Aihe: Onko näistä sanoista mahdollista tehdä biisi ?
1 2 3 4
syyntakeeton
17.10.2007 10:36:46
pistän linkin aikaisempaan viestiini "lyriikka"-osiosta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=19&t=154487
minidriver
17.10.2007 10:39:43

On juu kyl.
"Hei Mauri ja Antero, kuunnelkaapa uutta Minidriveriä."
syyntakeeton
17.10.2007 10:58:09 (muokattu 17.10.2007 14:42:49)
Nojoo, onhan hevosenhoitokirjastakin mahdollista tehdä biisi, mutta tarkoitin lähinnä, että onko mahdollista tehdä kunnianhimoinen biisi/levy, tarkoittaen sanojen rytmitystä, rakennetta yms.

edit. biisejä, siis oma visioni on Pink Floyd The Wall:in tapainen levykokonaisuus
StJerky
17.10.2007 13:07:57
Piisejä voi tehdä niin monella tavalla. Onhan Leinon runoihin tehty piisejä ja varsin toimivia sellaisia. Useimmiten taas musiikki on ensin ja sitten siihen kirjoitetaan sanat. Sitten on välimuoto, että on musiikki ja sanat ja molempia voidaan pikkuisen rukata sopivammiksi.

Mutta sanoisin että kyllä.
Lennu
17.10.2007 13:35:56

copyright: syyntakeeton

puhuminen murhaa
tuottaa pahaa karmaa
sanat harhaa
nuo miehet maata tallaa
taivaansa on harmaa

Onhan nää aika hurjia riimejä ja rytmiikkakin ainakin ensinäkemällä kompastelee pahasti, varsinkin säkeistöjen välillä. Sanoma jää mun mielestä pintapuoliseksi. Sitä paatosta, joka tänkaltaisissa tarinoissa yleensä tehokeinona käytetään, loistaa poissaolollaan. Ja ei siis mitenkään omintakeisella tavalla, vaan niin, että se vaan puuttuu.

Ehdottaisin enemmän monitulkinnallisia lauseita, enemmän toistoa ns. pointin esiintuomiseksi ja panostusta tavutukseen. Tällaisenaan biisiin saattaisi tulla epämiellyttäviä pyrähdyksiä ja stoppeja, jotka hyvin harvoin herättää keskittymään sanomaan.

Mutta minäpä en ole sanoittaja, itsehän kysyit ;)
Mnetissä provosoitumisen ennaltaehkäisyn edellytys monikossa:
Tunne Lennut.
-JCM
syyntakeeton
17.10.2007 14:50:24 (muokattu 17.10.2007 14:56:52)
Onhan nää aika hurjia riimejä ja rytmiikkakin ainakin ensinäkemällä kompastelee pahasti, varsinkin säkeistöjen välillä.

Nojoo, rytmiikkaahan on aina mahdollista parantaa poistamalla ja lisäämällä täytesanoja Esim. omaa tekstiäni lainaten ja muokaten:

puhuminen murhaa
tuottaa pahaa karmaa
sanat pelkkää harhaa
miehet maata tallaa
taivaansa on harmaa

Ilmeisesti en ilmaissut kovin selkeästi, että oma visioni on todellakin yhtenäinen levy,
jotain yhden todella pitkän biisin ja 12 lyhyen biisin väliltä

edit. paatoksesta vielä senverran, että teos on tarkoituksella kylmä ja etäinen, kuten minä nykymaailman koen.
Hannu H.
17.10.2007 15:02:45 (muokattu 17.10.2007 15:03:41)

Ei muuta kuin tekemään vaan. Kunnianhimoiset levyt on harvoin syntyneet muilla hyväksyttämällä. Riimit ja rytmiikka on paikoin hurjaa kuten Lennu sanoikin, mutta sehän voisi olla juuri se sinun juttusi kun saat vain sovitettua hyvin biiseihin?

Jotenkin tuli räp ja hip hop musa mieleen noista teksteistä.. Pink Floydia? Mielenkiintoista olisi kyllä kuulla jos jotain valmista joskus tulee..
Päiväduuni on vain harrastus jolla kustannetaan se oikea työ.
Aina tapahtuu Backstagella
syyntakeeton
17.10.2007 15:51:19 (muokattu 17.10.2007 15:53:22)
Minulla oli myös vilpillinen taka-ajatus tätä postausta kirjoittaessani:
jos joku olisi halukas yrittämään sävelen tekemistä, ottakoon yhteyttä !

