Aihe: Miten tutustut uuteen artistiin / bändiin ?
1 2
M-Juhana
01.08.2006 09:20:25

Huomasin tuossa, että minulla on varmaan 100 greatests hits -tyylistä levyä. Eli tulee osteltua tuollaisia paljon. Niiden kautta sitten joko hankitaan kyseisen artistin tuotoksia lisää tai jäävät sitten ainokaiseksi. Toinen tyypillinen on ostaa joku live, sekun monasti kuvaa sitä todellista menoa parhaiten.

Kuinkas muut "tutustuu" ?
nappo
01.08.2006 09:27:21
Radiohan on mainio tapa bongata uusia bändejä. Ärsyttää vaan, kun kuulee jonkun uuden hyvän biisin, niin silloin juontaja ei varmasti mainitse kuka kappaleen esitti.

Tällä hetkellä uusia bändejä löytyy ehdottomasti parhaiten netin kautta. Bändien sivuilla on näytebiisejä ja linkkejä muiden kiinnostavien yhtyeiden sivuille.

JA SITTEN: kaytän myös juonkun verran soulseekia. Eli piraattisoftaa. Jos joku bändi kiinnostaa, imasen biisit iPodille ja kuuntelen ne. Jos musa uppoaa, niin lampsin kauppaan ja ostan levyn. Tämän keinon olen perustellut itselleni niin, että jos olen "kovalla rahalla" hankkinut n. tuhat äänitettä, niin pakkohan mulla on kuluttajana olla jonkunlainen "laaduntarkkailumahdollisuus".

Discuss.
Lets fucking die!
Feggy
01.08.2006 10:00:32 (muokattu 01.08.2006 11:56:29)

Kavereiden suositukset, nettivinkit (sähköpostilistat/foorumit), levyarvostelut (omat ja muiden), keikat, Myspace, download.com (http://music.download.com/), bändien kotisivut. Radiota kuuntelen harvoin (joskus Räkärodeo YleXstä ja Radio Helsinkiä).

Edit. Eipä kestä, Aikavaikea! Unohtui lisätä musiikkilehdet noin yleensä (luen lähinnä Rumbaa, Rytmiä, Uncutia, Mojoa, Bucketfull of Brainsia ja Suea), kirjasto ja kavereilta levyjen lainaaminen.

Edit2. Kyllä mäkin olen tutustunut moneen artistiin greatest hitsin kautta, se on ihan hyvä tapa. Ja sitten sen levyn voi myydä jälkikäteen pois, kun on studiolevyt hankittu. Itse asiassa moni -60-luvun yhtye on nolostuttavasti edelleen vasta tässä vaiheessa eli työsarkaa one esim. Left Banken, Animalsin, Themin, Troggsin, Pretty Thingsin ja Small Facesin suhteen.
Lockman keikalla Operaatio Livessä 10. 8. Club Liberté, Helsinki
Teuvo Loman Euroviisuihin-kerho#1
aikavaikea
01.08.2006 10:12:13 (muokattu 01.08.2006 11:22:40)
Kiitos Feggy, teit lähes täydellisen pohjan käyttööni. :-)

Kavereiden suositukset, nettivinkit (sähköpostilistat/foorumit), levyarvostelut, keikat, Myspace, pandora.com, bändien kotisivut. Radiota kuuntelen harvoin, jos koskaan.

E: Niin, tosiaan, näiden lähteiden pohjalta yleensä hommaan sen "yleisesti kehutuimman" levyn tai sitten kokoelman ja jatkan siitä eteenpäin, mikäli levy antaa siihen aihetta tutustumisen jälkeen.
I have had recurring nightmares That I was loved for who I am And missed the opportunity to be a better man.
leka
01.08.2006 10:20:32
Tutustun artistin historiaan, otan selvää mitä yleisesti pidetään "parhaimpana" levynä ja ostan sen.
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus!
M-Juhana
01.08.2006 10:33:41

Tutustun artistin historiaan, otan selvää mitä yleisesti pidetään "parhaimpana" levynä ja ostan sen.

Tätä lähinnä aattelin. Siis, kun kuulee jostain artistista eri lähteistä, vaikka näistä kaikista mitä tässäkin triidissä on jo tullut esille, niin minä monesti kallistun ensinmäiseksi jonkin "greatests hits" levyyn.....oon niin laiska :-)
Wahi
01.08.2006 11:16:10

Suurinpiirtein näin. Usein täältä mnetistä löytää hyviä suosituksia. Myös last.fm ja allmusic.com tulee tarkistettua.

