Aihe: Vaikuttaako yleinen kritiikki omaan mielipiteeseesi?
1 2 3 4
funkylord
16.05.2005 16:41:11 (muokattu 16.05.2005 16:46:35)

Jos näet lehdessä kritisoidun levyä, niin tuleeko halu kuunnella olivatko arvostelijat taas väärässä, vai vaikuttaako arvostelut/kaverin kritiikki/Muualta kuultuun kritiikki ostopäätökseen/omaan kritiikkiin?

Itselläni vaikuttaa pelottavankin paljon. Toki joskus tulee uteliaisuus kuunnella joku levy, joita kriitikot on pieksäneet juuri niillä "vioilla" mistä itse pidän. Kriitikoita arvostetaan melkoisen paljon muuten. Varsinkin musiikkilehtien arvostelijoita.

edit. Niin ja tietenkin toisinkin päin. Tuleeko levystä hupsheikkaa yhtä äkkiä todella hyvä jos joku suosittelee sitä, vaikka ennen et ole jaksanut perehtyä koko levyyn, koska se ei kolahda?
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita
Sergei Fallinen
16.05.2005 17:00:15 (muokattu 16.05.2005 17:08:35)
Erinäiset kriitikkojen arvostelut vaikuttavat aivan liian paljon, kavereiden arviot eivät niinkään.
Flow
16.05.2005 17:05:20
Eipähän nuo koskaan vaikuta omaan mielipiteeseeni. Sen vain yleensä tiedän, että kriitikot on hanurista ja yleinen mielipide haisee...
I'll take the emergency bat-tunnel. It comes out on Highway One and I can catch a bus to Gotham City - Robin
Dr Dominant
16.05.2005 17:07:30

Ihan noin mielenkiinnosta: vaikuttaako esim. lehdissä julkaistut kritiikit oikeasti ja minkä verran. Joskus olen sitä pohtinut ja jos jollakin on tietoa esim. tutkimuksista aiheen tiimoilta, ois tosi mielenkiintoista kuulla. Itse kallistun mutu-pohjalta sille kannalle että saahan sitä lehdissä kirjoittaa.
"Dr Dominant, I Presume?!"
Kapane
16.05.2005 17:07:50

Yleensä olen huomannut, että kun joku kritisoi jostakin jossain musiikissa alkaa tämä yleensä häiritsemään, vaika se ei ennen olisi tuntunut missään. Kriitikot on kynäkotelosta.
Archetype H.D
In Goth We Trust! The 666 Club #555
Hööki
16.05.2005 17:16:21 (muokattu 21.07.2005 02:33:53)
zzzzzzzzz
No pilluhan se on aina mielessä, mutta hypätään nyt ensin!
Torniojaws
16.05.2005 17:19:04

Eipä se. Kyllä se itse aina pitää levy tarkistaa ennen kuin voi oman mielipiteen vetää.
So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute.
Necromuru
16.05.2005 17:19:32

Hmm. Vaikka usein huomaan olevani monessa asiassa täällä m.netissä olevani monessa asiassa erimieltä (St.Anger, Suomalainen sankarihevi...) pyrin aina pysymään omassa mielipiteessäni.
Tämä on mielipiteeni ja yhdyn siihen täysin.
Ukko
16.05.2005 17:20:14

