Aihe: Levymyynti nousussa
1
Feggy
11.01.2007 13:14:36

Vieläköhän tämä aihe ketään kiinnostaa..ja tuleeko mitäminäsanoin-kommentteja?

Musiikkitallenteiden myynti kasvussa

Musiikkitallenteiden myynti on kääntynyt viime vuonna taas kasvuun. Musiikkimyynnin arvo lisääntyi viime vuonna noin viisi prosenttia edellisvuodesta. Valtaosa kaupasta tehtiin cd-levyinä. Suomen Ääni- ja Kuvatallennetuottajien mukaan musiikkitallenteiden myynti on lisääntynyt muun muassa piraattilevyjen maahantuonnin kieltämisen takia. Toisena syynä musiikkimyynnin kasvulle järjestö pitää digitaalisen musiikkikaupan suosiota.

http://www.yle.fi/ylex/index.php?uname=popuutiset#n01
minidriver
11.01.2007 13:18:08

Ostin kyllä pari levyä enemmän viime vuonna kuin muutamana aikaisempana. Kiittäkööt siis minua.
Kolopesijä
zille
11.01.2007 13:26:40
Ja waretus varmaan tuplasti nousussa. :) Mutta kuulostaahan se noin hienolta, kun ei kerrota sitä pikkuseikkaa vaan.

Ei mulla siis mitään tietoa ole, kunhan märehdin. Itse olen levyjen kannalla kyllä.
Mitä häiritsevämpää, sitä parempaa.
Jenka
11.01.2007 13:31:23

Ohhoh, näin se minun ennätysostostelukin näkyy tilastoissa.
Im all lost in the Supermarket I can no longer shop happily.
Feggy
11.01.2007 13:54:26

Ja waretus varmaan tuplasti nousussa. :) Mutta kuulostaahan se noin hienolta, kun ei kerrota sitä pikkuseikkaa vaan.

Ei mulla siis mitään tietoa ole, kunhan märehdin. Itse olen levyjen kannalla kyllä.

Ehkä tähän voi vaikuttaa vähentynyt piraattilevyjen tuonti esim. Eestistä.
Flash
11.01.2007 15:12:25

Syynä on se, että viime vuonna ilmestyi enemmän hyviä levyjä kuin sitä edeltävänä vuonna. :)
Live Music Is Better!
Jokapaikanapina
11.01.2007 15:17:14
Juu, itse en ostanut kuin 3 levyä vuoteen -04 saakka, sen jälkeen varmaa 30, kiittäkää minua!
Lesko
11.01.2007 15:18:54
Syynä on se, että viime vuonna ilmestyi enemmän hyviä levyjä kuin sitä edeltävänä vuonna. :)

Tai että ihmiset on tullut järkiinsä ja ostavat ennemmin levynsä, kuin imuttavat netistä!
"Mitä takoittaa groove?" "Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin "
Sir Henri
11.01.2007 15:28:32
Tai että ihmiset on tullut järkiinsä ja ostavat ennemmin levynsä, kuin imuttavat netistä!

Pitäisiköhän Muusikoiden.netin jäsenten aloittaa valtakunnallinen ovelta - ovelle käännytysoperaatio nettilatailua vastaan? Vähän sillain kuin Jehovan todistajat.
"En halua armoa, haluan pullaa". - Wagner
kimurantti1
11.01.2007 15:46:30
Pitäisiköhän Muusikoiden.netin jäsenten aloittaa valtakunnallinen ovelta - ovelle käännytysoperaatio nettilatailua vastaan?

Jos nyt saataisiin käännytettyä ensin kaikki muusikoiden.netin jäsenet. Tai vaikka edes ne, jotka omaa musaa vääntävät.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Hot RedX
11.01.2007 15:48:43
Nyt on musa-alet meneillään!
So What? Who Cares? Whatever...
Gardiner
11.01.2007 15:59:13

Jospa tässä käy niinkun aikonaan c-kassujen kaa. Eka piti äänitellä paljon kaikkee kaseteille ja sit kun niit pyöritteli aikansa niin piti ruveta osteleen niit ässä levyjä ihan omaks itelle kun ne kasetit oli vähän kälysiä ja ei ollu kansivihkoja ja sounditkin vähän nihkeet. Sitäpaitsi näin varttuneemmalla iällä on enömpi louvvoo elikkäs pätäkkää ku sillon pentuna.
"Rainy day, dream away. Ain't no use in gettin' uptight, just let it groove in it's own way" Jimi Hendrix
aksiom
11.01.2007 18:22:10

Olen aika varma että tällä on oletettua suurempi merkitys. Huomio kiinnittyy aina liikaa waretukseen ja piratismiin. Homma on yksinkertaisesti niin että mitä enemmän laadukkaita levyjä ilmestyy, sitä enemmän ihmiset niitä ostavat.
if you prefer that old silly number zero, you'll become a master of doing nothing - being nothing
Feggy
12.01.2007 11:24:46 (muokattu 12.01.2007 11:26:30)

"Tekijänoikeusuudistus vähensi piratismia" sanoo ÄKT (Afterdawn)

