Aihe: Musiikkimyynti nousuun?
1 2 3 4
PIM
02.01.2006 17:24:50
Melkein meinasin ajaa aamulla ojaan kun kuulin radiosta uutisen, että musiikkiala odottaa musiikkimyynnin lähtevän nyt reippaaseen nousuun Lex Karpelan johdosta. Onkohan siellä AKT:ssä ketään lukutaitoista joka ymmärtäis tilastojen päälle? Ainakin parin viime kuukauden myyntitilastoja lukiessa voisi kuvitella jotain ihan muuta.
...ttu tätä elämää, yhtenä päivän autokuume ja toisen GAS...
t-termiitti
02.01.2006 17:50:12

vertaisverkko-ohjelmat ovat saaneet niin paljon ilmaista mainosta, että kohta mökinmummotkin imuttaa tapsakansansa netistä...
Tulokset 1 - 10 noin 58 osuman joukosta haulle "meaning of life is 43". (0,09 sekuntia)
Leikari
02.01.2006 18:11:13
hesarin toimittajaa oli näköjään hyvin syötetty ja juotettu kun oli lehdessä sivun mittainen pelottelukirjoitus

tekijänoikeusasia on sinänsä toki ok ja selvä, mutta en vieläkään ymmärrä miksi muusikot ovat mukana kuorossa laulamassa musiikkibisneksen so. yhtiöiden lauluja ja neukkulaista "sinua valvotaan aina ja jokapaikassa - ole siis p...kat housussa" -virttä.

teoston ja gramexin musiikintekijätyypit kertakaikkiaan istuvat liian paljon samoissa pöydissä pystyäkseen ajamaan muusikoiden etuja
Soitetaan jamia!
Feggy
02.01.2006 18:33:43 (muokattu 02.01.2006 18:34:00)

hesarin toimittajaa oli näköjään hyvin syötetty ja juotettu kun oli lehdessä sivun mittainen pelottelukirjoitus

tekijänoikeusasia on sinänsä toki ok ja selvä, mutta en vieläkään ymmärrä miksi muusikot ovat mukana kuorossa laulamassa musiikkibisneksen so. yhtiöiden lauluja ja neukkulaista "sinua valvotaan aina ja jokapaikassa - ole siis p...kat housussa" -virttä.

teoston ja gramexin musiikintekijätyypit kertakaikkiaan istuvat liian paljon samoissa pöydissä pystyäkseen ajamaan muusikoiden etuja

Sitä sopii miettiä. Jos vaikka levyn sattuisit tekemään.

Mikä Teosto on?

Teosto on säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikinkustantajien yhteinen tekijänoikeusjärjestö. Työtämme, päätöksiämme ja asiakaspalveluamme ohjaavat arvot ovat avoimuus, muutosvalmius, luovuus ja tehokkuus.

Säveltäjät ja musiikin kustantajat perustivat Teoston vuonna 1928 voidakseen itse keskittyä luovaan työhönsä. Päätösvaltaa Teostossa käyttävät tekijät ja kustantajat itse.

# Teosto on voittoa tavoittelematon aatteellinen yhdistys, joka valvoo tehokkaasti, kattavasti ja taloudellisesti musiikin tekijöiden ja kustantajien oikeuksia.

# Edustamme yli 16 000:ta kotimaista tekijää ja kustantajaa. Ulkomaisia tekijöitä, joita edustamme, on noin 2 miljoonaa.

# Tehtävänämme on huolehtia, että musiikin käyttäjät saavat helposti luvat musiikin esittämiseen ja tallentamiseen ja että tekijät saavat tästä korvauksen. Edistämme myös luovaa suomalaista säveltaidetta jäsenjärjestöjemme ja Suomalaisen musiikin tiedotuskeskuksen Fimicin kautta.

# Toimintamme perustuu tekijänoikeuslakiin. Lain mukaan musiikin julkinen esittäminen ja musiikin tallentaminen edellyttävät tekijöiden lupaa.

