![]() 12.09.2006 15:38:53 (muokattu 12.09.2006 15:39:26) | |
---|---|
En oikein osannut päättää mihin tämä uutinen kuuluu. Tuonne teostoketjuun tämä ei oikein mielestäni kuulu, sen kummemmin kuin musiikkibisnekseenkään. Kai tämä koskee kirjailijoiden lisäksi myös muusikoita, joiden teoksia lainataan, vai? Kertokaa ja keskustelkaa, kiitos. Siirtäkää sopivampaan paikkaan, mikäli aihetta on. Lähteenä teksti-tv. Hyvää kehitystä mielestäni. Kirjastolainoista tekijöille korvaus Hallitus esittää tekijänoikeuslakia muutettavaksi niin, että tekijät saavat korvauksia myös yleisistä kirjastoista lainattavista teoksista. Korvausta saisivat myös ulkomaiset kirjailijat. Uusi korvaus ei vaikuttaisi harkinnanvaraisiin kirjastokorvauksiin, joista päättää valtion kirjastoapurahalautakunta. Uudenlaiset korvaukset on tarkoitus rahoittaa valtion talousarvioon otettavalla uudella määrärahalla. Lain on määrä tulla voimaan vuoden 2007 alusta, ja ensi vuoden korvauksiin onkin varattu 2 miljoonaa euroa. Peto minussa on mutta hampaaton | |
![]() 12.09.2006 16:41:47 (muokattu 12.09.2006 16:42:19) | |
Kukahan tuon lystin loppujen lopuksi maksaa? Lainaaminen maksulliseksi? | |
![]() 12.09.2006 16:43:44 (muokattu 12.09.2006 16:46:01) | |
No mitä vittua. Kirjaston kirjat ja levyt sun muut lienee jo kertaalleen maksettu kirjastoon hankittaessa, ja niistä on mennyt tekijöille asiaankuuluva korvaus. Onkohan se eräs nimeltämainitsematon missiministeri taas tämän keksinyt. Ihan sama kun jos mä ostan levyn himaan, ja joutuisin maksamaan aina joka kuuntelukerrasta tekijälle markan. Hoh mitä perseilyä. Vittuun kaikki ja lopetetaan kaikki mahdolliset kulttuurin eri muodot niin ei tule tämmöisiäkään ongelmia. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin" -Aki Kaurismäki | |
![]() 12.09.2006 16:46:44 | |
Kukahan tuon lystin loppujen lopuksi maksaa? Lainaaminen maksulliseksi? Sittenhän se olisi vuokraamista. It ain't Country Music you've been listenin' to. | |
![]() 12.09.2006 16:49:37 | |
Sittenhän se olisi vuokraamista. Nii'i. Ja kirjaston idea vähän hukassa. Tosin, eikös joku nykyinen kansanedustaja ehdottanutkin jo kirjastoa maksulliseksi? | |
![]() 12.09.2006 17:05:54 | |
Nii'i. Ja kirjaston idea vähän hukassa. Tosin, eikös joku nykyinen kansanedustaja ehdottanutkin jo kirjastoa maksulliseksi? Kyllä mun mielestä verorahoja on paljon huonomminkin käytetty. Ihan asiallista on, että artisti saa levyjensä lainailusta korvauksen. Tämä kompensoi mukavasti sitä että suurin osa polttaa kirjaston kopiosta omansa ilmaiseksi. Hetken kestää elämä, sekin synkkä ja ikävä | |
![]() 12.09.2006 17:11:06 (muokattu 12.09.2006 17:13:00) | |
Vittuun kaikki ja lopetetaan kaikki mahdolliset kulttuurin eri muodot niin ei tule tämmöisiäkään ongelmia. Niinkuin esimerkiksi rockkulttuuri? Levyjen kopiointi on lisääntynyt parempien tallennusmedioiden myötä paljon ja Ipodiin menee aika saakelisti kirjaston levyjä. Kyllä toi musta on aiheellinen vastapaino tekijöiden hyväksi. Pari miljoona on vuositasolla pikkuraha valtion budjetissa. Kuuntele ja kommentoi Lockmania Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1 | |
![]() 12.09.2006 17:14:05 | |
