Aihe: Musiikkiteknologian opiskelu Stadialla ja Sibiksessä 1 2 | |
---|---|
![]() 09.03.2005 14:23:07 | |
Olen itse hakemassa molempiin kouluihin, joten tiedustelisin e.m. linjoilla opiskelevien kokemuksia: minkälaista Stadialla/Sibiksessä on teknologiopetus noin yleensä? Kuinka paljon keskitytään studiotyöskentelyyn/saliäänentoistoon? Minkälaiset puitteet tilojen ja laitteistojen puolesta? | |
![]() 09.03.2005 14:29:18 | |
Olen itse hakemassa molempiin kouluihin, joten tiedustelisin e.m. linjoilla opiskelevien kokemuksia: minkälaista Stadialla/Sibiksessä on teknologiopetus noin yleensä? Kuinka paljon keskitytään studiotyöskentelyyn/saliäänentoistoon? Minkälaiset puitteet tilojen ja laitteistojen puolesta? Sen vain tiedan etta Sibikselle on vaikea paasta sisalle, ja matikka on se joka rulaa... Jotenkinhan ne laakaritkin on valittava paasykokeessa, vaikka kuvateksteja kyselemalla. Kai tassa on sama juttu. Patevia aaniaijia on helpoin mitata matikalla ;) MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
![]() 09.03.2005 14:48:38 | |
Sen vain tiedan etta Sibikselle on vaikea paasta sisalle, ja matikka on se joka rulaa... Jotenkinhan ne laakaritkin on valittava paasykokeessa, vaikka kuvateksteja kyselemalla. Kai tassa on sama juttu. Patevia aaniaijia on helpoin mitata matikalla ;) MrS Matikkaa joo varmasti... Mutta siis se itse opetuksen sisältö, mitä se oikeasti on? Muutakin kuin matikkaa? Kurssitarjotin itsessään on aika ympäripyöreä. Saisko kokeneiden kommentteja? | |
![]() 10.03.2005 00:36:57 | |
Kehottaisin hakemaan tänne Tornioon Länsi Lapin Ammatti-instituutin musiikkilinjalle! Täältä valmistuu joko Muusikoksi tai Musiikkiteknologiksi. Opiskelijoita meitä on n.70 ja ilmapiiri on älyttömän rento. Meidän musiikki talo on suomen paras! Ja tämä ei ole vain minun mielipide vaan kaikkien vierailijoiden sekä artistien jotka meidän salissa ovat esiintyneet. mm Aki Sirkesalo ihastui meidän taloon ku oli täällä keikalla niin paljon että teki tämän viimeisen levynsä meidän studiossa. Ja studiokin on suomen paras. Kuusi tarkkaamoa ja parhaimmat ja uusimmat laitteet just päivitettiin uusin pro tools btw... Juu mä oon ite muusikko puolella mut tiedän että teknologi puolella oppii salettiin ihan sairaasti. Hae lisätietoa täältä: http://www.llaky.fi Pop/Jazz | |
![]() 10.03.2005 14:57:28 | |
Kehottaisin hakemaan tänne Tornioon Länsi Lapin Ammatti-instituutin musiikkilinjalle! ... Öö, mä kyllä kohta jo valmistun sieltä... ;D T.Mia Ja kysely jatkuu... | |
![]() 10.03.2005 15:27:52 | |
Öö, mä kyllä kohta jo valmistun sieltä... ;D T.Mia Ja kysely jatkuu... Miten musta jotenki siltä tuntuki? :D -Jori Pop/Jazz | |
![]() 10.03.2005 18:28:52 (muokattu 10.03.2005 18:29:31) | |
Olen itse hakemassa molempiin kouluihin, joten tiedustelisin e.m. linjoilla opiskelevien kokemuksia: minkälaista Stadialla/Sibiksessä on teknologiopetus noin yleensä? Kuinka paljon keskitytään studiotyöskentelyyn/saliäänentoistoon? Minkälaiset puitteet tilojen ja laitteistojen puolesta? Velipuoleni opettaa musiikkiteknologiaa kai stadiassa, kysyin häneltä. Stadiassa keskitytään bändien nauhoittamiseen. Studiotyöskentelyä paljon. Saliäänentoistoa vähemmän (mutta jonkin verran kai kuitenkin). Siellä on kuulemma 2 studiota, konserttisali ja 2 tietokoneluokkaa täynnä erilaisia musiikkisoftia. tossa sen osoite http://media.stadia.fi/~karva/ No koneen iso ala osineen ok on | |
![]() 11.03.2005 16:54:13 | |
