Aihe: Kuopion Musalukion musiikkiopetus-minkä tyylistä??
1
enary
25.03.2005 11:19:43
Oon nyt vasta 8. luokalla, mut ens vuonna pitäis tuo valinta tehä. Viime tokarin lukuaineitten keskiarvo oi 9.2 ja kaikkien aineden 9.4, eli ei oo hirveen vaikeeta pitää se siinä 8:n pintaan.Nyt oon samassa koulussa yläasteen puolella musaluokalla, ja tuo samassa rakennuksessa oleva musalukio on aika luonnollinen vaihtoehto.

Se, mikä tässä metityttää, on se, että muutaman entisen yläastemusaluokkalaisen suusta oon kuullu et on ikävä yläasteen musatunteja, ja musaopekin tais joskus sanoo et siellä solfataan laulutunneilla ihan tosi paljon. Oon teoriassa suorittanu 2/3:n mut siitä on 2 vuotta enkä sen jälkeen oo lukenu teoriaa.. ELI:Millasta on musaopetus Kuopion musalukiossa?? Kertokaa viisaammat, kiitos. :)
Kitarani on yleensä lyömäsoitin. Pastilli?
totomiettinen
25.03.2005 12:42:39
Teoriat pakollisia. Joko 3/3:een asti tai sitten I-kurssi, jos 3/3 on jo suoritettu.

Tämän lisäksi pakollisia on:
-6 kurssia musiikkitietoa.
-2 yhtyessoittokurssia

en minä niitä muista...nämä nyt ainakin.
White men can't jump
hörhö
25.03.2005 16:51:17

Teoriat pakollisia. Joko 3/3:een asti tai sitten I-kurssi, jos 3/3 on jo suoritettu.

Tämän lisäksi pakollisia on:
-6 kurssia musiikkitietoa.
-2 yhtyessoittokurssia

en minä niitä muista...nämä nyt ainakin.

Luonnollisestikin opetusta joku määrä omassa pääaineessaan:) En kyllä minäkään muista nyt muita kursseja.
"Tritonus on harmonian ketsuppi" -E-J Rautavaara, myy mulle halpa av-etunen
Mimi
25.03.2005 18:08:08 (muokattu 25.03.2005 18:14:23)
Toto, muteja on pakollisia vain 5, neljä kaikille pakollista plus yksi, jonka saa valita kahdesta vaihtoehdosta (toki molemmatkin saa suorittaa). Teoria tosiaan niinkuin edellä mainittiin, paitsi että se I teoria kaiketi tuleepi muuttumaan jotenkin, jotkut on puhunut jostain MUPE:sta, eli joku musiikin peruskurssi, sisältää musiikkitietoa ja kenraalibassot sun muut (tosin en tiedä varmaksi, kuka niistä ököistä selvän ottaa). Yhteismusisointia (kuoro, orkesteri, bändi, lauluyhtye...) on suoritettava vähintään kaksi kurssia opiskelun aikana.

Mitään instrumenttiahan ei ole mikään pakko koulussa opiskella, ja opetustakin olisi vain 23,5 min/viikko (~30 min käytännössä). Laulutunneilla on suurimmaksi osaksi ihan kivaa, tosin opettajia on kaksi, eikä minulla ole kokemusta sen toisen laulutunneista. Yleensähän laulutunnit menee ihan oman tasosi mukaan, ainakaan minua ei ole kukaan pakottanut solfaamaan piirun vertaa (teoriatunneilla asia on sitten eri!), opetellaan lähinnä hengittämistä ja rentoa laulamista.

Edit: niin, ja voi tosiaan tulla ikävä yläasteen musiikintunteja, kun meillä ei ole sellaisia "ryhmä kerääntyy bändikämppään ja alkaa soittaa" tyylisiä juttuja. Bändihommeleihin voi toki hankkiutua mukaan, eiköhän ne aja melkein saman asian...
Edit2: Niin, ja voihan meillä valita perehtyminen bändisoittamiseen -kurssin, jos tulee ylä-asteen opettajaa ikävä, käsittääkseni herra Sariola pitää sen...
Ihan HUONO!
Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne"
hörhö
25.03.2005 19:19:08

Edit2: Niin, ja voihan meillä valita perehtyminen bändisoittamiseen -kurssin, jos tulee ylä-asteen opettajaa ikävä, käsittääkseni herra Sariola pitää sen...

