Thomy 17.05.2005 09:20:55 | |
---|
Osuipa eilen Nosturilla silmiin vinkeä ilmoitus, josta tässä pari lainausta: "Fresh Music-bändiskaba etsii kiinnostavia, aloittelevia yhtyeitä ja artisteja kesän alussa käynnistyvään kilpailuun, jonka pääpalkintona on keikka Ankkarokissa 2005." Sitten kerrotaan, että skaba pyörii netissä ja biisit arvioi ammattilaisraati. Ja sitten tulee tämä: "Huom! Kilpailu on suunnattu yhtyeille, jonka kaikki jäsenet on 18 v. täyttäneitä ja tekijänoikeusjärjestöihin kuulumattomia ! " Sillä lailla ! Freshiä musaa etsitään, kunhan siitä ei tarvitse tekijöille maksaa mitään. Ja taas pitkätukkia jymäytetään. No, tapahtuman yhteyshenkilöksi paljastui googletuksella Idols-ohjelman tuottaja, mikä ei sinänsä ole mikään yllätys. Joka tapauksessa onnea matkaan kaikille, jotka aikovat skabaan osallistua. Ja koittakaa edes vaatia ehkäisyn käyttöä siinä vaiheessa, kun teitä käsketään tiputtamaan housut kinttuihin ja käymään nelinkontin.. |
Groovelover 17.05.2005 16:14:28 | |
---|
Sopivampi nimi tuolle mittelölle olisi vaikka FMFS - Free Music From Suckers. |
mr_b 17.05.2005 19:09:51 | |
---|
Miten minä en löydä tästä mitään googlettamalla? "Fresh music" yhdistettynä sanoihin kilpailu, bändi, bändikilpailu, Ankkarock, skaba, bändiskaba yms. kaikki 0 relevanttia linkkiä... Enkö vaan osaa? We're gonna lose this place just like we lost Atlantis |
gandar 17.05.2005 20:16:56 | |
---|
Tästä oli täällä ennenkin, ihan linkin kanssa, mutta en vain kykene löytämään kys. ketjua. Ceci n'est pas une signature |
Notefix 17.05.2005 20:31:18 | |
---|
Sillä lailla ! Freshiä musaa etsitään, kunhan siitä ei tarvitse tekijöille maksaa mitään. Osa isompaa trendiä...Monet lafkat on huomannu että aina löytyy ihmisiä jotka vaan haluavat esille, vaikka vittu menis miinukselle...täähän näkyy jo TV:ssä sun muualla. Kannattavaa bisnestä kyllä. Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
Juho L 17.05.2005 21:26:30 | |
---|
Monet lafkat on huomannu että aina löytyy ihmisiä jotka vaan haluavat esille, vaikka vittu menis miinukselle... Veikkaisin, että osa näistä "esille haluavista" eivät vain ymmärrä etuaan, eli siis tehdään hommia puoli-ilmaiseksi tai ilmaiseksi ihan silkkaa tietämättömyyttä. Eli vähän sellaista valistuksen puutetta. Vaikka tekijänoikeusjuttujen ja muiden vastaavien pitäisi olla selvää kaikille, ei näin kuitenkaan aina ole. Varsinkin tällaisissa ansoitetuissa bändikisoissa moni osallistuja ei varmaan edes noteeraa tuota tekijänoikeusjärjestömainintaa millään muotoa. Ostetaan romuhaitari, Access Virus rack, Alesis QSR ja Rollen JV1010. Ks. tori IMIK - Perustajajäsen #2. Liity sinäkin TIISTAI-klubiin. Kaupan päälle klubitakki kuolakaukalolla ja keskuslämmityksellä! |
solesurvivor 18.05.2005 10:13:53 | |
---|
Hmmm..oonkohan mä jotenkin sinisilmäinen, kun en nää tossa mitään pahaa. Tossa ei kuitenkaan yritetä ihmisiä vääntää mihinkään muottiin, vaan bändillä saattaa olla mahdollisuus saada kuulvuutta ja näkyvyyttä ja mahdollisuuksia ihan omalla musalla. Onhan noita vaikka mitä kisoja muutenkin, mihin pääsee vain teostovapaat bändit (esim. mikserin greatest bits..vain yksi mainitakseni). Tai sit mä en tosisaan ymmärtäny tota ilmoitusta:) "If you shake my hand, better count your fingers.." |