# Vuosittain jaamme keräämistämme korvauksista noin 87 prosenttia musiikin tekijöille ja kustantajille sekä kotimaisen musiikin edistämiseen. Lopuilla 13 prosentilla katamme toimintakulut.
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
jäykkis
02.01.2006 18:56:58

Olen ihmetelly ihan samaa ja en keksi siihen muuta syytä kun sen, että musiikintekijät on liian hajanainen ja keskenään kilpaileva porukka järjestäytyäkseen selvästi oman lipun alle.

Siksi(kin) sympatiani tahtoo aina olla heidän puolellaan ja (Kiven mainitsemaa) välilihasta vastaan. Tämä vastakkainasettelu siis niin kun minä näen asian ja tuntuu kyllä että olen aika yksin käsitysteni kanssa. Kuten niin usein muutenkin.

Olisihan se mukava jos levymyynti nyt ykskaks pompsahtaisi svääreihin. Aika näyttää, se on viisas.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
riimu
02.01.2006 21:02:57
Justhan ne sanoi että nämä nettimusakaupat kolminkertaistaa kauppansa. :O Sen päivän kun näkisi.
Let us go in; The fog is rising.
ganesha
02.01.2006 22:46:02
Ilmeisesti isojen levy-yhtiöiden merkonomit laskevat näin:

1) okei, 50 000 suomalaista lataa laittomasti musiikkia, elokuvia ja pelejä netistä...sanotaan nyt vaikka 10 miljoonan euron arvosta.

2) kielletään netistä lataaminen

3) nyt ne 50 000 suomalaista menee kauppaan ja ostaa laillisesti musiikkia, elokuvia ja pelejä...sanotaan nyt vaikka 10 miljoonan euron arvosta.

näin se homma etenee.
"if we can´t be free, let´s at least be cheap!" - Frank Zappa
Leikari
03.01.2006 08:25:31 (muokattu 03.01.2006 08:25:56)

Teosto.... Työtämme, päätöksiämme ja asiakaspalveluamme ohjaavat arvot ovat avoimuus, muutosvalmius, luovuus ja tehokkuus.

tyhjiä ja Teoston osalta paikkansapitämättömiä sloganeja
Soitetaan jamia!
jäykkis
03.01.2006 10:47:23
Teosto on säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikinkustantajien yhteinen tekijänoikeusjärjestö. Työtämme, päätöksiämme ja asiakaspalveluamme ohjaavat arvot ovat avoimuus, muutosvalmius, luovuus ja tehokkuus.

Hoho, tää oli tämän vuoden paras.
"Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Jos nyt käytät jotain Linuxia tai Macia, kannattaa harkita ihan tavallisen cd-soittimen hankkimista" - Tommi KyyrÄ -
PIM
17.01.2006 11:32:08 (muokattu 17.01.2006 11:40:06)
Uunituoreiden ÄKT:n tilastojen mukaan viime vuoden CD myynti putosi edellisvuodesta kappalemääräisesti laskien 3,4 prosenttia kun se vielä syyskuun lopussa, eli ennen uuden tekijäoikeuslain käsittelyä oli 1,4 prosenttia plussalla. Pienellä laskutoimituksella vuoden kolmen viimeisen kuukauden CD-levymyynnin kasvuksi saadaan -13% mikä on aika hyvä saavutus verrattuna tuohon alkuvuoden 1,4 kasvuun. Mielenkiintoista nähdä, kuinka Alaspää saa tämän kehityksen työnnettyä nettilatauksen piikkiin.

Lisäystä:

Äänitteiden euromääräisessä kokonaismyynnissä näkyy sama trendi. 9kk myynti oli 1,06 milj euroa alamäessä ja kolmella viimeisellä kuukaudella tuli vielä 1,63 milliä lisää, mikä keskimääräiseksi kuukausittaiseski tappioksi muutettuna tarkoittaa alkuvuodelle 118 000 euron tappiota/kk ja viimeisten kolmen kuukauden tappioiksi 544 000 euroa /kk. Hatunnoston arvoinen suoritus melkein viisinkertaistaa kuukausittainen myyntitappio näin lyhyellä aikavälillä.
kivi
17.01.2006 11:50:20 (muokattu 17.01.2006 11:52:41)
Mahdattekohan te, Jäykkis ja Leikari, tajuta, että te parhaillaan vi**uilette siitä, ettää: "Hoh hoh, kuinka joku voi olla niin tyhmä, että yrittää ansaita toimeentulonsa musiikkia tekemällä." Miettikääpä, onko tämä oikea paikka sille?