Sen verran olen nyt pahantuulinen oman työtilanteeni takia, että maalaan vähän piruja seinille: On enää ajan kysymys, että lainaaminen kirjastoista muuttuu maksulliseksi. Tällä hetkellä useimmat (kaikki?) kirjastot perivät maksua ainakin varauksista, kaukolainoista, kortin uusimisesta ja myöhästymisistä. Ja tietenkin kopioista, faksien lähettämisestä yms. Ihan oikeutettuja maksuja kaikki tyynni, vaikkakin useimmiten järjettömän kalliita, osittain kiitos postikulujen järjettömälle nousulle. Pahimmillaan kaukolaina tulee maksamaan asiakkaalle kymmenkunta euroa, koska niin tilaava kuin lähettäväkin kirjasto perii siitä maksun, joka yleensä huomattavasti vielä ylittää todelliset postikulut. Mutta kyllä minä vielä tämänkin hyväksyn, koska ilman noita maksuja kaukolainaus räjähtäisi täysin käsiin, kun joka toinen asiakas haluaisi tilata jostain perähörtsilän kirjastosta valtakunnan ainoan Jallun tai Juoppohullun päiväkirjan. Pieniä (ehkä isojakin?) kunnankirjastoja kurjistetaan tällä hetkellä lähes yhtä pahasti kuin silloin suurina lamavuosina 90-luvun alkupuolella, puolen välin kieppeillä. Samalla kun kirjasto yrittää säilyä tietoyhteiskunnan kärjessä internetteineen ja dvd -filmeineen -kirjojen kustannuksella- aineistomäärärahat vähenevät vuosi vuodelta. Kaukopalvelun nykyinen helppous on tuonut sen, että monia suosittujakin kirjoja jätetään hankkimatta, koska ne voidaan tarvittaessa maksua vastaan tilata muualta. Henkilökuntamäärä pidetään minimissä, erilaiset kirjastokimpat vähentävät esim. johtajiston ja muun ammattikoulutetun ammattitaitoisen henkilöstön määrää, kun niitä vähiä päteviä voidaan kierrättää tarvittaessa kirjastosta toiseen ja yksi johtaja pystyy huolehtimaan useasta kirjastosta. Usein pystyykin, mutta tämä tuo mukanaan vanhanaikaisen sivukirjasto -mallin, jossa suuri pääkirjasto usein unohtaa pienempien tarpeet. Osittain siksi, että me kirjastolaiset olemme hiljaista ja vaatimatonta kansaa, joka ei osaa pitää puoliaan. Maksullisuus tulee todennäköisesti tapahtumaan siten, että joko kirjastokortti tulee maksulliseksi -aluksi hyvin muodollinen parin euron summa, joka myöhemmin nousee ties miten korkealle- tai sitten asiakkailta peritään jonkinlainen vuosimaksu. Lainakohtaiseen maksuun en vielä jaksa uskoa. Maksulliseksi muuttamisen jälkeen lainausmäärät joka tapauksessa laskevat entisestään ja taas saadaan hyvä syy vähentää henkilökuntaa, määrärahoja, toimipisteitä jne. Kohta ollaan tilanteessa, että kirjastoja ei enää määritellä peruspalveluksi, vaan jokainen kunta saa vapaasti päättää millä tavalla se kirjastotoimensa hoitaa tai jättää hoitamatta. No, mitä sitten. Vittuakos näistä pölyisistä kirjoista, onhan meillä internet ja sen vertaisverkot. | |
![]() 12.09.2006 17:14:40 | |
No mitä vittua. Kirjaston kirjat ja levyt sun muut lienee jo kertaalleen maksettu kirjastoon hankittaessa, ja niistä on mennyt tekijöille asiaankuuluva korvaus. Onkohan se eräs nimeltämainitsematon missiministeri taas tämän keksinyt. Ihan sama kun jos mä ostan levyn himaan, ja joutuisin maksamaan aina joka kuuntelukerrasta tekijälle markan. Hoh mitä perseilyä. Niin, harmittaa jo valmiiksi, kun joutuu jotain perhanan teosto-maksuja maksamaan musiikin julkisesta soittamisesta. Voisi senkin turhuuden lopettaa. "Juo sinä ittes kauniiks, niin minä juon itteni mukavaks" | |
![]() 12.09.2006 17:18:24 (muokattu 12.09.2006 17:20:14) | |
Pahimmillaan kaukolaina tulee maksamaan asiakkaalle kymmenkunta euroa, koska niin tilaava kuin lähettäväkin kirjasto perii siitä maksun, joka yleensä huomattavasti vielä ylittää todelliset postikulut. Mutta kyllä minä vielä tämänkin hyväksyn, koska ilman noita maksuja kaukolainaus räjähtäisi täysin käsiin, kun joka toinen asiakas haluaisi tilata jostain perähörtsilän kirjastosta valtakunnan ainoan Jallun tai Juoppohullun päiväkirjan. Kaukolainaus on kaupunginkirjastoissa ihan järjettömän halpaa siksi, että kunnat tukevat sitä. Kun esimerkiksi tilaa