Aihe: Ranska aikoo ehkä sallia p2p-kopioinnin
1
jp_one
23.12.2005 14:59:21 (muokattu 23.12.2005 15:01:33)
Aika mielenkiintoinen uutinen:
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=25603

Jotenkin tuntuu oudolta ratkaisulta ja aika niukasti on mennyt läpi tuokin lakiehdotus. Ja tosiaan on vielä lakiehdotus ei siis laki, mutta silti.

E: tuossa alkuperäinen uutinen http://news.com.com/France+may+sanc … 00-1030_3-6005860.html?tag=nefd.top
TiMiTheShiT
23.12.2005 15:23:15
oho niinpä kai sitten
Poutatorvi keikat, musiikkinäytteet yms. tekeleitämme on myös demostudiossa - Fishbone Soldier #1
Feggy
23.12.2005 15:48:44

Pitää ottaa huomioon seuraava kohta alkuperäisessä uutisessa:

"The Association of Audionauts isn't suggesting that copyright holders go without compensation, Soufron said. It supports pairing the amendment's text with a royalty tax collected from Internet service providers. Those companies would likely raise the money by levying a monthly fee--say, 2 to 5 euros--on customers who engage in a certain amount of downloading and uploading."

Toisin sanoen idea on aika lähellä näitä kuukausimaksupohjalla toimivia verkkokauppoja. Ei sinänsä huono idea - mäkin voisin periaatteessa maksaa vaikka tuplasti operaattorille kuukaudessa, jossa sillä hinnalla saisi loudata vaikka gigan edestä musiikkia.
Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963
JarnoH
23.12.2005 16:08:32

Ehkä tuo olisi järkevääkin, kun joka tapauksessa nuo vertaisverkot toimivat laittomastikin...
"Last minute on earth... ...Maybe just whistle a tune on a plain bird of clay"
jäykkis
23.12.2005 16:37:55
Toisin sanoen idea on aika lähellä näitä kuukausimaksupohjalla toimivia verkkokauppoja. Ei sinänsä huono idea - mäkin voisin periaatteessa maksaa vaikka tuplasti operaattorille kuukaudessa, jossa sillä hinnalla saisi loudata vaikka gigan edestä musiikkia.

Juu, mä en ole musiikin niin suurkuluttaja että tuplana. Riippuu tietenkin vähän tarjonnastakin, mutta jos se on pääsääntöisesti listahuttua, niin sillähän ei levyään viitsi täyttää.

Kuten taisin jo aijemmin mainitakin, niin mulle vitonen on se kipukynnys minkä yli maksaisin vain pakon edessä.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Feggy
23.12.2005 17:19:57

Kuten taisin jo aijemmin mainitakin, niin mulle vitonen on se kipukynnys minkä yli maksaisin vain pakon edessä.

Kuulostaa riistokapitalistiselta orjatyövoiman hyväksykäytöltä. Jos lataa vaikka 100 biisiä kuukaudessa, niin 5e jaettuna 100:lla tekee 0,05 euroa per biisi. Siitä säveltäjälle menee hiukan, esittäjille hiukan ja loput levy-yhtiölle. Niinpä esittäjä ja säveltäjä saavat kenties 0,01 euroa per biisi.

Jos mä maksan nettiyhteydestä 20-30e kuussa ja tv-luvasta mitälie 100e vuodessa, niin 20e kuussa on musiikkitarjonnasta aika kohtuullinen. Sillä saa kaupasta yhden cd-levyn.
Lockman (Hki) hakee basistia. Bo Diddley/Garage/Television/Clash. 30 biisiä ja kämppä Kaapelilla. Sulla perustaidot, bändikokemusta ja kamat. Soita Taito 050-545 4165 tai Heikki 050 431 4963
jäykkis
23.12.2005 17:50:05
Kuulostaa riistokapitalistiselta orjatyövoiman hyväksykäytöltä. Jos lataa vaikka 100 biisiä kuukaudessa, niin 5e jaettuna 100:lla tekee 0,05 euroa per biisi. Siitä säveltäjälle menee hiukan, esittäjille hiukan ja loput levy-yhtiölle. Niinpä esittäjä ja säveltäjä saavat kenties 0,01 euroa per biisi.

