Aihe: Musiikin kirjoittaminen nuoteiksi 1 2 | |
---|---|
![]() 14.03.2005 12:31:31 | |
Auttakaa tyhmää hädässä! Musiikin teoria on minulle pääasiassa hepreaa vastaavaa selkokieltä. Eli pihalla ollaan kuin lumiukko pakkasella. Sen sijaan pystyn tekemään musiikkia pelkästään luottaen sävelkorvaani. Nyt vain pongahti eteen ylitsepääsemätön ongelma kun pitäisi saada musiikkia paperille nuottien muodossa. Onko esim. olemassa jotain kätevää ohjelmaa, joka tekee vaikkapa miditiedostoista printattavia nuotteja? Kosketinsoittimilla kun teen musiikkia, niin mieleeni juolahti tuollainen vaihtoehto.. Vai teettekö nuottinne ihan kynäpaperisysteemillä? Itse en todellakaan moiseen kykene, kun en osaa edes nuoteista soittaa, mutta onko paikalla henkilöitä, jotka pystyvät kääntämään kuulemansa musiikin paperille? "Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä | |
![]() 14.03.2005 12:36:55 (muokattu 15.03.2005 14:13:08) | |
ääh.. älä mitään midipaskaa sekota tohen nuottien kirjoittamiseen. kynä& nuottiviivasto meinigillä vaan.. ja taas se sama vanha vinkki : mene kirjastoon! sieltä löytyy varmasti oppikirja tuohonkin ongelmaan. tiedän sen koska olen itse lainannut! This guy can interface technology..! | |
![]() 14.03.2005 12:45:47 | |
Nyt vain pongahti eteen ylitsepääsemätön ongelma kun pitäisi saada musiikkia paperille nuottien muodossa. Onko esim. olemassa jotain kätevää ohjelmaa, joka tekee vaikkapa miditiedostoista printattavia nuotteja? Kosketinsoittimilla kun teen musiikkia, niin mieleeni juolahti tuollainen vaihtoehto.. Ainakin Finale periaatteessa kirjoittaa nuotteja miditiedostoista, mutta ainakin omista kokeiluistani on tullut poikkeuksetta erittäin huonoa jälkeä. Finale myös kirjoittaa nuoteiksi midi-koskettimistolla soittamasi asiat. Tätä tekniikkaa suosittelen ehkä lämpimämmin. Ongelmaksi voi tosin koitua esim. mahdolliset triolit biisissäsi. Niitä Finale nimittäin ei tunnista soitosta, vaan kirjoittaa kaiken "tasajakoisesti". Vai teettekö nuottinne ihan kynäpaperisysteemillä? Itse en todellakaan moiseen kykene, kun en osaa edes nuoteista soittaa, mutta onko paikalla henkilöitä, jotka pystyvät kääntämään kuulemansa musiikin paperille? Pystyn kääntämään paperille, mutta koneella on kivempi tehdä, kun korjaaminenkin on helpompaa. Käytän siis Finale2003-ohjelmaa. "Säveltäjä on säveltäjä vapaallakin." -Sam Other | |
![]() 14.03.2005 13:16:18 | |
Ehdottomasti ohjelma käyttöön, niin ei tarvitse arvailla jatkuvasti kirjoittamansa validiutta, ja toisaalta lukemiseenkin saa tukea. Sävelkorvastakaan tuskin haittaa on, totta kai sekin kannattaa valjastaa käyttöön. Pitäisi itse asiassa itsekin syventyä nuotitukseen ja nuottien lukemiseen, hyvin alkeellisella tasolla vielä liikuskelen. Onko noita ohjelmia ilmaisjakelussa, vai pitääkö maksaa (paljonkin)? Ei mitään hajua käytännössä, joskus vuonna -95 viimeksi moisten kanssa taistelin. I look good without a shirt. | |
![]() 14.03.2005 13:38:10 | |
Guitar Prolla saat ainakin ns. normaalitablat nuottimuotoon. So sweet the hour, so calm the time,
