Hassel 04.11.2005 22:10:18 | |
---|
Eli huomasin soitellessa että välillä korkeat mutta ei kovinkaan kovat äänet säröytyvät korvissa niiku Metal Zonen läpi tulisi ja joskus kipu meinaa heittää nurin. Pitäisikö huolestua? Ja tinnitus on ollu jo 5 vuotta mutta mitään kuulonalenemaa ei kai ainakaan pari vuotta sitten ollut. |
Härski 04.11.2005 22:23:05 | |
---|
Ja tinnitus on ollu jo 5 vuotta mutta mitään kuulonalenemaa ei kai ainakaan pari vuotta sitten ollut. Tää laitto miettimään. Ootko nyt ihan tosissas? Jos oot, ni meehän lääkärille. Nyt. |
Hassel 04.11.2005 22:25:13 (muokattu 04.11.2005 22:29:34) | |
---|
Tää laitto miettimään. Ootko nyt ihan tosissas? Jos oot, ni meehän lääkärille. Nyt. On sitä jo käyty ja syynä on se et liian kovaa on rokkia soitettu. Tinnitushan on sikäli vittumainen asia että kun se tulee niin 99% varmuudella se myös jää. edit: Tietysti huolestuttavaa on että usein asiat joutuu kysymään uudelleen ku ei ensimmäisellä kerralla kuule. Korvatulppia en edes omista ja musiikkia tulee soitettua hyvin kovalla. Kai sitä pitää rueta tästä kuulostakin huolta pitämään :). |
Teijo K. 04.11.2005 23:33:04 | |
---|
On sitä jo käyty ja syynä on se et liian kovaa on rokkia soitettu. Tinnitushan on sikäli vittumainen asia että kun se tulee niin 99% varmuudella se myös jää. edit: Tietysti huolestuttavaa on että usein asiat joutuu kysymään uudelleen ku ei ensimmäisellä kerralla kuule. Korvatulppia en edes omista ja musiikkia tulee soitettua hyvin kovalla. Kai sitä pitää rueta tästä kuulostakin huolta pitämään :). Se on myöhäistä siinä vaiheessa kun se on mennyt jo. Munsta. |
stickyfinger 05.11.2005 14:04:41 | |
---|
On sitä jo käyty ja syynä on se et liian kovaa on rokkia soitettu. Tinnitushan on sikäli vittumainen asia että kun se tulee niin 99% varmuudella se myös jää. edit: Tietysti huolestuttavaa on että usein asiat joutuu kysymään uudelleen ku ei ensimmäisellä kerralla kuule. Korvatulppia en edes omista ja musiikkia tulee soitettua hyvin kovalla. Kai sitä pitää rueta tästä kuulostakin huolta pitämään :). No käytä nyt hyvä ihminen korvatulppia, älä leiki kuulosi kanssa!!! "I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day." - Dean Martin |
Staalo 07.11.2005 10:58:00 (muokattu 07.11.2005 11:00:50) | |
---|
Pitäisikö huolestua? Pitäisi. Kannattaisi ottaa korvalääkäriin yhteyttä HETI, jos huomaat tuollaisia oireita. Nyt puhutaan jo mahdollisista perustinnituksen ohi menevistä vaurioista. Saatat olla vahingoittanut sisäkorvasi simpukkaa tai mahdollisesti tärykalvossa on repeämä. Nämä EIVÄT ole kivoja vaivoja, mikäli jäi epäselväksi. Kaverilla oli samat oireet ja meni kysymään neuvoa lääkäriltä; aiheuttajaksi todettiin reikä simpukassa. Siis kuuloelin puhki sellaisesta kohtaa mistä ei todellakaan pitäisi. Lääkäri kielsi ehdottomasti meluisissa ympäristöissä oleskelun ilman tehokasta kuulosuojausta ettei vaurio pahenisi. Rumpalismiehelle tämä tietenkin vaikeuttaa asioita; onneksi valetut mittatilaustulpat helpottavat elämää jonkin verran. Kuulon kanssa ei kannata pelleillä; rock-machoilu kostautuu tulevaisuudessa ja kun jotain on kuulostaan menettänyt, sitä ei yleensä saa takaisin. Saaks lähettää terveisiä? |
Mohla 07.11.2005 11:22:45 (muokattu 07.11.2005 11:23:14) | |
---|
Noita välttääkseni saatan käyttää tulppia ihan tavallisessakin baarissa. Tinnitystä ei ole, ja kuulo on ihan ok, mutta koska tietää että aikoo musiikin kanssa toimia lopun ikänsä, niin ei huvita riskeerata. Nimim. Tulpat 11-vuotiaasta saakka. Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty |
Epämuusikko 07.11.2005 11:32:44 | |
---|
Tulppia tulee pidettyä ns. jytäbaareissa. jo tanssilattian vieressä oleminen on murhaa. Toisaalta, kerran puhallinkonsertissakin rupesi kuuloaistimukset säröytymään. Tulpat päähän ja ongelma katosi. Joni Mitchellin sanoin: "You don't know what you've got 'til it's gone" ...we have to produce a smooth, flowing, coordinated series of closely-spaced notes from bar one to the end of the piece, while the guitar player can strum one power chord, assume the rock god stance, and have the groupies swooning. ÄrLä #009 |
