Aihe: Vaikuttaako stereot kuuntelukokemukseesi?
1 2 3 4 5
masterhat
22.07.2006 09:16:43
Jeps, elikkä kuinka tärkeänä osana musan kuuntelua pidät hyviä äänentoisto laitteita? Vai onko se yhdentekevää minkälaisilla räppänöillä musaa kuuntelet, vain sillä on väliä että biisit on hyviä? Vai mikä on suhtautumisesi kotistereoihin ja musiikin kuunteluun?

Itse ainakin saan enemmän viboja musasta hyvien/kohtalaisten äänentoistolaitteiden läpi. mikä on juuri sun suhtautumisesi asiaan?

en tiedä onko tämä oikea alue tälle kirjoitukselle
Tehotyttö95
PomppoK
22.07.2006 09:39:49 (muokattu 22.07.2006 09:41:59)

Lyhykäisyydessään: vaikuttaa, mutta niin vaikuttaa moni muukin muuttuja/tekijä. Jossain vaiheessa meinasi unohtua tuo seikka, mistä kai kuitenkin kiittäminen, että ylipäätään on käytössä ne 'hyvät stereot' :) Melko vaatimattomin panostuksin tuo laitteisto on lopulta noussut, mutta itse en löydä juuri valittamisen aihetta ja nautin kuuntelusta, joten kaikki ok. True high-fidelity.

Vaikeaa silti eritellä, mikä on tärkeintä, onko joku tärkeämpää kuin toinen jne. Joskus voi olla olennaista että musiikki tulee tunkkaisena jonkin seinän takaa ja äärimmäinen nautinto kiteytyy siihen, toisinaan taas parhautta on mahdollisimman 'autenttisesti' toistuva äänite, sulkeutuminen muulta maailmalta 'hyvien' kuulokkeiden / stereo-setin kanssa.
"Youth... Optimism... Middle-age... Disappointment... Old-age... Senility and... Death."
Torniojaws
22.07.2006 09:46:23

Eipä oikeastaan.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
MadMatt
22.07.2006 09:50:05

Tottakai hyvät hifilaitteet on mannaa korville mutta toisaalta kuuntelen musaa myös heikompi tasoisilla systeemeillä jo pelkästään sen takia että kuulen miltä omat tekeleeni soundaavat erilaisilla laitteilla. Autossa, Duunissa, Kotona löytyy kuuntelukokemuksia moneen lähtöön mutta kyllä ne tutut kotihifit miellyttää eniten. Sääli vain että ei voi luukuttaa aina niinkuin haluaisi.Hyvin tehty musa kuulostaa hyvältä lähes millä laitteella tahansa.
Starlia
22.07.2006 09:51:40 (muokattu 22.07.2006 09:52:23)
"Ei paska punniten parane." -E. Lönnrot
Tympee Huttunen
22.07.2006 10:22:30
Minä en vain pidä hi-fi-laitteista. Tai sitten olen kuunnellut aivan vääriä laitteita:) Kaverin luona juuri kuuntelin laadukkailla vehkeillä ja korviin iski kirkkaat yläpäät jne. Kuuntelukokemus ei ollut hyvä, kun kaikki oli liiankin selkeää. Kyseessä ei olleet käsittääkseni edes monitorikaiuttimet ( joilla kuuntelukokemus olisi ollut luultavasti vieläkin kamalampi:).

Kai sitä pitää hieman pehmeämmästä ja sumuisemmasta soundista.
Minä Rakenna itse pedaalisi Hyvää kesää!
Jani The Rock
22.07.2006 10:25:14

Kyllä mä kuuntelen sujuvasti musaa vaikka kasettimankasta, mutta kotona olkkarissa on oltava kunnon laitteet. Tärkeimpinä lenkkeinä hyvät kaiuttimet ja kunnollinen vinyylisoitin, joka ei auraa levyjä silleen että vinyylilastut sinkoilevat.
Basisti/rumpali! Kolahtaako T.Rex? Tsekkaa ilmoitus Wantedista!
Milkop
22.07.2006 11:08:16

Kyllähän se vaikuttaa, mieluummin kuuntelee omista stereoistaan kuin jostain kännykästä, näin kärjistettynä. Onneksi on ihan kohtuu kamat ja laadukas vinyylisoitin (ainakin imo), joten ei ole ongelmia. Eli kyllähän se hieman vaikuttaa.
koera
22.07.2006 11:10:33
Vaikuttaa ehdottomasti. Itsekin olen jonkun verran panostanut äänentoistoon kotona, mihinkään äärimmäiseen high end pilkunviilaushifistelyyn en ole lähtenyt, omistan melko luonnollisesti ääntä toistavat kaiuttimet ja järkevän laatuisen vahvistimen, joilla musiikkia on nautinnollista kuunnella.

Pystyn kyllä kuuntelemaan musiikkia heikommilla vehkeilläkin, mutta erityisesti silloin, kun tutustuu johonkin uuteen levyyn, pitää laitteiston olla kunnollinen. Sitten kun levy on ns. "hallussa", niin sitä kyllä pystyy ilman hampaitten kiristelyä kuuntelemaan räkäsemmilläkin laitteilla.
Se on huumori mikä naurattaa.
Aleksi-serkku
22.07.2006 11:19:51
Riippuu suuresti tilanteesta ja ympäristöstä.

