Bonham 26.10.2005 11:26:44 | |
---|
Turun Sanomat: Kulttuuri Yhdeksän ottajaa Teosto-palkinnolle Yhdeksän musiikkiteosta tavoittelee 40 000 euron Teosto-palkintoa. Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto jakaa tunnustuspalkintonsa 30. marraskuuta kolmannen kerran. Ehdokkaiden joukossa ovat muun muassa Jukka Perkon, Severi Pyysalon ja Teemu Viinikaisen teokset levyllä Kuunnelmia, Redraman teokset levyllä Street Music, Sirkka-Liisa Sassin sanoitukset Anneli Saariston levyllä Kaksi sielua ja Tuomari Nurmion teokset levyllä Tuomari Nurmio & Alamaailman vasarat: Kinaporin kalifaatti. Julkaistu 26.10.2005 11:01:48 Jaa-a, kuka mahtaa saada.. kuka ansaitsee eniten? Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
Jani The Rock 26.10.2005 11:33:05 | |
---|
Go Tuomari! Vaikkei Kinaporin Kalifaatti ihan parasta Tuomaria olekaan. Too much Seconal, but I`m still alive and well! * Bella Italia #1 * MegaMan Club #002 - Quiff Man * |
Leikari 26.10.2005 11:36:16 | |
---|
Turun Sanomat: Kulttuuri Yhdeksän ottajaa Teosto-palkinnolle Yhdeksän musiikkiteosta tavoittelee 40 000 euron Teosto-palkintoa. eiköhän olisi parempi, että nuokin rahat tuloutettaisiin musiikintekijöille normaalilla jakosysteemillä tuollaista palkintojensaajien eliittiluokkaa ei tarvita! aiemminkin olen todennut, että teostolaisista on kiva päästä toisten rahoilla pitämään kaviaarinsyöntigaalaillallisia - asiakkaille sitä perustellaan jollakin "näkyvyyden ja arvostuksen" lisäämisjutulla - katin kontit!! - joku "alibi" pitää juhlimiselle olla - nyt kestitään levy-yhtiöitä ja muita "sidosryhmiä" - vastavuoroisesti, että taas pääsee niiden lihapatojen ääreen notkumaan on mukava edustuksellisesti örveltää - tuskin kehtaavat ravintola- ja taksikuittejaan julkisuudessa esittää aika monta "laitonta" latausta tai muuta tekijänoikeusmaksuloukkausrikettä tuonkin rahan eteen saa tehdä!! Kuormastasyöjiä kyllä aina näköjään löytyy. Teoston asiakkaita ja jäseniä tuollainen "edustajien" juhliminen ei tietystikään harmita yhtään?? Soitetaan jamia! |
Notefix 26.10.2005 11:39:40 | |
---|
Jaa-a, kuka mahtaa saada.. kuka ansaitsee eniten? Jännää :) Mr. Muzak: "ku Note soittaa ni kaikki kuulostaa Whitney Houstonilta" |
Sertzo S 26.10.2005 11:45:14 | |
---|
"eiköhän olisi parempi, että nuokin rahat tuloutettaisiin musiikintekijöille normaalilla jakosysteemillä tuollaista palkintojensaajien eliittiluokkaa ei tarvita!" Komppaan! |
kivi 26.10.2005 11:51:53 (muokattu 26.10.2005 11:58:24) | |
---|
Teoston asiakkaita ja jäseniä tuollainen "edustajien" juhliminen ei tietystikään harmita yhtään?? Ei harmita, ainakaan mua. En mä koe, että tuossa syötäisiin kuormasta. Teostolta tulee yllättävän kivasti rahaa, varsinkin jos vertaan Gramexiin (Kassu Halosella menee varmaan toisinpäin). Aivan samalla tavalla verorahoja käytetään moneen sellaiseen tarkoitukseen, jotka eivät ole mun sydäntäni lähellä, mutten silti nouse barrikadeille niitä vastaan. Totta kai toivon, että rahaa käytettäisiin enemmän julkisen liikenteen, lastenhoidon, kulttuurin ja terveyspalvelujen tukemiseen, ja vähemmän monikansalliseen teollisuuteen tai jäähalleihin, mutta ymmärrän että joku toinen kokee prioriteetit toisin. Kokkarit on ihan tavallinen käytäntö siinä kuin pikkujoulutkin, enkä mä niitä tuomitse vaikken itse sellaisissa käykään kuin pakosta. Monelle ne kuitenkin ovat ainoa henkireikä tavata oman alan ihmisiä ja harrastaa networkingia, ja siis uran kannalta ihan olennainen juttu, paljon hintaansa arvokkaampi. Aikoinaan kyllä Kopioston kokouksissa istuessani mua vähän nolottikin, kun olin köyhä, rahaton ja suhteellisen työtön, syödä niitä Radisson-hotellin kolmioleipiä vatsani täyteen. Mutta saihan samalla reissulla kengät kiillotettua ilmaiseksi, kiiltävät kengät jalassa ei voi olla ihan katuojassa. :-) Katsellaan nyt, minne palkinto menee. 