Aihe: Kitaratunnit
1 2
Take
19.11.2003 16:41:04
Onko järkevää aloittaa kitaran soittaminen, vaikka ikää on jo 16? Siis kyllähän sitä vielä hyvin voi oppia soittamaan kunhan vaan tarpeeksi harjoittelee?? Ketään täällä, joka olisi aloittanut kitaralla soittamisen vasta 16.v jälkeen?
Absoluto
19.11.2003 16:48:08 (muokattu 19.11.2003 16:48:45)
Ehdottomasti on järkevää aloittaa kitaran soitto vaikka olisi kuinka vanha. Ei se ikä haittaa vaikka olisit 61v. Jos intoa löytyy niin kitara vaan käteen heti!

EDIT:Itse taisin aloittaa myöskin 16 vuotiaana.
Älä ala huuteleen!
Dreameater
19.11.2003 16:49:47
Älä mieti kahdesti jos tekee mieli! Heti huomenna musiikkipuotiin!

Mä aloitin 15 kesäisenä ja jos en silloin ois aloittanut niin alottaisin nyt. Kaikki on kiinni harjoittelusta mutta suht pienelläkin harjoitusmäärällä oppii parissa vuodessa ihan mukavasti soittelemaan.
-J
19.11.2003 17:05:58 (muokattu 19.11.2003 17:07:57)
Kyllä musta tuntuu että leijonasosa M.netin kitaristeista on aloittanut harrasteensa siinä 13-17 ikävuoden välimaastossa, joten ei missään nimessä ole myöhäistä. Muistelisin itse aloittaneeni harrasteen joskus 15 ikävuoden korvilla, peruskoulun 9:llä.

Se sitten on hyvä pitää mielessä, että hyväksi soittajaksi tullaan kovalla harjoittelulla. Kukaan ei ole Tolkki, Stevie Ray tai Satriani parissa vuodessa. Eikä välttämättä edes kymmenessä! Siispä onkin erinomainen idea lähteä alkuun juurikin kitaratunneille ja katsoa ne perusteet&tekniikka kuntoon ennen varsinaisia haasteita!
Älä myöskään sorru huonoihin instrumentteihin. Tämä ei tarkoita tietenkään sitä, että pitäisi valita instrumentti juurikin siitä 1000e rivistöstä, mutta sellainen karkea hinta-arvio (uudesta) hyästä ensikitarasta voisi liikuskella vaikkapa 400e-800e paikkeilla. Enemmänkin on lupa maksaa jos on täppiä ja poikkeuksiakin toki löytyy hintahaarukan suhteen. Halpiskitaroiden parissa on kuitenkin usein vireongelmia ym. mieliharmia. Hyviä merkkejä ovat muutamia luetellakseni. Fender, Ibanez, Gibson, ESP ja Jackson.
Et maininnut kumpi kiinnostaa enemmän, akustinen vai sähkis, mutta em. merkit edustavat etenkin sähkisten 'luottomerkkejä'.

Onnea (mahdollisen) uuden harrasteen parissa!

EDIT: korjailua
Sisko tahtoisin näädän, mutta maailma on rotta!
Spiridon
19.11.2003 17:11:36 (muokattu 19.11.2003 17:12:46)
Ehdottomasti kannattaa jos kiinnostaa.
Itse aloitin 16 vuotiaana (kitara synttärilahjaksi), mutta eno aloitti jossain kolmenkympin ja neljänkympin välissä ja osaa kyllä kompata hyvin, soolottelu ei edes häntä kiinnosta, ei oikein missään vaiheessa. Kyllä se kerto, että kolme vuotta meni barren opetteluun, mutta hyvin ainakin se nyt näyttää luistavan.
Molemmat meistä olisi varmaan nopeammin "kaiken" oppinut jos olisi tunneilla käynyt (anteeksi hoono soomi).
Jos täytyy nimetä yksi hyvä urheilulaji, niin kyllä se on tämä koripulloilu.
vincent
19.11.2003 23:23:23
16 tai 66 - koskaan ei ole liian myöhäistä!
jaa ettäää.... mitäettää..?
M-Juhana
19.11.2003 23:45:37

Onko järkevää aloittaa kitaran soittaminen, vaikka ikää on jo 16? Siis kyllähän sitä vielä hyvin voi oppia soittamaan kunhan vaan tarpeeksi harjoittelee?? Ketään täällä, joka olisi aloittanut kitaralla soittamisen vasta 16.v jälkeen?

Hus hus jo soitinta hankkimaan ja vaikka niille soittotunneille. Niinkuin muutkin tässä ovat sanoneet koskaan ei ole myöhäistä aloittaa.

kts. allekirjoitus!
Koskaan ei ole myöhäistä......soittaa rokkia ...
-K-
20.11.2003 00:24:32

Minä itse ostin ekan skebani juuri 15-vuotiaana eikä se ikä tahtia haittaa, ei todellakaan... Joskus 10-vuotiaana olisi varmaan keksinyt aina muuta parempaa tekemistä kuin treenata. En tosin nytkään väitä että treenaisin laskelmallisesti, olen huomannut että ns. soittamalla oppiminen on minulle se mukavin ja hyödyllisin tapa. Eli jos vaikka haluat oppia jonkun uuden tekniikan ota selvää biisistä jossa sellainen olisi, sitten vaan treenaat biisiä pienissä paloissa ja siitä se lähtee.
Ei suotta elämys.
Keke Urlaub
20.11.2003 09:58:54