I feel it more than half a crime,
When Nature sleeps and stars are mute,
To mar the silence ev'n with lute. | |
![]() 14.03.2005 13:59:14 | |
Nyt vain pongahti eteen ylitsepääsemätön ongelma kun pitäisi saada musiikkia paperille nuottien muodossa. Kerro lisää - aiotko dokumentoida biisit itsellesi vai onko tarkoitus saada aikaan nuotteja, jota toisten tulee osata lukea? Entä onko kyseessä vain yksi melodialinja vai sointuja/harmonioita, useampia soittimia jne.? Mikä genre, siis minkätyyppistä musaa? Entä onko nuotinkirjoittamisella kiire? Onko tarve kertaluonteinen vai jatkuva? Ohjelmia kyllä on, mutta ne erittäin harvoin tuottavat sellaisenaan kelvollista jälkeä, joten sinun pitäisi pystyä tulos oikolukemaan. Käytännössä kaikki ohjelmat osaavat toistaa syötteesi perusteella tekemänsä nuotituksen, mutta koska nuotit ovat aina enempi vähempi yleistys ja yksinkertaistus oikeasta, niin homma ei olekaan niin yksinkertainen. Tarkoitan tällä sitä, että usein nuotit kirjoitetaan esim. 16-osan tarkkuudella, vaikka soittajan/laulajan tulkinnassa onkin vielä pienempiä osia, tarkoituksellista kiilaamista ja laahaamista jne. jne. Jos aikaa on, ja oma mielenkiinto riittää opettelemaan taidon, josta ei missään nimessä ole musiikkiharrastuksensa tulevaisuudelle haittaa, suosittelen lämpimästi nuotinkirjoituksen opettelua. Oppitunnit olisivat varmasti parhaita, mutta kaipa joitain kirjojakin on olemassa. Musikaalinen henkilö, jollainen kuvauksesi perusteella olet, oppii kyllä perusteet melko lyhyessä ajassa. Tämän jälkeen voikin esim. valita pari yksinkertaista (!) ennalta tuttua biisiä vaikkapa Toivelaulukirjasta tai muusta helposta nuotista, yrittää kirjoittaa näistä nuotit ja vasta (!) sitten vertailla kirjan versioon - ja oppia eroista. Vai teettekö nuottinne ihan kynäpaperisysteemillä? Mä olen aina silloin tällöin yrittänyt opetella kirjoittamaan nuotteja tietokoneella, kun sillä on tullut puljattua melkein minkä tahansa muun asian parissa. Kun ei kuitenkaan ole huvittanut investoida isoja rahoja ammattilaisohjelmistoihin, niin edullisempien (tai sitten toiseen asiaan kuten moniraita-audioon, vaikka mukana on midi- ja nuotitusmahdollisuuskin tarkoitettujen) ohjelmien kanssa on mennyt hermo joka kerta. Onhan siinä etunsa, että saa esim. transponoitua puhaltimille omat versiot parilla napin painalluksella, mutta toistaiseksi olen ollut ihan yhtä nopea kynällä ja paperilla. Itse en todellakaan moiseen kykene, kun en osaa edes nuoteista soittaa, mutta onko paikalla henkilöitä, jotka pystyvät kääntämään kuulemansa musiikin paperille? Jos tarpeesi on kertaluontoinen, kannattaa ehkä miettiä sitäkin, pystyisikö joku tekemään nuotinkirjoituksen puolestasi, sopivaa korvausta vastaan. Käy kuuntelemassa ja arvostelemassa biisejäni Demostudio-palstalla - http://kuoppamaki.cjb.net/ | |
![]() 14.03.2005 14:27:36 | |
