Aihe: Free Record Shop - ketju lopettaa toimintansa Suomessa.
1 2 3 4
stickyfinger
02.07.2007 23:57:37
Tsori jos tästä on keskusteltu jo, en löytänyt ketjua tai sitten olen sokea.

Mutta niinkuin moni teistä jo varmaan tietääkin, Free Record Shop - levykauppaketju lopettaa toimintansa Suomessa. Syynä luonnollisestikin lienee busineksen kannattamattomuus. Viime aikoinahan valikoimat ko. kaupoissa menivät huomattavasti huonompaan suuntaan, tosin, hyviä tarjouksiahan siellä kieltämättä usein oli.

Onko Anttilan Top Ten - osasto nyt ainoa Suomessa toimiva levykauppaketju? Miten Freen häviäminen vaikuttaa, vai vaikuttaako mitenkään? Itse kyllä tunnustan ostavani nykyään suurimman osan levyistäni netistä, esim. cdon.comin kautta, mutta silti jotenkin ajatuksena tuntuu jollain tapaa ehkä jopa "haikekahkolta" kun fyysiset levykaupat tällä tapaa katoavat. Vai teenkö kärpäsestä härkäsen kun näin haikailen jonkun Freen perään?
"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day." - Dean Martin
gorgonoidi
03.07.2007 00:00:23

Ei haittaa minua, mutta onhan se toisaalta ikävää.
Epämuusikko
03.07.2007 00:03:58
Niitä "valikoimia" en tule kaipaamaan.

Missä ovat LEVYkaupat?
"Joskus annoin. Voi jumalauta sitä pieremistä." -Noir. Bustard #1
ekikoo
03.07.2007 00:27:20 (muokattu 03.07.2007 00:28:58)
Aika Record Free Shop tuo alkoi pikkuhiljaa olla. Muutamia levyjä ja pari dvd:tä sieltä ostin ja ihan näpsäköitä tarjouksia aika ajoin, mutta ilmankin pärjää.

Btw, ostin Iron Maidenin Death on the Road-dvd:n kyseisestä puljusta, ja siinähän tunnetusti on niitä toisto-ongelmia. Täysin toimivaa levyä ei varmaan koskaan tulla saamaan, mutta varsinkin nyt kun liike on kadonnut, menee vielä hankalammaksi?
All these pianists striving for perfection. Fools! Don't they know: PERFECT AIN'T GOOD ENOUGH!
hjukke
03.07.2007 00:30:14

Free Record Shop lopettaa: Asiakkaat pettyivät - levyt eivät olleetkaan ilmaisia.

No joo, pikkupuodit kunniaan, ei noissa ketjumyymälöissä ikinä kauhean kaksisia valikoimia ole. Etenkin kun tässä kylässä kaikki uutuudet on divaridiilerillä järjestään 3-4 e halvempia kuin A-kaupan tavara. Ei tule ikävä. Sorry.
Kaikki rannekellotornin mukana
sn
03.07.2007 00:43:25
Ei tule ikävä ei. Loppuvaiheessahan siellä on taidettu myydä lähinnä DVD:itä ja sipsipusseja, tosin en ole pitkään aikaan käynyt vilkaisemassa. Joku toinen ketju varmaan haistaa markkinaraon kohta.
kimurantti1
03.07.2007 00:50:49 (muokattu 03.07.2007 00:54:56)
En usko, että Free Record Shopin toiminnan lopettaminen Suomessa on mitään alkusoittoa tavan levykauppojen katoamiselle. Musta ongelma on juurikin siinä, että yritetään tarjota kaikille vähän jotain. Se ei toimi, ellei sitten todellakin ole tarjota vähän kattavampaa valikoimaa kaikesta. Sellaisen toteuttaminen tavan levykauppana vaatii jo todella paljon resursseja, enkä ole lainkaan varma, että esim. Tampereella olisi niin isolle kaupalle paljoakaan kysyntää. Markkina-alue kun on niin pieni. Nettikaupan ylläpito on luonnollisesti halvempaa, ja toki vähän erilainen konseptikin.