Mutta haluaisin toki lisää mielipiteitä siitä mitkä ovat sanoitukseni heikkoudet ja miten sanoitustani voisi parantaa säveleen sopivaksi. Muutama heikkous ja parannusehdotus on toki esitetty. Mitä luulette: olisiko näissä sanoissa ainesta studionauhoituksiin ?
Sertzo S
17.10.2007 16:01:08 (muokattu 17.10.2007 18:59:41)
Minulla oli myös vilpillinen taka-ajatus tätä postausta kirjoittaessani:
jos joku olisi halukas yrittämään sävelen tekemistä, ottakoon yhteyttä !

Mutta haluaisin toki lisää mielipiteitä siitä mitkä ovat sanoitukseni heikkoudet ja miten sanoitustani voisi parantaa säveleen sopivaksi. Muutama heikkous ja parannusehdotus on toki esitetty. Mitä luulette: olisiko näissä sanoissa ainesta studionauhoituksiin ?

Minua vaivaa noiden kaksitavuisten sanojen joidenkin riimitekninen epäloogisuus ja myös heikko rytmiikka; laulaja joutuu "parsimaan" laulaessaan luonnottomasti tekstiä kasaan. Hienosäätöä joutuu tekeen paljon. Osaatko muuten nuotit aika-arvoineen? Osatessasi tutkippa joka säkeistö, että jokainen on samanlainen kestoltaan ja tavujen määrältä A ja B-osiltaan eli pitkä tavu, iso nuotti, lyhyt tavu, lyhyt nuotti. Silleen. Murhaa-sana, lauseessa purkautuessaan karmaa-sanaan ei ole riimi, mutta murhaa-sana purkautuessaan lauseessa esim. sanaan turhaa on jo riimi kaksitavuisissa sanoissa.
syyntakeeton
17.10.2007 21:15:49
Minun täytyy myöntää, etten tiedä mitään sovittamisesta, enkä varsinkaan säveltämisestä. Siksi tarvitsisinkin projektiini jonkun joka tietäisi. Sanoitukseni on vasta
luonnosvaiheessa ja parannuksia tulee varmasti paljon.
Jumina5/6
17.10.2007 22:18:38 (muokattu 17.10.2007 22:20:44)
Jotenkin tuli räp ja hip hop musa mieleen noista teksteistä..

Mmmh. Mä pystyin kuvittelemaan nuo hyvin vaikkapa HC-Punkiksi. :)

Mutta joo, kyllähän kaikesta voi saada mitä vaan, riippuu paljon vaan siitä, miten laulaja ne 'tulkitsee'. Kliseisistä sanoistakin voi saada syvällisen kuuloista, ja samalla lailla taiteellisesta tarinasta voi tulla kylmää soppaa.
Black Hippies Underground
syyntakeeton
18.10.2007 10:02:23
Parannuksia ja työtä on tehtävä paljon, mutta onko ketään kuka lähtisi mukaan projektiin ?
Sertzo S
18.10.2007 10:07:55 (muokattu 18.10.2007 10:09:18)
Parannuksia ja työtä on tehtävä paljon, mutta onko ketään kuka lähtisi mukaan projektiin ?

Kyseleppä sieltä omalta paikkakunnaltasi yhteistyökumppaneita, joita mahdollisesti tekstisi kiinnostavat ja joita sitten sävelkaapuun voisitte yhdessä pukea, sekä ehkä muokata ja hienosäätää samalla vielä niitä jouhevimmiksi.
Simo78
18.10.2007 10:19:30 (muokattu 18.10.2007 10:21:49)
Minua vaivaa noiden kaksitavuisten sanojen joidenkin riimitekninen epäloogisuus ja myös heikko rytmiikka; laulaja joutuu "parsimaan" laulaessaan luonnottomasti tekstiä kasaan. Hienosäätöä joutuu tekeen paljon. Osaatko muuten nuotit aika-arvoineen? Osatessasi tutkippa joka säkeistö, että jokainen on samanlainen kestoltaan ja tavujen määrältä A ja B-osiltaan eli pitkä tavu, iso nuotti, lyhyt tavu, lyhyt nuotti. Silleen. Murhaa-sana, lauseessa purkautuessaan karmaa-sanaan ei ole riimi, mutta murhaa-sana purkautuessaan lauseessa esim. sanaan turhaa on jo riimi kaksitavuisissa sanoissa.

