Aihe: Hakkaanko päätä seinään?
1 2 3
spede from hell
27.06.2005 03:32:35 (muokattu 27.06.2005 03:34:49)

Loppuun kaluttu aihe, mutta olenko tollo vai mikä ku olen loppuun asti piratismia vastaan. Alkaa jo tuntumaan siltä että laitan koneen imuttaan musaa täydellä teholla koska kaikki sitä tekee kuitenki. Yritän koko ajan valistaa kavereita, työkavereita ja kaikkia tästä asiasta, mutta nuohan vain hymyilee säälivästi (vihaan sitä). Eli mitä järkeä on itse maksaa liki 20e levystä jos muut ottaa sen ilmaiseksi.?!! Eikä nuo pirun levyt halvu jos piratismi rehottaa... Mitä mieltä olette te muusikot???????
ThickFinger
leka
27.06.2005 03:36:37 (muokattu 27.06.2005 03:36:50)
termit kohdalleen: (gramexin sivulta kopioin)

Mikä sitten on piraattituote?

Laittomasti valmistetut tallenteet lajitellaan yleensä kolmeen ryhmään, joista kyllä yleensä käytetään piraatti-yleisnimitystä.

Tavallinen piraattitallenne on äänite, elokuva- tai pelitallenne, jolle on luvatta kopioitu suojattua materiaalia muilta tallenteilta. Vastaavaa alkuperäistuotetta ei ehkä ole edes olemassa, tai ainakaan sen ulkonäköä ei ole kopioitu täydellisesti. Esimerkiksi CD-levyinä ilmestyy erilaisia
piraattikokoelmia.

Counterfeit on väärennös, jossa sisällön lisäksi on myös alkuperäisen teoksen ulkoasu kopioitu mahdollisimman tarkasti.

Bootleg on elävästä esityksestä, kuten konsertista ilman esittävän taiteilijan lupaa valmistettu tallenne.

Eli netistä lataaminen ei ole piratismia. Hanurista se kuitenkin on.
JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT!
spede from hell
27.06.2005 03:39:12

termit kohdalleen: (gramexin sivulta kopioin)

Eli netistä lataaminen ei ole piratismia. Hanurista se kuitenkin on.

No sitähän mä tarkoitin... ,
ThickFinger
Rakkikoira
27.06.2005 06:29:20
Älä ole idiootti vaikka kaikki muut olisivat.
ewqqq
27.06.2005 07:10:17
Feggy
27.06.2005 08:17:04

Less is more.
McNulty
27.06.2005 10:29:30
Hakkaanko päätä seinään??

Hakkaat. Tappelet selkeästi tuulimyllyjä vastaan. Kannattaa uhrata tuo into mielummin vaikka poliisikouluun ja lähteä kaduille pamputtamaan sellaisia rikollisia, jotka aiheuttavat kanssaihmisille hengenvaaraa... sillä niin kauan kuin jokin laite toistaa ääntä, kuvaa tms. niin kauan sitä kopioidaan. Näinhän tämä asia on ollut jo vuosikymmeniä. Vinyyliltä C-kassulle, vuokrafilmiltä toiselle, .torrent tiedostosta musiikki-kansioon... Same shit, different package. Ehkä olisikin korkea aika kokeilla jotain muuta kuin tuota "Fight fire with fire"-metodia, sillä kun näyttää olevan täysin käänteinen vaikutus hommiin (yksi palvelin kuolee, 3 nousee lisää...)

Tuosta lataamisesta pitäis saada hohdokkuus pois. Tällä hetkellä sen hohdokkuus perustuu "hankittavan" tuotteen hintaan. Aika moni ostaa esim. Tallinnasta piraatti-kuteita, Elviksen farkut tai Deiselin paidan... lähinnä siis sen alhaisen hinnan takia. Ehkäpä jos levyn mukana saisikin jotain bonus-kamaa, vaikkapa ko. bändin paidan tms. Tai mitä jos levypuljuilla olisi samanlainen käytäntö kuin kebab-mestoilla... joka 10. levy ilmainen kun omistaa levypassin + leimat? Siis jotainhan levybisneksenkin on tehtävä, jotta homma kääntyy parhainpäin. Omituista vain, että siellä päässä ei reagoida mitenkään vaan alistutaan heti ja itketään että "näin tämä asia oli 20 vuotta sitten, ja näin sen tulisi olla tänäänkin". Kehitystyö käyntiin... hyviä ideoita menekin edistämiseksi???