Kerro lisää - aiotko dokumentoida biisit itsellesi vai onko tarkoitus saada aikaan nuotteja, jota toisten tulee osata lukea? Entä onko kyseessä vain yksi melodialinja vai sointuja/harmonioita, useampia soittimia jne.? Mikä genre, siis minkätyyppistä musaa? Entä onko nuotinkirjoittamisella kiire? Onko tarve kertaluonteinen vai jatkuva? No siis tässähän on sellainen kunnianhimoinen ajatus takana, että veljeni häissä (kesäkuun alussa) soisi minun säveltämä häämarssi ja kenties häävalssikin. Toisin sanoen hyvinkin kertaluontoinen homma. Ja itseasiassa tuo valssikin on oikeastaan sellainen, että sitä nyt ei välttämätöntä ole nuoteiksi saada, mutta häämarssin soittaa kai perinteisesti kanttori, joten sellaiset nuotit siis pitäisi saada, josta kanttorisetä osaa sitten soittaa. Olettaen tietysti, että häämarssista tulee niin laadukas, että veljeni ja hänen tuleva vaimonsa sen häämarssikseen hyväksyvät. :) Mutta siis kaikenkaikkiaan varmaan hyvinkin yksinkertainen teos, koska soittimiaakaan ei sitten tarvitse muita kuin ne kirkkourut. Jos aikaa on, ja oma mielenkiinto riittää opettelemaan taidon, josta ei missään nimessä ole musiikkiharrastuksensa tulevaisuudelle haittaa, suosittelen lämpimästi nuotinkirjoituksen opettelua. Oppitunnit olisivat varmasti parhaita, mutta kaipa joitain kirjojakin on olemassa. Tässä olet varmasti hyvinkin oikeassa ja eihän se ole ollut kuin omaa laiskuutta, ettei noita ole tullut vielä opeteltua. Voi vaan tosiaan olla niin, että tämän proggiksen suhteen voi tulla vähän kiire alkaa itse opiskelemaan. Jos tarpeesi on kertaluontoinen, kannattaa ehkä miettiä sitäkin, pystyisikö joku tekemään nuotinkirjoituksen puolestasi, sopivaa korvausta vastaan. Tähän se varmasti loppujen lopuksi meneekin, jos nyt saan ensin tuon sävellystyön valmiiksi. Heittäkääpä nyt sitten jotain arviota mikä on "sopiva korvaus"? "Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä | |
![]() 14.03.2005 14:40:28 | |
Mutta siis kaikenkaikkiaan varmaan hyvinkin yksinkertainen teos, koska soittimiaakaan ei sitten tarvitse muita kuin ne kirkkourut. Urut ei sitten ole ihan yksinkertainen soitin. Kannattaa hieman tutustua perusteisiin, jos haluat hyödyntää kaikkia urkujen tehoja. Uruissa kun on esimerkiksi se jalkio, jolla voi soittaa mahtavia bassolinjoja. Tähän se varmasti loppujen lopuksi meneekin, jos nyt saan ensin tuon sävellystyön valmiiksi. Heittäkääpä nyt sitten jotain arviota mikä on "sopiva korvaus"? Kannattaa kyllä harkita tarkkaan haluatko jonkun muun kirjoittavan ne nuotit. Säveltäjän itsensä kirjoittamat nuotit kun varmasti kertovat soittajalle tarkemmin asioita, kuin jonkun muun kirjoittamat. Mikäli joku muu kirjoittaa nuotit, kannattaa sinun yrittää sopia joku aika, jolloin kanttori soittaa sinulle biisisi. Siinä voit sitten yrittää korjailla asioita, joita nuottien kirjoittaja ei ole "osannut" kirjoittaa. Korvauksen määrähän riippuu täysin siitä, kuinka ammattitaitoista kirjoittajaa käytät. Ja kappaleen pituudesta myös. "Säveltäjä on säveltäjä vapaallakin." -Sam Other | |
![]() 14.03.2005 14:46:01 | |
Guitar Prolla saat ainakin ns. normaalitablat nuottimuotoon. Ja Power Tab Editorilla, se on ilmainenkin. GP on maksullinen. "Look behind you, a three-necked guitar!" Marvel | |