Thomy 19.05.2005 15:49:40 | |
---|
Hmmm..oonkohan mä jotenkin sinisilmäinen, kun en nää tossa mitään pahaa. Tossa ei kuitenkaan yritetä ihmisiä vääntää mihinkään muottiin, vaan bändillä saattaa olla mahdollisuus saada kuulvuutta ja näkyvyyttä ja mahdollisuuksia ihan omalla musalla. Onhan noita vaikka mitä kisoja muutenkin, mihin pääsee vain teostovapaat bändit (esim. mikserin greatest bits..vain yksi mainitakseni). Tai sit mä en tosisaan ymmärtäny tota ilmoitusta:) Se, mikä mua tossa "tekijänoikeusjärjestöihin kuulumattomuus"-pykälässä varsinaisesti tökkii on tämä: Mä oon itse liittynyt Teoston asiakkaaksi joskus 16-17-vuotiaana (parikymmentä vuotta sitten). Ja kun ajattelen asioita jonkun tämän päivän nuoren musantekijän kannalta, joka kenties harkitsee samaa, niin mua vituttaa katella jonkun skaban säännöissä ehtoa, joka syrjii tällaista tekijää vain siksi, että tämä haluaa tosissaan alalle ja pitää kiinni oikeuksistaan tekijänä. Ja todettakoon tämä nyt jälleen kerran, jos asia vielä jotakuta askarruttaa: Jokainen vakavasti otettava suomalainen musantekijä on Teoston asiakas. Ennemmin tai myöhemmin. |
solesurvivor 19.05.2005 16:53:47 | |
---|
Se, mikä mua tossa "tekijänoikeusjärjestöihin kuulumattomuus"-pykälässä varsinaisesti tökkii on tämä: Mä oon itse liittynyt Teoston asiakkaaksi joskus 16-17-vuotiaana (parikymmentä vuotta sitten). Ja kun ajattelen asioita jonkun tämän päivän nuoren musantekijän kannalta, joka kenties harkitsee samaa, niin mua vituttaa katella jonkun skaban säännöissä ehtoa, joka syrjii tällaista tekijää vain siksi, että tämä haluaa tosissaan alalle ja pitää kiinni oikeuksistaan tekijänä. Ja todettakoon tämä nyt jälleen kerran, jos asia vielä jotakuta askarruttaa: Jokainen vakavasti otettava suomalainen musantekijä on Teoston asiakas. Ennemmin tai myöhemmin. Joo toi on ihan totta kyllä. Itse vaan olen sitä mieltä, että myöhemmin, jos ei todellakaan ole vielä sellaista matskua, mitä revitään käsistä. "If you shake my hand, better count your fingers.." |
Thomy 19.05.2005 21:29:48 | |
---|
Joo toi on ihan totta kyllä. Itse vaan olen sitä mieltä, että myöhemmin, jos ei todellakaan ole vielä sellaista matskua, mitä revitään käsistä. Niin. Ymmärrän kyllä pointin. Kilpailu on kovaa jne. Mutta korostaisin vielä että kun tekijänoikeusjärjestöihin kuulumattomuus asetetaan ehdoksi esim. tällaisiin kilpailuihin osallistumiselle, niin silloin oikeasti rajoitetaan tekijän oikeutta omaan luomukseensa. Ja se on syvältä. Näiden skabojen pohjimmainen tarkoitus on kuitenkin tuottaa voittoa järjestäjilleen. Ja nuorten menestystä janoavien kykyjen hyväksikäyttö on nykypäivänä tietysti "pelin henki". |
Anarkiapurilainen 20.05.2005 14:20:37 | |
---|
|
Thomy 20.05.2005 16:33:17 | |
---|
Suosittelen Teosto/Gramex-kapitalistipelleilyn sijaan tällaista vaihtoehtoa: http://creativecommons.org/ Copyleft on päivän sana. Jep. Ja kohta varmaan J.Karjalainen, Ismo Alanko, JS 16 ym. raskaan sarjan tekijät kilvan liittyvät creativecommonsin asiakkaiksi... |