Aihe: Nettimusiikki osa2: laillinen tarjonta
1
-septimisti-
24.06.2005 18:59:27
Hämmästyttävästi en ole täällä törmännyt käytännössä lainkaan keskusteluun internetin kautta myytävän musiikin tiimoilta.

Jenkeissä, siellä isossa maailmassa, tämä on jo helvetin kova juttu. Voisinpa pistää les paulini pantiksi, niin parin vuoden sisällä eurooppa ja siinä samassa suomi ehtii samaan junaan jenkkien kanssa. Itunes, yahoo music, napster, rhapsody ja kumppanit alkavat vilahdella jokapäiväisessä keskustelussa. Microsoft aikoo lähteä käsittääkseni myös leikkiin mukaan.

Itselläni on kokemusta rhapsodysta, sekä yahoosta, jonka tilaaja olen tällä hetkellä. Rhapsodya kokeilin pari viikkoa ilmaiseksi niitä, "free7 days tour now" tarjouksia hyväksi käyttäen. Kaikki toimi, ei häslinkiä, ei pätkivää audiota, selkeä käyttöliittymä. Ainoaksi miinukseksi jäi ajoittain hieman tunkkainen äänenlaatu (en ole mikään kultakorva, mutta sanoisin että kyllä se nyt _täysin_ kuunneltavaa laatua oli). Toinen puute tietenkin tarjonta, josta puuttui esimerkiksi beatles kokonaan. Muuten sitä musiikkia piisaa maailman tappiin saakka ja varmasti joka makuun.

Nyt itselleni on tilauksessa siis yahoon palvelu, joka on pääpiirteittäin samanlainen rhapsodyn kanssa. Samat plussat ja miinukset pätevät tähänkin. 6.99$ kuukaudessa katoaa pankkitililtä, mutta se tuntuu todella pieneltä summalta hyötyyn nähden. Yahoon saa myös 4.99$:lla kuukaudessa, maksaessaan koko vuoden potin kerralla. Täytyy kyllä myöntää että levyostokset ovat viime aikoina jääneet aika vähiin.

Napsterista ei ole kokemusksia, eikä Itunesista, jonka konsepti onkin hieman erilainen. Sieltä biisit todella ostetaan yksitellen lainaamisen sijaan. Saapa tosin noilta muiltakin ostaa wav. muotoisia biisejä erikseen alle dollarilla/kipale.

Yksi ongelmahan noissa on tietysti se, että ainakin rhapsody ja yahoo ovat tällä hetkellä suunnattuja vain pohjois-amerikkalaisille. Rhapsodyn sivuilla on lukenut ties kuinka kauan, että pian pitäisi olla muuallakin palvelu saatavissa. Itunesista ja napsterista en ole täysin varma. Yahoolle kerroin yksinkertaisesti olevani jenkkiläläinen. Kaikki on toiminut hyvin, raha on lähtenyt tililtä, eikä ainakaan vielä ole mitään noottia tullut.

Ja jottei kenellekään jää epäselväksi, niin tässä pari faktaa:
- Helpompaa, nopeampaa ja kattavampi tarjonta kuin p2p ohjelmissa.
- Täysin laillista. Artisti saa fyrkkaa.
JCM
24.06.2005 19:48:05

Muuten sitä musiikkia piisaa maailman tappiin saakka ja varmasti joka makuun.

Täytyy kyllä myöntää että levyostokset ovat viime aikoina jääneet aika vähiin.

Kysymys. Saako sieltä kannet, jos ostaa levyn??

Mulle on tärkeää saada kannet mukaan, ei levy ole kokonainen ilman kansia. Jatkossakin ostan levyni kaupasta.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
Gypsy
24.06.2005 20:16:57 (muokattu 24.06.2005 20:19:38)
Jatkossakin ostan levyni kaupasta.

Sama. Tai sitten en kun nörtit valtaa maailman ja kaikki on vaan verkossa.

Lisäys: Mutta siltikään en pistä nettikauppaan senttiäkään.
"Kyllä, se olen minä kuten arvasitkin..." -pwallin
Kärpäsruoska
24.06.2005 20:35:43
Mulle on tärkeää saada kannet mukaan, ei levy ole kokonainen ilman kansia.
Kääntänyt takkini? Tällä hetkellä minulla ei ole takkia laisinkaan, sillä olen alasti ja hieroin koko uljaan vartaloni laardilla ja kompostijätteellä jotta raatokoirat luulisivat minua hirveksi. THV-klubi #28
Lennu
24.06.2005 21:41:36

Välillä ei ole niin väliä sillä levylläkään, kunhan kannet on hienot.
"Tosimies teeskentelee orgasminsa. Myös masturboidessa.", -J
Kimmo72
24.06.2005 22:05:46
Koteloita saa kaupasta ja netistä voi tulostaa kansikuvat.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1
JCM
24.06.2005 22:58:46

Koteloita saa kaupasta ja netistä voi tulostaa kansikuvat.

Tulostettu kansikuva on oikein hieno.. ja kymmensivuinen kansivihko on näppärä tulostettava.

Mutta joo, nyt menee off-topiciksi, joten seuraava palatkoon aiheeseen.
Shun saturday iltoja, those having me nolostumaan.
Lubrication Midsummer Page kädenväännössä and can better tulitikkutempunkin,
what is naturally as Page allege canning appropriation combination sormella tulitikkuaskista röökin and firing its.
petrutsi
25.06.2005 01:01:29 (muokattu 25.06.2005 01:02:12)
Siis että pitäisi maksaa lataamisesta. Sinä päivänä kun musiikkia ei enää voi ostaa "normaalisti" vaan se pitää ostaa jostain bittiavaruudesta, niin se kyllä loppuu osaltani siihen. Kyllä ne kannet on osa sitä pakettia ja syventävät kokemusta parhaimmillaan kovastikin.
If we can go to the moon, then why are umbrellas still umbrellas?
Kimmo72
25.06.2005 02:27:06
Tulostettu kansikuva on oikein hieno...

Niin onkin. Muutamat DVD leffan kannet tulostanu valokuvapaperille ja jälki on yhtä hyvä kuin uusissa.
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan.SSK#1
bigbadwolf
26.06.2005 23:52:03
Haen netistä muutaman mp3sen uusilta bändeiltä. Jos tykkään haen levyn kaupasta. En todellakaan rupea leikkimään millään wav faileilla ja pritatuilla kansilla, hyi helvetti. Levyjen hintoja voisi kyllä alentaa 10 €uroon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)