennossa. Jos näin laita 240V jos lmahdollista. Toinen vaihtoehto on että remmi ryömii moottorin vetoakselilla väärään asentoon.

Remmi kyllä pyörii oikeaan suuntaan ja jännitteen valitsinta ei muistaakseni ole. Pitää vielä tarkistaa.

Mitään varsinaista muutosta ei muutenkaan soittimen säätöihin ole tehty. Onglemat alkoi itseasiassa aluksi sillä, että tempo nousi aina aika ajoin kesken kuuntelun nopeammaksi, mutta palautui melko pian takaisin normaaliin. Ja nyt sitten tempo ei enää palaudu normaaliksi vaan on järjestään 33 rpm pyöritysnopeudella liian kova ja 45rpm taas liian hidas.
Teijo K.
15.03.2006 22:45:08

Soitin on ollut kyllä koko ajan aktiivisessa käytössä.

Remmi kyllä pyörii oikeaan suuntaan ja jännitteen valitsinta ei muistaakseni ole. Pitää vielä tarkistaa.

Mitään varsinaista muutosta ei muutenkaan soittimen säätöihin ole tehty. Onglemat alkoi itseasiassa aluksi sillä, että tempo nousi aina aika ajoin kesken kuuntelun nopeammaksi, mutta palautui melko pian takaisin normaaliin. Ja nyt sitten tempo ei enää palaudu normaaliksi vaan on järjestään 33 rpm pyöritysnopeudella liian kova ja 45rpm taas liian hidas.

Miun soittimesta tuollainen vika korjaantui vaihtamalla sen kytkimen jolla pyörimisnopeus valitaan. Oireet oli täsmälleen samat.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1
Nopeejanis
17.03.2006 07:15:07
Miun soittimesta tuollainen vika korjaantui vaihtamalla sen kytkimen jolla pyörimisnopeus valitaan. Oireet oli täsmälleen samat.

Olisin todella kiitollinen, jos vielä viitsisit kertoa, että paljonko toi operaatio tuli maksamaan ja missä sen korjasit.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)