![]() 14.03.2005 14:54:23 | |
Kaikki nuotinnusohjelmat tekee nuotit suoraan miditiedodtosta. Ei ongelmia. Ei oikeastaan tarvitse osata mitään. "G-strings are for strippers" | |
![]() 14.03.2005 15:28:19 | |
sellaiset nuotit siis pitäisi saada, josta kanttorisetä osaa sitten soittaa. Vaikka urut ovat kosketinsoittimia monimutkaisemmat, uskoisin kanttorin osaavan soittaa nuoteista, joissa on melodialinja ja soinnut. Otaksun tässä, että tyylilaji on perinteinen häämarssi. Hän sitten lisää loput oman ammattitaitonsa kautta (soittaa vaikka viimeisen kierron oktaavia ylempää, lisää hidastuksen loppuun ja kikkailee parit sointukäännökset loppuun jne) Voi vaan tosiaan olla niin, että tämän proggiksen suhteen voi tulla vähän kiire alkaa itse opiskelemaan. Niin voi, kun kesäkuun alkuun on enää kaksi ja puoli kuukautta. Paljon riippuu tietysti, paljonko sulla on joutilasta aikaa ja motivaatiota. Kuulostaisi kuitenkin siltä, että tuon voisi kirjoituttaa jollain toisella. Tähän se varmasti loppujen lopuksi meneekin, jos nyt saan ensin tuon sävellystyön valmiiksi. Heittäkääpä nyt sitten jotain arviota mikä on "sopiva korvaus"? Varmaan kaikkea vastapalveluksen tai kaljan+pizzan tarjoamisesta palkkaan, joka riippuu nuotinkirjoittajan ammattilaisuuden asteesta ja biisisi pituudesta ja (äänitteen?) laadusta. Plus monesta muusta asiasta. Kirkkohäissähän on muuten usein sisääntulo- ja ulosmenomusiikit erikseen. Mikään ei tietty kiellä käyttämästä samaakin biisiä, mutta sävellysvaiheessa kannattaa tämä ottaa huomioon - tehdä ehkä niin, että biisin voi sopivassa kohdassa lopettaa. Jos teet 8-minuuttisen biisin, ja morsian ja sulhanen on saatu paikalleen jo 2 minuutin kohdalla, niin kanttori varmasti sompailee biisin päätökseen jossain 2,5 minuutin kohdilla. Ulosmenossa hän todnäk aloittaa alusta, ellei keskellä biisiä ole sitten niin selkeää kohtaa, josta pääsee mukaan (ja tällöinkin kannattaisi nuotit varmaankin kirjoittaa kahtena erillisenä osana jo alun perin). Kanttoriin kannattaa olla yhteydessä mahdollisimman aikaisessa vaiheessa. Joissain seurakunnissa ollaan tarkkoja musiikista, jota kirkossaan suostutaan esittämään, joten erittäin vanhakantainen kirkkoherra saattaisi tuon kieltääkin. Lisäksi kanttorille pitää antaa aikaa tutustua biisiin, ja on ehdottoman hyvä idea katsoa sitä säveltäjän kanssa läpi jo hyvissä ajoin etukäteen. Huonoin veto on ehdottomasti ilmestyä vihkipäivänä puolta tuntia ennemmin nuottien kanssa ja pyytää kanttoria vetämään siitä. Käy kuuntelemassa ja arvostelemassa biisejäni Demostudio-palstalla - http://kuoppamaki.cjb.net/ | |
![]() 14.03.2005 15:45:03 | |
Sibelius ja Finale ainakin muuttaa miditiedostot nuottimuotoon, ainoa ongelma niissä vaan se, että joka ikinen myöhästynyt nuotti myös kirjoitetaan myöhästyneenä. tietenkin niitä voi säätää - jos tietää että biisissä on trioleja niin määrittää että triolit kirjoitetaan ulos; samoin jos tietää että 16-osa on pienin käytetty aika-arvo niin kvantisoi vaikka jälkeenpäin jos säädöistä unohtuu. nanosekunnin tarkka soittaja selviää vähemmällä työllä :) kaikkein vähimmällä työllä varmaan selviät kun maksat jollekin sen miditiedoston puhtaaksikirjoittamisesta. vaatii kuitenkin jonkin verran nuottienlukutaitoa että niistä saa siistit käytettäväksi soveltuvat laput. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 14.03.2005 16:30:05 | |
