Aihe: Ensimmäinen Lex-Karpela tuomio 1 2 | |
---|---|
![]() 07.06.2007 15:44:24 (muokattu 07.06.2007 15:46:39) | |
http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/9716.cfm Ensimmäinen P2P-piraatti tuomittu uuden tekijänoikeuslain mukaan Uuden tekijänoikeuslain mukaanRauman käräjäoikeus tuomitsi 32-vuotiaan euralaisen miehen sakkoihin ja korvauksiin tekijänoikeusrikoksesta ja -rikkomuksesta. Tuomio langetettiin miehen vuosien 2005-2006 aikana DirectConnect-vertaisverkossa jakamasta materiaalista. Kyseessä on ensimmäinen uuden tekijänoikeuslain mukaan langetettu tuomio. Mies oli asettanut DC-vertaisverkkoon yleiseen jakoon lähes 4 000 musiikkikappaletta ja lähes 70 elokuvaa. Jaettu musiikki oli valtaosin kotimaista tuotantoa. Tiedostoja oli ladattu lähes 1 200 gigatavua, mikä musiikiksi muutettuna vastaa ainakin 12 000 albumia. Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskus TTVK vertaa tiedotteessaan tätä laskennallista lukua kultalevyn myyntirajaan, joka Suomessa on 15 000 myytyä albumia. Käräjäoikeus tuomitsi miehen 40 päiväsakkoon, joista kertyi yhteensä 800 euroa. Lisäksi miehen maksettavaksi tulee vajaalla 7 000 eurolla oikeudenkäyntikuluja ja korvauksia oikeudenhaltijoille. Tuomittu myönsi jakaneensa musiikkia, mutta kiisti tienneensä sen olevan lainvastaista. Hän ei omien sanojensa mukaan myöskään pyrkinyt hyötymään tai vahingoittamaan toiminnallaan. TTVK:n lakimies Jaana Pihkala kertoo olevansa tyytyväinen tuomioon. "Käräjäoikeuden tuomio on selkeä viesti siitä, että tämän tyyppinen laittomuuksien harrastelu ei kannata, eikä sitä tulla jatkossakaan sietämään. Biisit, elokuvat ja pelit on syytä hankkia laillisesti", Pihkala toteaa TTVK:n tiedotteessa. Kyseessä on ensimmäinen uuden Lex Karpelaksi ristityn tekijänoikeuslain mukainen rikostuomio. Vuoden 2006 alussa voimaan tulleen lain mukaan nettipiratismista voi seurata maksimissaan kahden vuoden vankeusrangaistus, vaikka tekoon ei liittyisi hyötymis- tai ansiotarkoitusta. --------------------------------------------------------------------------------------- http://fin.afterdawn.com/uutiset/arkisto/9982.cfm Pannaanpa vielä toinen asiaan liityvä uutinen kesän ratoksi. Poliisi ratsasi Direct Connect -käyttäjiäEspoon, Turun ja Oulun poliisit tekivät tänään kotietsintöjä ja takavarikoivat tietokoneita Direct Connect -vertaisverkon käyttäjiltä. Kohteena oli sekä tavallisia verkon käyttäjiä että hubien ylläpitäjiä, joita kaikkia epäillään tekijänoikeusrikoksista. Poliisi pidätti myös neljä henkilöä kuulusteluita varten. "Iskujen avulla saatiin takavarikkoon tietokoneiden lisäksi video- ja musiikkitallenteita, joita epäillään laittomasti jaetuiksi" sanoo rikostarkastaja Keijo Moilanen Espoon poliisista. Tapahtumat liittyvät Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskuksen (TTVK) tekemiin rikosilmoituksiin. TTVK aloitti DC-käyttäjien henkilöllisyyksien selvittämisen jo viime vuoden marraskuussa ja tämän vuoden helmikuussa TTVK sai käräjäoikeudelta päätöksen, jonka myötä internet-palveluntarjoajat luovuttivat TTVK:lle tiettyjen asiakkaidensa henkilötietoja. TTVK:n mukaan maanantaina ratsauksen kohteena olleilla DC-hubeilla on ollut tuhansia käyttäjiä ja jaossa on ollut satojatuhansia musiikkitiedostoja ja kymmeniätuhansia elokuvatiedostoja. "Tämänpäiväisten iskujen ei pitäisi tulla yllätyksenä kenellekään. Nyt tutkintaan viedyillä hubeilla on jokaisella ollut tuhansia käyttäjiä ja jaossa on ollut satojatuhansia musiikkitiedostoja ja kymmeniätuhansia elokuvatiedostoja. Eritoten DC-hubien ylläpitäjien on syytä olla varuillaan