Pitääkö mielestäsi jokainen säe siis laulaa tasan samalla tavalla eri sanoilla? Mä ainakin diggaan siitä, että säkeistöjen lauluissa on eroja. Eli jossain kohtaa venytetään tavu, jne. En ole myöskään loppusointujen ystävä, jotenkin niiden jatkuva viljely alkaa vaan vituttamaan. En ole mikään "oikea" säveltäjä/sanoittaja, mä teen jutut sillein fiilispohjalta, nuoteista ei hajuakaan, pitää siis aina kokeilla mikä toimii missäkin kohtaan. Nykyään en tee juurikaan muita, kuin sanoja joiden pohjalta laulaja/laulajat saavat laulut sovittaa. Mullekin tuli noista sanoista mieleen räpäytys. Jos pink floydia haluaa, niin mun mielestä pitäis olla vähän maalailempaa kirjoitusta
syyntakeeton
18.10.2007 10:49:09
Siis nyt ei ole tarkoitus tehdä mitään Pink Floyd coveria, vaan post-modernia kamaa. Omista vaikutteistani mainitsen vielä Mana Manan, jonka kaltaista menoa myöskin mielelläni näkisin mahdollisessa sävellyksessä.
Kassis
18.10.2007 10:52:14
Pitääkö mielestäsi jokainen säe siis laulaa tasan samalla tavalla eri sanoilla? Mä ainakin diggaan siitä, että säkeistöjen lauluissa on eroja. Eli jossain kohtaa venytetään tavu, jne. En ole myöskään loppusointujen ystävä, jotenkin niiden jatkuva viljely alkaa vaan vituttamaan.

Minusta on sanoitukselle eduksi, jos säkeistöt ovat saman muotoisia. Siis tietty tavumäärä kussakin säkeessä ja tätä sitten toistetaan kaikissa säkeistöissä. Melodia ja sanoitus pukkaavat sointumaan silloin paremmin yhteen. Riippuuhan se musiikkityylistä, haluaako sitten ns. Beatles-efektin vai Dylan-efektin.

Juu ja jatkuvasta loppusointujen käytöstä tulee helposti vähän leikkisä maku biisiin, tai sitten sellainen että biisintekijä esittelee näppäryyttään.
Simo78
18.10.2007 11:05:47 (muokattu 18.10.2007 11:07:20)
Minusta on sanoitukselle eduksi, jos säkeistöt ovat saman muotoisia. Siis tietty tavumäärä kussakin säkeessä ja tätä sitten toistetaan kaikissa säkeistöissä. Melodia ja sanoitus pukkaavat sointumaan silloin paremmin yhteen. Riippuuhan se musiikkityylistä, haluaako sitten ns. Beatles-efektin vai Dylan-efektin.

No joo kun nyt tarkemmin tutkin sanoja, niin yhdyn Sinun ja Sertzon sanoihin! Tarkoitin sellaista pientä vaihtelua, mutta noissa toi tavujen määrä vaihtuu jo vähän turhan tiuhaan tai siis lähes koko ajan. Eli noiden laulaminen, sen vähän nyt mitä mä osaan laulamisesta sanoa, olisi aika työn ja tuskan takana.

Neuvona ketjun aloittajalla voisin sanoa, että kokeilepa hyräillä noita sanoja(melodiasta nyt kauheasti välittämättä), ehkä huomaat että alkaa aika nopeasti tökkimään!
Sertzo S
18.10.2007 12:08:32 (muokattu 18.10.2007 12:35:56)
Pitääkö mielestäsi jokainen säe siis laulaa tasan samalla tavalla eri sanoilla? Mä ainakin diggaan siitä, että säkeistöjen lauluissa on eroja. Eli jossain kohtaa venytetään tavu, jne. En ole myöskään loppusointujen ystävä, jotenkin niiden jatkuva viljely alkaa vaan vituttamaan. En ole mikään "oikea" säveltäjä/sanoittaja, mä teen jutut sillein fiilispohjalta, nuoteista ei hajuakaan, pitää siis aina kokeilla mikä toimii missäkin kohtaan. Nykyään en tee juurikaan muita, kuin sanoja joiden pohjalta laulaja/laulajat saavat laulut sovittaa. Mullekin tuli noista sanoista mieleen räpäytys. Jos pink floydia haluaa, niin mun mielestä pitäis olla vähän maalailempaa kirjoitusta

Jokainen taplaa tyylillään tehden sanoja, sekä sävellyksiään.