Urut ei sitten ole ihan yksinkertainen soitin. Kannattaa hieman tutustua perusteisiin, jos haluat hyödyntää kaikkia urkujen tehoja. Uruissa kun on esimerkiksi se jalkio, jolla voi soittaa mahtavia bassolinjoja. Niin no ei tietenkään. Tottakai olisi hienoa hyödyntää kaikki se teho mitä kirkkouruista saa irti revittyä, mutta se tosiaan vaatisi aikamoista perehtymistä ensinnäkin kyseiseen soittimeen ja toisekseen säveltämiseen juuri tietylle soittimelle. No tämä projekti on tosiaan sellainen, että hyvinkin olla, että se jääkin vain projektiksi. Juurikin sen vuoksi, että ei tosiaan vaan voi puolta tuntia ennen tilaisuutta lyödä kanttorille nuotteja kouraan ja tokaista, että soitapa tästä. Mutta jos nyt riittävän ajoissa saan jotain valmista, niin sittenhän sitä ehtii kanttorinkin kanssa ihmetellä. Ja tuokin on tosiaan hyvä pointti, että joissain seurakunnissa ollaan hyvinkin tarkkoja sen musiikin suhteen. Mutta toisaalta, vaikka tämä ei nyt ehtisikään ajoissa valmistua, niin onhan se kuitenkin ajatuksena hieno, että on säveltänyt häämarssin. Voi sitten vaikka joskus hamassa tulevaisuudessa hyödyntää, jos itse erehtyy naimisiin menemään. Vaikka urut ovat kosketinsoittimia monimutkaisemmat, uskoisin kanttorin osaavan soittaa nuoteista, joissa on melodialinja ja soinnut. Otaksun tässä, että tyylilaji on perinteinen häämarssi. Hän sitten lisää loput oman ammattitaitonsa kautta (soittaa vaikka viimeisen kierron oktaavia ylempää, lisää hidastuksen loppuun ja kikkailee parit sointukäännökset loppuun jne) Näin juuri. Jos tuon kappaleen joskus valmiiksi saan, niin eiköhän se juuri tuohon melodialinjaan ja sointuihin jää. En todellakaan vielä mikään hovisäveltäjä ole. Yksi kaunis ilta vaan innostuin kosketinsoittimien "kirkkourku"-soundeista ja aloin tuota marssia väsäämään. Toisin sanoen olisi jopa suotavaa, että soittaja omalla ammattitaidollaan värittäisi valmista teosta sitten tosipaikan tullen. Kirkkohäissähän on muuten usein sisääntulo- ja ulosmenomusiikit erikseen. Mikään ei tietty kiellä käyttämästä samaakin biisiä, mutta sävellysvaiheessa kannattaa tämä ottaa huomioon - tehdä ehkä niin, että biisin voi sopivassa kohdassa lopettaa. Tämä on hyvä pointti, jota en tullut edes ajatelleeksi. No onneksi sävellystyö on vielä vaiheessa, niin voi miettiä asiaa tältäkin kantilta. ...joka riippuu nuotinkirjoittajan ammattilaisuuden asteesta ja biisisi pituudesta ja (äänitteen?) laadusta. Niin tuo äänitteen laatu on itseasiassa kanssa niitä juttuja, joita en vielä ole edes miettinyt. Sillä saralla on kaikenlisäksi ongelmia, koska kenties äänikortista johtuen (tai jostain aivan muusta) tulee aina sellainen ikävä taustasurina, kun liittää koskettimet tietokoneeseen. "Televisio on kulttuurin vappunenä" -A.W. Yrjänä | |