Tutulla on levykauppa tuossa keskustassa ja hän on ottanut valikoimaansa musiikin oheiskamaa (kirjat, dvdt, paidat, lehdet jne jne...) ja aina hänen liikkeessään joku onkin kuka levyn tai pari ostaa. Sama meno esim. Swampmusic:ssa Tampereella. En ole ollut kertaakaan ko. liikkeessä etteikö jotain olisi siellä myyty :) Aina siellä väkeä. Vaikka tuttavani sanoikin että levymyynti on hieman laskenut vuotuisella tasolla, on muiden tuotteiden myynti kompensoinut levymyynnin määrän vähentymistä. Kassavirtana siis...

Toinen asia mikä tässä levybisneksessä on... väheksymättä kenenkään työtä, distribuutio-välikädet ovat ne jotka läimäsevät levylle hinnan mikä se on. Jos Madonnan levyä painetaan 10 miljoonaa kappaletta ja sen odotetaan tuottavan 50 miljoonaa, niin eihän tuossa jää levylle hintaa kuin 5 dollaria. Voidaanhan siltä odottaa vaikka 1000% tuottoa eikä levyn hinta vieläkään ole kuin 10 dollaria... No, ei siitä sen enempää, jokainen voi itse laskea mieleisensä hinnan levylle :)

Toinen homma on tämä, että maailmassa on niin monia musiikkityylejä (marginaalitavaraa) jota ei edes Suomeen tuoda. Yleensä tähän musiikkiin tutustuminen olisi vaikeaa ilman jonkinlaista "levitystapaa", missä mp3-formaatti onkin nerokas. Itse en ole kovinkaan montaa Linda Perhacs - Parallelograms (tai muitakaan harvinaisempia late 60's/early 70's levyä) tai Lil Boosien, Ghetto-E, Yaa Boi:n levyjä Suomessa nähnyt. Tällaisen musiikin hankintaan tämä "nettilataaminen" on mielestäni fiksumpi tapa, kuin metsästää niitä jenkeistä jostain pikkupajoista ja hukata luottokorttinsa huijareille. Saatan toki olla väärässäkin, mutta tuo rajanveto on todella vaikeata.

PS. Tuosta lakijupakasta... eikös Jenkeissä tuo lataaminen omaankin käyttöön ole laitonta? Ajattelin vain että kuinka paljon se on oikeasti vähentynyt RIAA:n yms. johdosta? Vai onko vähentynyt ollenkaan? Onkohan jollain parempaa tietoa tästä, tai suoraa kaaviota miten antipirate-toiminta on latauksiin vaikuttanut?
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
tillotson
27.06.2005 10:40:24
Itsekin imutin netistä pari vuotta sitten, mutta sitten hankkiuduin eroon siitä ohjelmasta, kun alkoi homma vituttamaan. Se kaupasta ostettu levy on kuitenkin pitkäikäisempi..
THE RIPPER
27.06.2005 11:08:20
Loppuun kaluttu aihe, mutta olenko tollo vai mikä ku olen loppuun asti piratismia vastaan. Alkaa jo tuntumaan siltä että laitan koneen imuttaan musaa täydellä teholla koska kaikki sitä tekee kuitenki. Yritän koko ajan valistaa kavereita, työkavereita ja kaikkia tästä asiasta, mutta nuohan vain hymyilee säälivästi (vihaan sitä). Eli mitä järkeä on itse maksaa liki 20e levystä jos muut ottaa sen ilmaiseksi.?!! Eikä nuo pirun levyt halvu jos piratismi rehottaa... Mitä mieltä olette te muusikot???????

ei ne siitä halpene levyjen hinta. jenkeissä kaikki levyt maksaa sen 5-10e ku tääl pohjois maissa taas oon niin helskutin kallista
svidulla päähän!
JuniperThree
27.06.2005 11:23:38
ei ne siitä halpene levyjen hinta. jenkeissä kaikki levyt maksaa sen 5-10e ku tääl pohjois maissa taas oon niin helskutin kallista