Juzzu 07.11.2005 11:38:14 | |
---|
Tänään tulee täyteen kolme viikkoa siitä kun meni korva lukkoon. Vähäsen on "auennut" muttei täysin. Lääkärillä on käyty kyllä. Mulla on muutenkin tämä tinnitus ni nyt tuo lukossa oleva korva soi oikein tosissaan vielä kaupan päälle. Eikä tuo pauke ja rutina korvan paineen vaihdellessa ole muutenkaan kovin kivaa. Loppuis jo... |
rheinone 07.11.2005 11:39:23 (muokattu 07.11.2005 11:40:17) | |
---|
Tietysti huolestuttavaa on että usein asiat joutuu kysymään uudelleen ku ei ensimmäisellä kerralla kuule. Toihan on todella kettumaista, meinaan kokemusta on. Mulla onneks aikoinaan homma tuli kuntoon lekurin tekemällä korvahuuhtelulla. Korvatulppia en edes omista ja musiikkia tulee soitettua hyvin kovalla. Mullakin oli todella pitkään toi asenne. Kavereiden kokemuksia kun kuunteli tinnituksesta sun muusta, tulin kuitenkin viimein siihen tulokseen että kannattaa investoida kunnon korvatulppiin. M.netin yhteistilauksen mukana hankin elacinit. On se kuulo kuitenkin tärkee juttu. All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll. |
Turmis 07.11.2005 17:42:42 | |
---|
Minulla nyt ei varsinaisesti ole suurempaa lisättävää, mutta ainakaan minun järki ei yksinkertaisesti voi ymmärtää niitä, jotka eivät käytä korvatulppia bänditreeneissä. Tyhmiä ovat suorastaan. Eipä sinänsä, asiahan ei minulle kuulu mutta sääliksi käy ihmisiä jotka tinnituksen takia pahimmillaan vetävät/ovat vetäneet itsensä jojoon. Itse pidän aina korvatulppia treeneissä/keikoilla, ja suurimmalla osalla keikoista kun olen yleisössä. Silti olen huomannut että kuuloni on huonontunut selkeästi viimeisen 3 vuoden aikana, lähinnä puheen erottelukyky on heikentynyt. Myös pientä kuoppaakin löytyy jo kuulokäyrästä. Asiaani ei myöskään helpota se, että työskentelen päivittäin käyvien suihkumoottoreiden välittömässä läheisyydessä... ehkä sillä tuo kuulonsuojaus on minulle niin "must" asia. |
Piepe 07.11.2005 19:40:24 (muokattu 07.11.2005 19:42:19) | |
---|
Tänään tulee täyteen kolme viikkoa siitä kun meni korva lukkoon. Vähäsen on "auennut" muttei täysin. Lääkärillä on käyty kyllä. Mulla on muutenkin tämä tinnitus ni nyt tuo lukossa oleva korva soi oikein tosissaan vielä kaupan päälle. Eikä tuo pauke ja rutina korvan paineen vaihdellessa ole muutenkaan kovin kivaa. Loppuis jo... Mulla oli joskus varmaan viitisen vuotta sitten kovan flunssan jälkeen korvat lukossa noin viikon päivät, niin pahasti etten koulussa oikeasti kuullut mitä opettaja puhui jos istuin takana. Oli just tollasta kuvailemaasi pauketta ja rutinaa, esim. jos niisti nenää. Noh, kerran sitten niistin oikein raivolla ja PRÄM! Korvat kirjaimellisesti räsähtivät kerralla auki. En tiedä oliko kaikkein tervein tapa paineen poistua, mutta ei siinä mitään, sen jälkeen kuulin muurahaistenkin kävelyn. Ja sitten mulla oli joskus ala-/yläasteella välillä semmonen homma (varoitan jo tässä vaiheessa että luultavasti en osaa selittää tätä oikein) , että korvat tavallaan toisti jotkut kovat äänet. Esimerkiksi kova huudahdus tai naurahdus toistui n. puolen sekunnin viiveellä korvissa sellaisena nopeana kohahduksena. Ööh... vähän niinkuin kun haukottelee, niin sellainen taustakohina, mutta vain nopeampana sellaisena... no, kohahduksena. Se oli jokseenkin häiritsevää ja pari vuotta sitä kesti, mutta ei sitä nyttemmin ole enää ilmennyt. Mikä lie. Nykyään mulla tuntus toi kuulo ja korvat toimivan täysin normaalisti. Rumpuja soitan mutta tulppia käytän aina. Go Create The Next Craze. |
Landola59 07.11.2005 21:11:51 | |
---|
Miettii positiivisesti : Jos äänet säröytyy korvissa, ei tarvi käyttää turhaan trash- kanavaa vahvarissa. Mee lääkäriin. Ironia on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet.