Olen itse hakemassa molempiin kouluihin, joten tiedustelisin e.m. linjoilla opiskelevien kokemuksia: minkälaista Stadialla/Sibiksessä on teknologiopetus noin yleensä? en o sibiksellä teknologiapuolella, mutta sen verran läheltä oon niitten meininkejä seurannut, että siellä pitää olla myös valmis opiskelemaan sitä musiikkipuolta, eli siellä painotus on enemmän omassa muusikkoudessa kuin muualla. äänitys- ja äänentoistojuttuja tyypit duunaa koko ajan, lisäksi opiskeluun kuuluu elektroakustinen musiikki. ja erikoistuahan voi vaikka mihin, plussana näkisin sen että voi ottaa melko vapaasti opintoja muiltakin osastoilta (orkesterisoittimet, sävellys/teoria, laulumusa, kansanmusa, jazz, musakasvatus jne) [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 11.03.2005 20:25:46 | |
en o sibiksellä teknologiapuolella, mutta sen verran läheltä oon niitten meininkejä seurannut, että siellä pitää olla myös valmis opiskelemaan sitä musiikkipuolta, eli siellä painotus on enemmän omassa muusikkoudessa kuin muualla. äänitys- ja äänentoistojuttuja tyypit duunaa koko ajan, lisäksi opiskeluun kuuluu elektroakustinen musiikki. ja erikoistuahan voi vaikka mihin, plussana näkisin sen että voi ottaa melko vapaasti opintoja muiltakin osastoilta (orkesterisoittimet, sävellys/teoria, laulumusa, kansanmusa, jazz, musakasvatus jne) Aargh! Tuo on juuri se juttu mikä ihmetyttää, että miksi ihmeessä teknologeista oikein pitää vääntää väkisin muusikoita? Kuitenkin muusikkouteen keskittyminen vaatii suunnattomasti aikaa ja vaivaa ja jos teknologina ravaa keikoilla tai istuu studiossa jatkuvasti niin sitä ylimäärästä aikaa ei ole..:P Ymmärrän kyllä sen, että pitää osata asettua muusikon asemaan, jotta ymmärtää muusikoita paremmin, mutta että pitäisi olla tyyliin jazzguru sitä varten? No joo, muuten ihan jees.. | |
![]() 11.03.2005 21:21:41 | |
Ymmärrän kyllä sen, että pitää osata asettua muusikon asemaan, jotta ymmärtää muusikoita paremmin, mutta että pitäisi olla tyyliin jazzguru sitä varten? ei tartte olla tyyliin jazzguru sitä varten. pitääpi vaan hanskata pari instrumenttia ja tuntea musiikin historiaa ja nykyisyyttä sekä kyetä toimimaan monipuolisesti eikä vaan istua ja keitellä potikoita. tästä seuraa monipuolisempi työnkuva ja suuremmat valinnanmahdollisuudet, jos vaikka joskus käy kypsyttämään se autotallibändien kuuntelu, voi vaikka äänittää sinfoniaorkesteria tai duunailla jotain uuden musiikin liveperformansseja - tai vaikka koodailla loppuelämänsä. ei siinä sen kummempaa paskanjauhantaa kun muillakaan aloilla, joilla saa koulutusta sekä ammattikoulu-, ammattikorkeakoulu- että yliopistotasolla. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 12.03.2005 05:16:01 | |
Matikkaa joo varmasti... - - Meinaan etta jos haluat sinne sisalle niin pitaa olla toi matikka hallussa. siita jaa useimmille kiinni. MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
![]() 12.03.2005 17:39:45 | |
Meinaan etta jos haluat sinne sisalle niin pitaa olla toi matikka hallussa. siita jaa useimmille kiinni. Mitä tää "hallussa" siis tarkoittaa? Jos on kohtuullisesti (6-8) pärjänny lukion pitkässä matikassa ja laajassa fysiikassa niin onko mahiksia? Hyvät biisit on kyl parhaita. | |
![]() 12.03.2005 19:35:00 | |
Meinaan etta jos haluat sinne sisalle niin pitaa olla toi matikka hallussa. siita jaa useimmille kiinni. MrS Jaa, mä kun luulin etä se musiikin teoriaosuus ois se hankala... No, pitääpä sitten alkaa kertailemaan, lukiovuosien jälkeen on ollu vähän taukoa matikassa. | |
![]() 16.03.2005 13:58:22 | |
