Aihe: Blokkaus
1 2
Bentley
08.11.2005 10:49:02 (muokattu 08.11.2005 10:51:14)

Meikäläisellä tuo sävelkorva on kehittynyt viime aikoina aika hyvinkin mutta edelleen blokkailussa on ongelmia matalien äänien kanssa.

Esim. Vaikka nyt yksinkertasesti kitaralla vitossointuja yrittää hakea niin E ja A kielillä on huomattavasti vaikeampi löytää oikeita vitossointuja kuin oktaavia ylempää. Sama homma on ihan perus duuri ja mollisoinnuissaki että diskanttikielillä ei ole niinkään ongelmaa huomata oikeita nuotteja vaan bassokielillä.

Mitenkä muilla on ollut tämä sävelkorvan / blokkauksen kehittymisen kanssa? Onko ollu vastaavanlaisia tilanteita ja kehittyykö se siitä sitten ollenkaan?
For those who can't be without the music!
lxi
08.11.2005 11:00:10
Plokkaus (ruots. plocka = poimia).

Tietysti se kehittyy tekemällä ja harjoittelemalla, kuten olet jo huomannutkin tapahtuneen, eikä ole mitään syytä olettaa että kehityksesi pysähtyisi juuri tähän nimenomaiseen hetkeen.

Keskity vaikeisiin kohtiin eli nimenomaan matalien äänten tunnistamiseen ja oktaavialojen välisten erojen havaitsemiseen. Esimerkiksi -- ja tämä ihan päästä heitetty ajatus -- plokkaat melodioita ja soitat niitä eri oktaavialoista: ensin korkeammalta, jos se on helpompaa, ja sitten siirtyen alaspäin, ensin yhden oktaavin ja sitten toisen.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Bentley
08.11.2005 14:11:16

Noniin.. oon tuota vähä ajatelluki et onko se blokkaus ku se mielestäni on baarityöntekijän homma et kerää niitä tuoppeja pois. Mut siis olen vokaalisesti viisaampi taas.

plokkaat melodioita ja soitat niitä eri oktaavialoista: ensin korkeammalta, jos se on helpompaa, ja sitten siirtyen alaspäin, ensin yhden oktaavin ja sitten toisen.

Joo jotain tämän suuntaista olen kelannut iteki et vois ruveta reenaamaan mut ei se oo ku harjoittelua ja harjoittelua.
Lennu
08.11.2005 14:13:00

Noniin.. oon tuota vähä ajatelluki et onko se blokkaus ku se mielestäni on baarityöntekijän homma et kerää niitä tuoppeja pois. Mut siis olen vokaalisesti viisaampi taas.

Ei kyllä sekin on plokkausta :) Blokkaus on sitä, kun estää esimerkiksi pallon kantajaa pääsemästä maalialueelle.
- how did you think I got these inside, by osmosis?
Bentley
08.11.2005 14:14:53 (muokattu 08.11.2005 14:20:25)

Ei kyllä sekin on plokkausta :) Blokkaus on sitä, kun estää esimerkiksi pallon kantajaa pääsemästä maalialueelle.

No voi perse :) En mä osaa ees äidinkieltä, hyvin menee :)
Lennu
08.11.2005 15:08:57

No voi perse :) En mä osaa ees äidinkieltä, hyvin menee :)

Hähä. No lainasanojahan nuo, ei niistä sen kummemmin tarvii tietää. Kunhan ihmiset ymmärtää mistä puhutaan. Aika offtopikiksi (lainasana) meni.

Sait kuiteskin vastauksen :)
Bentley
08.11.2005 15:27:36

Hähä. No lainasanojahan nuo, ei niistä sen kummemmin tarvii tietää. Kunhan ihmiset ymmärtää mistä puhutaan. Aika offtopikiksi (lainasana) meni.

Sait kuiteskin vastauksen :)

Jep. Niin kaua ku mä en kirjallisuutta itse harrasta esim. tee laulun sanoja tai kirjota kirjaa niin en murehdi niin paljo oikeaoppisuudesta. Yleensä kaikki tietää mistä mä puhun.

Ja mun puolesta ei niin väliä vaik meniki offariksi.
arvid70
08.11.2005 20:15:51
mites tota blokkaust eli sointujen poimintaa voi ruveta reenaan, ku en oikeen tajua mitään ja miten voisin edes yrittää, tai siis ilmeisesti sävelkorvaa silleen ei oo? rytmitajua senkin enemmän, mutku ei auta tähän asiaan =(
KAUPPIAAN PUHETTA!!
lxi
08.11.2005 20:38:28
mites tota blokkaust eli sointujen poimintaa voi ruveta reenaan, ku en oikeen tajua mitään ja miten voisin edes yrittää, tai siis ilmeisesti sävelkorvaa silleen ei oo? rytmitajua senkin enemmän, mutku ei auta tähän asiaan =(

Radio, CD-levy tai vaikka MTV auki ja kaiken mahdollisen musiikin perässä soittelemaan.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua
Manicci
08.11.2005 22:23:05
Meikäläisellä tuo sävelkorva on kehittynyt viime aikoina aika hyvinkin mutta edelleen blokkailussa on ongelmia matalien äänien kanssa.

