Turder 27.06.2005 11:32:49 | |
---|
Rupesi mietityttämään, että minne kannattaisi laittaa musanäyte nettiin? Omille kotisivuille? Mikseri.nettiin? Joku muu? Lisää ongelmia. Jos soittelen siihen näytteeseen jo tehdyn kappaleen tai kappaleita, jotka eivät ole minun tekemiä, rikonko jotain tekijänoikeuslakia? Esimerkki: Harrastelija x tekee musanäytteen omalle kotisivulle, josta näytteen voivat muut ihmiset kuunnella. Näytteessä soitetaan Sultans Of Swingin intro, kertosäe ja soolo eli ei koko biisiä. Onko harrastelija x rikkonut mitään tekijänoikeus ym. lakeja? Joutuuko hän maksamaan mitään Mark Knopflerille (tai muulle tekijänoikeuksien omistajalle)? Jotain muuta huomioitavaa? Siis nyt ei olla tekemässä mitään levyä, singleä tai muuta myytävää materiaalia. "When someone has had a major accident in the toilet" -UrbanDictionary.comin selitys sanalle Turder. |
JCM 27.06.2005 11:38:17 | |
---|
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan. Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin, what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its. |
Turder 27.06.2005 14:20:40 | |
---|
Joo, lueskelin niitä mutta en oikein löytänyt vastausta kysymyksiini. Ehkä musiikkibisnes -alueella käsitellään vähän isommassa ja ammattimaisessa kaavassa tätä. "When someone has had a major accident in the toilet" -UrbanDictionary.comin selitys sanalle Turder. |
leka 27.06.2005 14:26:28 | |
---|
Joo, lueskelin niitä mutta en oikein löytänyt vastausta kysymyksiini. Ehkä musiikkibisnes -alueella käsitellään vähän isommassa ja ammattimaisessa kaavassa tätä. ei saa laittaa nettiin/julkaista millään tapaa ilman lupia oikeudenomistajalta JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! |
kville 27.06.2005 22:27:23 | |
---|
Joo, taitaapi se niin olla, että toisten biisejä et ilman lupaa saa mennä levitteleen. Mutta suosittelen sitä omille sivuille laittoa, varsinkin jos sulla on siellä pätkiä toisten biiseistä. Ei ne Teoston sällit niitä ainakaan niin helposti sieltä huomaa. Soittaminen on niin kauan mukavaa, kun luulee osaavansa soittaa. |
leka 27.06.2005 22:28:44 | |
---|
Joo, taitaapi se niin olla, että toisten biisejä et ilman lupaa saa mennä levitteleen. Mutta suosittelen sitä omille sivuille laittoa, varsinkin jos sulla on siellä pätkiä toisten biiseistä. Ei ne Teoston sällit niitä ainakaan niin helposti sieltä huomaa. ai että väärin saa tehdä jos kukaan ei huomaa? JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! |
kville 27.06.2005 22:32:36 | |
---|
ai että väärin saa tehdä jos kukaan ei huomaa? Just nii! Eiku ei tietenkään, mutta jos jonku pätkän soittaa toisen biisistä, eikä peri siitä mitään rahallista korvausta, niin ei se minua ainakaan haittaisi, jos joku minun tekemästä biisistä tapailis sointuja nauhalle ja laittais kavereillensa saatavaksi. Sori, että tuli pitkä lause. Soittaminen on niin kauan mukavaa, kun luulee osaavansa soittaa. |
Turder 28.06.2005 10:13:09 | |
---|
Mutta jos jonku pätkän soittaa toisen biisistä, eikä peri siitä mitään rahallista korvausta, niin ei se minua ainakaan haittaisi, jos joku minun tekemästä biisistä tapailis sointuja nauhalle ja laittais kavereillensa saatavaksi. Tätä minäkin ajattelin. Kun kuuntelee muusikoiden.netin käyttäjien musapätkiä, niin aika monella on tunnettuja hittejä niissä tai niiden pätkiä. "When someone has had a major accident in the toilet" -UrbanDictionary.comin selitys sanalle Turder. |