Katsokaas, Teosto ei ole mikään välikäsi saati välilihas, josta voi ottaa osan ja jättää sen mikä ei miellytä. Se olen minä ja monet muut täällä, me kaikki jotka tosissamme teemme musiikkia. Me olemme sen valinneet huolehtimaan siitä, mikä meille oikeutta myöten kuuluu, ja koko ajan voimme vaikuttaa siihen, miten se toimii. Se toimii niinkuin se toimii, koska keskimäärin tuollainen toiminta ajaa meidän mielestämme meidän asiaamme parhaiten. Jos Teosto ei nauti luottamusta, se näkyy äänestyksessä välittömästi, tosin vaikutus tulee kohtuullisella viipeellä.

Tuolta pohjalta tuollainen käytös, mitä jatkuvasti harjoitatte, on erittäin loukkaavaa, ja ainoastaan pistämällä se ymmärtämättömyyden piikkiin voi käsittää, miten tuollaista kehtaa täällä sanoa.

Feggy puhui asiaa. Tehkää sitä musiikkia, yrittäkää elää sillä tai tehkää vaikka yksikin kappale jonka haluatte julki, ja katsokaa sitten miten homma toimii.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
Siirry studiopäiväkirjaan.
PIM
17.01.2006 12:09:43
Miltäs Kivi noin artistin ja ammattilaisen silmissä tuo myyntikehitys näyttää? Entäpä jos tuo kolmen viime kuukauden laskusuuntaus jää pysyväksi suunnaksi eikä olekaan mikään tekijänoikeuslakihohun mukana ohimenevä markkinahäiriö? Sillä lienee melkoinen merkitys ammattimaiselle musiikintuotannolle Suomessa.
Feggy
17.01.2006 12:18:14

Miltäs Kivi noin artistin ja ammattilaisen silmissä tuo myyntikehitys näyttää? Entäpä jos tuo kolmen viime kuukauden laskusuuntaus jää pysyväksi suunnaksi eikä olekaan mikään tekijänoikeuslakihohun mukana ohimenevä markkinahäiriö? Sillä lienee melkoinen merkitys ammattimaiselle musiikintuotannolle Suomessa.

Jos nyt spekuloitaisiin asiaa uudelleen tuossa kesemmällä. Silloin alkaa vähän näkyä lain merkitys. Luulen, että ainakin venkkupiraattien määrä tulee pienenemään.
"Musiikki voi viedä järjen, tytöt vievät sen varmemmin. Minä hullu molempiin sorruin, hyvä että hengissä selvisin." - Vaaralliset lelut: Kaunis laulu
kivi
17.01.2006 12:26:35

CD-myynti on laskussa, se on totta. Toisaalta luvallinenkin nettilataaminen on kasvattanut osuuttaan kuin sika juoksuaan; ja vieläpä sellaisessa aika epäreilussa kilpailutilanteessa että sama musiikki on ollut ladattavissa joko kalliisti, vaikeasti ja hitaasti tai sitten ilmaiseksi ja nopeasti. En näe mitään syytä epäillä, etteikö kehitys olisi vastedes vielä nopeampaa kun kaksi pahinta pullonkaulaa (luvaton kilpailu ja hintatariffien muodostamisen vaikeus) nyt on mahdollista saada enemmän kuriin.

CD-myynnin laskuun vaikuttaa moni asia, sellaisetkin, joiden ei ehkä vielä uskoisi vaikuttavan, mm. se, että CD on väistyvä media josta ollaan ilmeisesti piankin luopumassa.

Mä olin jo kuusi-seitsemän vuotta sitten yhteydessä Teostoon ja sen verkkomusiikkijakelun asiantuntijoihin aiheesta, että muuttuuko musiikin kulutus biisipainotteiseksi albumipainotteisuuden sijaan. Näin siis vaiheessa, jossa ensimmäisiä luvallisia nettilatauspalveluja vasta rakennettiin. Nyt mä olen nähnyt silloin esittämieni visioiden toteutuvan ja esittämieni ja kuulemieni ongelmien ratkeavan, minkä paremmin, minkä huonommin.

