Epik 08.11.2005 14:33:52 | |
---|
Olen ymmärtänyt että jos soittaa yleisissä paikoissa tai dj-keikoilla mp3:sia, täytyy tiskin alta löytyä alkuperäisversiot levyistä tai rapsahtaa isot sakot. Entäs jos soittaa kokoelmalevyä, tyyliin joku Bassboom tai Suomimania joissa on siis eri artistien biisejä samalla levyllä. Saako sellaisia soittaa dj-keikoilla? Kun jos olisi aloitteleva dj ja yleensä heillä täytyy olla myös soitettavaa musiikkia, olisi luonnollisesti helpompaa aloittaa kokoelmalevyistä ja esim. sinkuista kuin että ostaisi kaikki levyt täysinä albumeina. Ja selvityksenä vielä että itse en koskaan kuuntelisi tai ostaisi em. levyjä tai muutakaan vastaavaa musiikkia, mutta kun tekee äänentoisto/valo/dj -keikkoja niin ei oikein ole varaa valita musiikista itse vaan on paras soittaa sitä mitä kansa haluaa että palkka juoksee. |
Lennu 08.11.2005 15:06:52 | |
---|
- how did you think I got these inside, by osmosis? |
arppah8 08.11.2005 15:07:50 (muokattu 08.11.2005 19:04:15) | |
---|
Olen ymmärtänyt että jos soittaa yleisissä paikoissa tai dj-keikoilla mp3:sia, täytyy tiskin alta löytyä alkuperäisversiot levyistä tai rapsahtaa isot sakot. Juuri näin. Meillä oli dj-kopissa varoituksena uutinen italialaisesta djstä, joka sai 1,4 miljoonan euron (!) sakot mp3sten soittamisesta. Ja kotikaupungissakin on kuulemma baareja suljettu tilapäisesti ko. syystä roimien sakkojen kera. Entäs jos soittaa kokoelmalevyä, tyyliin joku Bassboom tai Suomimania joissa on siis eri artistien biisejä samalla levyllä. Saako sellaisia soittaa dj-keikoilla? Käsittääkseni saa. Edit: No tottakai. Eipä sillä levyformaatilla muuten ole väliä kunhan se on originaali. Ei pitäisi väsyneenä kirjoitella. Kun jos olisi aloitteleva dj ja yleensä heillä täytyy olla myös soitettavaa musiikkia, olisi luonnollisesti helpompaa aloittaa kokoelmalevyistä ja esim. sinkuista kuin että ostaisi kaikki levyt täysinä albumeina. Sinkulat saattavat tulla kyllä suhteessa kalliimmiksi, toisaalta biisit on pirun helppo löytää. Onneksi itse soitan levyjä aina samassa paikassa ja talon levyillä. Ja selvityksenä vielä että itse en koskaan kuuntelisi tai ostaisi em. levyjä tai muutakaan vastaavaa musiikkia, mutta kun tekee äänentoisto/valo/dj -keikkoja niin ei oikein ole varaa valita musiikista itse vaan on paras soittaa sitä mitä kansa haluaa että palkka juoksee. Niinpä. Onhan tuo hiphopin ja r'n'bn soittaminen vähän kaukana vanhan hevarin musiikkimausta. Kivaa hommaa silti (yleensä). Olisihan sitä paljon paskempiakin tapoja opiskelurahoja tienata. Onneksi ei tarvitse reissata=) ...and music?
