Aihe: Taistelu nettilatailua vastaan!
1 2 3 4 530 31 32 33 34
McNulty
14.06.2007 01:02:40
Joo, threadeja on tullut ja mennyt.. kaikki lukotettuja.
Tällainen kuitenkin tuli vastaan:

Hello Friends of TorrentSpy,

This message is to inform you about recent efforts by the motion picture studios to shut down TorrentSpy. As you may know, in February 2006 the major movie studios and their Washington lobby, the Motion Picture Association of America (MPAA), filed a lawsuit against TorrentSpy and other search engines.

We guess that hiring hackers and turning a blind eye to identity theft is not enough for the movie studios and the MPAA. Now they want to know who you are, what you search for, and what you download. In short, it is the view of the movie studios that websites should not allow anonymous use and your activity on the Internet - anywhere - is their business.

The really scarry thing is that if we lose this court battle, the movie studios will be able to go after any search engine or website and force them to collect data about YOU. It is not an exaggeration to say that losing this fight is a nail in the Internet's coffin.

We have spent the last year challenging their relentless campaign against the 1st Amendment and personal privacy laws Worldwide. We have succeeded in delaying the court order to turn on logs while we appeal it. TorrentSpy will not create logs of what you do on the site without your consent.

While we use Google Analytics for website statistics, TorrentSpy servers have never tracked your IP Address, the searches you make, or how you use the site. We are dedicated to your privacy and we are fighting for your rights!

Kyseessä on siis TorrentSpy.com sivusto ja eräänä huolestuttavana asiana on juuri tuo meidän jokaisen yksityisyyden loukkaaminen tietyllä tavalla.

Itse pidän kyseisiä vastatoimia verkkolatailulle sekä hyvänä että huonona. Aivan varmasti TorrentSpyn vanaveteen nousee 10 uutta sivustoa. Kyseisen sivuston kaataminen ei poista esim. trackerien toimintaa tms. Hyvänä kuitenkin siinä, että yksi tuttu ja käytetty jakelukanava on saatettu "toimimattomaksi". Directory-listaus kuitenkin ko. sivustolla toimii, enkä kokeillut toimivatko tiedostolataukset. Todennäköisesti toimivat. Siksipä nämä toimet vaikuttavat aavistuksen "turhilta". Näin ainakin itse koen IT-alalla työskentelevänä.

Mitä mieltä? Hyvää? Pahaa?

PS. älkää ihan heti lukottako, vaan pyrkikää asialliseen keskusteluun ja perustelkaa näkemyksenne, kantanne ja mielipiteenne. Tänks! Aihe varmasti puhuttaa monia.. oli kyseessä muusikko, leffafriikki, teho-pelaaja tms.
clenching the fists of dissent
Feggy
14.06.2007 13:01:13

Kyseessä on siis TorrentSpy.com sivusto ja eräänä huolestuttavana asiana on juuri tuo meidän jokaisen yksityisyyden loukkaaminen tietyllä tavalla.

Mielestäni ao. sivusto ja kaikki muut senkaltaiset loukkaavat jokaista esiintyvää taitelijaa, jonka tuotoksia ne jakelevat ilman lupaa ilmaiseksi. Ei mitään sääliä meikäläiseltä niille.
Landola59
14.06.2007 13:18:50 (muokattu 14.06.2007 13:27:28)
Mielestäni ao. sivusto ja kaikki muut senkaltaiset loukkaavat jokaista esiintyvää taitelijaa, jonka tuotoksia ne jakelevat ilman lupaa ilmaiseksi. Ei mitään sääliä meikäläiseltä niille.