jatkossakin. Uusia tutkintapyyntöjä tullaan tekemään" sanoo TTVK:n toiminnanjohtaja Antti Kotilainen. TTVK:n lisäksi poliisin toimet keräävät kiitosta myös IFPI:n pääjohtaja John Kennedyltä. "Olemme tyytyväisiä Suomen poliisin tämänpäiväisiin iskuihin laittomien hubien ylläpitäjiä vastaan. Kyseiset tahot ylläpitivät laajamittaista musiikin luvatonta nettilevitystä. Toiminnallaan ylläpitäjät ovat vaikeuttaneet suomalaisen luovan teollisuuden investointimahdollisuuksia ja vahingoittaneet erityisesti suomalaista musiikkikenttää, onhan sen osuus musiikin kokonaismarkkinoista Suomessa reilusti yli 50 %. Poliisin tämänpäiväiset ja tulevat iskut osoittavat laittomien hubien ylläpitäjille sen, että he eivät pysty toimimaan salassa ja että heidän toimintaansa ei tulla suvaitsemaan" kommentoi Kennedy. | |
![]() 07.06.2007 15:56:07 | |
Oikeus on voittanut taas. Lyönpä vetoa, että tuo pahuuden ruumiillistuma polttaa myös tupakkaa! Eiku joo. En oikein tiedä mitä mieltä olla. Eihän se waretus övereissä mittasuhteissa ole mitenkään hyvä asia. Mut oon mäki kerran ladannu yhden levyn netistä.. | |
![]() 07.06.2007 15:59:31 | |
Varastaminen on varastamista, vaikka verkossa tapahtuisikin. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen | |
![]() 07.06.2007 16:03:27 | |
Varastaminen on varastamista, vaikka verkossa tapahtuisikin. Joo, mut tähän sitten se iänikuinen "Tutustun netin kautta levyihin etukäteen ja teen sitten vasta ostopäätöksen, hyvät levyt tulee ostettua. Huonoja ei ja ne tulee muutenkin poistettua kovolta" -pointti. | |
![]() 07.06.2007 16:04:40 | |
Vihdoinkin aletaan puuttua asioihin, jotka kaipaavat puuttumista. Nimenomaan on tarkoitus, että levyt ja leffat ostetaan kaupasta aitoina levyinä. Tottakai se suurta osaa ihmisistä ottaa päähän, kun on varmasti todella helppoa napsia ne levyt ilmaiseksi joillain hakuohjelmilla, mutta kaikin tavoin se on väärin tekijää kohtaan, jos itse tekijä ei ole sattunut antamaan täydellistä suostumusta moiseen. Ei-viralliset julkaisut ja omat nauhoitukset/bootlegit ovat taas täysin eri asia, ja näitähän voi vapaasti jakaa eteenpäin. "You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same." | |
![]() 07.06.2007 16:09:44 (muokattu 07.06.2007 16:09:59) | |
Joo, mut tähän sitten se iänikuinen "Tutustun netin kautta levyihin etukäteen ja teen sitten vasta ostopäätöksen, hyvät levyt tulee ostettua. Huonoja ei ja ne tulee muutenkin poistettua kovolta" -pointti. Sitä vartenhan nettikaupoissa on sound samplet. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen | |
![]() 07.06.2007 16:14:19 (muokattu 07.06.2007 16:15:47) | |
Vihdoinkin aletaan puuttua asioihin, jotka kaipaavat puuttumista. Nimenomaan on tarkoitus, että levyt ja leffat ostetaan kaupasta aitoina levyinä. Tottakai se suurta osaa ihmisistä ottaa päähän, kun on varmasti todella helppoa napsia ne levyt ilmaiseksi joillain hakuohjelmilla, mutta kaikin tavoin se on väärin tekijää kohtaan, jos itse tekijä ei ole sattunut antamaan täydellistä suostumusta moiseen. Ei-viralliset julkaisut ja omat nauhoitukset/bootlegit ovat taas täysin eri asia, ja näitähän voi vapaasti jakaa eteenpäin. No, kyllähän kaikenmoisista verkkokaupoista musiikin voi ostaa ihan laillisesti. Ei aito levy ole ainoa vaihtoehto nykyään. Minun mielestä bootlegit menee ihan samaan kategoriaan warettamisen kanssa. Levy-yhtiöt ei saa penniäkään, artistit ei saa penniäkään. Kaiken lisäksi materiaalin jaolla ei ole oikudenomistajien suostumusta. Born to lose, live to win! | |
![]() 07.06.2007 16:23:07 | |