Punttisika #7 IMIK #36
IHFC #1 Perustajajäsen |
Henga 07.11.2005 21:33:17 | |
---|
Olikos se Pussy Boner joka tiesi hyvän korvalekurin stadissa? Haluaisin nääs sen rohtori-herran yhteystiedot.. mulla on ollut lievä tinnitus nyt jotain vuoden päivät ja tuntuu aina menevän hetkellisesti pahemmaksi kun käy soittelemassa. Tulpat on kyllä aina ollut ja tulee olemaankin käytössä. |
MV 07.11.2005 21:37:27 | |
---|
Juu, kyllä kannattaa käyttää tulppia...Bändimme rumpali ei ennen pitänyt mutta nyttemmin on alkanut käyttämään...Kävimme tämmöisiä keskusteluja "Eiks sulla oo jumalauta korvatulppia??!" "Vitut, mä vedän asenteella..." "Sulla on vielä joskus korvat melko paskana.." "Jaa." Ja kaveri hakkaa vielä todella kovaa... wätless |
lurkki 07.11.2005 22:25:46 (muokattu 07.11.2005 22:28:49) | |
---|
Olikos se Pussy Boner joka tiesi hyvän korvalekurin stadissa? Haluaisin nääs sen rohtori-herran yhteystiedot.. Notefix ja minä ollaan Timo Talaksen vanhoja potilaita. Helsinginlaakarikeskus.fi Häntä varmaankin haettiin? "...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..." |
musa 07.11.2005 22:27:51 | |
---|
Mä olen käyttänyt tulppia suht aktiivisesti vasta muutamia vuosia. Sitä ennen tuli vedettyä kaikki mahdolliset bänditreenit- ja keikat aina ilman tulppia. Täytyy myöntää, etten oikein vieläkään osaa suojata kuuloani keikoilla - en varsinkaan, jos oon itte soittamassa. Toivottavasti valetut tulpat, jotka lähtevät tilaukseen lähipäivinä, muuttavat tottumuksiani paremmiksi. Kuulotesti oli viime viikolla eikä onneksi vielä ole mitään hätää: Kuulo on erinomainen. |
J.Ahonen 07.11.2005 22:58:19 | |
---|
Hmmm, tuo tinnitus on myös psykologinen juttu. Moni on huomannut omaavansa tinnituksen, vasta kun ovat alkaneet kuuntelemaan "perinteisiä" kohinoita (verenkiertoa jne..). Eli kuuloa kannattaa toki suojata, mutta väitän, että liika kuulon suojaus, ja etenkin äänien "pelkääminen" aiheuttaa myös tinnitusta. |
Henga 08.11.2005 03:19:59 (muokattu 08.11.2005 03:20:19) | |
---|
Notefix ja minä ollaan Timo Talaksen vanhoja potilaita. Helsinginlaakarikeskus.fi Häntä varmaankin haettiin? Joo kiitokset ja lussa sulle tuosta. En vaan vanhahkoilla aivoillani muistanut kuka asiasta ja lekurista taannoin puhui. |
gösplstorm 08.11.2005 13:11:17 (muokattu 08.11.2005 13:16:03) | |
---|
Tinnitushan on sikäli vittumainen asia että kun se tulee niin 99% varmuudella se myös jää. tää on kyllä nyt paskaa. Mun empiiristen havaintojen pohjalta yli puolella se on aluksi vain väliaikaista eli kun se joskus tulee ekaa kertaa niin jos suhtautuu ja toimii oikein, niin se ei jää. Tosin niillä kenelle se tulee on taipumusta siiihen ja se voi hyvinkin tulla uudestaan. Mutta mulla tuli aluksi varoitus eli kerran oli päivän tinnitusta ja lähti sitten pois. en kuitenkaan jaksanut välittää siitä, ja kun se tuli toisen kerran niin sitten vasta jäi. edit: tinitus menee pois jos siitä ei välitä eikä kuuntele sitä, mutta välttää silti melua. Se on nimenomaan psykologinen juttu. Mä saan sen hiljenemään melkein pois ihan vaan keskittymällä kuuntelemaan jotain muuta todella hiljaista ääntä. |