Kansalliskirjaston kautta, hinta on kaksin-kolminkertainen. Kyllä ne musta on suunnilleen omakustannehinnat mitä kaupunginkirjastot perii. Pieniä (ehkä isojakin?) kunnankirjastoja kurjistetaan tällä hetkellä lähes yhtä pahasti kuin silloin suurina lamavuosina 90-luvun alkupuolella, puolen välin kieppeillä. Samalla kun kirjasto yrittää säilyä tietoyhteiskunnan kärjessä internetteineen ja dvd -filmeineen -kirjojen kustannuksella- aineistomäärärahat vähenevät vuosi vuodelta. Kaukopalvelun nykyinen helppous on tuonut sen, että monia suosittujakin kirjoja jätetään hankkimatta, koska ne voidaan tarvittaessa maksua vastaan tilata muualta. Henkilökuntamäärä pidetään minimissä, erilaiset kirjastokimpat vähentävät esim. johtajiston ja muun ammattikoulutetun ammattitaitoisen henkilöstön määrää, kun niitä vähiä päteviä voidaan kierrättää tarvittaessa kirjastosta toiseen ja yksi johtaja pystyy huolehtimaan useasta kirjastosta. Usein pystyykin, mutta tämä tuo mukanaan vanhanaikaisen sivukirjasto -mallin, jossa suuri pääkirjasto usein unohtaa pienempien tarpeet. Osittain siksi, että me kirjastolaiset olemme hiljaista ja vaatimatonta kansaa, joka ei osaa pitää puoliaan. No tästä en ex-kirjastolaisena (tosin tiedekirjastolaisena) voi olla eri mieltä. Kuuntele ja kommentoi Lockmania Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1 | |
![]() 12.09.2006 17:19:39 (muokattu 12.09.2006 17:33:19) | |
Kaukolainaus on kaupunginkirjastoissa ihan järjettömän halpaa siksi, että kunnat tukevat sitä. Kun esimerkiksi tilaa Kansalliskirjaston kautta, hinta on kaksin-kolminkertainen. Kyllä ne musta on suunnilleen omakustannehinnat mitä kaupunginkirjastot perii. Hinnat nousevat koko ajan, jotkut kunnankirjastot perivät lähettämistään kaukolainoistaan jo saman kuin yliopiston kirjastot. Onneksi harvemmat, mutta kuitenkin. Unohdin kuumehoureissani sanoa, että tarkoitin todellakin yliopistokirjastoja tuolla kalliilla kaukopalvelumaksulla. Normaali kaukopalvelumaksu tilaavalla kunnankirjastolla lienee kaksi euroa, siihen päälle se minkä kukakin lähettävä kirjasto pyytää. EDIT: Esimerkkinä se kunnankirjasto jossa itse olen viimeksi työskennellyt: Lähetetyistä kaukolainoista peritään kuuden euron maksu. E2: Tätä tää on. Minä pyrin aikanani alalle, koska ajattelin, että kirjastossa ei tarvitse pelata rahan kanssa niin paljon kuin monessa muussa työpaikassa. Että kirjastossa keskustellaan henkeviä uutuusromaaneista ja kaunokirjallisuuden klassikoista. Paskanmarjat. Liian monet kirjastolaiset eivät edes lue mitään lehtiä kummoisempaa. Mistään muusta puhuta kuin rahojen riittämisestä ja tietokoneongelmista. Kärjistin. Silti on alan vaihto tod.näk. esissä. | |
![]() 12.09.2006 17:37:54 | |
Hohhoijjaa. Eihän missään ole sanottu että lainaaminen tulee maksulliseksi... Ei sitä rahaa lainaajalta oteta. Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt allekirjoitus! | |
![]() 12.09.2006 17:54:44 | |
Hohhoijjaa. Eihän missään ole sanottu että lainaaminen tulee maksulliseksi... Ei sitä rahaa lainaajalta oteta. Miksei? Nyt kun siihen on kerran syykin. Eiköhän tällä siihen tähdätä. "Lennua mukaillen: "kosketinsoittaja soittaa kyseiselle musiikkityylille ominaisia kuvioita kyseiselle tyylilajille ominaisella kosketinsoittimella". - Epämuusikko | |
![]() 12.09.2006 17:55:35 | |
Hohhoijjaa. Eihän missään ole sanottu että lainaaminen tulee maksulliseksi... Ei sitä rahaa lainaajalta oteta. Laskekaapas joku millaisia summia tuosta tulisi nykyisillä lainamäärillä, minä en osaa. Minkä verran keskivertotaiteilija tuosta hyötyisi vuodessa? Eli onko tuossa mitään järkeä? | |
