Chester 17.01.2006 23:52:02 | |
---|
Tähänkö on tultu? Ei voi enää edes soittaa lempiartistiensa lempikappaleita? Entäs lyriikat? Nekin pitäisi kieltää, sillä eikös laulujen kaikki osat ole tekijänoikeuslakien alaisia? Lyriikkojen avulla voi esittää kappaleen. Seuravaaksi kielletään sitten varmaan puhuminen ettei käytä niitä sanoja mitä bändien lyriikoissa on! Vähän järkeä lainsäätäjille, ei se heidän tai artistien tuloista pois ole jos soittelen lempimusiikkiani. Päinvastoin, olen monesti ostanut jonkun levyn jossa on biisi jonka soittaminen on mukavaa/kivaa/siistiä. Minkä lisäksi, tabulatuurit ovat kasvavalle musiikkinuorillemme melkeinpä elinehto. Jos ne ovat laittomia, uskon että melkein jokainen kitaran/bassonsoittoa harrastava muusikko on rikollinen. Tämä on järjetöntä! En minä omaisi nykyistä tasoani (tai sen puutetta..) sähkökitaralla ilman niitä kenties satoja 'laittomia' tabulatuureja. Kaikilla ei ole varaa tai mahdollisuuksia mennä opetukseen. Ja jos sen tiedon ja taidon jakaminen netissä, vaikka tabulatuurien muodossa, on laitonta, sehän on sama kuin alettaisiin sensuroida kaikkia käsityökeskustelualueita! "Et voi enää jakaa neuvoja kuinka rakennan linnunpöntön pöllöille, SE ON PAHASTA!" Kärjistämistä tai ei. Pitäisi joku adressi toimittaa tonne ylempään portaaseen että tabulatuurit saatais taas laillisiksi. Vaikka millä nyt järkeä sinne lähetät, ei kannettu vesi kaivossa pysy. Jos joku ottaa sen asiakseen, saa ainakin minun ja siskojeni nimet sinne. Aina ei voi voittaa, ei edes joka kerta |
Janus 18.01.2006 00:37:00 | |
---|
Entäs lyriikat? Nekin pitäisi kieltää, sillä eikös laulujen kaikki osat ole tekijänoikeuslakien alaisia? Lyriikkojen avulla voi esittää kappaleen. Käypä lukemassa Lyriikka-alueen säännöt. |
Lennu 18.01.2006 01:43:24 | |
---|
Minkä lisäksi, tabulatuurit ovat kasvavalle musiikkinuorillemme melkeinpä elinehto. No ei todellakaan ole. Kuuntelee niitä levyjä ja opettelee siitä. |
mr.muzak 18.01.2006 01:49:50 | |
---|
No ei todellakaan ole. Kuuntelee niitä levyjä ja opettelee siitä. Aivan. Sieltä sitä soittamaan oppii eikä jotain valmiita tabeja lukemalla. Musa on musaa eikä mitään tabuja/nuotteja. Korvat auki! |
Nazareth 18.01.2006 04:06:49 | |
---|
Googlella voi edelleen hakea tabulatuureja kuten ennenkin, se ei oo siitä mikskää muuttunu. Mulla on valokuvamuisti. Se kait vaikuttaa ehkä ku mä unohdin linssinsuojuksen päälle.IMIK #27 AKKK#6 |
pisi 18.01.2006 08:53:23 | |
---|
Aivan. Sieltä sitä soittamaan oppii eikä jotain valmiita tabeja lukemalla. Musa on musaa eikä mitään tabuja/nuotteja. Korvat auki! Aikaisempaan käsityövertaukseen viitaten, sama kuin sanoisi, että katso tuosta valmiista villasukasta kuinka se tehdään! Kyllähän se pitempään harrastaneelta onnistuu mutta taitaisi mennä aloittelijalta sormi suuhun. Näin aloittelijalle tabulatuurit-alue oli aivan loistava. Sain sieltä esimerkiksi suomalaisen mieliartistini kappaleen soinnut nopeasti ja oikein. Muualta en niitä löytänyt. Ja tunnustan, rämpyttelin kitaralla useaan otteseen sitä kappaletta. Enkä tunne itseäni rikolliseksi. Kaipaamaan jäin tabulatuurit-aluetta. |