Fortune 28.06.2005 13:39:04 | |
---|
Just nii! Eiku ei tietenkään, mutta jos jonku pätkän soittaa toisen biisistä, eikä peri siitä mitään rahallista korvausta, niin ei se minua ainakaan haittaisi, jos joku minun tekemästä biisistä tapailis sointuja nauhalle ja laittais kavereillensa saatavaksi. Sori, että tuli pitkä lause. Sinun mielipiteesi ei varmaan paina muissa tapauksissa kuin sinun säveltämiesi juttujen coveroinnissa. Sen takia ne kappaleiden oikeudenomistajat ovat laittaneet Teoston ja muut järjestöt oikeuksiaan valvomaan, että he eivät ajattele samoin kuin sinä. |
emalija 28.06.2005 14:37:27 (muokattu 28.06.2005 14:40:59) | |
---|
ai että väärin saa tehdä jos kukaan ei huomaa? Voi vittu... Millä tapaa se on väärin? Noudatatko sä kaikkia lakeja sokeasti? Varmaan hyppäisit kaivoonkin, jos kaivoon hyppääminen olisi pakollista joka aamu 500 euron rangaistusssakon uhalla. Sinun mielipiteesi ei varmaan paina muissa tapauksissa kuin sinun säveltämiesi juttujen coveroinnissa. Sen takia ne kappaleiden oikeudenomistajat ovat laittaneet Teoston ja muut järjestöt oikeuksiaan valvomaan, että he eivät ajattele samoin kuin sinä. Hei, se on vaan musaa. |
Fortune 28.06.2005 14:54:25 (muokattu 28.06.2005 14:56:21) | |
---|
Hei, se on vaan musaa. No hei hei. Se "musa" on monille tulonlähde, jolla leipää tuodaan pöytään. Toki jokaisen tulisi itse omassa päässään arvottaa tekonsa ja korkeampi moraalikäsityksen taso edellyttää, että esim. sääntöjä yms. voi kritisoida, mutta kyllä tässä kohtaa asia on ihan suoraviivainen ja mustavalkoinen: säveltäjä tekee kappaleen ja haluaa varmistaa, ettei sitä versioida ja siitä hyödytä luvatta tekemällä sopimuksen edunvalvontajärjestön kanssa. Mielestäni tämä on selkeä signaali oikeudenomistajan taholta siitä, että ei ole "ok" ilman lupaa käyttää ko. tuotosta. Kyllä tekijää pitää sen verran kunnioittaa, että kysyy luvan ja jos sitä ei saa, antaa teoksen olla rauhassa. Mikäs siinä nyt sitten on niin vaikeaa? Jos säveltäjä sanoo, että "siitä vain, versioi rauhassa" eikä ole antanut edunvalvontaansa kenenkään ulkopuolisen käsiin, niin versioi rauhassa vain. Kyse ei ole "laeista" tai "säännöistä" vaan siitä, että kunnioitetaan kanssamuusikoita ja -säveltäjiä. Jokainen saa itse määrätä, mihin tekeleitänsä käytetään, eikö niin? Se nyt on vähimmäisoikeus jokaisella.
|
Martso 28.06.2005 14:56:11 | |
---|
Tanssimusassa on hyvät tunnelmat!! |
PomppoK 28.06.2005 16:40:53 (muokattu 28.06.2005 16:42:59) | |
---|
Mielenkiintoista olis toteuttaa (Teoston alaisten) muusikoiden keskuudessa gallup, jolla pyrittäisiin selvittämään yleistä suhtautumista tällaisiin minimaalisiin tekijänoikeusrikkeisiin. Selväähän se, että joissakin tapauksissa nykyinen laki katsoo turhan mustavalkoisesti, mutta voihan olla, että touhu karkais käsistä lopullisesti, jos annettais vielä hieman löysää lakien puolelta. Jos siis luottaa, että lakien soveltajilta löytyy inhimillisyyttä ja suhteellisuudentajua törmätessään tällaiseen lakirikkeeseen, mikäänhän ei siinä tapauksessa estä laittamasta näitä pätkiä 'julkiseen levitykseen' - ainakaan vielä. Ei silti liiemmin kannattais pitää ääntä, jos tällaista tarvitsee tehdä pakosti. Tarvitseeko sitten? Up yours... Take me don't leave me. |