Aihe: CD-soittimen tekohengitys
1
Naama-amis
20.10.2005 23:22:24 (muokattu 20.10.2005 23:24:55)
Näköjään täytyy kaupasta haalia uusi kannettava cd-soitin, mutta ihan piruillaksenikin haluaisin koittaa vielä tätä vanhaakin elvyttää, jos mahdollista. Luovuttaminen ei käy laatuun, ennenkuin on koittanut tehdä edes jotain itse. Vaikka toki (tässä tapauksessa todennäköinen) epäonnistuminen käykin kotimekaanikon huikean ylipöhöttyneen itsetunnon päälle.

Laite on kuutisen vuotta vanha Sonyn D-EJ615, ja ongelma seuraavanlainen. Levy pyörii, ja ääntäkin kuuluu, joskin sävelet tulevat hassusti epävireessä. Lisäksi itse äänimaisema on sellainen, kuin se olisi ajettu jonkin ihme teknorobo-efektin läpi, metallinen ja särisevä. Voisikohan tämä johtua esim. tuon "lukusilmän" luistin jumiamisesta tms?

Mutua vaan rohkiasti peliin, vaikka saattoikin olla hivenen kaukaa haettua hakea M.netistä apua sellaiseen laitteen korjaamiseen, minkä päälle en itsekään ihmeemmin ymmärrä. Ja saattaahan tämä tarjota jollekin ahaa-elämyksiäkin..
lurkki
21.10.2005 00:43:40 (muokattu 21.10.2005 12:02:25)
Levy pyörii, ja ääntäkin kuuluu, joskin sävelet tulevat hassusti epävireessä. Lisäksi itse äänimaisema on sellainen, kuin se olisi ajettu jonkin ihme teknorobo-efektin läpi, metallinen ja särisevä.

Tässähän voisi olla kyse synkka-ongelmasta.

Voisikohan tämä johtua esim. tuon "lukusilmän" luistin jumiamisesta tms?

Tuo aiheuttaa pomppimista tai levy jää paikalleen. Tai ei lue indexiä.

Mutua vaan rohkiasti peliin.
Sisäinen kello on jotain muuta kuin 44,1 kHZ ja ryömii sinne tänne.

Yleensä kide ei hajoa...tässä voi olla ikävästi kyse jostain virransyötön epästabiiliudesta.
Kiteen värähtelyä voidaan nimittäin hiukan muuttaa. Nyt sulla on siellä ilmeisesti VXO (Variable Crystal Oscillator).

En mä sotke sua enempää kun saatan olla ihan skutsissa.
ex-Rumpu, Kitara ja Kukka
kalamies#37 >-)))>
hörhö
21.10.2005 12:31:11 (muokattu 21.10.2005 12:35:25)

Lukupäästä tuo ei johdu, kuten yllä sanottiinkin. Itse tarkastaisin runkoliitinten, opareiden, yms. kunnon, mutta digitaalisiin osiin en viitsisi mennä.
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Pelsi
21.10.2005 13:48:59
Noniin! Minunkin on pitänyt jo kauan näperrellä omaa cd-soitintani. Siinä on ongelmana sellainen, että levy kyllä pyörii ok, mutta mitään se ei suostu lukemaan. Levy jää junnaamaan siihen vaikka ikuisiksi ajoiksi, kunnes lopetetaan se väkivalloin tai patterit loppuvat. Eli se jää siihen 'Reading'-kohtaan. Soitin on joku Sonyn MP3-toistava malli, jonka tarkkoja speksejä en nyt muista. Pitäisi ottaa projektiksi.
THV-klubi #3
>-)))> #3
-"Mä en kyllä yhdistäis mitään friikki gurujen aivo höpötyksiä basson soittoon..." -kake313
author
21.10.2005 14:39:09 (muokattu 21.10.2005 14:39:33)
Noniin! Minunkin on pitänyt jo kauan näperrellä omaa cd-soitintani. Siinä on ongelmana sellainen, että levy kyllä pyörii ok, mutta mitään se ei suostu lukemaan. Levy jää junnaamaan siihen vaikka ikuisiksi ajoiksi, kunnes lopetetaan se väkivalloin tai patterit loppuvat. Eli se jää siihen 'Reading'-kohtaan. Soitin on joku Sonyn MP3-toistava malli, jonka tarkkoja speksejä en nyt muista. Pitäisi ottaa projektiksi.

Kuulostaa siltä että se linssi on saanut liian monta tälliä ja mennyt tärähdyksistä rikki tai sitten se on vaan liian likanen tunnistaakseen mitään. Osta puhdistuslevy.
lurkki
21.10.2005 14:54:16
Osta puhdistuslevy.

Se lukupäähän on siellä piilossa.
Piilolinssin puhdistusneste auttaa.
kalamies#37 >-)))>
Tympee Huttunen
21.10.2005 15:07:00
Miten tuon puhdistuslevyn on tarkoitus toimia? Minä en sitä ymmärrä.
Minä Mikä sua vaivaa Mauri? Onko sulla tauti?
author
21.10.2005 15:28:47

Siinä on levyssä kiinni sellaiset minisudit joiden tarkoitus on pyyhkiä linssiä levyn pyöriessä. Tietokoneessa olen joskus sellaist käyttänyt.
lurkki
21.10.2005 15:28:57 (muokattu 21.10.2005 15:30:14)

edit.. ai sellainen.
No isoproponili ja vanupuikko, Septidinkin käy.
Tai se piilolinssineste.
kalamies#37 >-)))>
Pelsi
21.10.2005 16:12:13
Siinä on levyssä kiinni sellaiset minisudit joiden tarkoitus on pyyhkiä linssiä levyn pyöriessä. Tietokoneessa olen joskus sellaist käyttänyt.

Ei auta ainakaan tuo mun vanha puhdistuslevy. Lukupää lienee liian piilossa. Täytynee kokeilla jotain puhdistusainetta siihen.
THV-klubi #3
>-)))> #3
-"Mä en kyllä yhdistäis mitään friikki gurujen aivo höpötyksiä basson soittoon..." -kake313
hörhö
21.10.2005 20:06:45

Ei auta ainakaan tuo mun vanha puhdistuslevy. Lukupää lienee liian piilossa. Täytynee kokeilla jotain puhdistusainetta siihen.

Jep, vanupuikolla sörkit varovasti ja käytät jotain ainetta, joka ei jätä jäämiä(esim. ei shampoo+hoitoaine yhdistelmää).
"Only sick music makes money today" -Nietzsche (1844-1900)
Vainhaalee
22.10.2005 19:09:48
CD-soittimet on kuitenkin kulutustavaraa...
Ei taida paljoa kannattaa korjailla, tai jos riittää intoa ja mielenkiintoa telmiä värkkien parissa niin mikäs siinä.
:)
Epäselvissä tapauksissa käänny lääkärin tai m.netin puoleen...
Naama-amis
22.10.2005 20:33:19
Ei taida paljoa kannattaa korjailla, tai jos riittää intoa ja mielenkiintoa telmiä värkkien parissa niin mikäs siinä.

Nimenomaan, ihan harrastuksen vuoksi näitä laitteita availlaan ja ihmetellään.
lurkki
22.10.2005 21:49:36 (muokattu 22.10.2005 22:32:10)
Nimenomaan, ihan harrastuksen vuoksi näitä laitteita availlaan ja ihmetellään.

Viestinnän emeritusprofessori Osmo A. Wiio on ilmaissut aidon huolensa tee-se-itse taitojen vähenemisestä...

Kyllähän se onkin vallan ihmeellistä että jengi tilaa rca-johdot Thomannilta.
kalamies#37 >-)))>
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)