Äänitealan ja kauppojen eilen aloittama kaikkien aikojen ensimmäinen yhteinen alennusmyynti on herättänyt keskustelua levyjen hinnoista ja piratismista. Äänitealan etujärjestö ÄKT:n mielestä musiikkipiratismi ei johdu cd-levyjen hinnoista, vaan syyksi arvioidaan nettipiratismia. Suomen Ääni- ja kuvatallennetuottajien (ÄKT ry) apulaisjohtajana toimiva Tommi Kyyrä sanoo, ettei cd-äänitteiden hinta ole ratkaiseva piratismin kannalta. Kyyrän mielestä myös cd-äänitteiden hintoja liioitellaan. "Uudet albumit näyttävät maksavan pääasiassa alle 20 euroa. Ja vaikka Suomessa puolet cd-levymyynnistä on hinnaltaan alennettuja niin sanottuja mid price -tuotteita, julkisuudessa puhutaan kuin äänitteillä olisi vain yksi hinta" sanoi Kyyrä.

Viime vuonna Suomessa äänitteiden myynti kasvoi niin kappale- kuin euromääräisessä myynnissä. Kappalemääräinen myynti kasvoi 8-9 prosenttia ja euromääräinen myynti 5-6 prosenttia. ÄKT:n mukaan kasvua toi 1.1.2006 voimaan astunut uusi tekijänoikeuslaki, joka kielsi piraattilevyjen maahantuonnin ja näin vähensi harmaatuontia. Toinen merkittävä tekijä oli digitaalisen musiikkikaupan kasvu. Tommi Kyyrän arvion mukaan digimusiikin osuus olisi ollut Suomen musiikkikaupasta noin neljä prosenttia viime vuonna. Vuonna 2005 vastaava luku oli noin 1-2 prosenttia. Kasvu on ollut nopeaa, mutta digitaalisen musiikin markkinaosuus on edelleen pieni verrattuna perinteiseen äänilevyjen myyntiin.

"Suurin hidaste digimusiikille on ollut nettipiratismi. Se on ollut tukkeena laillisten palveluiden syntymiselle. On ollut hankala investoida musiikin verkkokauppaan, jos samaan aikaan samaa musiikkia saa ilmaiseksi netistä" arvioi Kyyrä. Kyyrä myös uskoo parempaan tulevaisuuteen asian suhteen ja pitää viime vuonna markkinoille tulleiden isojen toimijoiden musiikkikauppoja tärkeänä osana kehitystä. Myös P2P-ohjelmien käyttäjiä koskevat oikeudenkäynnit laskevat piratismin suosiota ja nostavat laillisten vaihtoehtojen markkinaosuutta.

Suomessa suositaan kotimaista musiikkia, joten kuluttajien ja digitaalisen myynnin kannalta olisi suotavaa että myös kaikki kotimaiset artistit löytyisivät digitaalisista verkkokaupoista. "Suomessa kotimaisen musiikin arvo kokonaismyynnistä on poikkeuksellisen korkea. Äänitekaupan kappalemäärissä kotimaisen musiikin osuus on peräti 58 prosenttia. Tämä on eurooppalaisittain poikkeuksellisen korkea luku, ainoastaan Ranska ja Kreikka yltävät vastaavaan kotimaisuusasteeseen" sanoi EMI Finlandin toimitusjohtajana ja Äänitealan yhteismarkkinointityöryhmän puheenjohtajana toimiva Wemppa Koivumäki.

http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/8407.cfm

Muuten:

Viimeinenkin levy-yhtiö luopui CD-levyjen kopiosuojauksesta

Suomalaisen Ääni- ja kuvatallennetuottajat ry:n (ÄKT:n) hollantilainen vastine NVPI uutisoi muutama päivä sitten sivuillaan, että myös levy-yhtiö EMI on luopunut CD-levyjensä kopiosuojauksesta.CDfreaks.comin mukaan EMI oli viimeinen levy-yhtiö, joka piinasi musiikkifaneja kopiosuojauksilla, joten tällä hetkellä yksikään levy-yhtiö ei käytä suojauksia levyillään.

NVPI.n tietolähteenä taas on ollut kansainvälinen Billboard-lehti. Lehden mukaan levy-yhtiöt ovat viimein huomanneet, etteivät kopiosuojauksista aiheutuvat kulut ole suhteessa saavutettuihin hyötyihin. Myös CD-levyjen tietokoneella toistossa ilmenneet ongelmat ovat huolestuttaneet levy-yhtiöitä.

Samassa jutussa Billboard kertoo Macrovisionin lopettaneen TotalPlay-kopiosuojauksensa (ennen Cactus Data Shield) kehittämisen.

Suuret pyörät kääntyvät hitaasti, kuten sanotaan, mutta hienoa että levy-yhtiöt viimein ymmärsivät toimia oikein. On syytä kuitenkin muistaa, että CD:den kopiosuojaukset ovat eri asia kuin netistä ladattavien musiikkitiedostojen DRM-suojaukset, jotka ovat edelleen käytössä.

http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/8397.cfm
aziztcf
12.01.2007 12:36:05
Korrelaatio huomattavissa tilini saldon ja levymyynnin suhteen. Bambam.
lolwut
gorgonoidi
12.01.2007 14:11:20

Viime vuonna tuli hankittua noin 40 levyä. Hieno juttu tosiaan!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)