Riimien viljely loppusointuineen on mielestäni oma taiteenlajinsa laulujen hyvässä tarinankerronnassa; ajatellaanpa vaikkapa esim. Junnu Vainion tuotantoa. Hänen teksteissään mies kuljettaa riimiä, eikä riimi miestä tarinan edetessä jouhevasti koko sanoituslinjan läpi aina laulun loppuun asti. Vaatii aivovoimistelua, jotta luontevuus säilyy. Olen saanut Jaakko Salolta itsekin neuvoja aikoinaan ja tuo kyseinen tekstini on päätynyt sävellyksen kera Reijo Taipaleen levylle.

E: Totean vielä tähän samoin vaatein kuin Jaakko Salo Jukka Virtaselle aikoinaan, että työskentelen kanssasi sitten vasta, kunhan opettelet ensin nuotit aika-arvoineen. Poikkeuksellinen sanoittajalahjakkuus ilman edellistä voi myös tulla kyseeseen, kunhan tekniikka sanoituksien osalta toimii muutoin hyvin. Harvoin toimii, sen sanon kokemuksesta, pätee esim. erään toimittajan tekemiin teksteihin, joita olen tutkinut. Juttujen kirjoittaminen kyllä toimii täysin, mutta laulun tekstit ovatkin sitten jo aivan toinen asia.
John Titor
18.10.2007 13:52:42 (muokattu 18.10.2007 14:07:10)

pistän linkin aikaisempaan viestiini "lyriikka"-osiosta:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=19&t=154487

Eihän tässä oo mitään ongelmaa. Jos haluaa nypertää niin jotain sanavalintoja voisi hioa, mutta muuten tästä saisi varsin helposti kirjoitettua materiaalia. Stam1na, YUP ja Kuha hyökkäsivät ensimmäisenä ajatuksiin musiikillisesta kontekstista.

Kyllä mä tän säveltäisin vaikka heti jos joku palkkais hommaan. Kiireitä on sen verran ettei ihan harrastuspohjalta pysty hyppäämään kelkkaan jos musiikin haluaa järkevässä ajassa valmiiksi, mutta sopivalla budjetilla tästä voisi tehdä kunnon progepläjäyksen ihan varmasti.

Sertzolle semmosta että tässä ei nyt selkeästi edes yritetä tavoitella mitään iskelmätason estetiikkaa vaan vapaata virtaavuutta.
Tontyyppinen teksti johdattelee musiikinkin luontevasti proge-tahtilajisekoiluihin. On kovin teennäistä kirjoittaa kompleksista musiikkia jos teksti on tasoa "Sanojasi kuuntelen/tajuun sen/löydän sydämeesi avaimen". Blaah, ketä kiinnostaa?

Juu ja jatkuvasta loppusointujen käytöstä tulee helposti vähän leikkisä maku biisiin, tai sitten sellainen että biisintekijä esittelee näppäryyttään.

Olet aivan oikeassa, myös siitä näppäryyden esittelemisestä on ainakin mun mielestä tällaisessa tekstissä tietyllä tasolla kyse;)
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Simo78
18.10.2007 14:08:20
Sertzolle semmosta että tässä ei nyt selkeästi edes yritetä tavoitella mitään iskelmätason estetiikkaa vaan vapaata virtaavuutta.
Tontyyppinen teksti johdattelee musiikinkin luontevasti proge-tahtilajisekoiluihin. On kovin teennäistä kirjoittaa kompleksista musiikkia jos teksti on tasoa "Sanojasi kuuntelen/tajuun sen/löydän sydämeesi avaimen". Blaah, ketä kiinnostaa?

Mun mielestä vapaassa virtaavudessa ei tarvitse olla jatkuvaa loppusointua!

Nojoo, onhan hevosenhoitokirjastakin mahdollista tehdä biisi, mutta tarkoitin lähinnä, että onko mahdollista tehdä kunnianhimoinen biisi/levy, tarkoittaen sanojen rytmitystä, rakennetta yms.

Viestin aloittaja nimen omaan halusi infoa/neuvoa rytmiikasta, joten noi neuvot on kyllä mun mielestä aikasta hyviä. Ja jos haluaa sanoittajana kehittyä, niin noista neuvoista on varmasti hyötyä...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)