'Ei sillä Hectorillakaan oo helppoo', totesi Kari Peitsamo jo aikoinaan. |
tuomittu 26.10.2005 12:15:06 | |
---|
Toivon, että Redrama voittaa palkinnon. Ei siksi, että olisin hänen musiikkinsa suuri ystävä (tai edes pieni ystävä), vaan sen takia, että näytän pipo päässä aivan Redramalta. Go Redrama! Kaverini ja tämän tyttöystävän välinen keskustelu jossain Tampereen paarissa: -Onko tuo Redrama? -Se näyttää ihan Henkalta, joten on se varmaan. Toivoohan Conanikin Tarzan voittavan. Älä ala mulle tai tulee napaan. |
Sliv 26.10.2005 13:28:57 (muokattu 26.10.2005 13:30:17) | |
---|
"eiköhän olisi parempi, että nuokin rahat tuloutettaisiin musiikintekijöille normaalilla jakosysteemillä tuollaista palkintojensaajien eliittiluokkaa ei tarvita!"
taitaa olla niin pikkurahoja, että summalla ei olísi juurikaan merkitystä. mutta palkinto vaikka redramalle. vanhoilla patuilla on pokaaleja ja tunnustusta jo ennestään. |
Fuzzy Boner 26.10.2005 16:17:40 | |
---|
Turun Sanomat: Kulttuuri Yhdeksän ottajaa Teosto-palkinnolle Yhdeksän musiikkiteosta tavoittelee 40 000 euron Teosto-palkintoa. Säveltäjäin Tekijänoikeustoimisto Teosto jakaa tunnustuspalkintonsa 30. marraskuuta kolmannen kerran. Ehdokkaiden joukossa ovat muun muassa Jukka Perkon, Severi Pyysalon ja Teemu Viinikaisen teokset levyllä Kuunnelmia, Redraman teokset levyllä Street Music, Sirkka-Liisa Sassin sanoitukset Anneli Saariston levyllä Kaksi sielua ja Tuomari Nurmion teokset levyllä Tuomari Nurmio & Alamaailman vasarat: Kinaporin kalifaatti. Julkaistu 26.10.2005 11:01:48 Jaa-a, kuka mahtaa saada.. kuka ansaitsee eniten? Mahtavaa! Hienoa, että tulee tollasia palkintoja. Ehdottomasti komppaan tota palkintoa. Varmasti menee jokatapauksessa oikeaan osoitteeseen! Saapuilija |
Bonham 30.11.2005 13:26:30 | |
---|
Jaettu on, Turun Sanomat: Kulttuuri Teosto-palkinto kahdelle Veli-Matti Puumalan pianokonsertto Seeds of Time ja levy Kinaporin kalifaatti jakavat tämänvuotisen Teosto-palkinnon. Kinaporin kalifaatti -levyltä palkitaan Tuomari Nurmion sävellykset ja sanoitukset sekä Alamaailman vasarat -yhtyeen sovitukset. Raadin mukaan yhteistä teoksille on tinkimättömyys omassa musiikkilajissaan samalla kun ne ovat eloisasti ajassa mukana. Kolmatta kertaa jaettu palkinto on 40 000 euroa. Opinions are like assholes, everybody's got one. (Harry Callahan) |
PIM 30.11.2005 16:16:21 | |
---|
Jaahas, siinä meni sitten sadasta tuhannesta CD:stä tai 2666 DVD- ja kovalevytallentimesta peritty hyvitysmaksu hyvään tarkoitukseen. Onneksi olkoon näin palkinnon kustantajankin puolesta. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
leka 30.11.2005 16:17:36 | |
---|
Jaahas, siinä meni sitten sadasta tuhannesta CD:stä tai 2666 DVD- ja kovalevytallentimesta peritty hyvitysmaksu hyvään tarkoitukseen. Onneksi olkoon näin palkinnon kustantajankin puolesta. aika monta levyä oot ostanu... JAZZ OUT WITH YOUR ASS OUT! |
PIM 30.11.2005 16:48:18 | |
---|