Kehottaisin hakemaan tänne Tornioon Länsi Lapin Ammatti-instituutin musiikkilinjalle! Täältä valmistuu joko Muusikoksi tai Musiikkiteknologiksi. Opiskelijoita meitä on n.70 ja ilmapiiri on älyttömän rento. Meidän musiikki talo on suomen paras! Ja tämä ei ole vain minun mielipide vaan kaikkien vierailijoiden sekä artistien jotka meidän salissa ovat esiintyneet. mm Aki Sirkesalo ihastui meidän taloon ku oli täällä keikalla niin paljon että teki tämän viimeisen levynsä meidän studiossa. Ja studiokin on suomen paras. Kuusi tarkkaamoa ja parhaimmat ja uusimmat laitteet just päivitettiin uusin pro tools btw... Juu mä oon ite muusikko puolella mut tiedän että teknologi puolella oppii salettiin ihan sairaasti. Hae lisätietoa täältä: http://www.llaky.fi Jep, puitteet on hienot. Kiva kun vielä opetettaisiinkin jotain...studiopuolella opetusta jopa saakin (toisinaan), mutta kaikki vähäiset äänentoisto-oppimahdollisuudet hukataan rakentamiseen&roudaamiseen. Viimeisenä vuonna kun toivoisi jo hieman oppivansa hieman teoreettisempaakin puolta ääniasioista. nimimerkillä viimeiset puolitoista vuotta koulussa turhaan... Ilmapiiri on liiankin rento, jos ihmisten aktiivisuuteen verrataan ja toisaalta energiaa käytetään turhan paljon kaikenlaiseen kyräilyyn ja kyttäilyyn. ja tiedonkulussakin on paljon toivomisen varaa... Sirkesalo äänitti Torniossa pari biisiä levylleen, ei koko levyä. Jos olisin nyt hakemassa teknologikoulutukseen, jättäisin tornion väliin.... -muumi Roudarikin on ihminen. | |
![]() 16.03.2005 14:06:11 | |
Toi teknologien musaopintopakkosyöttö on ihan anuksesta...ymmärrän teoriaopinnot tiettyyn pisteeseen saakka (partsikkassa on kiva pysyä mukana) mutta tuollainen tolppatason instrumentti/teoriatutkinnon saavuttaminen syö kyllä energiaa luovasta toiminnasta liikaa pois. Siihen on syynsä miksi tyypit vaihtaa sen soittamisen tekniikkaan... ei tartte olla tyyliin jazzguru sitä varten. pitääpi vaan hanskata pari instrumenttia ja tuntea musiikin historiaa ja nykyisyyttä sekä kyetä toimimaan monipuolisesti eikä vaan istua ja keitellä potikoita. Kylläpä se siltä vaikuttaa kun katselee noita pääsyvaatimuksia... Hauskinta on, että yleensä ne kovimmat äänityypit/tuottajat yms ei välttämättä edes ole mitään soittajia alunperin...tai jos ovat alunperin, niin ovat sittemmin sen lopettaneet... Roudarikin on ihminen. | |
![]() 16.03.2005 16:29:52 | |
Jep, puitteet on hienot. Kiva kun vielä opetettaisiinkin jotain...studiopuolella opetusta jopa saakin (toisinaan), mutta kaikki vähäiset äänentoisto-oppimahdollisuudet hukataan rakentamiseen&roudaamiseen. Viimeisenä vuonna kun toivoisi jo hieman oppivansa hieman teoreettisempaakin puolta ääniasioista. nimimerkillä viimeiset puolitoista vuotta koulussa turhaan... Ilmapiiri on liiankin rento, jos ihmisten aktiivisuuteen verrataan ja toisaalta energiaa käytetään turhan paljon kaikenlaiseen kyräilyyn ja kyttäilyyn. ja tiedonkulussakin on paljon toivomisen varaa... -muumi Ilmapiirin liiallisesta rentoudesta voidaan olla montaakin mieltä. Itseäni ei ainakaan kiinnostaisi opiskella tiukkapipomeininkisessä paikassa (esimerkkinä lukiot...:p), missä ei ole mitään vapauksia ja opettajat on olevinaan jotain f*in auktoriteetin manifestoitumia. Vapaus tuo tietenkin vastuun ja siinä ollaan heti vaarassa lipsahtaa löysäilyn puolelle. Kyse onkin siitä, mitä itse on valmis tekemään opiskelunsa eteen, kun puitteet opiskelulle on luotu. Eri asia tietenkin, jos henkilökemiat ei pelaa, sitäkin sattuu. Eikös toisen asteen teknologikoulutuksen ideana ole se, että käydään läpi äänitekniikan perusteet läpi alusta asti ja ne syventävät akustiikka- yms. opinnot kuuluu sitten amk:in puolelle..?! Käytäntöhän se todellisuudessa on tärkein opettaja. Mutta totta on sekin, että kolmantena opiskeluvuotena olo tuntuu jo vähän uloskasvaneelta. Tiedonkulku nyt on ongelma vähän joka puolella. Ja kyräilijöitä löytyy aina muutenkin. Hohhoi... Ota muumi iisisti ja nauti vaikka kuppi kahvia...;) | |