Sinänsä kumma juttu, mutta mulla on homma aikalailla päinvastoin.

Hyvä sävelkorva löytyy, mutta sinun ominaisuudesta eroten, minulla on helpompi löytää vitossoinnut E ja A kieliltä, kuin esim juuri oktaavia korkeempaa.
Rock'n'Roll nousee
Oxyn
08.11.2005 23:30:43 (muokattu 08.11.2005 23:31:43)
Mulla on jäänyt toi korvakuulolta opettelu harmittavan vähälle, silloin kitaransoiton alkuaikoina sitä harrastin, mutta sitten äkkäsin Guitar Pron ja minä tietysti laiskana paskana aloin sitä käyttämään.

Ajattelin, että jos huomenna alkaisi tota Hurriganesin Blue Suede Shoesin sooloa blokkailemaan. Sen jälkeen voisi laittaa Guitar Pron pannaan, ja alkaa blokkailemaan korvakuulolta niitä biisejä :)

Kattoo nyt miten käy...

edit: Itsekin kyllä huomannut, että matalammat äänet ovat minullekin vaikeampia erottaa.
Aakoo
09.11.2005 09:19:20
Blokata = estää
Plokata = poimia
Lennu
09.11.2005 09:20:29

Blokata = estää
Plokata = poimia

Ai hitto, ihme kun kukaan ei huomannut.
Bentley
09.11.2005 11:34:52

Kyllä Nahkis tuosta mainitsi heti ensimmäiseksi kuten varmaan huomaatte jos katsotte sen viestin uudestaan.
Bentley
09.11.2005 12:02:39 (muokattu 09.11.2005 12:06:42)

Mulla on jäänyt toi korvakuulolta opettelu harmittavan vähälle, silloin kitaransoiton alkuaikoina sitä harrastin, mutta sitten äkkäsin Guitar Pron ja minä tietysti laiskana paskana aloin sitä käyttämään.

Itselläni ollu vähä vastaavanlainen tilanne. Yleensä vaa soinnuista tai tabeista kattonu miten menee joku biisi tai kaveri on näyttäny ja se on ollu siinä.

Tosin olen aika aikasin ruvennu panostamaan omien biisien tekoon joten muiden biisejä en ole sitten niin hirveesti soitellukaan. Nyt on ollu enemmän Cover-biisien soittelua niin on joutunu pakosta opetteleen niitä muiden biisejä taas ja korvakuulolta hakemaan niitä sointuja ja melodioita ja siinä se sävelkorva on sitten kehittynyt taas.

Vai oisko se kehittyny siinä enemmän kun olen hyräillyt / "lauleskellut" enemmän biisien mukana koska olen oppinut pysymään "laulamisessa" nuotissaki? En tiedä..
Cujo
09.11.2005 19:35:37 (muokattu 09.11.2005 19:36:00)

Kyllä Nahkis tuosta mainitsi heti ensimmäiseksi kuten varmaan huomaatte jos katsotte sen viestin uudestaan.

Oiskohan tuolla Lennullakin ollut vähäsen sarkasmia tuossa viestissään... :)

Ei mutta asiastakin: muistan kun sain ensimmäisen soolonpätkäni plokattua. Euforinen olotila, ja pakko oli yrittää lisää!

e. Mutta sointuja olen miekin huono plokkaamaan...
"Sometimes there's so much beauty in the world I feel like I can't take it, like my heart's going to cave in." AKKK #15
Oxyn
09.11.2005 20:28:25
On toi kyl melko turhauttavaa, ei suju ei sitten millään :D
Noh, pieni tauko ja kokeillaan uudestaan... Nyt vasta pari nuottia alusta selvillä :)
rheinone
09.11.2005 22:32:57

Joo, ja samalla analogialla

Piisi (engl. piece = kappale).
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
Lennu
09.11.2005 23:33:47

Joo, ja samalla analogialla

Piisi (engl. piece = kappale).

Biisi (engl. bees = ampiaiset)
Bentley
10.11.2005 09:22:42 (muokattu 10.11.2005 09:32:07)

On toi kyl melko turhauttavaa, ei suju ei sitten millään :D
Noh, pieni tauko ja kokeillaan uudestaan... Nyt vasta pari nuottia alusta selvillä :)

Mä luulen että mä voisin alata kanssa tuota blokkailemaan? :P Sit se kumpi ehtii ni ilmottaa kun on saanu sen työn valmiiksi :)

(Sillä edellytyksellä ettei kukaan tätä tuu pilaamaan laittamalla nuotit / soinnut tänne et miten se menee)

EDIT: typot
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)