YouTubesta löytyy videoita, ja niitten pohjalta tulee välillä ostettua levyjä. Esim. nyt kiinnostuin Pat Methenystä kun satuin kattomaan paria videota tuolta viikko sitten.

Aika usein myös jos on yhteyksiä toiseen bändiin. Esim.

Wigwam - Pekka Pohjolan soololevyt
Tasavallan Presidentti - Tolosen soolot.
John Scofield - Pat Metheny
Kingston Wall - Zook
etc.
Shine on You crazy Diamond.
Jani The Rock
01.08.2006 11:21:46

Kyllä se sillä Greatest Hitsillä yleensä lähtee.
Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista!
Torniojaws
01.08.2006 11:26:36

Lataan netistä bändin biisejä. Jos toimii niin en poista ja popitan jonkin aikaa. Jos vieläkin toimii tai jopa paranee, niin tilaan levyn ja pari kaveriksi.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
SirElwood
01.08.2006 11:52:06
Kun asuin vielä kirjaston vieressä, niin kävin vähintään kerran viikossa lainaamassa muutaman ihan random levyn. Yleensä valintakriteereinä oli hieno kansi, biisien nimet, soittajien ulkonäkö tms. ulkomusiikillinen seikka. Esimerkiksi jos etsi vaikka saxofoni musaa, niin semmoisoia levyjä mukaan missä on tumma mies fonin kanssa kannessa. :)

Tällätavoin tuli tutustuttua mm. moneen jazz artistiin (kotkassa on yllättävän hyvä ja laaja jazz valikoima kirjastossa).

Nykyisin en oikeastaan enää aktiivisesti etsi uusia tuttavuuksia.
Juuho
01.08.2006 12:18:12
Kyllä se sillä Greatest Hitsillä yleensä lähtee.

Tää on jännä juttu. Monet tutustuu aina kokoelmien kautta. Ei siinä mitään, mutta itse ýritän aina hankkia sen "parhaan" studiolevyn, koska se on kokonaisuus. Ei biisejä biisien perään.

Itse tutustuin lempiyhtyeeseeni Kingston Walliin siten, että täältä Muusikoiden.netistä
luin keskusteluja bändistä ja ne olivat niin ylistäviä, että latasin 2-3 biisiä tutustuakseni
ja marssin muutaman päivän päästä kauppaan ja ostin koko trilogian lähes sokkona.
Ei ole tarvinnut katua.
Kemppilä
01.08.2006 12:20:36 (muokattu 01.08.2006 12:20:55)
Melko paljon tulee bongailtua joitakin pändejä netissä. Täältä mnetistäkin olen löytäny monta. Sitten kun jossakin joku mainitsee jonkin pändin mikä voisi olla kiinnostava menen www.pandora.com ja tarkistan minkälaista settiä löytyy.
Jos on hyve nii sitten kauppaan :p
"Jos olet kävelyllä ja aivot putoavat päästä, niin emme löydä tietä kotiin, sillä emme enää pysty ajattelemaan selvästi." Rokkia
Röytö = Emotion
Pojat, te ootte lähteny väärään tanssiin!
Jani The Rock
01.08.2006 12:33:53

Tää on jännä juttu. Monet tutustuu aina kokoelmien kautta. Ei siinä mitään, mutta itse ýritän aina hankkia sen "parhaan" studiolevyn, koska se on kokonaisuus. Ei biisejä biisien perään.

Mä lähden liikkeelle kokoelman kautta siksi, että sellasen kanssa saa jonkunnäkösen katsauksen artistin tai bändin koko tähänastiseen uraan. Sillonpa tietää, minkä aikakauden levyjä kannattaa alkaa ekana hankkia. Oon havainnut, etten useinkaan ole ns. yleisen mielipiteen kanssa samaa mieltä niistä "parhaista" levyistä.
Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista!
M-Juhana
01.08.2006 12:36:18

Mä lähden liikkeelle kokoelman kautta siksi, että sellasen kanssa saa jonkunnäkösen katsauksen artistin tai bändin koko tähänastiseen uraan. Sillonpa tietää, minkä aikakauden levyjä kannattaa alkaa ekana hankkia. Oon havainnut, etten useinkaan ole ns. yleisen mielipiteen kanssa samaa mieltä niistä "parhaista" levyistä.

Ja joidenkin juttujen kohdalla olen todennut, että sitä "hyvää" matskua ei sen Greatests Hitsin ulkopuolella olekkaan.
leka
01.08.2006 12:41:22
Ja joidenkin juttujen kohdalla olen todennut, että sitä "hyvää" matskua ei sen Greatests Hitsin ulkopuolella olekkaan.

