Aihe: Tavaroiden hankkiminen
1 2
Rojekti
04.01.2007 16:39:26
Sehän on fetissi, eikö? Pakkomielle yms

Omassa elämäntilanteessa saan harvemmin rahaa käteen mutta saanpahan kuitenkin; asun nykyaikaisella maatilalla, lomittelen (tosin, max. 24 päivää vuodessa. Kunta/(lomatoimisto?) maksaa palkat ja hyvin maksaakin!), rakentelen, rallaan isoilla traktoreilla diskanttikaiuttimet pauhaten.. niin, ikää 16-17 vuotta, lukiota käyn yms.

Tienaan vuodessa arviolta 1000-1500-2000 euroa. Jos kävisin kesätöissä jossain ulkopuolella, saisin "kunnon" palkat jotka olisivat vielä kaiken lisäksi kiinteät kuten työajatkin, työnteko olisi selkeä homma, tee noin ja sitten näin ja kysy sit lisää yms. mutta ei onnistu.

Heti ku rahojen käteentulo muuttuu ajankohtaiseksi, alkaa selailla kaikkea nettisivuja yms. mitä voisi hankkia. Koskaan nykyinen ei riitä.. nyt on tollanen muovisyntikka tuossa, tosin siitäkin maksoin 250 euroa (joka sekin on paljon rahaa ja jos ei ole, mieti rahan arvoa vähän enemmän, paitsi jos olet porvari! :D), mutta nykyään ei tuo vehje enää tunnu niin hyvältä, "parempiakin on olemassa". Kun ostin tuon, oli eri tarpeet, ja nyt ne tarpeet ovat muuttuneet ja olen hankkimassa jotain, joka tyyydyttää nämä tarpeet..

Nyt lomitan osan lomitusmahdollisuuksistani ja tienaan jonkin verran rahaa ja tienaan vähän lisää ja palkkioksi saan tarpeeksi rahaa ostaa sen kuolaamani keikkapianon. Luulis sen riittävän. Tosin, kun ostin tämän niin mtiä ajattelin.. "Luulis tän piisaavan!", noh, ainaki on eri sanat.

Onko muilla vastaavanlaisia haluja? Tämä taitaa olla aika lapsellisuutta, mut bonustahan on se että itse näen tilanteen. Eräässä filosofises ohjelmassa (filosofises?!) kerrottiin 20v brittiäijänketaleesta joka vietti päivistään 4-5 tuntia shoppailemassa, osti luotolla, ei käyttänyt kaikkia ostamiaan tavaroita, palautteli niitä, teki kaikkea typerää yms. Osti 3 housut, käytti yksiä hetken, laittoi kaappiin, ostu 3 uudet housut ja pari paitaa + hienon laavalampun, kävi palauttamas ensimmäiset 3t housut, osti kanin, laittoi sen kaappiin, palautti 5kk päästä, JNE..

Pilalle kasvatettuja kakaroita on nähty, "vittu tyhjäsin tiskikoneen, DAA, tiskikoneen ja sain vaan 799 euroa palkkaa!! siinä meni 5 minuuttia.." yms, netissä on se video siitä amerikkalaisesta teinitytöstä joka pillitti isälleen punaisesta synttärilahja-autostaan vaikka halusi sinisen, hankkivat sitten sinisen ja nyt tyttö myy sitä punaista 9,99$ hintaan E-Bayssa.. surullista kun joillekin ostetaan tavaroita vaikka he eivät sitä ansaitse, lätätään rahat käteen yms. Itse olen luojan kiitos kasvatettu tekemään työtä, ymmärrän että rahat pitää ansaita, näen sen arvon, ja se on palkkio siitä työstä.. ja palkkio joka törsätään heti!!

Säästäminen on varmaan myöhemmän elämän juttu, eh? Ihmisiä on monenlaisia, ite asuin kerran muutaman kuukauden yksiössä naapurikunnassa, ei ollut tietokonetta pariin päivään ja oli aivan kuolettavan tylsää!! Joku toinen ihminen olisi istuskellut siellä sohvalla, katsellut kattoon ja ollut aivan tyytyväinen oloonsa..