aika monta levyä oot ostanu... No oli siinä pari muutakin kaveria maksamassa. ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
Thomy 30.11.2005 16:50:48 | |
---|
Jaahas, siinä meni sitten sadasta tuhannesta CD:stä tai 2666 DVD- ja kovalevytallentimesta peritty hyvitysmaksu hyvään tarkoitukseen. Onneksi olkoon näin palkinnon kustantajankin puolesta. Kannattaa muistaa kun noita Teostoon liittyviä asioita lähtee fiilispohjalta laskeskelemaan, tai johonkin yksittäiseen asiaan viittaamaan, että kyse on erittäin monimutkaisista järjestelmistä, joissa pohdittavana on mm. sellaisia juttuja kuin: Jokaisen tekijän, (vastavuoroisuussopimuksilla myös ulkomaisten tekijöiden) tilityksistä perittävät ns. kansalliset varat, joita käytetään erilaisiin aatteelliseksi toiminnaksi katsottaviin tuki- ja edistämistoimiin. Näitä ovat muutkin kuin Teosto-palkinto, esim. suomalaisen musiikin tiedoituskeskuksen toiminta, jäsenjärjestöjen avustukset jne. Teoston kokonaisbudjettiin kuuluu sitten vielä Teoston toimiston kulut, palkat, postitus jne. Näistä asioista käydään monenlaista vääntöä Teoston sisälläkin, ja kuten sanoin ne ovat todella isoja ja monimutkaisia kuvioita, joissa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Niitä ei voi arvioida ihan suotauno-pohjalta sanomalla, että "no niin, sinne meni hyvitysmaksut parempiin taskuihin" |
PIM 30.11.2005 17:39:23 (muokattu 30.11.2005 17:39:43) | |
---|
Tottakai se väkisinkin menee monimutkaiseksi kun on monta välikättä kärttämättä osuuttaan kokonaispotista. Vai onko tämä taas niitä asioita mistä ei voi julkisesti keskustella, tai josta kuluttajalla ei voi tai saa olla omaa mielipidettään, vaikka loppupelissä maksaa koko lystin ? ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
Fortune 30.11.2005 17:52:40 | |
---|
Tottakai se väkisinkin menee monimutkaiseksi kun on monta välikättä kärttämättä osuuttaan kokonaispotista. Vai onko tämä taas niitä asioita mistä ei voi julkisesti keskustella, tai josta kuluttajalla ei voi tai saa olla omaa mielipidettään, vaikka loppupelissä maksaa koko lystin ? Helpommalla pääsee, kun ei vaivaa päätään. Nyky-yhteiskunnan kokoisessa sopassa on aina jotain väärin, pielessä olevat asiat vain vaihtavat paikkaa. Luontaista kiertokulkua. Jos haluaa kitistä, niin kannattaa mennä politiikkaan puuhastelemaan. Look behind you, a three-necked guitar! |
kivi 30.11.2005 18:33:40 | |
---|
aika monta levyä oot ostanu... Eikös PeteH kertonut ostavansa noin neljä levyä vuodessa. Sellaisilla määrillä oon sitä mieltä, että kysymys on periaatteellisesta ruikuttamisesta. Tuo raha ei todellakaan ole PeteH:lta pois missään mielessä, ei musiikin tekijänä eikä kuluttajana, ja mun nähdäkseni hän on aika lailla ulkopuolinen sanomaan asiaan mitään. Paljon onnea voittajille, jotka ovat palkinnon hyvin ansainneet. |
Thomy 30.11.2005 18:50:44 | |
---|
Tottakai se väkisinkin menee monimutkaiseksi kun on monta välikättä kärttämättä osuuttaan kokonaispotista. Vai onko tämä taas niitä asioita mistä ei voi julkisesti keskustella, tai josta kuluttajalla ei voi tai saa olla omaa mielipidettään, vaikka loppupelissä maksaa koko lystin ? Tarkoitin lähinnä sitä, että mielipiteitäkin muodostaessa olisi hyvä olla edes jonkinlainen orastava kokonaiskuva asiasta, ennen kuin lähtee liputtamaan puolesta tai vastaan. Suoran janan vetäminen hyvitysmaksuista Teosto-palkintoon osoittaa melkoista perehtymättömyyttä. |