Tuossa radiossa tuli haastattelu, en nyt muista kuinka iso jehu, eräästä tyypiltä joka valvoo ja antaa sanktioita näistä laittomasta jakelusta ja imuttamisesta netistä.. En muista nimeä enkä laitosta, YleX:ltä tuli tässä vähä aikaa sitten. Mies sanoi ettei heillä ole tavoitteena poistaa piratismia kokonaan, koska se ei ole mahdollista, vaan siihen malliin että nettikauppa ja netistä lataaminen olisi tuottavaa artistille ja levy-yhtiöille, eikä laittomia kopioita leviäisi NIIN paljon mitä nyt. Sitten kun tämmöinen tilanne saavutetaan, yritetäänkö se pitää sellaisena vai jatketaanko piratismin kokonaan poistamiseen? Tuskin koskaan. Tuotto artisteille ennenkaikkea, ei laittoman nettilevityksen kokonaan poistamista, sanovat.

No, en sano juuta enkä jaata itse tähän nettilatailuun, kun en imuta laittomasti, enkä laillisesti (osta) kappaleita internetistä, ellei lasketa satunnaisia Mikseristä ladattuja kappaleita...

Onhan tästä jahkailtu kovasti, toivottavasti asiallisuus jäisi ketjuun.

E. Ja tosiaankin tuo on yksityisyyden loukkaamista toisaalta, kun aikaa voisi käyttää mm. toisenlaisten rikosten tutkimiseen. Tietokoneseuranta esim. pedofiileille olisi minusta pitkältikin järkevämpää! Maailmassa tehdään pahempiakin rikoksia kuin viedään taiteilijoilta leipä suusta... Tai makkara leivän päältä. Ei ole provokaatio, vaan minun vahva mielipiteeni asiasta. Kaikki laiton toiminta on rangaistavaa, mutta suhteellisuuden taju... se se vasta olisi poikaa.
Onko typeryys teille joku tekosyy olla ajattelematta?
jäykkis
14.06.2007 13:23:50
Niin, tämä ystävämme viihdeteollisuus saa niin vähän tarkoittamiaan tuloksia ja niin paljon muuta pahaa aikaan, että sen parempi mitä nopeammin se pirstoutuu voimattomaksi. Luojan kiitos, kehitys näyttää vain nopeutuvan ja kysymys on kai enää lähinnä siitä, että minkälainen maailma jää sen jälkeen.

Tätä yksittäistapausta ei välitä kommentoida.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Marlowe
14.06.2007 13:34:18

Elokuvien ja musiikin suurkuluttajana komppaan tätä Feggyn kirjoitusta täydellisesti.
"Drove downtown in the rain / nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop. / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop." (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
McNulty
14.06.2007 13:41:52
Minua vain huolestuttaa tuo "kyttääminen". Hetki sitten Apple ilmoitti laittavansa lataajan tiedot tiedostoon jonka hän lataa, jolloin saadaan selville "kuka on vuotanut kappaleen jakoon verkossa". Jos minä ostan käteisellä Anttilasta levyn, niin ei minun tarvitse ilmoittaa nimeäni, osoitetta ja fyysisiä/psyykkisiä ominaisuuksiani heille. Miksi näin pitää verkossa toimia?

Laki sanelee tietyt asiat myös ihmisten yksityisyydestä. Miksei sitä haluta kunnioittaa, vaan jatkuvasti puheet siirretään "artistin tekeleiden kunnioittamiseen". Kummatkin ovat tärkeitä, imo.
gorgonoidi
14.06.2007 13:46:45

Elokuvien ja musiikin suurkuluttajana komppaan tätä Feggyn kirjoitusta täydellisesti.

Ja komppia myös kovasti täältäkin. Onhan näitä muitakin rikoksia ja monta kertaa vakavempiakin kuten Landola sanoi, mutta hyvä se ny tähänkin on tarttua.
Johannes_t
14.06.2007 13:46:48

Minua vain huolestuttaa tuo "kyttääminen". Hetki sitten Apple ilmoitti laittavansa lataajan tiedot tiedostoon jonka hän lataa, jolloin saadaan selville "kuka on vuotanut kappaleen jakoon verkossa". Jos minä ostan käteisellä Anttilasta levyn, niin ei minun tarvitse ilmoittaa nimeäni, osoitetta ja fyysisiä/psyykkisiä ominaisuuksiani heille. Miksi näin pitää verkossa toimia?