öö joo niin se alk. per. kysymys, kuinka suuri kynnys teille on ostaa uusia vermeitä, musiikkiharrastuksessa tai jossain muussa? Ymmärrättekö rahan arvon? Raha on palkkio vai roskaa? Osaatteko säästää vai törsäättekö säästettyänne pari päivää?

oe hitto mikä viesti..
Aeööö..?
Super-Jari
04.01.2007 17:07:10 (muokattu 04.01.2007 17:12:07)
Oon kamojen kanssa vähän hulda huoleton. Ostan jos on ylimääräistä rahaa ja kama kiinnostaa. Ei se mua vituta. Vaimoa vissiin vähän.

e. niin ja rahan käytöstä: harvoin säästelen kovin isoja summia. Käytän sitä mukaa kun tienaan.
Les Fender
04.01.2007 17:15:39
En minä ole vielä tähän mennessä keksinyt rahalle muuta tekemistä kuin käyttää se. Kitarakamoihin laitetaan mitä muilta menoilta yli jää, surutta.
Säästämiselle, asuntoa lukuunottamatta, en ole vieläkään lämmennyt. Otetaan sitten tarvittaessa vaikka käänteinen asuntolaina. Elämä ei ala jossain tulevaisuudessa vaan on nyt.
"Living is easy with eyes closed!"
Leper Messiah
04.01.2007 17:29:46
Mää oon vissiin vähän semmonen säästäjä. Jos ei ole mitään isoa hankintaa edessä, pistän sukan varteen. Paljon myös mietiskelen kaikenlaisen turhan ostelua, onneksi ne ovat niin isoja hankintoja, että jäävät sitten haaveiluksi.. Musiikkikamoja lähinnä. Tiedän, että seuraava hankinta on vahvistin, silti vähintään viikoittain huomaan kuolaavani milloin minkäkinmoisia kitaroita. Enhän minä toista tarvitsisi mutta.. Ovat ne vaan niin ihania.

Mutta kai mää sitten oon pihi. voi johtua siitä, kun ikänä ei ole kotoa saanut viikkorahaa tahi kotitöistä palkkaan. mikä ei minunmielestäni ole lainkaan huono asia.

Punttisika #3 Runkku monsteri #4 Lopettaisit jo pikkuhiljaa ton ininäs. -Julmettu
Super-Jari
04.01.2007 17:36:38
Elämä ei ala jossain tulevaisuudessa vaan on nyt.

Siinäpä se on yhdessä lauseessa. Mahtaa jälkeläsiä vituttaa kun perintöä odottelevat. "pappa se osti viimeisillä rahoillaan jonkun kitaran ja kuoli".
Jani The Rock
04.01.2007 17:37:34

Raha on käyttöä varten, mutta velkaa ei kannata ottaa.
Your funeral, my trial.
Rojekti
04.01.2007 19:13:04
Mutta kai mää sitten oon pihi. voi johtua siitä, kun ikänä ei ole kotoa saanut viikkorahaa tahi kotitöistä palkkaan. mikä ei minunmielestäni ole lainkaan huono asia.

Joop, tuo on varmaa yks nykyprobleema. Jos 16v Pekka Perustallaaja haravoi kotonaan, omakotitalon pihassa, lehdet kasaan ja polttaa ne, hän vaatii 50€ palkkaa yms. "Autoin siivoamisessa, haravoin" yms yms.

Meillä ei ainakaa moisista anneta rahaa.. nauretaan vaan. Itekki on tajunnu kuinka paljo joutuu tekeen ihan vaan elääkseen, sitten joutuu tekeen vielä enemmän jos haluaa tehdä vielä jotain spesiaalia siinä ohella, ostaa vaikka soittimen.

Toi on hyvä, "Raha on kuluttamista varten, velkaa ei kannata ottaa", vaikkaki esim. maatilat nykyään eivät muuta teekkään kun ota velkaa :D jos on rikkaan näköinen pihamarkki jossain, isot hallit ja kaikki, niiden omaisuus on 99% varmasti velkaa pankille ja muille tahoille eikä siitä hallistakaan kuulu itselle kun ehkä etuoven muovinen kahva.

Just pohdiskelin että jos alkaisin keräämään rahaa, ei olis mitään erityistä hankittavaa, kuluttaisin sen kaikkeen pieneen ja turhaan, esim. jos ei ole huolen häivääkään, tilillä monta sataa euroa, ostan huoletta joka koulupäivä kaupungilta sämpylän, pari kahvia, sitten jotain muuta kivaa, joskus ostelen vaatteita ja pomps, se monta sataa euroa on kadonnut kaikkeen eikä sitä katoamista edes oo huomannut, ja sitten on pettynyt olo, "en saanut mitään hienoo!!1 :'((SAD" yms, mutta kun ostaa jotain hienoa ja isoa ja upeaa jota on aina halunnut, niin sitten ne rahat menevät omalla tavallaan fiksuun paikkaan ja siitä tulee fiilis että "jee ostin jotain upeaa rahoillani jotka olen ansainnut" yms., palkkio..
Aeööö..?
Mika Antero
04.01.2007 19:16:43
asun nykyaikaisella maatilalla, lomittelen

Oiskohan tässä nyt m-netin ensimmäinen maanviljelijä/maatalouslomittaja linjoilla...?