Johtuu varmaan osakseen tuosta levyjen hinnoista, että Suomessa levyjä myydään aivan älyttömän vähän. Jos kattoo tuota Jari Sillanpään debyyttiä niin sehän myi jotain 266 000 kpl... Tässäkin levyn kohderyhmänä on se ostovoimaisin ryhmä, aikuiset ihmiset... Silti se myi mun mielestä aika vähän verrattuna Suomen 5 miljoonaan ihmiseen, joista veikkaisin, että reilu 80% kuitenkin kuuntelee musiikkia olisivat potentiaalisia levynostajia. Jos levyn hinta olisi se 5-10€ niin olisi tuo Sillanpääkin myynyt varmaan tuplasti enemmän...

PS. Koskahan Suomessa joku levy ylittää miljoonan kappaleen rajan?
etnopoju
27.06.2005 11:46:00

pyydä niitä selittämään, että miten piratismi ei muka ole varastamista.

käytä tätä esimerkkinä:

"eli tolla periaatteella, jos sun kämpän ovi jää joskus vahingossa auki, on ihan jees naapurin käydä tyhjentämässä koko kämppä, koska et huolehtinut lukitsemisesta tarpeeksi hyvin?"

jos toi ei toimi vedä niitä dunkkuun.
la m quina
27.06.2005 11:50:33

Eiköhän tuo loppuvuoden Nightwish/Ill Divo/Helmut Lotti -kollaboraatio myy vähintään sen miljoonan?
McNulty
27.06.2005 11:51:20
pyydä niitä selittämään, että miten piratismi ei muka ole varastamista.

käytä tätä esimerkkinä:

"eli tolla periaatteella, jos sun kämpän ovi jää joskus vahingossa auki, on ihan jees naapurin käydä tyhjentämässä koko kämppä, koska et huolehtinut lukitsemisesta tarpeeksi hyvin?"

jos toi ei toimi vedä niitä dunkkuun.

Eikös tää mene pikemminkin niin tämä "netistä lataaminen", että:

"eli tolla periaatteella, jos sä kotioveltas jakelet tavaroita pois, niin mä voin tulla hakeen ne... siis jos ilmaiseksi saa?"
"I have tried so fuckin' many tubeamps and they all sound like some fuckin' AC/DC... except Krank" - Darrell Lance Abbott
etnopoju
27.06.2005 11:54:58

Eikös tää mene pikemminkin niin tämä "netistä lataaminen", että:

"eli tolla periaatteella, jos sä kotioveltas jakelet tavaroita pois, niin mä voin tulla hakeen ne... siis jos ilmaiseksi saa?"

ei mulla netistä lataamista vastaan ole mitään, mikäli se tapahtuu bändin suostumuksella. päinvastoin...

mä haluaisin oikeasti kuulla täsmällisen perustelun sille, miksi varastaminen on täysin hyväksyttyä käytöstä ja miten varastamisen vastustaminen on jotenkin "huvittavaa". mä en ole yhdeltäkään ihmiseltä vielä kuullut perusteltua vastausta siihen.

kai, jos mäkin käyn pöllimässä sun auton mä voin vaan hymyillä vienosta ja vähän vinkata silmää. ;)
...And Justice For All
27.06.2005 11:55:29
Oli osuvasti sanottu, kun oliko se nyt Rantanen Teräsbetonista tokas foorumillaan että "Miltä tuntuisi, jos joku ottaisi sun palkastas kourallisen rahaa, ja ottajia on vielä monia?"
THV-Klubi #21
McNulty
27.06.2005 12:18:13 (muokattu 27.06.2005 12:22:53)
mä haluaisin oikeasti kuulla täsmällisen perustelun sille, miksi varastaminen on täysin hyväksyttyä käytöstä ja miten varastamisen vastustaminen on jotenkin "huvittavaa". mä en ole yhdeltäkään ihmiseltä vielä kuullut perusteltua vastausta siihen.

