Cathi777 04.07.2005 19:32:35 | |
---|
Oon pitkään tällaista asiaa miettinyt ja pohtinut. Eli, kun miettii näitä vanhoja legendaarisia bändejä ja sitten nykyisiä uusia edustajia niin tuntuu aina, että nämä uudet ovat parempia. Jotenkin kaikki on aina onnistuttu paremmin tekemään. Kyllä bändeillä ennenkin oli hienoja kappaleita, mutta niitä ei saatu toimimaan samalla tavalla kuin nykyään. Jos ottaa, vaikka esimerkiksi tämän yliarvostetun bändin nimeltä Beatles. Hyviä biisejähän bändillä on paljon, mutta niistä puuttuu se jokin. Melodiat ovat kohdallaan, mutta sitten ei muuten ei toimi niin hyvin. Ne bändit jotka käyttävät samantyyppisiä melodioita kuin Beatles nykyään niin saavat sen muun toimimaan jotenkin huomattavasti paremmin. Ja en siis puhu soundeista, koska se selvä, että ei niin hyvää jälkeä silloin saatu. Vaan ihan tällaisesta yleisestä biisien toimivuudesta. Eli, vaikka bändit ennenkin ovat osanneet biisejä tehdä, niin niistä on mielestäni aina puuttunut se jokin, että oikein kunnolla kolahtaisivat itselleni. Eli kyllä kehitystä on tapahtutunut tälläkin rintamalla ja biisejä on saatu hilattua koko ajan vain parempaan suuntaan. Tiedän, että tästä asiasta on todella moni eri mieltä. Sen takia haluiasin herättää keskustelua yleensä tällaisesta aiheesta. Itse siis sen kannalla, että nykymusiikki kuulostaa paremmalta kuin, vaikka 70-luvulla tehty musiikki. Kaikki saadaan nykyään jotenkin paremmin kohdalleen. Only pop music can break my heart... |
leka 04.07.2005 19:35:18 | |
---|
Itse olen taas täysin päinvastaista mieltä. Ennen oli sentään hyviä biisintekijöitä, soundeja + sovituksia. Nykyään on lähinnä pelkkää neutraalia poppishuttua JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! |
DeWilde 04.07.2005 19:35:18 (muokattu 04.07.2005 19:35:51) | |
---|
Olen täysin päinvastaista mieltä. Nykyisin ei enää tehdä niin hyväsoundisia levyjä, kuin esim. Beatlesin loppuajan tuotanto. E: Kymmenesosapeliä. Hevi on parhaimmillaankin paskinta. |
Cathi777 04.07.2005 19:39:36 | |
---|
Nykyään on lähinnä pelkkää neutraalia poppishuttua No on jos ei jaksa pintaa syvemmälle uppoutua nykymusiikkiin, mutta kun sen jaksaa tehdä niin niitä helmiä todellakin alkaa löytymään. Niinhän se on joka vuosikymmenellä. Nykyään on vain niin paljon vaikeampi erottua kuin silloin joskus. Ei Beatlesistäkään tulisi noin isoa juttua jos se nyt tulisi. Only pop music can break my heart... |
Torniojaws 04.07.2005 19:40:46 | |
---|
Miksi rajoittaa kuunteluaan vain uuteen tai vanhaan kun voi kuunnella parhaimpia molemmista? So sweet the hour, so calm the time, I feel it more than half a crime, When Nature sleeps and stars are mute, To mar the silence ev'n with lute. |
Cathi777 04.07.2005 19:42:01 | |
---|
Miksi rajoittaa kuunteluaan vain uuteen tai vanhaan kun voi kuunnella parhaimpia molemmista? Itse en ainakaan ole rajoittanut, kuuntelen kyllä molempia sulassa sovussa. Mutta sehän ei ollutkaan kirjoitukseni ajatus. Only pop music can break my heart... |
Ostinaatio 04.07.2005 19:42:59 | |
---|
