Aihe: Luuserista voittajaksi -biisit!
1 2
joonasvalve
26.07.2006 17:37:39 (muokattu 26.07.2006 17:44:30)
Ajattelin avata keskustelun tästä maailmanhistorian ehkä yhdestä hienoimmista musiikin alagenreistä: Luuserista voittajaksi -biiseistä.

Tiedättehän, katujen kasvatti, elämä vinksallaan.. mutta on yksi joka häneen uskoo, joko valmentaja tai tyttöystävä. Sitten mentiin ja ei pysähdytä ennen kun huipulla ollaan ja arkkivihollinen lyödään tavalla tai toisella.

Näitähän esiintyy lähinnä 80-luvulla (usein elokuvasoundtrackeilla), genreä on ehkä hieman vaikea sanoilla kuvailla.. parhaiten se onnistuu kuuntelemalla seuraavat alan klassikot:

Survivor - Eye of the tiger
Cheap Trick - Mighty Wings

Kertokaa ihmeessä jos tiedossanne on lisää saman lajityypin biisejä, minä haluan kuulla ne kaikki. Kyse ei aina ole sanoituksesta, joskin se tukiessaan kannustavaa kappalerakennetta avittaa biisiä kohti genrensä klassikkoasemaa.

Noh toivottavasti löytyy noiden kahden kappaleen lisäksi muitakin! Cheap Trickin sanoihin onkin hyvä lopettaa:

"Take a chance on the edge of life
Just like all the rest
I look inside and dig it out
Cause there's no points for second best

There's a raging fire in my heart tonight
Growing higher and higher in my soul
There's a raging fire in the sky tonight
I want to ride on the silver dove
Far into the night"
Uuuguli....guuguli
mr_b
26.07.2006 18:00:35

Eikös Egotripin Nämä Ajat Eivät Ole Meitä Varten sopisi tähän kategoriaan?

Itse pidän kyllä jotenkin enemmän "luuseri ja vieläkin luuseri" -genren biiseistä, kuten Radioheadin Creep....
The way that you weren't is what you'll become.
Jani The Rock
26.07.2006 18:07:35

Leevi and the Leavings - Muotitietoinen

Elämänmakuinen tarina siitä, miten mauttomasta rillipellestä tulee James-farkkujen (ylhäältä leveät ja alhaalta pillit) avustuksella cooli jäbä, joka valitsee perässään juoksevista tytöistä vain ne kaikkein kauneimmat.
Basisti! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista!
joonasvalve
26.07.2006 18:12:19
Hmm itse olen ajatellut musiikillisesti reippaampia ralleja, mutta tämähän on itseasiassa hyvinkin avartavaa! jatketaan!

Enää en rajoita itseäni!
Uuuguli....guuguli
Valokaari
26.07.2006 18:18:56

Kelpaako Tom Pettyn & Heartbreakersien biisi Into The Great Wide Open?
Rok rok.
joonasvalve
26.07.2006 18:21:52
Hmm en muista tuota tom pettyn biisiä, pitää kaivaa se jostain. Nimi kuulostaa aika lupaavalta...

Yks mikä tuli mieleen on Bon Jovin Livin' on a prayer! Yhdessä taistellaan Ginan kanssa arjen tyrskyissä! Ja poljentokin osuu.

Itse asiassa Bon Jovilla on varmaan melkein kaikki biisit aika osuvia :D
Uuuguli....guuguli
PJS
26.07.2006 18:22:12

J Karjalainen - Keitä ne on ne sankarit.
www.mikseri.net/funkbone Funk-rockia suoraan ytimestä.
sus
26.07.2006 19:15:34
J. Priestiltähän nuita löytyy. Otetaampa esimerkkinä vaikkapa katkelma Hard as iron-kappaleesta:

"The more the pain you'll feel
I'm blazing on to glory
There's thunder in my veins
And nothing stands before me
Forever I'll remain
Hard as iron
Sharp as steel
Stop for no man
You better beg and kneel"
Rock'N'Roll All Night Sex And Drugs And Booze All Day Let's Go Fishing
Curry
26.07.2006 20:17:39

Priestillä todellakin on, seuraavassa pätkä omasta Priest-suosikistani Blood Red Skiesista:

As the end is drawing near
Standing proud, I won't give in to fear
As I die a legend will be born
I will stand, I will fight
You¹ll never take me alive
"If you believe that feeling bad or worrying long enough will change a fact, then you are residing on another planet with a different reality system." -Wayne W. Dyer-
Folcce
26.07.2006 22:46:25
That deaf, dumb and blind kid
Sure plays a mean pinball

Mahto tollakin jäbällä olla surkeaa kunnes löysi flipperin.
Harry Potter? Kuka vitun urpo se on? -Snoop Doggy Dogg-
Angus
26.07.2006 22:52:22