Mä taas olen usein huomannut sen hyvän matskun olevan just siellä ulkopuolella. Periaatteessa en tykkää Greatest Hitseistä, mutta tuleehan niitäkin ostettua joskus. Sitten kuitenkin harmittaa, kun lopulta hommaa bändin koko tuotannon.
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus!
Juuho
01.08.2006 12:43:21

Tähän asiaan vaikuttaa kanssa tietenkin kokoelmalevyjen laatu, mikä heittelee aika paljon laidasta laitaan. Esimerkkinä Guns N´Roses. Jos joku tutustuu bändiin tämän kokoelman kautta, niin ei taida jäädä kovin hyvä maku? 11/10 täälläkin suosittelisi Appetiten ostoa.

Tosin jos on hyvin tehty kokoelma, joka kattaa bändin suurimmat hitit, hieman erilaista materiaalia/ suurelle yleisölle tuntemattomat hyvät biisit, tuotantoa kattavasti bändin koko uran ajalta, sekä kattavan vihkosen, niin kokoelmilla bändiin tutustuminen on oikein mainio tapa.
DeWilde
01.08.2006 13:23:45
www.pandora.com ja www.allmusic.com

Mitään Greatest Hitsejä en osta periaatteesta.
Hevi on parhaimmillaankin paskinta.
KädetönRumpali
01.08.2006 13:25:03

Näin minullakin. Joskus on käynyt niinkin, että olen ensin saanut käsiini jonkun random-levyn, josta en ole liiemmin innostunut. Siten koko esittäjäkin on vähän jäänyt. Mutta myöhemmin olen kuullutkin jotain toista levyä, josta on sitten kiinnostunutkin. Minä kun en läheskään aina tykkäile artistin koko tuotannosta, varsinkin jos sen tyyli muuttuu paljonkin.

Mutta normaalisti en kyllä kovin herkästi lähde ostamaan lähes tuntemattoman bändin levyä, vaan kirjaston kautta tutuksi, jos vain mahdollista.

Kirjastoista tulee muutenkin lainailtua tuntemattomien tekijöiden musiikkia ihan vaan "jos sattuisi osumaan periaatteella".

Muuten saattaakin sitten kiinnostua vaikkapa kaverin suosituksesta, levyarvosteluista tai jossain kuultuna.

Tulee myös seurailtua mitä kaverit, tahi ylipäänsä samansuuntaisen musamaun omaavat kuuntelevat.
S.T. #4, Romantikkoitkijät #32, -Sexy Loser-, S.M.A.K.
L4t3
01.08.2006 13:30:01
Ihan sokkona vaan ostan jonkun bändin levyn, minkä tyylisestä musiikista pidän, tai mitä netissä on kehuttu. Tähän mennessä ei vielä yhtään tuhraalevyä ole tullut ostettua.
"Basso on helpoin soitin, mutta myös vaikein" / S.M.A.K - Jäsen.
McNulty
01.08.2006 13:41:32
Huomasin tuossa, että minulla on varmaan 100 greatests hits -tyylistä levyä. Eli tulee osteltua tuollaisia paljon. Niiden kautta sitten joko hankitaan kyseisen artistin tuotoksia lisää tai jäävät sitten ainokaiseksi. Toinen tyypillinen on ostaa joku live, sekun monasti kuvaa sitä todellista menoa parhaiten.

Kuinkas muut "tutustuu" ?

a) Kirjastosta lainaan kaikkea tuttua ja tuntematonta (oikeasti kymmeniä levyjä viikottain)
b) pandora.com (lähes päivittäin)
c) Shoutcast-nettiradiota kuunnellen (päivittäin duunissa)
d) MySpace.com sivustoja surffailen ja poimin sieltä uusia tuttavuuksia, osa heistä myös suosittelee joitain artisteja kuunneltavaksi (aina silloin tällöin kun jaksaa siellä surffailla)
e) lataan netistä artistien sivuilta biisejä/sampleja kuultavaksi (kanssa jos jaksaa surffailla)
f) mikseri.net (harvemmin, joskus tsekkailen kotimaisia aloittelevia reggae ja konemusa-juttuja. Esim. Furi Angan löysin tuota kautta jo ennenkö Antin musa tuli Madventuresista tutuksi.)

Itse en henkilökohtaisesti diggaile niin älyttömästi kaiken maailman kokoelmista ja greatest hits kompilaatioista. Poikkeuksena Trojan Boxsetit, joille on kerätty loistavaa reggae/ska/dub/rocksteady yms. kamaa.
El zorrero más grande en el mundo
Ten soldiers wisely led will leave a hundred without a head.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)