Jos haluaa kuitenkin pitää perinteistä levykauppaa pystyssä, niin mun näkemykseni mukaan vastaus "ongelmaan", siis siihen, miten pärjätään koko ajan kasvavassa kilpailussa, olisi erikoistuminen. Käsittääkseni esim. rock/heavy-osastoa painottava Swamp Music täällä Tampereella menestyy erittäinkin hyvin.

Jos hintataso on kahdessa kaupassa suurinpiirtein sama, niin ei asiakas halua mennä siihen "vähän kaikkea kaikille-kauppaan" ensin katsomaan, josko sieltä löytyisi jokin levy, kun voi saman tien talsia ko. musatyyliin erikoistuneeseen kauppaan, josta levy paljon todennäköisemmin löytyy.

Edit:
Mitä tulee Anttilan Top Teniin, niin onhan sekin jonkin verran rajannut tarjontaansa. FRS:stä henkilökohtainen mielipiteeni on, että ei tule ikävä sen valikoimia, eikä kyllä hintojakaan.
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Joees
03.07.2007 00:51:17
Free Record oli joskus hyvä ketju kyllä. Valikoimaa mä löysin sieltä kyllä vaikka mitä. Jopa sellaista kamaa mitä en muualta silloin ainakaan löytänyt.
Nastolassa asuessani kävin lahdesta ostamassa levyjä tietenkin. Jos ei muualta löytynyt niin melkeimpä löysin sen Free Recordista. Sepolta toki saattoi löytää mitä vaan jos jaksoi penkoa.(Sepon tietävät jotka tietävät, liikkeellä on nimikin mutta ei sitä kukaan tiedä ;-))
Pitkän tovinhan tuo oli jo huonossa jamassa ja ei kauheesti löytynyt itselle mitään.

Mutta juu. Ei mulla ollut mitään kyseistä mestaa vastaan. Pääasia on että jotain levykauppoja löytyy, oli ne ketjuja tai ei.
Loafers Musiikkia sulle ja mulle
Olen toisinaan piikki sun persauksissasi.
hullu_ukko
03.07.2007 01:06:08
Mua harmittaa vain se, että jäi Nilen Annihilation of the Wicked ostamatta kun vierailin viimeksi kyseisessä puljussa Tampereella käydessäni. Vaasassa tuota levyä ei ole näkynyt missään ja nyt saan varmaan tilata jostain nettikaupasta inhimillisen toimitusajan takaamiseksi.. Muuten tuota liikettä ei hirveämmin jää kaipaamaan kun sitä ei täällä Vaasassa ole enää pariin vuoteen ollut ja muutenkin Kråklund Shop on paljon parempi kauppa. Erityisesti jos kuuntelee samanlaista musiikkia kuin minä.
M.A.C.H.O. # 5 AIL PI PÄK | ''Mun mielestä tolla Farerilla on ihan hyvää kamaa.''-Blake Steelwolf
Mr.Babbit
03.07.2007 01:34:19
Pikkupuodit kunniaan!
Terrorwrist300
03.07.2007 08:06:09

Niitä "valikoimia" en tule kaipaamaan.

Missä ovat LEVYkaupat?

WORD!

virhe
Chunga
03.07.2007 08:13:41

ei tullut yllätyksenä.

frs:n valikoiman pienenemisen/huonontumisen näki parhaiten mielestäni Mannerheiminkadun päämyymälässä, jossa marginaalimusiikille oli joskus ajat sitten vielä oma huoneensa(jazz, klasari, etno, ym.) ja rock/pop-hyllyt kiersivät koko kaupan.

Lopulta päädyttiin siihen, että koko kauppa oli täynnä suuria pöytiä täynnä satunnaisia levyjä satunnaisiin "osta 3 maksa 4"-tarjouksiin niputettuna..

tuota ensimmäisen kuvauksen aikaa jäin oikeasti kaipaamaan, mutta lopetin liikkeessä käymisen, kun se oli päätynyt jälkimmäisenä kuvattuun vaiheeseen.

Tukekaa pikkukauppoja.
ei voi mennä pieleen!
Teijo K.
03.07.2007 08:50:42

Pikkupuodit kunniaan!

Näin. Record Free Shoppia en jää kaipaamaan.
Neuvostoliittolaisen soitinrakennuksen ylivoimaisuuden ylistyksen kerho #1

How many string bass players does it take to change a light bulb? None; the piano player can do that with his left hand.
Groovelover
03.07.2007 08:51:06
Ei tule ikävä ei. Loppuvaiheessahan siellä on taidettu myydä lähinnä DVD:itä ja sipsipusseja, tosin en ole pitkään aikaan käynyt vilkaisemassa.