Well, it's just entertainment folks. |
Gandhi 08.11.2005 18:52:06 | |
---|
Entäs jos soittaa kokoelmalevyä, tyyliin joku Bassboom tai Suomimania joissa on siis eri artistien biisejä samalla levyllä. Saako sellaisia soittaa dj-keikoilla? Käsittääkseni saa. Saa. Lopetan ennen kuin jatkan. |
Feggy 08.11.2005 20:15:05 | |
---|
Saa. Saa. Yleisesti ottaen riippuu paikasta. Mä olen soittanut ja soitan paljon promoja, jotka ovat virallisia, vaikka saattavat olla cd-r:ä. Vaan bändin itsensä/levy-yhtiön polttamia. Haetaan jo muutaman vuoden bändeissä soitellut perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 biisiä. Laita pikaviest |
Umpihullu 14.11.2005 12:08:33 | |
---|
Tekeekö se DJ muuta kuin vaihtaa kappaletta toiseen hitsaamalla niitä yhteen kun edellinen loppuu? Toki sinne sekaan laittavat niitä kaikuja efekteinä, mutta eikö ne tee muuta kuin soittavat vain levyjä? Eli miksi joku odottaa jonkun DJ:n uutta levyä, mitä yleensä siinä uudessa levyssä on (joku miksaushässäkkä pelkästään)? Muista syödä nautaa, jos joudut kaivamaan hautaa! |
Feggy 14.11.2005 12:10:21 | |
---|
Tekeekö se DJ muuta kuin vaihtaa kappaletta toiseen hitsaamalla niitä yhteen kun edellinen loppuu? Toki sinne sekaan laittavat niitä kaikuja efekteinä, mutta eikö ne tee muuta kuin soittavat vain levyjä? Eli miksi joku odottaa jonkun DJ:n uutta levyä, mitä yleensä siinä uudessa levyssä on (joku miksaushässäkkä pelkästään)? Toiset dj:t soittavat vaan levyjä, toiset miksaavat samalla. Jälkimmäisten levyjä ostetaan, edelliset eivät tee levyjä. Vaikka kyllä pelkästään levyjen soittaminenkin käy työstä. Haetaan perusasiat hallitseva basisti helsinkiläiseen Lockmaniin. Soitamme omalaatuista melodista rockia, jossa Bo Diddley ja Blues Explosion yhdistyy Televisioniin ja Tom Waitsiin. Treenikämppä Kaapelilla ja 30 omaa biisiä. Laita pikaviestiä. |
arppah8 14.11.2005 21:06:58 | |
---|
Vaikka kyllä pelkästään levyjen soittaminenkin käy työstä. Jep. Yllättävänkin vaikeata ja vastuullista hommaa joskus. DJhän kuitenkin aika pitkälle vastaa bilekansan viihtyvyydestä (tietenkin baaritiskin takana työskentelevien suosiollisella avustuksella;). Joskus vain tuntuu, että pitäisi olla ajatustenlukija kun joinakin iltoina ns. varma hitti tyhjentääkin lattian. Ei naurata silloin ei. DJn homma vaatii jonkin verran tilannetajua ja ajoituksen hallitsemista eli ei niitä biisejä ihan missä tahansa järjestyksessä voi soittaa. Ja miten sanoa kohteliaasti ei ihmiselle, joka tulee pyytämään biisiä joka takuuvarmasti ajaa ihmiset lattialta? Ai niin, ainahan voi sanoa että joo, tulee ihan kohta... hups, unohdin! Enhän minä kyllä oikeasti vielä mikään DJ ole. Opettelen vasta=) ...and music?
Toveri 14.11.2005 21:16:22 | |
---|
Ja miten sanoa kohteliaasti ei ihmiselle, joka tulee pyytämään biisiä joka takuuvarmasti ajaa ihmiset lattialta? Ai niin, ainahan voi sanoa että joo, tulee ihan kohta... hups, unohdin! "Mä yritän saada sen johonki väliin" tai "Ei mul oo sitä". Enhän minä kyllä oikeasti vielä mikään DJ ole. Opettelen vasta=) Mä vaan toivon. Romantikkoitkijät #2 |
arppah8 14.11.2005 21:30:55 | |
---|
"Mä yritän saada sen johonki väliin" tai "Ei mul oo sitä". Juu, näitäkin on käytetty. Toi jälkimmäinen kyllä pitää jopa useimmiten paikkansa... "Schoita Phelimiesh! Mitä? Ei oo? Mikshei? No mitä shulla sitten oikein on?" Vastaappa sitten tuohon viimeiseen muutaman sadan levyn keskeltä... ...and music?