Itse opin barret joskus 11-12-vuotiaana mutta varsinaisesti kappaleisiin pääsin sisälle vasta paljon myöhemmin. Milloinkaan ei ole liian myöhäistä aloittaa. Jotkut soittaa 10 vuotta eivätkä osaa silloinkaan, joillekin pari vuotta tekee ihmeitä.
"And if Warhol's a genius, what am I, a speck of lint on the penis of an alien buried in gelatin beneath the sands of Venus" -kC
alKOaine
20.11.2003 17:24:23 (muokattu 20.11.2003 17:25:23)
Itse aloitin 18-vuotiaana, kun sain kitaran joululahjaksi. Tunneilla en ole käynyt, vaikka varmaan pitäisi..
Kohta tuleekin ensimmäinen vuosi täyteen kitaran soittamisessa. Omituista, tuntuu kuin olisin soitellut jo pari vuotta.. Olisinkin..
It ain't me, I'm no fortunate one..
Bantuteurastaja
20.11.2003 17:31:56
Joskus 14-vuotiaana sitä ajatteli olevansa jo liian vanha aloittaakseen, ja sama juttu vielä 16-vuotiaanakin. Köyhälistöä kun edustan, oli kuitenkin myös budjettikysymys, ja tietokoneilukin piti varmistaa ennen musisointia. Tulipahan sitä silti haalittua varsinaiset varat kasaan vielä pari vuotta tuon jälkeen, ja ihan mukavasti pyyhkii tilutusharrastuksen kanssa. Ei mitään tunteja luonnollisestikaan, tietotaidonjanoiset ihmiset kyllä tulevat toimeen itsenäisestikin. Nyt vaan vituttaa ettei aikaisemmin tullut aloitettua.
author
20.11.2003 22:27:41 (muokattu 03.02.2005 14:06:06)
Sama juttu. sain kitaran viime jouluna eli 16-vuotiaana. Joskus ketuttaa pikkasen kun miettii kuinka paljon olis voinu reenata enemmän, jos olisi aloittanut aikasemmin.

Mutta tarkemmin ajatellen, kitaransoitto kannattaa aloittaa juuri silloin, kun siihen on kiinnostusta. Näin varmasti myös kehittyy nopeiten.
aapiskukko
20.11.2003 23:00:16
No. Ite alotin 17 vuotiaana ja arvakkaa miksi? No siksi koska pikkuveli, joka on neljä vuotta nuorempi, sai kitaran ja oppi soittaan ja tulin kateelliseksi. Kolme vuotta oon soitellu ja ihan hyvinhän tuo kulkee.
Timo JM
21.11.2003 20:41:37

Muistaakseni Kanadalainen kitaravirtuoosi Frank Marino aloitteli saman ikäisenä (ellei ollut jo vähän vanhempikin) ja kehittyi yhdeksi kovimmista tiluttajista.
Fortune
21.11.2003 21:06:08
Muistaakseni Kanadalainen kitaravirtuoosi Frank Marino aloitteli saman ikäisenä (ellei ollut jo vähän vanhempikin) ja kehittyi yhdeksi kovimmista tiluttajista.

Älä nyt säikytä heti aloittelijaa pois hyvän harrastuksen parista.

Siis: voi ihmisestä tulla ihan oikea soittajakin, vaikka aloittaa myöhään. Tiluttajuus johtuu vain jostain asennevammasta ja mielen köyhyydestä, ei niinkään aloitusiästä.
Look behind you, a three-necked guitar!
Sarjakuvaa?
Timo JM
23.11.2003 18:35:33

Tarkoitin vain, että ikä ei ole oppimisen esteenä. Sitä paitsi on Marinolla ansionsakin. Mihinkähän mies on muuten kadonnut...
Hyla
23.11.2003 23:25:43
Tarkoitin vain, että ikä ei ole oppimisen esteenä. Sitä paitsi on Marinolla ansionsakin. Mihinkähän mies on muuten kadonnut...

Toivottavasti on vienyt Joe Satrianin, Vinnie Mooren ja Timo Tolkin mukanaan:)
Roadari
24.11.2003 11:16:33
Ystäväni tuossa osti muutama vuosi sitten Albert Järvisen kokoelma levyn ja innostui siitä niin että osti myös kitaran ja lähti kitaratunneille. Ikää miehellä tosin on pikkasen vajaa 50... Ihan kova komppikitaristi jo!

Roadari
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
kid ego
25.11.2003 11:49:29
16 ei ole ikä eikä mikään. Itse tosin soittelin klassista jo 8-vuotiaana, mutta sähkökitaraan tartuin vasta siinä 15- tai 16-vuotiaana. Siinä välissä oli muutama vuosi taukoa ja piti opetella kaikki alusta.

Aloittelijalle hyvää musaa on muuten Hurriganes. Siitä mun "rokkiurani" lähti.
Tiluttaja on harvinaisen ruma lintu Afrikasta.
jussiohman
25.11.2003 12:14:17
Se on älyttömästi yrittämisestä kiinni. Ite aloitin kohta vuosi sitten 16 vuotiaana soiton.
aveikkapataheluvanooiis!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)