Näin niinkus off-topic.
salmivaara
04.01.2007 19:20:36

Oiskohan tässä nyt m-netin ensimmäinen maanviljelijä/maatalouslomittaja linjoilla...?

En tiedä mutta katkeralta kaveri vaikuttaa.

Näin niinkus off-topic.

Sama.
Against the grain
Mika Antero
04.01.2007 19:21:14
En tiedä mutta katkeralta kaveri vaikuttaa.

Höh, ihan hyvä kirjoitus.
Rojekti
04.01.2007 19:34:39

Jee, olenko ensimmäinen!
Aeööö..?
Torniojaws
04.01.2007 20:49:17 (muokattu 04.01.2007 20:50:33)

"Ei se ole kuin rahaa" sanoo äitinikin. Samaa mieltä olen, turha sitä on rahaa säästellä kun se kuitenkin joskus menee.
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Progish Metal] | Coldway [Death Metal]
apenaattori
04.01.2007 20:55:19
Kaikki raha mitä saan menee musiikkikamaan. Hankinnan suuruudesta riippuu sitten se, kauanko joudun säästämään.
http://img439.imageshack.us/img439/1020/vrjohtoptsqi7.jpg
Exhausted
04.01.2007 21:06:56

Olen aika säästäväinen perusluonteeltani. Nuorempana kun asuin maalla ja oli vähemmän kohteita tuhlata rahoja niin ne säästyivät paremmin. Tiedä sitten miten olisi nykyaikaisten nettikauppojen sun muiden kanssa, olisi ehkä tullut tilailtua levyjä sun muita :). Tosin nyt opiskelijana säästäväisyydestä on ihan hyötyä, kun rahaa ei ole liikaa käytettävissä.
LexaR
04.01.2007 21:29:59
Ostan hyviä vaatteita, biletän ja musiikkivermeitä sillon tällön. Aika lailla siihen menee kaikki rahat, loput sitten menee treenaukseen ja ruokavalion ylläpitoon.
Winnipeg is fucking over.
Lord of the strings
04.01.2007 22:29:16
Rahat menee kebabiin ja levyihin. Joskus innostun säästämään kun GAS iskee.
"Who are you? How did you get in?" "Well I'm the locksmith and I'm the locksmith" || kalamies#53 >)))>
Milkop
04.01.2007 22:34:06

Yritän olla säästäväinen, mutta kummasti se raha vain menee. Jos ei levyihin ym. niin viimeistään kurkusta alas. Eikä sitä aina viitsi pelkkää riisiäkään syödä. Opintolaina on hyvä keksintö. Tähän liittyen:
http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=6696655
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
R.I.P. Dimebag Darrell | THV-klubi #49
Tapani L
05.01.2007 09:27:20
Silloin kun oli tuloja vähän enemmän niin kyllähän sitä aika paljon käytti musiikkilaitteisiin. En todellakaan ole mitään säästäjätyyppiä. Nyt kun ei tuloja pahemmin sivarissa ole niin lähinnä nesteisiin (bensa ja kalja) menee rahat.
TapaniKuuntele minua! Syökää kamaa.
papitsu
05.01.2007 10:16:36
Rahat menee levyihin, leffoihin ja musakamaan. En osaa säästää, mutta pakko yrittää että edes joskus sais sen sähkiksen hankittua.
PUNK OUT WITH YOUR CUNT OUT!
M.A.C.H.O. # 7 "I eat green berets for breakfast. And right now I'm very hungry." | S.M.A.K | THV-klubi #42
Tympee Huttunen
05.01.2007 10:28:38
Rahaa tulee ja rahaa menee. Olen kyllä aika pihi päittäisissä hommissa. Katon kaupasta aina päiväystuotteet ja ostan mahdollisimman vähän. Koulumatkani (noin 7km per suunta) fillaroin lähes aina, jotta säästäisin bensa/bussirahat. En polta ja alkoholiakin nautin harvoin.

Sitten taas laitan rahaa menemään ihan surutta elokuviin, levyihin, soittimiin yms. Harrastuksiin kannattaa panostaa ja jokainen euro joka menee kuntosalikorttiin tai sulkapallotuntiin, menee ehdottomasti omaan pussiin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)