Kotisohvalla kuunnellessa on mukavaa, jos poppivehkeet ovat kunnolliset, mutta leirinuotiolla grillaillessa käy vähän rupisempikin mankka.
Standing with the fury that they had in '66
masterhat
22.07.2006 11:25:03
Entä mitä pidätte musiikin kuuntelusta ns. kotiteatterivahvistimien kautta? Itse ainakin vannon kaksikanavaisuuden nimeen musankuuntelussa, eli stereo vahvistin musan kuunteluun ja kotiteatteri kamat leffojen katseluun. mites muilla?
Tehotyttö95
MadMatt
22.07.2006 11:32:53

Entä mitä pidätte musiikin kuuntelusta ns. kotiteatterivahvistimien kautta? Itse ainakin vannon kaksikanavaisuuden nimeen musankuuntelussa, eli stereo vahvistin musan kuunteluun ja kotiteatteri kamat leffojen katseluun. mites muilla?

Kotiteatteri systeemiä en omista enkä osta. Laadukas stereo musan kuunteluun. Tykkään alkuperäisestä mono soundistakin tiettyjen levyjen kohdalla.
Strutsi
22.07.2006 11:35:15
Kyllä vaikuttaa. Levyt pätkii omassa paskassa soittimessa ja laatu on hirveä.
Eipä oikein varaa ostaa kunnollisiakaan kun menee rahat kitarakamppeisiin ja autokouluun ja kouluun ja ja ja ja kaikkeen sellaiseen.
"Like a midget on a urinal, I was on my toes." -Frank Drebin
Tietysti Pauligin
22.07.2006 11:43:57
Sonyn kohtuullisen laadukas (hah) cd-soitin tarjoaa ihan tarpeeksi hyvät soundit. Kuuntelussa en suuremmin hifistele. Ihan luonnollinen soundi ja bassot & diskantit ihan mukavasti tulevat esille. Ei sellaitsa perinteistä kolkkoa kannettava cd-soitin-sirinää.

Hyvät soundit on jees, mutta hyvä musiikki on hyvää musiikkia vaikka kännykän mp3soittimesta.
Elämä on kuin banaani, johon apinat ei yllä.
Torsti Suomi
22.07.2006 11:47:52
Kyllä laitteet pitää olla hyvät, jos kotona olohuoneessa kuuntelee. Hifi on erikseen, mutta muuten toiston pitää olla selkeää ja ponnekasta, ala- ja yläpäät pitää tuntua ja kaikki soittimet ja soundivivahteet erottua. Vihonviimeistä on kuunnella jostain pikkuläppärin kiinteistä kaiuttimista diskanttimusaa. Huhhuh.

Auto on hieman hankala paikka. Kuuntelen aina ajaessani musaa, mutta volumen pitää olla kovalla, jotta se erottuu. Nyt kun on pieni lapsi mukana, kuuntelukokemuksesta jää paljon paitsi, kun ääni ei saa kuulua kunnolla turvaistuimen suuntaan.

Joku mainitsi leirinuotion. Kyllä, samoin mökkiterassi on sellainen paikka, johon sopii pikkuinen patteriradio parhaiten.

Sanoisin, että kuuntelulaitteet tilanteen vaatimusten mukaan. Ei mitään ihmeitä, muttei sysipaskojakaan.
zille
22.07.2006 13:35:46
Perussetti riittää, tietokoneen kajarit riittää. En tartte mittään takakontin kokoisia subbareita.
Ei se oo niin nuukaa nääs.
Vaikka keskenkertaasta koettaa tehä niin priimaa tuloo.
discominister
22.07.2006 13:37:58
Harmittaa tämä nykyinen järjestelmä, jolla jää moni ääni kuulematta. Mp3-soittimella kuunnellessa tulee sellaisia väläyksiä, että "ai tässä oli tälläinenkin syna!". Rahaa palaa cd:isiin niin paljon, että kai voisi joskus panostaa tuohon toistojärjestelmääkin :/
DVD-SOITIN
22.07.2006 13:50:47
Ei vaikuta. Suurimman osan ajasta kuuntelen ihan kuulokkeilla, saa paremmin keskityttyä ja saa kuunnella kovaa häiritsemättä muita.
NHR
22.07.2006 14:00:26

Hyvin tehty musa kuulostaa hyvältä lähes millä laitteella tahansa.

Näinhän se on. En muista mikä kotimainen bändi aikoinaan jossain haastattelussa kertoi jostain äänityssessioistaan, kuinka upealta se oma musa oli kuulostanut siellä studion monitoreissa. Sitten jostain kotimankasta tai autostereoista kuunneltuna soundit olikin olleet ihan paskat, joten ei kun koko miksaus (vai peräti äänitys?) uusiksi. Eli ei ole hyvä juttu, jos biisien teho perustuu liiaksi soundimaailman "hienouteen", eikä hyviin sävellyksiin.

Itse kuuntelen lähes kaiken musiikin halpojen korvalappujen kautta. Ei löydy mitään hifivehkeitä multa, tuskinpa tulee koskaan löytymäänkään.
Mun alemmuuskompleksinikin on huonompi kuin kaikilla muilla...
Läpistö
22.07.2006 15:18:06

Ei vaikuta. Tietty on mukavempaa kuunnella hyvien laitteiden läpi, mutta eipä ne laitteet siihen musiikkiin vaikuta.
"Every dream is a bridge burned down"
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)