Voi sen noinkin muotoilla.

Kuten sanottu, itte ajattelen asiaa siitä näkövinkkelistä mitä itse olisin valmis maksamaan tällä nykyisellä musiikinkäyttöprofiilillani - johon, oletan, tämä ei toisi muutosta.

Pari asiaa.

Ensinnäkin _minun_ ajatus olisi, että se maksu on veroluontoinen joka tulee automaattisesti liittymän hintaan ja täysin riippumatta käytetäänkö liittymää tähän tarkoitukseen vai ei. Kuten on asia hyvitysmaksun suhteen esimerkiksi DVD aihioiden osalta.

Tässä tapauksessa ei ole realistista että lähdetään laskemaan asiaa tuota kautta kun teet. Realistista siis tietenkin siinä mielessä, että mitä käytännössä poliittisesti on mahdollista saada läpi.

Toisekseen ajatukseni perustuu voluumiin. Kun vero on pakollinen, niin se kerätään kaikista yksityisliittymistä joita, kuten sanottu, suomenmaassa on miljoonan paikkeilla. Miljoona kertaa kaksitoista kuukautta kertaa (vaikkapa) vitonen. Montako kertaa se on esimerkiksi Gramexin vuositulokertymä?

Tuohon tulokertymän jakoon levy-yhtiöiden, musiikintekijöiden ja kaikkien välikäsien suhteen en sano mitään. Viittaan vain esimerkiksi siihen mitä olen aijemmin sanonut siinä asiassa miten ulkopuolisesta olisi näyttänyt viisaalta että musiikintekijät olisivat profiloituneet omana ryhmänään ja erillään levy-yhtiöistä.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
Feggy
23.12.2005 18:26:49

Voi sen noinkin muotoilla.

Kuten sanottu, itte ajattelen asiaa siitä näkövinkkelistä mitä itse olisin valmis maksamaan tällä nykyisellä musiikinkäyttöprofiilillani - johon, oletan, tämä ei toisi muutosta.

Pari asiaa.

Ensinnäkin _minun_ ajatus olisi, että se maksu on veroluontoinen joka tulee automaattisesti liittymän hintaan ja täysin riippumatta käytetäänkö liittymää tähän tarkoitukseen vai ei. Kuten on asia hyvitysmaksun suhteen esimerkiksi DVD aihioiden osalta.

Tässä tapauksessa ei ole realistista että lähdetään laskemaan asiaa tuota kautta kun teet. Realistista siis tietenkin siinä mielessä, että mitä käytännössä poliittisesti on mahdollista saada läpi.

Toisekseen ajatukseni perustuu voluumiin. Kun vero on pakollinen, niin se kerätään kaikista yksityisliittymistä joita, kuten sanottu, suomenmaassa on miljoonan paikkeilla. Miljoona kertaa kaksitoista kuukautta kertaa (vaikkapa) vitonen. Montako kertaa se on esimerkiksi Gramexin vuositulokertymä?

Tuohon tulokertymän jakoon levy-yhtiöiden, musiikintekijöiden ja kaikkien välikäsien suhteen en sano mitään. Viittaan vain esimerkiksi siihen mitä olen aijemmin sanonut siinä asiassa miten ulkopuolisesta olisi näyttänyt viisaalta että musiikintekijät olisivat profiloituneet omana ryhmänään ja erillään levy-yhtiöistä.

Tuossa Ranskan mallissa p2p-lataaminen on vapaaehtoista, kuten uutisesta selviää. Siis se joka mahdollisuutta haluaa käyttää, maksaa siitä.
jäykkis
23.12.2005 18:48:41
Tuossa Ranskan mallissa p2p-lataaminen on vapaaehtoista, kuten uutisesta selviää. Siis se joka mahdollisuutta haluaa käyttää, maksaa siitä.