Joo, Record Free Shop olisi osuvampi nimi ketjulle. Itse olen ostanut sieltä vain yhden käden sormilla laskettavan määrän levyjä, viimeksi taisin käydä pari vuotta sitten ja noin muutenkin mieluummin hankin levyt kunnollisista erikoisliikkeistä missä on asiantuntemusta ja valikoimassa muutakin kuin mainstreamia ja hittikokoelmia.
"It's not really what you play, but what you leave out that counts." Rick Danko, 1976
Jarkko G.
03.07.2007 08:51:10
Kun Fazer Musiikki lopetti ja Free Record tuli tilalle, niin tilanne näytti pysyvän hyvänä. Samat levyt olivat todella kattavasti tarjolla ja hyllyjä oli genreittäin vaikka muille jakaa.

Sitten tapahtui jotain mikä muutti kaiken. Alkoi kampanjat jotka uutuudenviehätyksessä olivat juhlaa. Elokuvia ja cd-levyjä kivaan kimppahintaan. Mitä sitten vaikka jazzpöytä pieneni kun tilalle tuli tälläinen aletarjotin? Varmasti kampanjan päätyttyä tuo jazzpöytä tulee takaisin .. Eipä tullut.
Pian katosi lisää valikoimaa ja tilalle tuli kirjoja ja lisää kampanjapöytiä. Liian nopeasti oli koko perkeleen ketju täynnä vain top20 levyjä ja kampanjapöytiä jossa samat nimikkeet pyörivät kuukaudesta toiseen. Samaan aikaan FRS:n alelevyt sai esim: Anttilasta halvemmalla.

Surkeaksi meni koko ketju, ei tule ikävä.
"Run to the bedroom, in the suitcase on the left You'll find my favourite axe.."
Musta Arkipyhä
03.07.2007 09:30:59
Kallis vaikutelma tuosta jäi.Ja tosiaan:Monen levyn sai muualta halvemmalla.
"Jos Jumala olisi halunnut meidän kuuntelevan stereomusiikkia hän olisi antanut meille kaksi korvaa" (Pastori,Tankki Täyteen)
Torniojaws
03.07.2007 09:39:43

Ja tosiaan: kaikki levyt sai muualta halvemmalla.

!sutiojrik tyhyl naiil iat äjhyT !ehriV
Relativity [Grindcore] | Vortech [Industrial Metal]
weelie
03.07.2007 10:12:49 (muokattu 03.07.2007 11:37:28)
Mun mielestäni se oli Belgiassakin huono levykauppa, enkä mitään ilmaisia levyjä löytänyt. Joten ei haittaa minua. Kiitos kuitenkin tiedosta!
Pahoittelen syvästi kaikkia tekemiäni yhdyssana- ja kielioppivirheitä sekä niitä viestejäni jotka eivät tarjoa merkittävää lisäinformaatiota kaikille lukijoille, kiitän korjauksista ja pyydän anteeksiantoa.
minidriver
03.07.2007 10:19:53

Hyvää tässä on se että kaltaiseni lokki pääsee poimimaan halvalla poistot. Tämä tietenkin edellyttää jonkinlaista tyhjennysmyyntiä ennen kuin ovet pannaan säppiin.
150 g margariinia
1 ½ dl sokeria
1 muna
3 dl vehnäjauhoja
1 tl leivinjauhetta
2 tl kardemummaa
1 tl vanilliinisokeria
1 l mustikoita
juici
03.07.2007 11:10:38

Freen katoaminen kyllä vähän harmitti, levyostokseni olen sen jälkeen joutunut suuntaamaan lähinnä Anttilaan. No, onneksi Kuopiossa on vielä Levykauppa X. Siellä olen viime aikoina lähinnä asioinut ja aina on sieltä myös löytynyt se mitä olen tarvinnut.
"Yritän viettää vuoden 2007 Miitin selvinpäin" -kerho #3 | "Lapasethan sulla on siinä, mutta näkyykö moposta edes perävalot enää?" -qlqnen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)