ketaoja 21.03.2020 19:47:21 | |
---|
Käytän itse Musescoren ohjelmaa ja en oikein ole tyytyväinen sen äänifontteihin. Millaisia kokemuksia muilla on nuotinnusohjelmista? |
Jucciz 21.03.2020 20:26:40 | |
---|
Olen käyttänyt Sibeliusta yli kymmenen vuotta, enkä ole sinä aikana keksinyt syytä, miksi pitäisi vaihtaa. |
Sax-pappa 21.03.2020 20:45:23 | |
---|
Jucciz: Olen käyttänyt Sibeliusta yli kymmenen vuotta, enkä ole sinä aikana keksinyt syytä, miksi pitäisi vaihtaa. Sama täällä. Eipä ole äänissäkään moittimista. |
Henri Henri Olavi 21.03.2020 21:09:19 | |
---|
Silloin kun tarvitsi, käytin aina Sibeliusta. Enää en käytä, sillä en enää nuotinna mitään. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. |
Eos 26.03.2020 19:13:30 | |
---|
Täällä käytössä edelleen Guitar Pro 5.0. Täytyykin testata tuota Musescorea. Mikäs siinä aloittajan mielestä mättää tarkalleen? |
Jucciz 26.03.2020 20:10:11 | |
---|
Eos: Täällä käytössä edelleen Guitar Pro 5.0. Uteliaisuudesta kysyn: kirjoitatko tällä nimenomaan nuotteja vaiko tabulatuureja, jotka sitten muuntuvat tuolla myös nuoteiksi? Tiedustelen siksi, että lopullisen nuotin luettavuudessa voi olla huomattavia eroja riippuen siitä, kumpi taktiikka on käytössä. |
Vessajono 26.03.2020 22:55:08 (muokattu 26.03.2020 22:57:35) | |
---|
Jucciz: Olen käyttänyt Sibeliusta yli kymmenen vuotta, enkä ole sinä aikana keksinyt syytä, miksi pitäisi vaihtaa. Seiskassa rikottiin käyttöliittymä sen verran pahasti, että siinä oli ihan tarpeeksi syytä vaihtaa. e: ja toisaalta jos jossain lukee "Avid" niin sekin kannattaa yleensä ottaa sellasena eräänlaisena suosituksena pysyä mahdollisimman kaukana "Minen oo kuule nauranu pätkääkään sen jälkeen ku tossa telkkarissa taksikuski putos betonimyllyyn" |
Jucciz 26.03.2020 23:21:25 (muokattu 26.03.2020 23:23:29) | |
---|
Vessajono: Seiskassa rikottiin käyttöliittymä sen verran pahasti, että siinä oli ihan tarpeeksi syytä vaihtaa. e: ja toisaalta jos jossain lukee "Avid" niin sekin kannattaa yleensä ottaa sellasena eräänlaisena suosituksena pysyä mahdollisimman kaukana Kappas, tein siis siinä kohtaa ihan oikean päätöksen. Kun seiskasta tuli aikanaan ensimmäiset esittelyvideot, kauhistelin sen ulkoasua kutoseen tottuneena ja päätin ainakin siinä vaiheessa pysytellä vanhassa tutussa. Olen edelleen kutosen käyttäjä ja tällä tyydyttyvät edelleenkin kaikki nuotinkirjoitustarpeeni. Ainut, mikä harmittaa, on se, että nuottikuvan alueella scrollailu on vähänkään isommassa tekeleessä hidasta, mikä ei takuulla johdu prossutehon puutteesta, vaan arvatakseni siitä, ettei kutosen (käsittääkseni 32-bittinen) koodi oikein ole optimoitu nykypäivän koneille/käyttikselle. Samoin Sibeliuksen grafiikan resoluutio on jostain syystä vain puolet siitä mitä se muualla käyttöjärjestelmän sisällä on. Pärjään kumminkin. Wikipedia tietää kertoa: "In Version 7.0, Avid rebuilt Sibelius as a 64 bit application, replacing the menu navigation system of previous versions with a Ribbon interface in the process. This met with considerable user resistance, however the Ribbon remains integral to the current GUI." https://en.wikipedia.org/wiki/Sibelius_(scorewriter) |
Jucciz 27.03.2020 02:36:29 (muokattu 27.03.2020 02:41:49) | |
---|
|
Henri Henri Olavi 27.03.2020 10:02:16 | |
---|
