Aihe: Muistojasi Veikko Lavista
1
lavilogi
19.01.2006 11:25:36
Morjesta kaikki keskustelijat ja viestini lukijat!

Teen elämäkertatutkimusta ex-laulajapoika Veikko Lavista.

Joukossanne on varmaan useita, joilla on joitakin kohtaamisia, tietoja, muistoja, tarinoita, mielipiteitä, kaskuja yms. Laviin liittyen. Olisin niistä kaikista hyvin kiinnostunut. Ei niin vähäistä asiaa, etteikö se kiinnostasi minua.
Älä panttaa mitään!

Ja varsinkin veteraani-isässä olevat muusikot!
Koska itse olen vasta 59-vuotias, saatoin seurata Lavia vasta hänen tehtyä comebackin 1970-luvun alussa. Silloinkin vain katsomoista, lehdistä, radiosta jne. käsin.

Vepan ensimmäinen menestyskausihan oli jo 1950-luvun alussa ja
sitten seurasi Vepalle noin 15 vuoden viihdepaitsio "kanankasvattajana".

Mitä vanhempaan Vepan elämänuran kohtaan liittyvästä asiastasi on kyse, niin sitä välttämättömämmin Sinun täytyy kertoa se minulle.
Vaikka kuinka pieni asia tai muistuma on minulle arvokas..

Itse olin tekemisissä Vepan kanssa vasta hänen elonmaratoninsa
loppusuoran aikana, eli vuosina 1988-1996.
Vepahan vaikutti täällä maapallon pinnalla vuodet 1912-1996.

Voit ottaa suoraan minuun yhteyttä sähköpostissa: matti.halmeaho@stakes.fi.
Kännykkäni on 040 729 3480.
Tai voit käyttää tätä keskustelupalstaakin, ihan miten vain.

terv. Matti Halmeaho
Mechanizm
19.01.2006 11:47:52
Ja varsinkin veteraani-isässä olevat muusikot!

Mitä?
You still think swastikas look cool? In a real fourth reich you'll be the first to go!
secondarymind
19.01.2006 13:55:26 (muokattu 19.01.2006 13:57:11)
Tulee vaan mieleen kyseisestä herrasta se, että joskus pikkupoikana kerran näin telkkarissa kun Veikko veti Heilin Karjalasta kitaran säestyksellä. Biisi tuntui aika hyvältä jo siinäkin iässä (n. 8-vuotiaana ehkä) jäi soimaan päähän. Lauleskelin sitä sitten aina silloin tällöin sen jälkeen.

Eli siis aikaa tästä on äkkiä laskettuna jotain 15 vuotta arvelisin, kun en tarkkaan muista tarkkaa tapahtuma-ajankohtaa. Nyt siis on ikää 24 vuotta.

EDIT: Niin ja mistä tiesin, kuka se esiintyjä oli? Kysyin huomattavasti vanhemmalta broidiltani, että kuka tuo vanha ukko on ja broidi sanoi hänen olevan Veikko Lavi.
En itse kuuntelis mun tekemää musiikkia, jos se ei olisi mun tekemää.
kfignb7564
19.01.2006 14:15:41
Jos pienet ja vähäpätöisetkin muistot kelpaavat, niin: mieleen on jäänyt todennäköisesti 70-80-lukujen vaihteessa televiosiosta tullut musiikkiohjelma (olisiko ollut Toivotaan, toivotaan?). Siinä Lavi esitti studiobändin säestyksellä kappaleensa Jokainen ihminen on laulun arvoinen. Mieleen tuo jäi siksi, että bändin ja Lavin käsitykset kappaleen temposta (ja taisipa olla tahtilajistakin) aluksi poikkesivat toisistaan täysin. Säkeen, parin jälkeen bändi tai Lavi sai kuitenkin kiinni temposta/tahtilajista ja loppuesitys menikin kohtalaisesti. Muistan vielä varsin elävästi sen, miten muusikot - kaikki ammattilaisia, bassossa taisi olla Pekka Helin, jonka olin tavannut Kajaanissa jollain bändileirillä jo aikaisemmin - Lavin aloittaessa laulun katsoivat lievässä paniikissa toisiaan ja miten tunnelma soittajien parissa rentoutui kun biisi sitten lähti menemään. Muistan myös sen, millainen kunnioitus Lavia kohtaan bändin muusikoiden soitosta, ilmeistä ja eleistä välittyi televiosruudunkin välityksellä.
Teijo K.
19.01.2006 14:19:06

Muistoja Lavista ei valitettavasti ole, mutta tällainen kirjasuositus tutkimuksesi praktisen osuuden tueksi.

The Voice of the Past : Oral History (Opus Books) by Paul Thompson.

Suosittelen, jos et ole ehtinyt jo lukemaan.
Munsta.
Kimmo72
20.01.2006 08:49:33
Kotikaupungissani joskus vuonna kivi, Veikko tuli monesti nähtyä, ja tiedän missä hän asui. Oli isoisäni luokkatoveri aikoinaan koulussa :)

Ei apua tutkimukseen, mutta pitipähän mainita :p
Tunne ja improvisaatio korvaa tekniikan. "She said I dont like Dream Theater that much, but I had a pen, and some paper, so what the fuck..." -Kevin Moore
Clantrooppi
20.01.2006 19:15:29
Ystäväni oli joskus 80-90 luvun vaihteessa Kotkan torilla kuuntelemassa ja katsomassa Veikon esitystä. Keikan jälkeen Veikko tuli ihmisten pariin torille viettämään kesäpäivää. Pieni poika lähestyi Veikkoa ja ojensi hänelle tussin nimikirjoituksen toivossa. Veikko ottikin tussin ja pyöräytti pojan kämmenselkään komean kirkkoveneen. Että semmosia kesämuistoja...
lavilogi
23.01.2006 17:27:47
Kiitoksia muistelijoille!

Mukavia muistojen palasia.
Tuollaiset olivat tyypillistä Vepalle.
Edelleen: kaikki muistot kelpaisivat.
terv. Lavilogi
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)