![]() 14.03.2005 19:09:42 | |
Paremmin ainakin oppii, kun pistää kynän käteen ja kirjottaa sitten paperille tai seinään, ihan sama. Ohjelmat ovat laiskoja varten.. :) (minä=paraskin puhuja) | |
![]() 14.03.2005 19:10:11 | |
Kyllä Sibeliuskin muistaakseni triolit handlaa, mutta jos inhimillisen nuottikuvan haluaa, niin täytyy koneen soittaa. Alkuperäiselle kysyjälle suosittelen pohdiskelua jonkun nuottikirjoituksen hallitsevan ja kirkkourut tuntevan kanssa. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen | |
![]() 14.03.2005 19:18:28 | |
Kyllä Sibeliuskin muistaakseni triolit handlaa... ...kunhan muistaa säätää ne asetukset ensin *tähän semmonen hymiö mikä lyö ihteensä vasaralla päähän* [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 15.03.2005 09:27:52 | |
...kunhan muistaa säätää ne asetukset ensin *tähän semmonen hymiö mikä lyö ihteensä vasaralla päähän* Ja soittaa epäinhimillisen tarkasti. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara,
myy mulle halpa av-etunen | |
![]() 15.03.2005 14:06:17 (muokattu 15.03.2005 14:07:18) | |
Poppamies: Kaikki nuotinnusohjelmat tekee nuotit suoraan miditiedostosta. Ei ongelmia. Ei oikeastaan tarvitse osata mitään. Tuolla tavalla saa helposti kanttorilta tyhjän katseen ja pidätellyn naurunpuuskan. Eivät nimittäin kuulemma ole mitenkään "oikein" kirjoitettuja nuo midistä tulevat nuotit. Tai näin mulle on kerrottu, itse kun en nuotteja lue. Mä jouduin kerran samantapaiseen vaikeaan ongelmaan, kun kustantajan piti julkaista yksi mun sävellys musiikin harjoitusnuottisarjassa. Istuin kaksi päivää edessäni kynä, nuottipaperia ja taskulaskin, ja yritin kirjoittaa kappaletta nuotiksi sen vahvan tiedon pohjalta, että "alin viiva on vissiin E". Kustantaja katsoi mua loputtoman murheellisesti nähtyään hikisen ja ahkeraan kumitetun hengentuotteen, ja sanoi: "kuuleehan sen kyllä levyltäkin". Sittemmin lupasin yhdelle kaverilleni, joka soittaa sinfoniaorkesterissa, että hän saa kirjoittaa kaikki mun "oikeaa" nuottia tarvitsevat laput jos koska tarvitaan. Ei kestä paljon kauempaa kuin kappaleen kuunteleminen, ja jälki on nättiä eikä ainakaan näin kaveripohjalta maksa kohtuuttoman paljon. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
![]() 15.03.2005 14:08:02 | |
Sibelius ja Finale ainakin muuttaa miditiedostot nuottimuotoon Sibbe maksaa ~500e (www.carbonmusic.fi) ja Finalen kevyempi Allegro-versiokin ~350e (www.hellaspiano.com)... molemmista on näemmä demoversiot ladattavissa, mutta niillä ei tallennus onnistu. Käy kuuntelemassa ja arvostelemassa biisejäni Demostudio-palstalla - http://kuoppamaki.cjb.net/ | |
![]() 15.03.2005 14:10:57 (muokattu 15.03.2005 14:11:56) | |
molemmista on näemmä demoversiot ladattavissa, mutta niillä ei tallennus onnistu. Mutta onnistuuko printtaus? Sehän kaiketi riittäisi... Mä oikeasti suosittelen, että joku joka oikeasti osaa, kirjoittaa sen nuotin. "This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba) | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)