Ei, henkilökohtaisesti mä en usko, että fyysinen tallenne katoaa kokonaan, ei ainakaan pitkään aikaan, ei ehkä koskaan. Sillä on aina paikkansa. Sen sijaan kenttä pirstaloituu koko ajan, ja sama myyntimäärä jaetaan useamman nimikkeen ja myös useamman formaatin kesken, koko ajan aina vain useamman. Tämä tosin ei ole yksin musabisneksen ongelma, vaan sama on havaittavissa muuallakin.
Kätyrien 2. helmikuuta ilmestyvän levyn studiopäiväkirja on nyt netissä! Lue ja hämmenny!
jäykkis
17.01.2006 12:30:53
Mahdattekohan te, Jäykkis ja Leikari, tajuta, että te parhaillaan vi**uilette siitä, ettää: "Hoh hoh, kuinka joku voi olla niin tyhmä, että yrittää ansaita toimeentulonsa musiikkia tekemällä." Miettikääpä, onko tämä oikea paikka sille?

Vittuilusta ei ole kyse, vaikka sen varmaan halutessaan voi niinkin ymmärtää. Jos tahtoo ajatella että se oli sitä, että "kuinka joku voi olla niin tyhmä...", niin varsågood.

Mun osalta kyse on vain ja ainoastaan siitä mitä ymmärrän Teostosta ja sen toiminnasta. Olen varmaan monin kohdin vääräässä, mutta ojentakaa sitten vain.

Esimerkiksi internetradiot. Minkä tähden ne on hinnoteltu niin, että nyt käytännössä suomenmaassa ei taida toimiaa montaakaan vakavasti otettavaa toimijaa. Kenen etu se on?
kivi
17.01.2006 12:40:55 (muokattu 17.01.2006 12:42:27)
Esimerkiksi internetradiot. Minkä tähden ne on hinnoteltu niin, että nyt käytännössä suomenmaassa ei taida toimiaa montaakaan vakavasti otettavaa toimijaa. Kenen etu se on?

Ne on hinnoiteltu oletetun optimi- tai maksimikuulijakunnan mukaan, koska ei ole vielä keksitty parempaakaan tapaa arvioida kuulijamääriä. Jos, kuten arvelen, kuulijamäärät on mahdollista laskea, eli kone jotenkin kertoo, paljonko streameja on auki, tai jos streamaajissa on maksimimäärä, tämä varmaan toteutuu piankin.

Kysymys on kuitenkin suhteellisen uudesta jutusta, ja odottaessa on ihan loogista, että pelataan samoilla säännöillä kuin konventionaalisten radioiden kanssa, kunnes asiaa on päästy tutkimaan. Ja tutkimuksissa pitää myös katsoa, miten sitten konventionaaliset radiot, vaativatko ne että tylsän ja epäsuositun ohjelman pitäisi olla halvempaa?

Siellä ei katsos olla tietokoneasiantuntijoita vaan tekijänoikeusasiantuntijoita. Tää nettimusajuttu on vain yksi osa koko kenttää, tällä hetkellä tosin huimasti kasvava ja tapetilla, mutta uutta kehitystä silti.

Jumalan myllyt jauhavat hitaasti, sanoo sananlaskukin.
:-)
PIM
17.01.2006 13:00:28
Kysymys on kuitenkin suhteellisen uudesta jutusta, ja odottaessa on ihan loogista, että pelataan samoilla säännöillä kuin konventionaalisten radioiden kanssa, kunnes asiaa on päästy tutkimaan. Ja tutkimuksissa pitää myös katsoa, miten sitten konventionaaliset radiot, vaativatko ne että tylsän ja epäsuositun ohjelman pitäisi olla halvempaa?