![]() 12.09.2006 18:06:31 (muokattu 12.09.2006 18:06:50) | |
Tuo meiksin vuodatus tulevista lainausmaksuista ei liittynyt sitten noihin tekijänoikeusasioihin millään tavalla, kunhan offtopicoin. Maksullisuus tulee ajan mittaan vaikka ilman niitäkin. | |
![]() 12.09.2006 18:23:41 | |
Mielestäni kirjastojen päätehtävä on lainata kirjoja ja lehtiä; kaikki muu on ylimääräistä ja niistä voitakoon karsia, jos ovat rasitteena kirjastoille (niinkuin taatusti ovat). Kirjastojen muuttuminen nykytilanteessa liian monipuolisiksi - siis levyjä, videoita, dvd:t yms - syö voimavaroja ihan turhaan. Kirjastojen muuttuminen maksulliseksi tuntuu kurjalta, sillä niiden vaikutus minuun, sinuun ja Hentun Liisaan on aivan eittämätön. Kansallinen sivistystehtävä on ulottuvuus, jota ei millään määrällisellä voida mitata. Jos kirjastojen määrärahoista pitää vielä näitä ylimääräisiä maksuja alkaa maksamaan, jätetään ne pois kokonaan. Pienillä palkoilla kitkuttavat kirjaston tädit ja sedät saavat kaiken kunnioitukseni. Vaikka ei se heidän palkkojaan nosta. Onhan oma ammattinikin aina arvostuslistojen kärjessä, mutta palkka häntäpäässä. Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist." | |
![]() 12.09.2006 18:39:43 (muokattu 12.09.2006 18:41:49) | |
Miksei? Nyt kun siihen on kerran syykin. Eiköhän tällä siihen tähdätä. Näytäpä se tähtäin. Hemmetti mikä melu! Mä kun oikeasti ajattelin, että tämä on taiteilijalle hyvä ja oikeudenmukainen juttu, enkä ilmeisesti nähnyt sitä Taika-Jimin näkymättömällä musteella seinälle maalattua pirua. E: Jos kirjastojen määrärahoista pitää vielä näitä ylimääräisiä maksuja alkaa maksamaan, jätetään ne pois kokonaan. Mutta tällehän oli budjetoitu ihan oma rahansa jo ensi vuodelle, eikö? Tai sitten mä olen näiden ruskeiden simmujen takana ihan liian sinisilmäinen. Peto minussa on mutta hampaaton | |
![]() 12.09.2006 18:44:29 | |
Hinnat nousevat koko ajan, jotkut kunnankirjastot perivät lähettämistään kaukolainoistaan jo saman kuin yliopiston kirjastot. Onneksi harvemmat, mutta kuitenkin. Unohdin kuumehoureissani sanoa, että tarkoitin todellakin yliopistokirjastoja tuolla kalliilla kaukopalvelumaksulla. Normaali kaukopalvelumaksu tilaavalla kunnankirjastolla lienee kaksi euroa, siihen päälle se minkä kukakin lähettävä kirjasto pyytää. EDIT: Esimerkkinä se kunnankirjasto jossa itse olen viimeksi työskennellyt: Lähetetyistä kaukolainoista peritään kuuden euron maksu. No, kansalliskirjastossa se on jotain 20e. Kuuntele ja kommentoi Lockmania Teuvo Loman euroviisuihin-kerho#1 | |
![]() 12.09.2006 18:47:03 | |
Mutta tällehän oli budjetoitu ihan oma rahansa jo ensi vuodelle, eikö? Tai sitten mä olen näiden ruskeiden simmujen takana ihan liian sinisilmäinen. Miksei toisaalta käytettäisi tuotakin rahaa esim. henkilökunnan palkkaamiseen? Esim. pienessä kotikaupungissani kirjaston virkailijoita on jättänyt virkansa protestiksi, koska ovat turhautuneet hoitamaan hommaa venymällä ties mihin ja niukilla määrärahoilla kituuttaen. Karl Marx: "All I know is I'm not a Marxist." | |
![]() 12.09.2006 18:58:47 | |
Miksei toisaalta käytettäisi tuotakin rahaa esim. henkilökunnan palkkaamiseen? Tottahan tuo lausumasi on, mutta kun sitä rahaa on rajallinen määrä, niin minä nyt vain olin onnellinen nälkätaiteilijoiden puolesta. Tokihan tuosta rahasta suurin osa menee Paasilinnoille ja muille, jotka pärjäävät muutenkin, joten siinä mielessä olet vallan oikeassa. Nyt itkettää. Peto minussa on mutta hampaaton | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)