No, kyllähän kaikenmoisista verkkokaupoista musiikin voi ostaa ihan laillisesti. Ei aito levy ole ainoa vaihtoehto nykyään. Tätä varmaan myöskin tarkoitettiin tuossa viestissä... Luulen. Minun mielestä bootlegit menee ihan samaan kategoriaan warettamisen kanssa. Levy-yhtiöt ei saa penniäkään, artistit ei saa penniäkään. Kaiken lisäksi materiaalin jaolla ei ole oikudenomistajien suostumusta. Jotkut bändit sallivat kyllä bootlegien jakamisen, mikä on minusta jees. Mutta eiväthän he sille mitään voi jos joku ei diggaa niiden jakamisesta. Mutta se on vähän miten sen kukakin kokee... Itse koen bootlegit lähinnä hyvänä ja ilmaisena promona, olettaen tietysti että bändi toimii livenä hyvin :-) Loafers Musiikkia sulle ja mulle Olen toisinaan piikki sun persauksissasi. | |
![]() 07.06.2007 16:31:58 | |
No, niin. Äkkiä lukkoa ennenkuin taas alkaa tämä sama iänikuinen jauhaminen samoista asioista. -waretus on rikos -no ei oo jos vaan vähän -onpas -mutta ostan sitten lopulta ne levyt oikeesti -netissa saa ilmaisia näytteitä laillisestikin -niin mutta ei siitä saa oikeenlaista kuvaa, jos ei kuule koko levyä -niin mutta ei se silti tarkoita että saisi varastaa -no niin mutta blaablaa.... --- Oikeesti. Äkkiä se lukko. Adamantium Studios Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski? -Charlie McCharty | |
![]() 07.06.2007 16:35:10 (muokattu 07.06.2007 16:36:30) | |
Minun mielestä bootlegit menee ihan samaan kategoriaan warettamisen kanssa. Levy-yhtiöt ei saa penniäkään, artistit ei saa penniäkään. Kaiken lisäksi materiaalin jaolla ei ole oikudenomistajien suostumusta. Eli se on laitonta toimintaa siinä missä warettaminenkin. Born to lose, live to win! | |
![]() 07.06.2007 16:49:15 | |
Joo, mut tähän sitten se iänikuinen "Tutustun netin kautta levyihin etukäteen ja teen sitten vasta ostopäätöksen, hyvät levyt tulee ostettua. Huonoja ei ja ne tulee muutenkin poistettua kovolta" -pointti. Mun on ihan pakko kertoa anonymisoitu anekdootti n. kuukauden takaa. Tarina on tosi. Suomalaisessa tekijänoikeusjärjestössä työskentelevä lähisukulaiseni on kurssilla. Samalla kurssilla on myös keski-ikäinen komisario suuren eteläsuomalaisen kaupungin rikospoliisista. Keskustelu kääntyy, yllätys yllätys, piratismiin. Komisario: "Kyllä minä ainakin waretan. Miten sitä muuten osaisi ostaa vain hyvää musiikkia ellei sitä voisi testikuunnella etukäteen." No one prayed for Sodom | |
![]() 07.06.2007 17:10:37 | |
Mun on ihan pakko kertoa anonymisoitu anekdootti n. kuukauden takaa. Tarina on tosi. Suomalaisessa tekijänoikeusjärjestössä työskentelevä lähisukulaiseni on kurssilla. Samalla kurssilla on myös keski-ikäinen komisario suuren eteläsuomalaisen kaupungin rikospoliisista. Keskustelu kääntyy, yllätys yllätys, piratismiin. Komisario: "Kyllä minä ainakin waretan. Miten sitä muuten osaisi ostaa vain hyvää musiikkia ellei sitä voisi testikuunnella etukäteen." Ihmisiä ne poliisitkin on ja vapaa-ajalla yhtä pikkurikollinen kuin kuka tahansa meistä. Toisin sanoen mulla on sama kokemus virkavallan edustajan suhteen, eikä se nyt mitenkään jää warettamiseen. Mutta tämähän ei kuitenkaan merkitse että waretus olisi yhtään hyväksyttävämpää tämän takia. Mullon kamat. | |
![]() 07.06.2007 17:37:30 | |
Eli se on laitonta toimintaa siinä missä warettaminenkin. Tosifani ostaa kaiken artistiin liittyvän mitä kaupasta saa. Ja jos ei saa, niin sitten käytetään muita keinoja. Jos artisti ei näistä äänikappaleista rahaa halua, vaikka mahdollisuus olisi, niin ei fanien siitä tarvitse kärsiä. "Kyllä mä uskon että osaat soittaa, ilman että pitää joku näyte kuunnella." -KMT RR4E:lle.