Born To Lose, Live To Win?
Anarkiapurilainen
26.07.2006 23:39:47

Tämä tuli välittömästi mieleen:

Martti Servo & Napander: Hoidin itseni kuntoon

Ennusteeni huono oli, surkea kenties
Diagnoosi nyt on toinen, tässä eri mies
Ennen tuskin jaksoin nousta päivään nousevaan
Nyt mä nukun tuskin koskaan, jalka vipattaa

Hoidin itseni kuntoon
Löysin reseptin korvaamattoman
Lääkkeen huonoon itsetuntoon
Sinut luotani kauas karkoitan

Hoidin itseni kuntoon
Ala viimein täältä laputtaa
Vaikka vertasit mua Dumboon
Se olet sinä joka täältä lentää saa

Ennen jouduin verhoutumaan viittaan luuserin
Nyt mä hiihtosuunnistan ja juoksen cooperin
Ennen olin heittopussi tämän korttelin
Nyt mä haastan sählymatsiin koko kaupungin

*kertsi*
Ostinaatio
27.07.2006 00:35:37
Yks mikä tuli mieleen on Bon Jovin Livin' on a prayer! Yhdessä taistellaan Ginan kanssa arjen tyrskyissä! Ja poljentokin osuu.

Mutta osuuko tämä ihan oikeasti luuserista voittajaksi -genreen, kun ei tässä koskaan päädytä sinne voittajiksi. Ja biisissähän lauletaan, ettei ole väliä selvitäänkö huipulle vai ei, eikö se nyt ole kuitenkin tällaisen ideologian vastaista?

Eikö tämä ole joku toinen lajike? Samaa laji kuin Sankarit kenties juurikin? "Arjen sankarit" -lajiketta siis.
"... yudoan o yunnustan dem yguduh ged ... LISN bud LISN ... tuds weer goin duhSIVILEYEzum " -e.e.cummings
Ronnie James
27.07.2006 01:52:59

Rush - Marathon

Eihän siinä mitään selkeää luuserista voittajaksi -tarinaa ole, mutta urheiluhenkinen biisi yhtä kaikki :) Itselleni tuosta biisistä ainakin välittyy sellainen juhlallinen itsensä ylittämisen ja periksiantamattomuuden fiilis. Sellainen valmentajan psyykkauspuhe tulee mieleen.
"Let's sing another song, boys! This one has grown old and bitter."
joonasvalve
27.07.2006 02:58:03 (muokattu 27.07.2006 03:01:15)
Mutta osuuko tämä ihan oikeasti luuserista voittajaksi -genreen, kun ei tässä koskaan päädytä sinne voittajiksi. Ja biisissähän lauletaan, ettei ole väliä selvitäänkö huipulle vai ei, eikö se nyt ole kuitenkin tällaisen ideologian vastaista?

Itse itseäni siteeraten:

Kyse ei aina ole sanoituksesta, joskin se tukiessaan kannustavaa kappalerakennetta avittaa biisiä kohti genrensä klassikkoasemaa.

Ja sitten...

Eikö tämä ole joku toinen lajike? Samaa laji kuin Sankarit kenties juurikin? "Arjen sankarit" -lajiketta siis.

Kyllä kyse on eräänlasista arjen sankareista, mutta määrätietoisista yksilöistä eikä mistään me ollaan sankareita automaattisesti KAIKKI -meiningistä! Se on ihan lusnua.

Mutta alkaa muutenkin vaikuttaa siltä että genre on vahvempi kuin luulenkaan! Mukava huomata että tulkinnanvaraa riittää! Toiselle se on Sankarit, toiselle Judas Priest.

Meikäläiselle se on ehdottomasti semmonen energinen kasaripoljento ryyditettynä semmosella KarateKid tyyppisellä sankarilla ja muutamilla ylilentävillä hävittäjillä ja ylävitosilla :)

jatketaan jatketaan...
Uuuguli....guuguli
Jarkko G.
27.07.2006 07:36:49
Joe Esposito - You're the Best

Karate Kidin tunnari.
"Run to the bedroom, in the suitcase on the left You'll find my favourite axe.."
Aerodactev
27.07.2006 09:07:03
Scarface (Push It to the Limit)
Taidan olla aika nolo tyyppi joraamaan.
Kp: P F
Janus
27.07.2006 09:28:21 (muokattu 27.07.2006 09:28:47)
Trey Parker & Matt Stone: Montage
Sutela
27.07.2006 11:36:39
Apulanta - Minä olen voittaja
Piepe
27.07.2006 12:51:54 (muokattu 27.07.2006 12:54:46)
No ihan ehdoton:

Bryan Adams - We?re Gonna Win

Kysymysmerkki on siis heittopilkku. Helvettiin nämä Macit, mikään toimi normaalisti.

Ja sittenhän on niin että sankaribiisi ei ole sankaribiisi ilman modulaatiota.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)