![]() 17.03.2005 17:14:12 | |
..tolppatason instrumentti/teoriatutkinnon saavuttaminen syö kyllä energiaa luovasta toiminnasta liikaa pois. Siihen on syynsä miksi tyypit vaihtaa sen soittamisen tekniikkaan... kyllä lähes kaikki musiikkialan opiskelijat joutuvat tekemään tolppatason opintoja jollain muullakin kuin oman instrumenttinsa/tekemisensä alueella, miksi teknologit olisivat poikkeus? esim. musiikinopettajat joutuvat opiskelemaan sekä musiikista että kasvatustieteestä itselleen paperit (joihin mm. sisältyy musiikkiteknologiaa ja teoriaa, vaikkei noilla sinänsä ole mitään tekemistä koulumusiikinopetuksen kanssa). edelleen, jos haluaa olla teknologi, opiskelee teknologiaa. jos haluaa olla musiikkiteknologi, opiskelee sekä musiikkia että teknologiaa. "ei tartte olla tyyliin jazzguru sitä varten." Kylläpä se siltä vaikuttaa kun katselee noita pääsyvaatimuksia... pääsykoevaatimukset on suuntaa-antavia. yliopistoihin pääsee vuosittain ihmisiä ilman yo-todistusta, vaikka pääsyvaatimuksissa lukee että tarvii olla ylioppilas. pääsyvaatimukset on lähinnä sitä varten, että jos hakija tietää ettei ole lähelläkään k.o. tasoa, hän myös tietää ettei pärjäisi k.o. opetustahdissa ja opintosisällöissä. [i hear voices but at least they're on tune] | |
![]() 17.03.2005 18:37:36 | |
Meinaan etta jos haluat sinne sisalle niin pitaa olla toi matikka hallussa. siita jaa useimmille kiinni. MrS Ei musta matikkaa siellä mitenkään liikaa painoteta. Kokeet oli viimeeksikin todella laajat tyyliin "vähän kaikkea", matikka ehkä 5-10% kokonaisuudesta. Ja kyllähän ne integraalit muistuu mieleen kun vähän lukiokirjoja kertaa. | |
![]() 17.03.2005 18:44:36 | |
Jos esim. kaikki tähän thread:iin osallistuneet kirjoittaisivat oman listan "mitä vaaditaan musatek.opiskelijalta" niin niitä tulisi yhtä monta kuin kirjoittajiakin. Ts. mitä haluan sanoa on se että joka koulussa etsitään vähän eri konstein opiskelijoita, ja kun ala itsessään on niin älyttömän laaja, niin kannattaakin käydä pyrkimässä moneen paikkaan. Jo ihan pääsykokeissakin näkee haluaako itse opiskella ko. paikassa. Ja jos et halua opiskella esim. mitään instrumenttia, niin älä mene kouluun. Esim. studio-äänittämistä yms. oppii studiossa, äänittämällä. Ei tuollaista tutkintoa tarvitse työpaikkojen saamiseen, ainoastaan vain jos opettajan työtä haluaa tehdä. | |
![]() 17.03.2005 22:57:32 | |
Tässä olisi suoraan kopioitua faktaa Helsingin Pop Jazz Konservatorion vaatiumuksista kyseiselle linjalle II:lla asteella: Muusikon koulutukseen pyrkivien instrumenttikokeessa ilmenevä osaaminen ratkaisee muiden valintakriteerien perusteella yhdenvertaisten hakijoiden valintajärjestyksen. Musiikkiteknologiaopiskelijoiden valinnassa painotetaan teknologista osaamista. Musiikkiteknologian opiskelijaksi ei kuitenkaan voida ottaa henkilöä, jonka instrumentti- ja yhtyetaidot eivät ole riittävät koulutuksen aloittamiseen ja opinnoista suoriutumiseen. Opiskelijaksi ei voida ottaa henkilöä, jonka suomen kielen suulliset ja kirjalliset taidot eivät ole riittävät koulutuksen aloittamiseen ja opinnoista suoriutumiseen. Musiikkiteknologiaa opiskelemaan pyrkivä toimittaa Pop & Jazz Konservatorioon hakulomakkeen ja teorian ennakkotehtävän vastausten mukana omia teknologiataitojaan esittelevän äänitteen ja lyhyen kuvauksen siinä käytetyistä laitteistoista ja toteutustavoista. Kuvauksen laajuus maksimissaan A4. Äänitteen, jossa päällekkäisäänitysten käyttö