Aihe: Kuudentoista kierroksen äänilevyt??
1
kaukopoika
23.07.2006 01:28:53
Meillä on pojan kanssa hallussa muun wanhan kaman ohessa parikin levysoitinta,joissa on kolmen vakionopeuden (33,45,78) lisäksi myös 16 kierrosta/min: nopeus.
Onko jollain tietoa,että minkälaisia nuo levyt on,eli montako biisiä/puoli,mitä materiaalia,mikä halkaisija ja koska tuollaisia on käytetty.Meilläkin tuon vanhan tavaran kanssa on touhuttu vuosikaudet,eikä vielä ole tullut minulle tuon nopeuden levyjä eteen.
NHR
23.07.2006 01:58:02 (muokattu 23.07.2006 02:21:23)

Wikipedian ( http://en.wikipedia.org/wiki/Gramophone_record ) mukaan noita kuustoistasia käytettiin lähinnä äänikirjoihin tms. puheäänitteisiin, sekä 50-luvun lopulla - niin uskomattomalta kuin se ehkä kuulostaakin - autoissa!

http://ookworld.com/hiwayhifi.html

Ei tosin tainnut kovin suurta suosiota koskaan saavuttaa, oiskohan soittimen neula pomppinut ajaessa vähän liikaa? ;)

E: Niin, siis ton mukaan ne oli seittemän tuuman levyjä ja yhdelle puolelle mahtui matskua kolmesta vartista aina jopa tuntiin! Siellä sanottiin myös, että tavallisen levysoittimen tavallisella neulalla levyt oli helppo pilata lopullisesti.
Mun alemmuuskompleksinikin on huonompi kuin kaikilla muilla...
kivi
23.07.2006 13:44:09
E: Niin, siis ton mukaan ne oli seittemän tuuman levyjä ja yhdelle puolelle mahtui matskua kolmesta vartista aina jopa tuntiin! Siellä sanottiin myös, että tavallisen levysoittimen tavallisella neulalla levyt oli helppo pilata lopullisesti.

Niitä oli sekä 7" että 12" =30cm halkaisijaltaan olevia levyjä. Joitakin kielikursseja oon isompina levyinä nähnyt, noita pienempiä eli autokokoisia en oo, ellei sitten Kaurismäen "Pidä huivista kiinni, Tatjana" -leffassa näkyvä vinyyli-autoskraitta oo just oikea kuvatunlainen (tuskin on). Siinähän soi pikkulevy.

Neula jolla levyt pilataan, on todnäk 10" savikiekoille tarkoitettu isompi neula, jollaiset tuohon aikaan olivat usein vakiokamaa sellaisessa äänirasian eteen kiinnitetyssä kääntöpäässä, jossa toisin päin oli tavallinen, toisin grammarineula.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Listen
23.07.2006 14:39:49
Neula jolla levyt pilataan, on todnäk 10" savikiekoille tarkoitettu isompi neula, jollaiset tuohon aikaan olivat usein vakiokamaa sellaisessa äänirasian eteen kiinnitetyssä kääntöpäässä, jossa toisin päin oli tavallinen, toisin grammarineula

Omistin aikanaan tällaisen (surkean) Philipsin levarin. Safiirineulaksi kutsuttiin sitä grammarineulaa.
baron
24.07.2006 13:21:44

Jos ollaan tarkkoja, niin pyörimisnopeus oli 16 2/3 eli puolet LP-levyjen 33 1/3 nopeudesta.
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
willie
24.07.2006 14:36:01
Meillä on pojan kanssa hallussa muun wanhan kaman ohessa parikin levysoitinta,joissa on kolmen vakionopeuden (33,45,78) lisäksi myös 16 kierrosta/min: nopeus...

Mulla oli joskus kauan sitten tuollainen 4-nopeuksinen levari, merkiltään PE, joka liitettiin putki- tai matkaradioon.

Musiikkia ei kai tuolla 16 2/3 -nopeudella ollut taltioituna, mutta puhetta kylläkin. Mullekkin niitä oli jostain muutama joutunut, mutta eipä teini-iässä poliittisia muistelmia sisältäneet levyt juuri kiinnostaneet..!
Bassoa vuodesta 1972.
Carol Kaye Fan Club
baron
26.07.2006 07:24:40

Mulla oli joskus kauan sitten tuollainen 4-nopeuksinen levari, merkiltään PE, joka liitettiin putki- tai matkaradioon.

Musiikkia ei kai tuolla 16 2/3 -nopeudella ollut taltioituna, mutta puhetta kylläkin. Mullekkin niitä oli jostain muutama joutunut, mutta eipä teini-iässä poliittisia muistelmia sisältäneet levyt juuri kiinnostaneet..!

Mun vanhemmilla oli tuttu, jolla oli sellainen soitin ja jotain oopperaa niillä levyillä oli tai joka tapauksessa jotain sellaista, joka ei mua kiinnostanut.
There are 10 types of people in this world. Those who understand binary and those who don't
Listen
03.08.2006 12:37:18
Neula jolla levyt pilataan, on todnäk 10" savikiekoille tarkoitettu isompi neula, jollaiset tuohon aikaan olivat usein vakiokamaa sellaisessa äänirasian eteen kiinnitetyssä kääntöpäässä, jossa toisin päin oli tavallinen, toisin grammarineula.

Tulipa ostoskuvastossa vastaan tällainen peli, jossa on kaikki kätevästi samassa
paketissa - "aito safiiri-laatuneula" toistaa äänilevyt savikiekoista vinyyleihin! :)

http://www.select.fi/upsale.php?vid … _id=121&r_id=&sivu=tuotteet
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)