Aihe: Valetuista korvatulpista ja niiden vaimennuksesta
1
Carpenter
04.12.2006 22:40:47
Olen meinannut hankkia Elacinin ER:it, koska olen melko herkkäkorvainen ja kuusitulpat vaimentavat kohtuuvolumella soitettaessa liikaa enkä ole niiden saundiin ja ulkonäköön (käyttö myös keikalla) tyytyväinen. Onko tuo Elacin se ns. muusikkomalli ja ovatko ne hintansa arvoiset?

Kysyisin vielä vaimennuksen määrästä. Itse käyttäisin tulppia treeneissä, keikalla ja yleisönä ollessa. Emme soita kovin kovaa, mutta kuitenkin hieman liian kovaa minulle, koska rumpuja on vaikea soittaa hiljaa. Mikä olisi sopiva vaimennuksen määrä? Itse ajattelin, että -15dB voisi olla hyvä.

Etsin myös haulla, mutta tuosta vaimennuksen määrästä ei ollut paljoa keskustelua.
Progressor
04.12.2006 22:54:21
Minä hommasin hiljattain FinFonicin vastaavat tulpat melko lailla samoista syistä. Toistaiseksi tuntuu, että 15 dB:n vaimennus on juuri sopiva. Äänenlaatuhan on tietysti kuusitulppiin verrattuna ihan omaa luokkaansa.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Wiitala
04.12.2006 23:37:33
Finfonicit on ollut itsellä usean vuoden verran. Firman setä sanoi että rumpaleille -25dB ja muille -15dB. Aika hyvä jako, ainakin mitä kaveripiiri on kommentoinut omiaan.

Itse otan kyllä uusiin tulppiini -15dB, koska olen siirtynyt setteilystä perkkapuolelle. -25dB filtterit säilytän kuitenkin hätätilanteita varten.
"Siat pääsee taivaaseen, ihmiset ei. Liity meihin enkeleihin."
NHR
05.12.2006 00:45:13

Sanokaas hei miten noitten valettujen tulppien kans onnistuu laulaminen? "Kuusia" oon nykyään kovempaa soittaessa pitäny, mut laulaan en oo vielä ne päässä oppinu. En tosin mikään päätoiminen laulaja enää onneks olekaan, mut aina jos pitäis jotain kiekua, niin on pakko kaivaa ainakin toinen tulppa ulos korvasta, kun muuten ei kuulu muuta ku se oma huuto (kallon luitten kautta), jolloin laulumelodia karkaa heti kokonaan, koska sävelkorva on mulla aika kaukana absoluuttisesta. Suhteellinen toimii sentään jotenkin, mutta jonkun "vertailuäänen" tarvin koko ajan ainakin jostain soittimesta...

Kysyn, koska on käyny joskus mielessä hankkia jotku tommoset valetut tulpat, mut siinä hintaluokas ei huvittais kyl jälkeenpäin huomata, ettei niitä voikaan pitää koko aikaa. Melko harvakseltaan tulee melutreenejä/keikkoja soiteltua nykyään, korkeintaan kerran kuussa, mutta yleensä vielä paljon harvemmin. Eli kannattaskohan mun kuitenkin jatkossakin vaan tyytyä noihin vähän kyllä epämukaviin kuusitulppiin?
"Truth is stranger than fiction, because fiction has to make sense." - Mark Twain
Progressor
05.12.2006 10:55:10
Sanokaas hei miten noitten valettujen tulppien kans onnistuu laulaminen?

Kyllä minusta valettujen kanssa on vähän parempi laulaa. Minä tosin turvaudun laulaessa ensisijaisesti absoluuttiseen sävelkorvaani (sellainen se kai on), joten en ole ehkä paras henkilö vastaamaan. Täytyy vielä myös odotella, että tulee vähän lisää soittoa sillä bändillä, jossa laulan taustoja.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
Pitkavirta
05.12.2006 12:07:27
Sanokaas hei miten noitten valettujen tulppien kans onnistuu laulaminen? "Kuusia" oon nykyään kovempaa soittaessa pitäny, mut laulaan en oo vielä ne päässä oppinu ... mut aina jos pitäis jotain kiekua, niin on pakko kaivaa ainakin toinen tulppa ulos korvasta

mä oon kans vakaasti ajatellu hankkia jotku oikeet tulpat. iltasin korvissa suhisee vähän, mut ahdistavasti. ollaan alettu treenaamaan aktiivisesti bändin kanssa; rumpali tosin soittaa rodeilla ja oon koittanu pitää tulppia sen verran ku pystyy.

laulu ei vaan onnistu, tai sitä ei oo mitään järkeä treenata jos ei lainkaan kuule.
"EI TÄÄL OO KYSE LENTO KONEISTA PESU KONEISTA TAI MUUSTKAA YHTEEN KIRJOTUKSEST VAA RÖÖKI ASKI TYTÖIST" -Detektiv-Plok a.k.a Järvihirviö
Jeltz
05.12.2006 19:09:31 (muokattu 05.12.2006 19:10:04)
Olen meinannut hankkia Elacinin ER:it, koska olen melko herkkäkorvainen ja kuusitulpat vaimentavat kohtuuvolumella soitettaessa liikaa enkä ole niiden saundiin ja ulkonäköön (käyttö myös keikalla) tyytyväinen. Onko tuo Elacin se ns. muusikkomalli ja ovatko ne hintansa arvoiset?

Kyllä munsta ainakin Elacinit on ehdottomasti hintansa arvoiset. Ero kuusitulppiin verrattuna on vähintäänkin yhtä suuri kuin ero siirryttäessä vaahtomuovitötsistä kuusitulppiin. Myös se ulkonäkö on fiksumpi, kun ER:t eivät juuri korvasta ulos tule, ja muutenkin melko huomaamattomat.

Kysyisin vielä vaimennuksen määrästä. Itse käyttäisin tulppia treeneissä, keikalla ja yleisönä ollessa. Emme soita kovin kovaa, mutta kuitenkin hieman liian kovaa minulle, koska rumpuja on vaikea soittaa hiljaa. Mikä olisi sopiva vaimennuksen määrä? Itse ajattelin, että -15dB voisi olla hyvä.

Mulla on 25dB vaimennus, mutta olenkin rumpali. 15dB vaimennustakin olen testannut, ja se oli itselleni ainakin hiukan niukka, joskin 25 tuntuu ajoittain aika runsaalta. 15dB lienee varsin hyvä valinta, jos kuusitulpat ovat tuntuneet liikaa vaimentavilta. Thomannilta saa Elacineihin Fischerin filttereitä, jotka ovat sekä halvempia kuin Elacinin omat, että omaavat myös laajemman valikoiman vaimennuksen määrässä. Kokemusta ei ole siitä, onko äänenlaatu yhtä hyvä, mutta 18dB filttereiden tilaaminen joskus kiinnostaisi kyllä.
Anteeksi että olen myöhässä. Olin nähkääs paskalla. Salon Seudun Bändit
Carpenter
08.12.2006 22:36:26
Nostan vielä.

Tuosta vaimennuksen suuruudesta olisi vielä mukava kuulla kommentteja.
rheinone
09.12.2006 12:49:18
Nostan vielä.

Tuosta vaimennuksen suuruudesta olisi vielä mukava kuulla kommentteja.

Mulle -15dB on liian paljon treeneissä, vaikka soitamme suht suurilla volyymeillä, -8dB on passelimpi. Mutta toisaalta esim. nimimerkki Moridin hankki -25dB filtterit kun -15dB oli liian vähän.
All you gotta do is plug me into High Voltage Rock'n'Roll.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)