on sallittu, tulee olla keskeisiltä osiltaan itse toteutettu. Liitteeksi hakija kirjoittaa vapaamuotoisen kuvauksen aiemmasta musiikkiteknologiaan liittyvästä toiminnastaan (max A4). Kummatkin kuvaukset on kirjoitettava tekstinkäsittelyohjelmalla. Käsin kirjoitetut kuvaukset hylätään. Äänitteellä saa olla 1-2 kappaletta. Pituus alle 5min/kappale. Tästä useampia kappaleita ei kuunnella. Äänitteen musiikkityyli saa olla vapaavalintainen ja sen tulisi mahdollisimman laajasti tuoda esille hakijan musiikillista osaamista; esim. pop, hiphop, urban, dance, jazz jne. Äänitteen sallittuja formaatteja ovat CD-, DVD- tai MiniDisc-levy. Aineistoa ei palauteta. Instrumenttikoe sekä teorian ja säveltapailun tasotestit Valintakokeen viimeisessä vaiheessa järjestettävässä instrumenttikokeessa muusikon ja musiikkiteknologin koulutukseen pyrkivät antavat pääsykoelautakunnalle soitto- tai laulunäytteen tyylin mukaisine improvisoituine sooloineen. Instrumenttikokeessa hakija esittää kaksi kestoltaan maksimissaan viiden minuutin pituista kappaletta. Toisen hakija saa valita esikarsinnan läpäisseille hakijoille toimitettavasta instrumenttikohtaisesta viiden kappaleen listasta, jossa on edustettuina populaarimusiikin eri tyylisuuntia. Toinen esitettävä kappale on vapaavalintainen. Kappaleet voi esittää yksin tai arviointilautakuntaan kuuluvan säestäjän kanssa. Tällöin hakijan on tuotava instrumenttikokeeseen nuotti kolmena kappaleena. Hakija voi myös tuoda omalla kustannuksellaan paikalle yhden oman säestäjän, ei kuitenkaan yhtyettä. Vapaavalintaisen kappaleen hakija voi halutessaan esittää play along –levyn säestyksellä. Instrumenttikokeessa hakija suorittaa myös lyhyet prima vista- ja improvisointitehtävät, joilla kartoitetaan musiikillista kommunikointikykyä. Instrumenttikokeen yhteydessä hakija suorittaa myös säveltapailun suullisen tasotestin. Raadit voivat tilanteen vaatiessa esittää lisäkysymyksiä ja haastatella hakijaa saadakseen lisätietoja osaamisesta ja opiskelumotivaatiosta sekä erityisestä soveltuvuudesta pop/jazzmusiikin alalle. Hakijan, jonka äidinkieli on muu kuin suomi, on instrumenttikokeen yhteydessä osoitettava valmiutensa suomen kielen suulliseen ymmärtämiseen. Kaikki hakijat osallistuvat lisäksi teorian ja säveltapailun kirjalliseen tasotestiin, joita järjestetään kaikkina ammatillisen perustutkinnon pääsykoepäivinä siten, että hakijat voivat osallistua testiin instrumenttikoepäivänään. Musiikkiteknologiaa opiskelemaan hakeville järjestetään oma soveltuvuustesti, jolla selvitetään tarkemmin hakijoiden teknologista osaamista. Testin yhteydessä annetaan näyte instrumenttitaidoista. Aikuisten näyttötutkintoa suorittamaan hakeville järjestetään muita hakijoita perusteellisempi haastattelu, jossa kartoitetaan ammattitaidon lähtötasoa sekä aikaisempaa opinto- ja työkokemusta hakijoiden oman osaamisen arvioinnin ja erilaisten dokumenttien pohjalta. Instrumenttikokeiden aikataulu Ammatillisen perustutkinnon instrumenttikokeet (nuorisokoulutus ja aikuisten näyttötutkinto) järjestetään keväällä 2005 seuraavasti: ke 25.5. laulu to 26.5. puhaltimet, viulu pe 27.5. laulu, sähkökitara ma 30.5. rummut, kosketinsoittimet ti 31.5. sähkökitara, musiikkiteknologia ke 1.6. rummut, sähkö- ja kontrabasso Opiskelijavalintojen tulokset ilmoitetaan kirjeitse hakijalle viimeistään 21.6. 2005. Opiskelijan tulee vahvistaa heinäkuun loppuun mennessä, ottaako hän opiskelupaikan vastaan. Pääsykoepaikka Pop & Jazz Konservatorio Arabiankatu 2 00560 Helsinki sisäänkäynti: Hämeentie 133 Teemujazz | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)