Mua ei kiinnosta tippaakaan mitä mieltä muut ovat siitä mitä itse kuuntelen.
...And Justice For All
16.05.2005 17:33:24
Ei missään määrin paitsi nyt jos joku arvostelija haukkuu mielestäni hyvän bändin levyn niin hankin sen levyn ja katson tykkäänkö itse.
Monesti käynyt niin että jonkun bändin haukuttu levy on nousuut mun suosikiksi.
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
gösplstorm
16.05.2005 17:47:41
Ei lainkaan. Ehkä ihan vähän saattaa aiheuttaa joitain ennakkkoluuloja, jotka käyn varmistamassa itse.
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä, niitä jotka osaavat laskea ja niitä jotka eivät osaa. www.TheZippyWackos.com SAFBSRIYA #1
Phobophile
16.05.2005 18:17:54
Jonkin verran kyllä. Ei tosin koskaan niin paljoa että jättäisin jonkun levyn kuuntelematta vain sen takia että sitä jossain haukutaan.
Kauko Säädin yhtyeineen esittää kappaleen Remote Control
Tympee Huttunen
16.05.2005 18:24:20
Pienenä ja tyhmänä sitä piti kriitikkojen sanaa oikeasti totena. On pelottavaa ajatella, kuinka suuri vaikutus arvostelijoilla on tyhmään mieleen. Tänä päivänä suuri osa arvosteluista herättää lähinnä huvitusta, enkä koskaan koe niiden vaikuttavan mielipiteeseeni levystä. Tosin mielipiteeseeni arvostelun kirjoittajasta lukemani arvostelu vaikuttaa hyvin paljon. Viihde viihteenä.
MK73
16.05.2005 21:31:56
Tykkään lukea arvioita, mutta eivät ne omaan mielipiteeseeni juurikaan vaikuta.
kivi
16.05.2005 21:36:06 (muokattu 16.05.2005 21:36:55)
Jos näet lehdessä kritisoidun levyä, niin tuleeko halu kuunnella olivatko arvostelijat taas väärässä, vai vaikuttaako arvostelut/kaverin kritiikki/Muualta kuultuun kritiikki ostopäätökseen/omaan kritiikkiin?

Ainoastaan tuttujen kriitikkojen arviot vaikuttavat millään tavalla. Niistä saatan joskus ottaa suosituksiakin, jos sattuu mielenkiintoinen silmään.

Toisaalta, en yleensä koskaan lue arvosteluja eivätkä ne kiinnosta minua.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
...And Justice For All
16.05.2005 21:39:02
Ainoastaan tuttujen kriitikkojen arviot vaikuttavat millään tavalla. Niistä saatan joskus ottaa suosituksiakin, jos sattuu mielenkiintoinen silmään.

Toisaalta, en yleensä koskaan lue arvosteluja eivätkä ne kiinnosta minua.

Asiapuhetta. Mun mielestä kritisointi on aina ollut vähän kyseenalaista hommaa. Arvostelijat ikäänkuin asettavat itsensä arvosteltavan yläpuolelle juttua tehdessään, ymmärtääkö joku?
Ja kaikilla on oma maku, joten mikään kritisoija ei voi totuutta sanoa.
Copyright ...And Justice For All. All Rights Reserved.
Pelsi
16.05.2005 21:49:51
Ensinnäkin, aiheesta plussaa. Olen itsekin meinannut monta kertaa aloittaa samanlaisen ketjun, mutta on päässyt unohtumaan.

Tottakai levy, joka saa Soundissa 5 tähteä, jää helpommin mieleen kuin 4 tähden levy ja saattaa myöhemmin vaikuttaa ostopäätökseen. Esimerkiksi Stam1nan levyn tulin ostaneeksi Soundin 5 tähden ja M.netissä annetun palautteen vuoksi, enkä sitä ostosta kyllä kadukaan. Vastaavasti yhden tähden levyt jäävät aika varmasti kaupan hyllyyn, jos kyseessä on vähänkin tuntemattomampi esittäjä. Kavereiden kritiikki ei vaikuta pätkän vertaa, useimmat niistä kun eivät ymmärrä edes Judas Priestin päälle.
Kalamies #3 >-)))>
slowdive
16.05.2005 22:00:08
Vaikuttaahan se ehkä siihen juuri että kiinnostus herää, tai sitten ei. Sitä kautta varmasti myös ostopäätöksiin. On tietenkin myös levyjä mihin tutustuu, sanottiin mitä tahansa.
Fortune
16.05.2005 22:01:25
Minä olen ailahteleva, nuori ihminen, johon arvostelut ja muiden mielipiteet vaikuttavat paljonkin, ainakin hetkellisesti.

Kun ikää karttuu, muutun juntturammaksi ja muodostan mielipiteeni itse, mutta vielä se ei onnistu.
"Look behind you, a three-necked guitar!"
Teijo K.
16.05.2005 22:16:29

Ehkä alitajuisesti. Toisaalta en koskaan lue niitä lehdistä. täällä olen joskus törmännyt vahingossa, kun joku on referoinut jotain hassua arvostelua.
Nälkä!
-Knut Hamsun.
Operaatio Live : Jyväskylä
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)