PIM 30.11.2005 21:00:50 | |
---|
Eikös PeteH kertonut ostavansa noin neljä levyä vuodessa. Kivi, Kivi, hyvitysmaksua maksetaan tyhjistä levyistä ja tallennuslaitteista;) Sellaisilla määrillä oon sitä mieltä, että kysymys on periaatteellisesta ruikuttamisesta. Tuo raha ei todellakaan ole PeteH:lta pois missään mielessä, ei musiikin tekijänä eikä kuluttajana, ja mun nähdäkseni hän on aika lailla ulkopuolinen sanomaan asiaan mitään. Ai että ihmisellä on oikeus ottaa kantaa vain niihin asioihin, joiden kanssa on suoranaisessa tekemisissä? Taiteilijaksi sinulla pn omituisen tuntuinen käsitys sananvapaudedesta. Mutta kyllä mä ihan samalla tavalla maksan hyvitysmaksun ostamissani tallentimista ja tallennusvälineissä kuten sinäkin. Eikun etkös sinä joskus maininnut että saat ostaa cd-aihiosi ilman hyvitysmaksua. Eniveis, eikös hyvitysmaksu mene aika suurelta osaksi juurikin näille tahoille jotka ovat tämän palkinnon takana? Korjatkaa toki jos olen ymmärtänyt väärin? ...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS... |
kivi 30.11.2005 21:29:30 | |
---|
Eikun etkös sinä joskus maininnut että saat ostaa cd-aihiosi ilman hyvitysmaksua. Eniveis, eikös hyvitysmaksu mene aika suurelta osaksi juurikin näille tahoille jotka ovat tämän palkinnon takana? Korjatkaa toki jos olen ymmärtänyt väärin? Saisin ostaa, joo, mutta byrokratiaan kuluva aika on usein arvokkaampaa kuin saavutettu hyöty, joten en viitsi. Mun mielestäni tuo hyvitysmaksu on aika mitätön raha, olipa kyse cd-vartaasta tai kovalevytallentavasta digiboksista. Annan katusoittajille ja kerjääjille enemmän, vaikken ole mitenkään hyvätuloinen. Lähinnä mä ihmettelen, miksi sä olet niin kärkkäästi apurahajärjestelmää vastaan? Koko Kopioston tulo jaetaan jäsenjärjestöille jyvitettynä lähinnä apurahamuodossa, ei tää ole mikään poikkeus. Kirjastokorvauskin, joka sentään on korvausta suositun aineiston lainattavaksi tuottamisesta, on apuraha, jota anotaan. Ajatuksena on se, että kaikkea luovaa työtä tehdään ja joutuu tekemään eri kriteerein kuin päivittäistä "leipätyötä", ja luovaan työhön liittyvät väistämättä kuivat kaudet, jolloin rahaa ei tule. Ei ole luovan työn tekijälle häpeäksi, jos ei pysty joka hetki tienaamaan toimeentuloaan, useimmille tulee aika että niin käy, ja kuitenkin luovan työn tekijä on useimmiten yrittäjän statuksessaan työttömyyskassojen ja yhteiskunnan turvaverkon ulottumattomissa, meidän ammattiliitot on heikkoja ja tarjoavat olemattoman turvan eivätkä minkäänlaista lakkoasetta. Ihan syystä että vaikka mä ja kaikki muut tällä hetkellä lopettaisimme luomisen, me oltaisiin kuoltu nälkään kymmenesti ennen kuin kukaan huomaa. Vai häiritseekö sua apurahan näennäisen suuri summa? Apurahan tarkoitus on vapauttaa taiteilija tekemään luovaa työtä, katsopa montako kuukausipalkkaa sä tuosta summasta saat? Jos apuraha ei onnistu vapauttamaan edes vuodeksi, ei sellaisella apurahalla kovin suurta projektia tehdä. Yritän tässä sanoa, että apurahakäytäntö on normaali osa luovaa työtä, eikä sitä makseta tyhjästä. Se on palkkaa sellaisesta työstä, jonka arvoa ei voida mitata rahassa, ja jota kukaan ei voi ostaa niin "oikeaan" hintaan, että siitä saisi toimeentulon, mutta joka työ silti on merkittävää kulttuurin kannalta, taiteen vuoksi tms. Jos tuottamattomasta luovasta työstä luovuttaisiin, jäisi jäljelle aika vähän. Siksi tämä menee näin. |