Vessajono: e: ja toisaalta jos jossain lukee "Avid" niin sekin kannattaa yleensä ottaa sellasena eräänlaisena suosituksena pysyä mahdollisimman kaukana Menee off roadin puolelle, mutta Avidillahan on kaksi todella hyvää softaa: Media Composer ja Pro Tools. Ensin mainittu on vakiotyökalu isoimmissa elokuvastudioissa ja jälkimmäinen musiikkistudioissa. Nyt on Final Cut ja Resolve hieman ottaneet omaa paikkaansa ekosysteemissä, mutta lienevät aika marginaalissa. Itselläni on Pro Tools, joka on edelleen kaikista äänitys- ja miksaussoftista ehdottomasti paras. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. |
Jucciz 27.03.2020 14:02:01 | |
---|
Henri Henri Olavi: Pro Tools, joka on edelleen kaikista äänitys- ja miksaussoftista ehdottomasti paras. Sinun käyttöösi, mutta älä hyvä mies vastaa koko maailman suulla. En ole Toolsia nyt useaan vuoteen hipaissutkaan, mutta ainakin tuossa reilut kymmenen vuotta sitten moni muu softa pyyhki niin käytettävyydessä, ulkoasussa kuin laiteyhteensopivuudessa sen ohi vasemmalta ja oikealta. Oikein nauratti joskus vuonna 2006, miten kömpelö Pro Tools oli verrattuna vaikkapa selvästi vanhempaan Cubaseen, ja lisäksi sitä ei voinut käyttää kuin Digidesignin omalla raudalla, kun taas kaikkien muiden DAW:ien kanssa sai käyttää vapaasti mitä tahansa äänikorttia. Tämä sentään jossain vaiheessa tajuttiin lopettaa täysin älyttömänä. Tänäkin päivänä esim. Logic on paljon parempi vaihtoehto, mikäli midi ja softainstrumentit ovat isossa roolissa musanteossa. Faktahan on se, että pelkkään äänityskäyttöön (esim. rokkibändin pitkäsoitto) löytyy varmasti kymmenen eri DAW:ia ja kaikilla pääsee maaliin. Kyse ei ole paremmuudesta, vaan siitä, minkä softan kanssa työskentelyyn on tottunut. Turha näistä on peistä taittaa, mutta on vaarallista ja ennen kaikkea täysin älytöntä mennä julistamaan jokin vaihtoehto "ehdottomasti parhaaksi". |
ketaoja 27.03.2020 16:09:26 | |
---|
Eos: Täällä käytössä edelleen Guitar Pro 5.0. Täytyykin testata tuota Musescorea. Mikäs siinä aloittajan mielestä mättää tarkalleen? Periaatteessa tuo Musescore riittää minun tarpeisiin aivan hyvin ja se on ihan kokeiltavan arvoinen ilmaisnuotinnus. Teen pienimuotoista sovitusta ihan iskelmä musiikkiin harrastusmielessä ja olen kaivannut parempia viulusoundeja.. |
Henri Henri Olavi 27.03.2020 16:28:59 | |
---|
Jucciz: Sinun käyttöösi, mutta älä hyvä mies vastaa koko maailman suulla. En ole Toolsia nyt useaan vuoteen hipaissutkaan, mutta ainakin tuossa reilut kymmenen vuotta sitten moni muu softa pyyhki niin käytettävyydessä, ulkoasussa kuin laiteyhteensopivuudessa sen ohi vasemmalta ja oikealta. Tokihan puhun omasta käytöstäni. En tunne muiden käyttöä kovin hyvin. Kymmenen vuotta sitten tilanne on saattanut olla vielä juuri ja juuri noin, mutta kyllä se on jo todella pitkään ollut täysin yhteensopiva kaiken kanssa. Kiimassa kontrapunktiseen satsiin. |
Eos 28.03.2020 14:49:10 | |
---|
Jucciz: Uteliaisuudesta kysyn: kirjoitatko tällä nimenomaan nuotteja vaiko tabulatuureja, jotka sitten muuntuvat tuolla myös nuoteiksi? Tiedustelen siksi, että lopullisen nuotin luettavuudessa voi olla huomattavia eroja riippuen siitä, kumpi taktiikka on käytössä. Aivan totta. Tabulatuurien näkökulmasta tuo on käytössä ja sikäli voi olla nuotinnukseen varsin puutteellinen. Tietyt asiat voisi olla tabienkin näkökulmasta paremmin, mutta toimii ihan hyvänä tukena uusien kappaleiden sovitteluun ja etenkin treenaamiseen. ketaoja: Periaatteessa tuo Musescore riittää minun tarpeisiin aivan hyvin ja se on ihan kokeiltavan arvoinen ilmaisnuotinnus. Teen pienimuotoista sovitusta ihan iskelmä musiikkiin harrastusmielessä ja olen kaivannut parempia viulusoundeja.. Kyllä kyllä. Taitavat nämä budjettiluokan softat olla tuossa mielessä kaikki jokseenkin puutteellisia. Kuten muut tuossa tuumailivat, DAW+VST -kombolla tulee parempaa jälkeä. |