Olen täysin päinvastaista mieltä. Nykyisin ei enää tehdä niin hyväsoundisia levyjä, kuin esim. Beatlesin loppuajan tuotanto. Joo. White Albumit ja Sgt. Peppersit menee kyllä kaikkien aikojen parhaiden albumikokonaisuuksien listaan. Ei sille vaan voi mitään. Kai se kun ennen oli niin paljon vaikeampi saada hyviä soundeja, sai aikaan sen, että tyypit käytti siihen huomattavasti enemmän vaivaa ja harkintaa, ja siksi sieltä ajoilta onkin lähtöisin sellaisia helmiä. Toki nykyäänkin on joitain loistavia levyjä tehty. Mutta minulle kyllä tuo 60-70 lukujen taite on sitä kulta-aikaa, vaikka en silloin edes ollut syntynyt. "Tuhotkaa kansa, murskatkaa ja vaientakaa se. Sillä eurooppalainen valistus on suuriarvoisempi kuin kansa." -Dostojevski |
Feggy 04.07.2005 19:43:01 | |
---|
Miksi rajoittaa kuunteluaan vain uuteen tai vanhaan kun voi kuunnella parhaimpia molemmista? Aivan. Ja jos jonkun mielestä 2000-luvulla tehty musa on parasta koskaan, niin siinähän kuuntelee tyytyväisenä eikä nurise. Mun mielestä joka vuosikymmenellä on tehty hyvää musiikkia. Kiinnostaisi kyllä kuulla mitkä nykybändit ovat ketjun aloittajan mielestä parempia kuin The Beatles. Less is more. |
DeWilde 04.07.2005 19:43:45 | |
---|
Ei Beatlesistäkään tulisi noin isoa juttua jos se nyt tulisi. Totta, jos otaksutaan että yhtyeen melodioita ja koukkuja olisi ehditty kierrättää jo yli 40 vuotta. Hevi on parhaimmillaankin paskinta. |
Cathi777 04.07.2005 19:45:19 (muokattu 04.07.2005 19:45:28) | |
---|
Kiinnostaisi kyllä kuulla mitkä nykybändit ovat ketjun aloittajan mielestä parempia kuin The Beatles. No iso osa musiikista mitä kuuntelen niin tuntuu jotenkin paremmalta. Toki Beatlesiakin on kuunneltu, mutta ei se koskaan niin ihmeellisesti ole iskenyt. Hyvää popmusiikkia se on, ei siinä mitään, mutta ei siinä ole sitä jotain, että se todella pysäyttäisi ja saisi sellaisen olon, että vau, tää on jotain todella mahtavaa. Only pop music can break my heart... |
Aerodactev 04.07.2005 19:46:41 (muokattu 04.07.2005 21:47:13) | |
---|
Kyllä nykyaikaan mennessä ollaan mielikuvitusköyhdytty ja sovituksien kannalta menty aika paljon taaksepäin. Ja se vaihtoehtovirran erikoisuus tuntuu perustuvan siihen, että lyödään summassa dissonointia sinne tänne, että kuulostaa "progelta". EDIT: Tää kirjoitus on vahvasti Gentle Giant -orkesterin inspiroima.
Long = progressive = good
|
Morris on acid 04.07.2005 19:49:54 | |
---|
Ainahan se on helpompi viedä pidemmälle jotain tyylilajia kun joku on sen ensin nerouttaan luonut. Seisotaan jättiläisten harteilla. Itse en lähtisi jakamaan paremmaksi tai huonommaksi eri aikakausien musiikkia. Kuuntelen sujuvasti peräkkäin Stam1nat ja Beatlesit. |
leka 04.07.2005 19:58:28 | |
---|
Kukas se oli joka sanoi fiksusti että "aika suodattaa pois paskan"? Jos kerran bändin levy on hyvä, niin on se hyvä myös kymmenen vuoden päästä. Silloin sen levynkin saa divarista/nice price hintaan halvemmalla. Nykyään hypetetään niin paljon kaikkea uutta, mutta mieluummin mä ostan sen 70-luvulla tehdyn levyn jonka tiedän varmasti hyväksi. JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! |
Cathi777 04.07.2005 19:59:47 | |
---|