Bustard #1 | |
![]() 07.06.2007 17:48:28 (muokattu 07.06.2007 17:48:57) | |
Tosifani ostaa kaiken artistiin liittyvän mitä kaupasta saa. Ja jos ei saa, niin sitten käytetään muita keinoja. Jos artisti ei näistä äänikappaleista rahaa halua, vaikka mahdollisuus olisi, niin ei fanien siitä tarvitse kärsiä. Saa siis varastaa vähän, jos tarkoitus on tarpeeksi hyvä? Born to lose, live to win! | |
![]() 07.06.2007 21:14:06 | |
Saa siis varastaa vähän, jos tarkoitus on tarpeeksi hyvä? Joo. Miettikää nyt vaikka mitä olisi musiikkimaailma menettänyt ilman jotain legendaarisia bootlegejä, kuten vaikka Jeff Buckleyn Dido's Lament -veto Meltdown-festarilla...;) Pidemmät sound samplet nettikauppoihin, niin homma on ratkaistu. Tai sitten joku palvelu, josta voi kuunnella musaa tiettyä kuukausimaksua vastaan. Sitten voisi kuunnella randomilla kaikkea musaa, mitä ei kuitenkaan halua ostaa omaksi. Olikos se Peter Gabriel, joka on kehittelemässä jotain tämän tyylistä? Esim. Youtubea tulee välillä käytettyä, kun haluaa kuulla jonkun biisin kerran. "mennää ens vuonna idols, sä vedät stairwayn, mä vedän nothing elsen" | |
![]() 08.06.2007 09:25:05 | |
Eli se on laitonta toimintaa siinä missä warettaminenkin. Jos warettamisella tarkoitetaan kopiointia omaan käyttöön, niin ei kai se ole laitonta vieläkään. Mutta jos kopionsa pistää tuntemattomille jakoon niin se on. Onpa epäoikeudenmukaista. With one foot in yesterday and the other in tomorrow you end up peeing all over today. | |
![]() 08.06.2007 10:27:02 | |
Jos warettamisella tarkoitetaan kopiointia omaan käyttöön, niin ei kai se ole laitonta vieläkään. Mutta jos kopionsa pistää tuntemattomille jakoon niin se on. Onpa epäoikeudenmukaista. Bootlegeistä marmattaminen on tälläistä hiustenhalkomista. Periaatteellisellatasolla se kuitenkin on rinnastettavissa täysin warettamiseen tai jopa piratismiin. Tavallaan se kuitenkin on hyväksyttyä myös levy-yhtiöitten puolesta, viranomaisista nyt puhumattakaan, koska bootlegien myyntivoluumi on niin pieni. Tuleeko warettaminen hyväksytymmäksi, jos warettaa vain vähän? Ei, vaikka suurin osa kansasta niin tekee. Tässä on tälläinen perustavaalaatua oleva moraaliongelma. Jos "kaikki" rikkovat lakia, onko laki tarpeellinen? Born to lose, live to win! | |
![]() 08.06.2007 10:31:28 | |
Jos "kaikki" rikkovat lakia, onko laki tarpeellinen? On. Sovintaan että jatkossa kaikki musiikki saa levitä vapaasti ja hävstä musiikista sitten pitää maksaa tekijälle. Saadaan silleen tää koko ongelma ratkastua hyvin mielin ja samalla raavittua paska musiikki maailmasta pois. Saako muuten rahat takaisin sitten jos levy kuluu puhki, niinko kuvannollisesti? | |
![]() 08.06.2007 12:27:27 | |
Varastaminen on varastamista, vaikka verkossa tapahtuisikin. Se on siinä. Asia ei oo yhtään tän vaikeampi. Mun mielestäni se, että poliisikin tekee jotain piratismin ehkäisemiseksi, palvelee artistien laillisia etuja, ja ylläpitää sitä mahdollisuutta että joku ehkä tulevaisuudessakin tekee musaa. Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän. | |
![]() 08.06.2007 12:35:48 | |
Se on siinä. Asia ei oo yhtään tän vaikeampi. Mun mielestäni se, että poliisikin tekee jotain piratismin ehkäisemiseksi, palvelee artistien laillisia etuja, ja ylläpitää sitä mahdollisuutta että joku ehkä tulevaisuudessakin tekee musaa. ...Suomalaisessa tekijänoikeusjärjestössä työskentelevä lähisukulaiseni on kurssilla. Samalla kurssilla on myös keski-ikäinen komisario suuren eteläsuomalaisen kaupungin rikospoliisista. Keskustelu kääntyy, yllätys yllätys, piratismiin. Komisario: "Kyllä minä ainakin waretan. Miten sitä muuten osaisi ostaa vain hyvää musiikkia ellei sitä voisi testikuunnella etukäteen." Kun moraali venyy ja paukkuu. Born to lose, live to win! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)