Aihe: Musiikkiportaali paikallisen skenen rikastuttamiseen
1
Noku
14.06.2006 23:09:36
Olen mediatekniikan opiskelija ja tarkoituksena olisi toteuttaa kokeilumielessä pienimuotoinen netti-projekti. Olen suunnitellut nettipalvelua jonka tarkoituksena olisi yhdistää tiettyjen alueiden ja genrejen harrastajat/fanit, bändit, sekä tapahtumien järjestäjät "saman katon alle" yhdeksi sivustoksi. Perus ajatus on että kaikille jotain..

Faneille ja harrastajille mahdollisuus tutustua uusiin artisteihin ja ihmisiin, sekä ilmaista kysyntää tiettyjen artistien keikoille tietyillä alueilla.

Bändeille hyvää promootiokanavaa sekä kontakti verkostoa.

Tapahtumien järjestäjille informaatiota bändien fanipohjasta ja kysynnästä, sekä (ilmaista) mainostilaa tapahtumille.

Lisäksi tietokannat tultaisiin rakentamaan XML-teknologialla jolla datan kääntäminen .pdf muotoon (painotalot, eli lehdet ja julisteet..) olisi helppoa. Keikkalistat olisi helppo kerätä jne.. Palvelua olisi aikeena myös laajentaa yhteistyöhön painotalojen, medioiden, sivusto suunnittelijoiden ja yms. musiikiteollisuuden piirissä vaikuttavien yritysten kanssa ja helpottaa asiakashankintaa ja sisällön tuotantoa.

Haluaisin vain tietää, että olisiko kyseisestä systeemistä oikeata hyötyä tapahtumien järjestäjille ja bändeille, vai toimiiko nykyinen järjestelmä "turvallisesti". Itse näkisin että palvelulla olisi mahdollista tuottaa informaatiota yrittäjille jonka avulla tapahtumien järjestämisen riskit pienenisivät edes hieman.

Olisivatkohan mahdollisesti jo olemassa olevat tapahtumajärjestäjät yhteistyöhaluisia?

Olen myös ajatellut, että palvelua voisi mahdollisesti kehittää yhteisösivuston suuntaan (IRC-Galleria, MySpace), säilyttäen samalla tiukan asenteen musiikin keskeiseen asemaan. Esimerkiksi fanien järjestäytyminen erilaisten yhteisöjen sisälle joissa V.I.P:ksi äänestetyt jäsenet voisivat huolehtia tiedottamisesta?

Taloudellisesti tavoitteena olisi ainakin aluksi kustannukset kattavat mainostulot.. sitten jossain vaiheessa. 20e/kk olisi kuulemma palvelimen hinta ja koulusta voisin saada ilmaiseksikin..

Jotain tämän tapaista olen tässä pyöritellyt päässäni viimeiset vuoden päivät ja tällä hetkellä olen internet teknologian kehityksestä tarpeeksi perillä, jotta voisin siirtyä hieman käytännön läheisempään suunnitteluun. Olisi mukavaa kuulla ihmisiltä mielipiteitä ja ajatuksia, sekä etenkin kritiikkiä. Toinen asia olisi prioriteetit, palvelu kun pitäisi suunnitella pienestä isommaksi.. mistä olisi teidän mielestä hyvä aloittaa kokonaiskuvan rakentaminen?
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
Torniojaws
14.06.2006 23:53:17

Tulee vain tässä mieleen, että eikös tuollainen järjestelmä ole jo olemassa... ;)
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
sus
14.06.2006 23:58:36 (muokattu 15.06.2006 00:00:29)
www.mikseri.net ?

E: Ei saa lannistaa näin. Moinen sivusto olisi toki tervetullut, ja olen varma että porukkaa täältä m.netistäkin löytyisi ideoimaan sivua kanssasi ja parantelemaan sitä.
Kyllä skitsofrenia aina yksin olemisen voittaa!
Noku
15.06.2006 00:42:43 (muokattu 15.06.2006 00:44:16)
Jos on jo olemassa niin enpä ole siitä kuullut... jos taas viittasit mikseri.nettiin (tai GarageBand.comiin) niin lähtökohdat olisivat hieman erilaiset. Olen pyrkinyt suunnittelemaan juttua musiikin sosiaalisten lähtökohtien pohjalta.

Ei ole siis tarkoituksena koota bändi demo saittia, jossa biisejä voidaan arvostella ja ilmotella tapahtumista jne. (ja sitten venytellä virtuaali melaa siitä kuka tekee parasta musaa, eli omaa aktiivisimman fani joukkion =P)...

Tarkoitus ei ole myöskään suunnitella paikallista MySpacea. MySpacestahan monet ominaisuudet löytyvät mutta niitä ei ole toteutettu käyttäjä ystävällisesti: Ihmiset eivät tiedä että siellä voi mainostaa keikkojaan, kontakti verkostojen luominen on hieman työlästä (minä teen tätä vs. "minä teen tätä" ja "minä tarvitsen tätä" systeemi) ja näkyvyys on keskittynyt liiaksi ihmiseen ja hänen "ystävä" piiriinsä jonka profiilia katselet (sen sijaan että näkisit ihmisen fanittamat bändit, keikat ja yhteisöt). Myöskin paikan bulletin toiminto tuppaa täyttymään spämmistä jos et itse aktiivisesti valvo että keiden bulletin juttuja sinne päästät. Ihmiset ovat liian laiskoja filteröimään aktiivisesti bulletin juttujaan, etenkin kun filteröintiä ei voi tehdä samalta sivulta. Pyrin kehittämään järjestelmän jossa informaation välitys olisi edes jotenkin hierarkista ja helppokäyttöistä... sitten kun on sellaisen aika.
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
Neljä Ruuvia
15.06.2006 09:13:30
No sanotaanko että semmonen nettisaitti jo on joka rikastuttaa(kuvainnollisesti) Suomen musiikkielämää.
Feggy
15.06.2006 09:17:23

Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, helsinkiläisillä bändeillä ei ole mitään paikallista portaalia (tai en mä ainakaan ole törmännyt). Sellaiselle voisi olla tilausta, pääkaupunkiseudulla kun on bändejä paljon ja samoin muuta toimintaa.
Jani The Rock
15.06.2006 10:18:33 (muokattu 15.06.2006 10:18:48)

No sanotaanko että semmonen nettisaitti jo on joka rikastuttaa(kuvainnollisesti) Suomen musiikkielämää.

www.demi.fi
The road never ends for me, kid.
Juntunen
15.06.2006 10:32:54

Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, helsinkiläisillä bändeillä ei ole mitään paikallista portaalia (tai en mä ainakaan ole törmännyt). Sellaiselle voisi olla tilausta, pääkaupunkiseudulla kun on bändejä paljon ja samoin muuta toimintaa.

Meiltä Oulusta löytyy Rockpolis(http://www.rockpolis.fi), mutta siellä ei ole mitään tällaista yhteisömeininkiä eikä interaktiota ollenkaan. Keskustelufoorumikin on vähän kuollut. Jokin tuollainen yhteisöllisempi juttu voisi ollakin ihan jees. Vähän sekoitus Irc-Galleriaa, Urbanitedia ja MySpacea, mutta pienemmässä mittakaavassa.
Dian on bändini. Myös MySpacessa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)