Juu, osaan lukea. Puhuin omista ajatuksita.
jp_one
23.12.2005 18:51:29
Ei nyt varsinaisesti tähän aiheeseen liity, mutta kyllä minä voisin maksaa rönttihinnassa, vaikka siitä että saan imuroida 50 eurolla esim. n. 150- 200 kappaletta.
Tarkoitan siis ihan jotain verkkokauppatyylistä. Mutta en ole ainakaan törmännyt muuhun kuin albumi/kappalekohtaisiin downloadeihin. Kun tuolla summalla ostaisi kerralla oikeutta ladata kappaleita, niin hinta per biisin pitäisi jo alkaa laskea sinne 25-30 sentin tienoille. Pois tuosta voisi lukea uutuudet, joita ei saisi sisällyttää tuommoiseen kimppahintaan mukaan.
En edelleenkään pysty ymmärtämään nykyisiä 1 eur/kappale- hintoja mp3:sesta.
Siihen hintaan en saa kuin mp3:sen, ilman mitään kiinteää mediaa, kansia, kansivihkoja tms. Tai sitten hintatasotietouteni on vähän päivittämätöntä.
McNulty
23.12.2005 20:12:48
Toisaalta hienoa että tuossa on ajateltu kasettimaksu siirrettäväksi liittymälaskuun, mutta toisaalta taas, se olisi ylimääräinen korotus hintoihin niille, jotka eivät netistä musiikkia lataa.

Kuinkahan suuri prosentti oikeasti pystyy sanomaan ettei ole koskaan ladannut ainuttakaan laitonta mp3-tiedostoa koneelleen? Onkohan tuosta tehty minkäänlaista tutkimusta? Tämä siis ihan vain mielenkiinnosta... eli ei saa provosoitua nyt näin joulun alla. Koitetaan pitää homma asiallisena :)

Jees, hyvät jatkot ja joulut itse kullekin!
Dimebag Darrell - 1966-2004 Never forgotten!
jäykkis
23.12.2005 22:28:02
Kuinkahan suuri prosentti oikeasti pystyy sanomaan ettei ole koskaan ladannut ainuttakaan laitonta mp3-tiedostoa koneelleen? Onkohan tuosta tehty minkäänlaista tutkimusta? Tämä siis ihan vain mielenkiinnosta... eli ei saa provosoitua nyt näin joulun alla. Koitetaan pitää homma asiallisena :)

En minä ainakaan. Latasin kyllä muutamia albumeita tässä joku kuukausi sitten, taisi olla viime keväänä. Esimerkiksi yhden PF:n tuplan, joka mulla tosin on myös vinyylinä. Sen lisäksi taisi tulla joku biitlesin Abbey Road - joka sivumennen sanoen on parhaita Beatleslevyjä ikinä.

Ihan joku päivä sitten joku äkt uutisoi että suomessa olisi 100 000 P2P verkkojen aktiivikäyttäjää. Saattaa tietenkin olla, mutta jos spekuloidaan että 70 prosenttia suomalaisista on muutenkin aktiivisia netin käyttäjiä (alakantiin mutta käsittääkseni niitä on vähintään näin paljon), niin tuo satatuhatta on n. 3 prosenttia kaikista netinkäyttäjistä.

Kuulostaako huikeelta?

Ei minusta, ei ainakaan sen porun arvoista mitä tässä on parina viimevuonna kuultu. Itse asiassa, tässä taidetaan kyllä tehdä kärpäsestä härkästä. Hävyttömintä kaikesta oli nämä ÄKT:n herjat missä he väittivät että laajakaistojen levinneisyys on revitty tekijänoikeudenhaltijoiden selkänahasta.

Mutta, kuten sanottu, itse olisin edelleen valmis ottamaan kohtuullisen veron liittymän kylkeen ja tämä aivan riippumatta siitä vaikken olen kuukausimääriin lataillut mitään.

Yksi varaus ja ehto siihen minun osalta liittyy: Se on se, että on huolehdittava että tämä hyvitysmaksu menee _vain_ ja _ainoastaan_ musiikin ja leffapuolella heihin verrattavien tahojen hyväksi. Se ei saa mennä suoraan eikä pakkolunastettujen tekijänoikeuksien kautta levy- eikä millekään muulle tähän verrattavalle teollisuuden alalle.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)