Onhan näitä ollut jo kai kohta lähemmäs kymmenen vuotta. Eikö kuitenkin olisi ollut myös tuottajapuolen kannalta parempi myydä vaikka vähän alihintaan kuin tappaa lupaava media kokonaan? Tälläinen varmuuden vuoksi tappaminen tuntuu vaan kuuluvan tähän nykyaikaiseen tekijänoikeuspolitiikkaan.
kivi
17.01.2006 13:08:38
Onhan näitä ollut jo kai kohta lähemmäs kymmenen vuotta. Eikö kuitenkin olisi ollut myös tuottajapuolen kannalta parempi myydä vaikka vähän alihintaan kuin tappaa lupaava media kokonaan? Tälläinen varmuuden vuoksi tappaminen tuntuu vaan kuuluvan tähän nykyaikaiseen tekijänoikeuspolitiikkaan.

Kuluttajan näkökulmasta noin tietenkin, mutta toiselta puolelta katsoen kyse on kuitenkin niin pienestä jutusta, että 'ehtii se kasvaa myöhemminkin'. Kas, nettiradioita on kyllä ollut liki kymmenen vuotta, mutta kauanko niiden kuunteleminen ilman pahempaa pätkimistä on onnistunut? Ja toisaalta, kuinka paljon ongelmia olisi päässyt syntymään, jos perinteiset radiot olisivat päässeet syyttämään kilpailuedusta - ja entäs, jos se kilpailuetu olisi ollut ratkaisevaa tulevaisuuden kannalta?

Tässä on niin paljon muuttujia, ja varmasti joku Teoston sisältä osaisi vastata paremmin ja oikeammin. Mun näkökulmani on kumminkin tällainen "educated guess" - perehtymiseen ja tietoon perustuvaa arvailua.
:-)
jäykkis
17.01.2006 13:10:30
Siellä ei katsos olla tietokoneasiantuntijoita vaan tekijänoikeusasiantuntijoita. Tää nettimusajuttu on vain yksi osa koko kenttää, tällä hetkellä tosin huimasti kasvava ja tapetilla, mutta uutta kehitystä silti.

Aivan, ja hohoni kohdistui Feggyn postauksen ensimmäiseen kappaleeseen kuului: Teosto on säveltäjien, sanoittajien, sovittajien ja musiikinkustantajien yhteinen tekijänoikeusjärjestö. Työtämme, päätöksiämme ja asiakaspalveluamme ohjaavat arvot ovat avoimuus, muutosvalmius, luovuus ja tehokkuus.

Minulle on maalikkona tullut se käsitys että Teosto on norsunluutorni sanan varsinaisessa merkityksessä ja minulle se edustaa lähinnä jotain muinaisjäännettä pysähtyneisyyden alalta.

Ei ole paha, että yritetään ajaa jäsenistön etuja, mutta niitä pitäsi kyllä sitten todella myös ajaa aidosti:

Olet joskus sanonut, että syy siihen minkä tähden musiikinteijöiden palkat on hanurista on, että teillä ei ole joukkovoimaa ja että te voitte lakkoilla kolmanteen neljänteen sukupolveen ilman että kukaan huomaa mitään.

Se ei pidä paikkaansa, vaan teidän lakkonne on vain erilaisia. Te olette esimerkiksi tässä internetradio-asiassa olleet lakossa tajuttoman pitkään pitkään ja yrittäneet saada läpi kohtuuttomia palkkavaatimuksia. Ja lopputulosta puidaan nyt (kai?) käräjäoikeudessa.

Teillä on siis huono edunvalvoja ja, kuten sanottu, elää vähän eilisessä. Siitä hohooni. Se ei siis kohdistu sinällään suoraan musiikintekijöihin, vaikka onkin ilmeistä että teillä on tässäkin suhteessa onnen avaimet itsellänne. Aivan kuten totesit.
Feggy
17.01.2006 13:13:36

Aivan, ja hohoni kohdistui Feggyn postauksen ensimmäiseen kappaleeseen kuului:

Minulle on maalikkona tullut se käsitys että Teosto on norsunluutorni sanan varsinaisessa merkityksessä ja minulle se edustaa lähinnä jotain muinaisjäännettä pysähtyneisyyden alalta.

Mä olen ollut Teoston asiakas kohta 15 vuotta ja olen ollut ihan tyytyväinen sen toimintaan. Onko sulla, Jäykkis, jotain oikeaa kokemusta Teostosta?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)