Olihan Robin Hood sankari myöskin? Ryösti rikkailta ja antoi köyhille :) Tai entäs sitten Che tai vaikka 3. valtakunnan Adolf? Edelleen monien ihannoimia henkilöitä kyseessä. Ei siihen kai mitään erikoista perustelua tarvi. Ehkäpä tässä piratismissa onkin kyse siitä, että he jotka piraatteja ostavat eivät tiedä olevansa varkaita. Tai vaikka tietäisivätkin, alitajuisesti he eivät ota sitä tosissaan. Kynnys on niin matala...

kai, jos mäkin käyn pöllimässä sun auton mä voin vaan hymyillä vienosta ja vähän vinkata silmää. ;)

Ensivaikutelman mukaan tuo kuulostaa aika OMOlta, mutta nytpä tiedän mitä on tapahtunut jos joku vieras rupeaa kylillä vinkkaileen silmää ja virnuileen. Pitää ottaa kiinni ja pistellä pataan kunnes kyseinen kaveri luovuttaa auton takaisin omistajalleen :)

Ei vaan... auto on ihmismielelle iso, konkreettinen asia. Joku biisi internetissä on vain binäärejä, bittivirtaa. Kappaleen imuroiminen netistä on jo käytännössäkin eri asia kuin sen levyn varastaminen liikkeestä. Tästä johtuu ilmeisesti tuo alempi taso "oikeuttaa" kyseinen teko. Ihminenhän on loppupeleissä alkukantainen eläin joka tavoittelee erinäisiä asioita itselleen... mahdollisimman helposti ja pienin kustannuksin :)

Oli osuvasti sanottu, kun oliko se nyt Rantanen Teräsbetonista tokas foorumillaan että "Miltä tuntuisi, jos joku ottaisi sun palkastas kourallisen rahaa, ja ottajia on vielä monia?"

Ilmeisesti Perästeflonin pojat eivät maksa veroja lainkaan, tai eivät ole tietoisia siitä. Pitääkin pistää veroviranomaiselle ilmoitus pojista :) Kyllä tuo verottaja tässä meinaan vie lähes puolet jokaisesta centistä ja eurosta jonka tienaan. Tietäis vaan kuinka monen kaverin soittimet, hammaskaluston tms. tässä on maksanut :)
etnopoju
27.06.2005 12:24:40

Olihan Robin Hood sankari myöskin? Ryösti rikkailta ja antoi köyhille :) Tai entäs sitten Che tai vaikka 3. valtakunnan Adolf? Edelleen monien ihannoimia henkilöitä kyseessä. Ei siihen kai mitään erikoista perustelua tarvi. Ehkäpä tässä piratismissa onkin kyse siitä, että he jotka piraatteja ostavat eivät tiedä olevansa varkaita. Tai vaikka tietäisivätkin, alitajuisesti he eivät ota sitä tosissaan. Kynnys on niin matala...

ehkä tässä on kyse kaksinaismoralismista.

samaa jengiä takuulla vituttais, jos mä menisin niiden työpaikalle ja nappaisin niiden lompsakot työpöydältä, koska hei ne nyt sattu olemaan siinä mun otettavaksi.

suurin osa muusikoista ei TODELLAKAAN ole mitään rahassa kylpeviä staroja. leipä on muutenkin tiukassa ja sit joku persereikä kokee oikeutuksen varastamiseen...

kyllä ne tasan tietää olevansa varkaita, mutta eri asia myöntääkö ne sen. mä suosittelen, että jos jollakin on tollasia kavereita, et hankkii parempia kavereita. jos sä et itse varasta, niin miksi haluaisit kavereita jotka varastaa? jos ne pystyy noin vaan varastamaan muilta, niin miksi luottaa niihin ettei ne pölli myös sinulta, jos tilaisuus siihen tulee.

Ei vaan... auto on ihmismielelle iso, konkreettinen asia. Joku biisi internetissä on vain binäärejä, bittivirtaa. Kappaleen imuroiminen netistä on jo käytännössäkin eri asia kuin sen levyn varastaminen liikkeestä. Tästä johtuu ilmeisesti tuo alempi taso "oikeuttaa" kyseinen teko.

käytännössä eri asia, mutta kuitenkin sama asia.
McNulty
27.06.2005 12:50:34 (muokattu 27.06.2005 12:51:16)
suurin osa muusikoista ei TODELLAKAAN ole mitään rahassa kylpeviä staroja. leipä on muutenkin tiukassa ja sit joku persereikä kokee oikeutuksen varastamiseen...

