Hei, olen menossa käymään Pariisissa piakkoin, ja haluaisin samalla perehtyä täkäläiseen musiikkimaailmaan. Olen toimittaja ja dj, joten aikomus olisi ihan oikeasti oppia jotain, eikä vain hengailla keikoilla. Myönnän, että tietämykseni aiheesta on perin puutteellinen, joten kaipaisin vinkkejä.. kaikesta. Mistä päin Pariisia löytyvät hyvät levykaupat à la Stupido / Popparienkeli tms.? Mikä on Ranskan johtava musiikkialan julkaisu (meidän Rumbaa ja brittien NME:ia vastaava) jota lukemalla voisi perehtyä aiheeseen ennen matkaa? Mitkä ovat parhaat keikkapaikat/klubit, joiden tapahtumakalenteria kannattaa pitää silmällä? Järjestetäänkö Ranskassa hyviä festareita? Mitä radiokanavia pitää kuunnella, jotta kuulisi muutakin kuin listahittejä (toimiiko Pariisissa/Ranskassa kenties jokin Radio Helsingin hengenheimolaiskanava)? Mitä muita hyviä bändejä siellä on kuin Phoenix, Air ja Daft Punk? Tietäisikö joku joitain hyviä indieyhtiöitä, joiden tekemisiin kannattaisi tutustua? Niin, ja osaan kyllä ranskaa ihan kohtalaisesti, että se ei ole mikään ylitsepääsemätön ongelma tässä. Kiitän jo etukäteen kaikesta mahdollisesta infosta ja toivotan aurinkoa kevääseenne - Sonja |
Hei. Tää on mielenkiintoinen asia tää pariisi. Mä oon käyny siellä monta kertaa jo koskaan ei oo silmät sen vertaa auki, että olisin sieltä oikeestaan mitään löytäny. Tosin siinä mielessä jos Pariisiin menee, niin vaikeaahan se on. Sen verran mä oon yhteydessä ranskan musiikkimaailmaan, että kuuntelen nettiradiolla Psylone.org ia lähes päivittäin ja mun jäävillä ranskan kielen taidolla en oo saanu mitään kumempaa selville. Mulla oli sellanen ranskalainen indiepop-verkosta favouritesissa edellisellä koneella, mutta tää macintosh hukkas ne sivut ja ämppärit. Ainakin pitää mainita Les Rhytmes digitales ja zoot woman. Tuo ranskan musiikkimaailman laita on aika kummallinen. Mitä mä oon airin haastiksesta lukenut, niin Airin ja phoenixin kaltasia bändejä ei oo paljoa tai ne on tosi pienten piirien musaa. Jotenkin se tyhjiö Ranskalaisessa popissa on kuulemma valtava. Ei tässä nyt oo parempaa tapaa auttaa, kun että kuuntele vähän psylone. orgia. Sieltäkin tulee paskaa musaa, mutta väliin mahtuu helmiä. "Älä naura rullalautailijoille, heillä on uskonto" -yle |