Juhani 18.01.2006 09:38:40 | |
---|
|
mr.muzak 18.01.2006 09:39:34 | |
---|
Aikaisempaan käsityövertaukseen viitaten, sama kuin sanoisi, että katso tuosta valmiista villasukasta kuinka se tehdään! Kyllähän se pitempään harrastaneelta onnistuu mutta taitaisi mennä aloittelijalta sormi suuhun. Noh..kyllä ne itseoppineet huiputkin on joskus ollut aloittelijoita. Ja aina kannattaa mennä viisaampien oppiin jos itse ei tunnu millään oppivan.. |
Teijo K. 18.01.2006 09:50:42 | |
---|
Aikaisempaan käsityövertaukseen viitaten, sama kuin sanoisi, että katso tuosta valmiista villasukasta kuinka se tehdään! Kyllähän se pitempään harrastaneelta onnistuu mutta taitaisi mennä aloittelijalta sormi suuhun. Näin aloittelijalle tabulatuurit-alue oli aivan loistava. Sain sieltä esimerkiksi suomalaisen mieliartistini kappaleen soinnut nopeasti ja oikein. Muualta en niitä löytänyt. Ja tunnustan, rämpyttelin kitaralla useaan otteseen sitä kappaletta. Enkä tunne itseäni rikolliseksi. Kaipaamaan jäin tabulatuurit-aluetta. Jos tabulatuurialuetta ei olisi koskaan ollut, olisit yrittänyt rämpytellä sitä kappaletta korvakuulolta. Se olisi kehittänyt aivan aavistuksen verran korvaasi ja seuraavan kappaleen opettelu olisi sujunut jo vähän helpommin, jne. Ja ei, musa ei ole myöskään villasukka. Musta. Munsta. |
Lennu 18.01.2006 19:56:03 | |
---|
Ja ei, musa ei ole myöskään villasukka. Musta. Einiin, kuuskymppinen kossuvotka on villasukka. |
Jag 18.01.2006 21:51:25 | |
---|
oon miettinyt, että miten esim. vanhojen klassisten biisien osalta. Eikö musiikilla ole joku tietty ikä, jonka jälkeen sen käyttö vapautuu. Joten saisiko esim. "buranan" tabittaa ? :D "Tämä vastaus on annettu antamienne tietojen perusteella tiedoksenne. Sen tarkoitus on olla tarkka ja täydellinen, mutta se ei sisällä lupausta tai vakuutusta tarkkuudesta eikä täydellisyydestä eikä sitovaa velvoitetta."-Nokia help line (Mikaelo) |
Jag 18.01.2006 21:51:44 (muokattu 18.01.2006 21:52:32) | |
---|
edit: ei tätä opi käyttään "Tämä vastaus on annettu antamienne tietojen perusteella tiedoksenne. Sen tarkoitus on olla tarkka ja täydellinen, mutta se ei sisällä lupausta tai vakuutusta tarkkuudesta eikä täydellisyydestä eikä sitovaa velvoitetta."-Nokia help line (Mikaelo) |
Janus 18.01.2006 22:46:50 (muokattu 18.01.2006 23:12:09) | |
---|
oon miettinyt, että miten esim. vanhojen klassisten biisien osalta. Eikö musiikilla ole joku tietty ikä, jonka jälkeen sen käyttö vapautuu. Joten saisiko esim. "buranan" tabittaa ? :D http://www.mfiles.co.uk/scores/fur-elise.pdf Miksi pitäis tehdä jotain kälyisiä tabeja? ;) Mut asiallisesti, "suojaikäraja" teoksilla on ainakin Suomen lakien mukaan tätä nykyä 70 vuotta*). Eli klasaribiisejä (olettaen että suojaraja on mennyt umpeen, esim. monellakaan 1900-luvulla sävelletyllä biisillä näin ei ihan vielä ole) saa nuotittaa ja ilmeisesti siis myös tabittaa ja levittää vapaasti. Myös ns. "trad."-biisit, eli esimerkiksi kansanlaulut, ovat vapaasti levitettävää aineistoa. *) EDIT: siis 70 vuotta säveltäjän kuoleman jälkeen. |