Tässä tulee väkisin mieleen se, että ei jonkun Pave Maijasen levyä levitetä netissä ja toreilla piraattilevynä läheskään niin paljoa kuin esim. Britney Spearsin tai vaikka Robbie Williamsin. Se että monella se leipä on tiukassa, voisi olla hyväkin asia jos musiikki leviäisi netin ja muiden systeemien välityksellä mahdollisimman moneen kolkkaan ja saisi aikaiseksi reaktion levyjä ostavissa henkilöissä. Ei pidä kokea kaikkea mörkönä vaan myös mahdollisuutena jonka voi hyödyntää. Tulokset eivät ehkä näy heti 24h sisällä lompakossa mutta harva duunarikin ylenee suoraan kuninkaaksi, yhdessä yössä... :)
Artu Pupunuss
27.06.2005 14:12:48

Kyllä sä varmasti saat sen kuitenkin kopioida, varsinkin jos se onnistuu hiirtä klikkaamalla sun tietokoneelta käsin. Kopioimista ei mielestäni voi mitenkään suoraan samaistaa varastamiseen, siinä yksinkertaistetaan asioita ihan liiaksi. Myös tekijänoikeuksilla suojatun musiikin luvaton nettilevittäminen ja levyjen kotikopiointi on syytä erottaa piratismista, joka on täysin eri asia.

Itse mä näen musiikin verkkolevityksen enemmänkin mahdollisuutena, enkä jaksa suhtautua siihen liittyviin tekijänoikeusrikkomuksiin kovin vakavasti. Mun mielestäni kehitys etenee kohti tietynlaista DIY-henkistä ilman välikäsiä tapahtuvaa musiikin levittämistä, minkä mukana levy-yhtiöiden raison d'être vääjäämättä ennen pitkää katoaa tai ainakin niiden rooli tulee muuttumaan. Kun kuka tahansa voi netin kautta levittää musiikkiaan (tai kenen tahansa tekemää musiikkia) ja se näin ollen saadaan ilman kustannuksia (tietenkin itse äänitteen tekemiseen liittyvät kulut pois lukien) kaikkien ulottuville, on se kehitystä joka on paitsi positiivista, myös vääjäämätöntä. Nykyään myös levyjen omatoiminen julkaiseminen on entistä paljon helpompaa, mikä edelleen parantaa muusikoiden mahdollisuuksia tuotostensa levittämiseen. Levyformaatti kuitenkin joka tapauksessa säilynee ensisijaisena tapana hahmottaa musiikkia, täysin immateriaaliseen musiikinlevitykseen päätymisestä tuskin on pelkoa.

Se, että musiikkitallenteita tekemällä on tulevaisuudessa vaikeampi tehdä voittoa on toisaalta huono, toisaalta hyväkin asia. Se epäilemättä lisää varman päälle pelaamista levy-yhtiöiden julkaisupolitiikassa ja saa pienet levy-yhtiöt ahtaalle, ja siten homogenisoi musiikin valtavirtaa, mutta toisaalta sillä voisi toivoa olevan epäsuorasti vaikutusta myös siihen, että musiikkia ei enää nähtäisi yhtä usein kulutushyödykkeenä vaan ensisijaisesti taiteena tai ainakin jonkinlaisena itseilmaisuna. "Musiikin kuolemiseen" sen nettilevitys ei missään tapauksessa johda, päinvastoin; se lisää musiikin (ylipäänsä, ei siis välttämättä levytetyn musiikin) monimuotoisuutta ja luo ennennäkemättömiä mahdollisuuksia (muussa kuin taloudellisessa mielessä) sen tekijöille.
Ada
27.06.2005 14:28:30

Tuskin koskaan. Joka viidennellä suomalaisella olisi jokin tietty levy?
Ihan Mukavien Ihmisten Kilta - Perustajajäsen #3
"I know where I belong, away from your Gods" - Endless Dark, HIM
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)