Kukas se oli joka sanoi fiksusti että "aika suodattaa pois paskan"? Jos kerran bändin levy on hyvä, niin on se hyvä myös kymmenen vuoden päästä. Silloin sen levynkin saa divarista/nice price hintaan halvemmalla. Nykyään hypetetään niin paljon kaikkea uutta, mutta mieluummin mä ostan sen 70-luvulla tehdyn levyn jonka tiedän varmasti hyväksi. Mut kukaan ei kiellä sua käydä kuuntelemassa. Ei levyjä sen takia osteta, että niistä on joku muu tykännyt vaan sen takia, että siitä itse tykkää. Only pop music can break my heart... |
Feggy 04.07.2005 20:04:16 | |
---|
No iso osa musiikista mitä kuuntelen niin tuntuu jotenkin paremmalta Eli siis? Less is more. |
Cathi777 04.07.2005 20:06:44 | |
---|
Eli siis? No, kun ei jaksais alkaa luetella. Kun on niin paljon bändejä joita kuuntelee niin ei jaksaa alkaa listaamaan, koska se ei ole oleellista tämän keskustelun kannalta. Kun laitan tähän jotain bändejä niin sitten aletaan vaan puhua niistä, että miten se on huonompi ja ei siinä ole mitään verrattuna noihin. Se ei kuitenkaan tämän keskustelun idea ole. Only pop music can break my heart... |
leka 04.07.2005 20:07:03 | |
---|
Mut kukaan ei kiellä sua käydä kuuntelemassa. Ei levyjä sen takia osteta, että niistä on joku muu tykännyt vaan sen takia, että siitä itse tykkää. No shit. Minä nyt vaan tykkään enempi noista vanhoista levyistä. JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! |
Jani The Rock 04.07.2005 20:07:58 (muokattu 04.07.2005 20:08:23) | |
---|
Kaikki saadaan nykyään jotenkin paremmin kohdalleen. Soon Autotune. Musiikkihan on taiteenlaji siinä missä muutkin. Uudet yrittäjät pykää uusia kerroksia wanhojen mestareiden latoman perustuksen päälle. Building on tradition, sano. Vaikka kuinka korkialle mentäisiin ja rakennettaisiin millasta Iisakin kirkkoa tai Baabelin tornia hyvänsä, niin perusta on se joka ratkasee. Ilman sitä ei pytinki pysy pystyssä. Rupee vaan nämä uusien tekijöiden latomat kerrokset olemaan turhan usein juosten kusten tehtyjä. Materiaaleissa ja työn laadussa säästetään. Käytetään sorkkarautaa ja lekaa silloin kun tarvittas kuvanveistäjän talttaa ja toisinpäin. Eivätkä tekijätkään ole aina tehtävänsä tasalla vaikka nostavatkin kovia palkkioita. Kukaan ei oo valmis tekemään kisällintöitä, vaan mestariksi pitää päästä heti. Siitä tulee sitten sellasta jälkeä kun tulee. Mutta ei se mitään. Kun tuuli puhaltaa nämä yläkerrokset kumoon, niin perusta on ja pysyy. Sitä ei kaada niin vitun mikään. Tarinan opetus: Moni kakku päältä kaunis. Pelkkä muodon oikeellisuus sinänsä ei riitä, vaan myös prosessilla on merkitystä. Henkilökohtaisesti arvioin musiikkia samoin kun antiikkiesinettä. Patinan ja rehellisen käsityön arvo on mittaamaton. Älä lähesty minua, lakeija, haitari olalla. Bella Italia #1
MegaMan Club #002 - Quiff Man |
Cathi777 04.07.2005 20:11:46 | |
---|
Soon Autotune. Mutta niin kuin kirjoitin niin en puhunut nyt siitä mitä studiossa saadaan aikaan vaan ihan siitä minkälaisia ne biisit ovat ja miten ne tehdään. Koska ennen kaikkea biisit ratkaisevat ei se tapa millä se levyllä esiin tuodaan. Only pop music can break my heart... |
BaariMikko 04.07.2005 20:19:25 | |
---|
Koska ennen kaikkea biisit ratkaisevat ei se tapa millä se levyllä esiin tuodaan. Ai jaa. Enpä tiedä biisiä, joka kuulostaisi hyvältä silloinkin, kun sitä esittää lahjoiltaan koulutettujen simpanssien ryhmää vastaava joukkio. |