Toki, jos enemmän bändisoitto kiinnostaa, niin kyllähän nuo yhteissoitot voi soittaa bändissä, jolloin saa vähän tasokkaampaa opetusta...tai no Upsin bänditunneista kuulee vähän toistakin välillä, mutta joo. Kuitenkin opettaja keskittyy oppitunnin ajan yhteen bändiin kerrallaan, joka on se ero yläasteen musiikintunteihin. Ja Upsin ollessa kyseessä, ohjelmistokin on hiukan yläasteesta poikkeavaa.
hörhö
25.03.2005 19:23:15

Tämän ketjun yleiskuvan perusteella tästä koulusta saattaisi joku saada hiukan negatiivisen käsityksen;) Kuitenkin siellä on todella KIVAA. Uskoakseni kivempaa verrattuna muihin Kuopion lukioihin. Ja jos haluaa keskittyä ja panostaa musiikkiin enemmän, antaa musiikkilukio siihen kuitenkin HUOMATTAVASTI paremmat valmiudet, kuin muut lukiot.
enary
25.03.2005 21:55:35
Niin, ja voihan meillä valita perehtyminen bändisoittamiseen -kurssin, jos tulee ylä-asteen opettajaa ikävä, käsittääkseni herra Sariola pitää sen...

Sariolahan se...

Ei tuosta nyt niin negatiivista kuvaa saanu. Ihan rento meininki näyttää tuolla lukion puolella olevan. :) Kiittoos ku selvensitte asioita.
Kitarani on yleensä lyömäsoitin. Pastilli?
Mimi
26.03.2005 18:48:37
tai no Upsin bänditunneista kuulee vähän toistakin välillä, mutta joo.
Upsi muuten jää kuulemma eläkkeelle nuista bändihommeleista ensi vuonna... Kitarassa jatkaa kuitenkin. On se ihan hyvä tyyppi ja pätevä muusikkokin, jos tulee toimeen sen kanssa ni tunneillakin viihtyy.

Ja ei nyt saa saada mitään negatiivista kuvaa, kyllähän meillä kivaa on. En ole harkinnut koulun vaihtamista. "Kuivakat" tuntiopettajatkin on astetta rennompia kuin muissa "tavis" lukioissa (karu yleistys, onhan ne joissain muissakin lukioissa joskus mukavia). Tunneillakin soi musiikki ja meininki on kaikinpuolin rentoa...
Ihan HUONO!
Mako eräässä topikissa: "Kohta on great balls on fire itse kullakin kun nuo Mnetin femakot™ rynää tänne"
Defrayer
26.03.2005 22:36:18
Ja ei nyt saa saada mitään negatiivista kuvaa, kyllähän meillä kivaa on. En ole harkinnut koulun vaihtamista. "Kuivakat" tuntiopettajatkin on astetta rennompia kuin muissa "tavis" lukioissa (karu yleistys, onhan ne joissain muissakin lukioissa joskus mukavia). Tunneillakin soi musiikki ja meininki on kaikinpuolin rentoa...

Kiva kuulla jos noin on :) Minäkin olen nimittäin pyrkimässä tuonne sisälle.

Olipas informatiivinen viesti.
"This is gonna suck for sure, so don't stress over Pastilli?" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15, IHKK #16.
Mimi
27.03.2005 20:18:34
Kiva kuulla jos noin on :) Minäkin olen nimittäin pyrkimässä tuonne sisälle.

Olipas informatiivinen viesti.

Thervestuloa vaan... Ei muuta kuin aariat kuntoon, pääsykokeissa pitää laulaakin... Ja valmistaudu lukemaan kalevalaa japaniaksi, saattaa olla ihan hyödyllinen taito (eikä saa säikähtää, ei kukaan ole vielä kuollut pääsykokeisiin)...

Voisin joutaissani tarinoida lisää tuosta musiikin soimisesta tunneilla. Eräs psykologian opettaja pyysi kuulemma erästä välitunneillakin kitaraansa räpeltävää(pirun taitavasti räpeltää) poikaa soittamaan tunnin loppuun jotain rauhallista ja rentouttavaa. Oli kuulemma rentouttanu ihan mukavasti, kun näppäilee jotain kivaa klassista. Historian tunnin alkuun saimme myös kuulla samaiselta kitaristilta opettajan pyynnöstä hieman musisointia.
Ihan HUONO!
Defrayer
28.03.2005 20:03:59
Ja valmistaudu lukemaan kalevalaa japaniaksi, saattaa olla ihan hyödyllinen taito

Mitä ihmettä? Siis pääsykokeissa? Tuossa on kai jokin syvällisempi merkitys, mutta minä en ainakaan saa päähäni mitään syytä..:P
"This is gonna suck for sure, so don't stress over Pastilli?" -kuultu eräällä foorumilla. IMIK #15, IHKK #16.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)