Luulis, että ihan suora syy/seuraus-suhde tuon sanelee. Toisaalta, mulle on aivan sama kyttääkö joku millä sivuilla käyn, työpaikalla taitaa olla jonkin moinen seuranta päällä koko ajan.
Terrorwrist300
14.06.2007 14:08:15

Taiteilijoita ehkä, mutta jotkut jenkkilän leffastudiot sais mun puolesta tulla rytisten alas. Nettilataus on kuitenkin sen verran pientä toimintaa, että sen vuoksi näin tuskin tulee käymään...
Milkop
14.06.2007 14:21:36

Ihmisten kyttääminen ja valvominen saa näköjään kokoajan suurempia mittasuhteita. Jumalauta, kohta ei varmaan voi käydä enää vessassakaan ilman että siitä tulee FBI:lle merkintä. Kyllä minusta on tärkeää suojella artistin tuotoksia, mutta joku raja nyt siinäkin pitäisi olla.
kimurantti1
14.06.2007 14:59:49 (muokattu 14.06.2007 14:59:58)
Taiteilijoita ehkä, mutta jotkut jenkkilän leffastudiot sais mun puolesta tulla rytisten alas.

Veikkaan että kirjoituksesi oli ennemminkin asenteen ilmaus, kuin mikään eksakti mielipide asiasta, mutta kerropa silti, kukahan sen sitten määrittää, mikä on tarpeeksi "aitoa ja taiteellista", että joku ansaitsee oikeuden tienata
o m i l l a tuotoksillaan?
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
Umas
14.06.2007 15:17:02

Ei niitä kiinnosta artisti eikä elokuvan tekijät, bisnes ja raha niitä kiinnostaa. :P
Surkeita elokuvia tulee niin paljon että oikeasti hyvien elokuvien määrä on prosentuaalisesta todella pieni. Ja 10e leffa lipusta on oikeasti ihan liikaa ja 5e leffa vuokrasta vielä törkeempää ja elokuvia viitsi omaks ostaa, muuta kuin klassikoita, koska ei niitä tule kumminkaan katottua kuin se kerta. Eikös tota leffojakin "vuokrata" netistä? Mun mielestä se on hieno juttu. Onhan piratismi väärin, ei siitä pääse mihinkään. Mutta olisikohan aika noiden isojen pamppujenki katsoa peilistä.
Ihmisen ja eläinten ero on siinä, että kun siat ovat lihoneet tarpeeksi, ne syödään. Arvid 6v.
Lennu
14.06.2007 15:56:56

Ihmisten kyttääminen ja valvominen saa näköjään kokoajan suurempia mittasuhteita. Jumalauta, kohta ei varmaan voi käydä enää vessassakaan ilman että siitä tulee FBI:lle merkintä. Kyllä minusta on tärkeää suojella artistin tuotoksia, mutta joku raja nyt siinäkin pitäisi olla.

Vessoihin vois asentaa automaattiset huumeseulat, jotta voitaisiin lähettää automaatisk jokku hoitoonohjaussuunnitelma kotiin.
"Joo totta nyt kun mietin matalalla ihmisellä ei ole suuntakuulo niin hyvä ymmärtääkseni." -JPQ
jäykkis
14.06.2007 18:16:23 (muokattu 14.06.2007 18:16:54)

Laki sanelee tietyt asiat myös ihmisten yksityisyydestä. Miksei sitä haluta kunnioittaa, vaan jatkuvasti puheet siirretään "artistin tekeleiden kunnioittamiseen". Kummatkin ovat tärkeitä, imo.

Joo, ja kun levyille ei rootkittia uskalla pistää, niin pannaan nyt ainakin asiakkaan nimi ja luottokortinnumero. Jotain jäynää on pakko tehdä.

Jos haluaa vähänkin pitää yksityisyydestään kiinni, niin ensimmäinen on että vaihda koneeseen Linux ja toiseksi pysy niin kaukana näistä virallisista applen nettikaupoista kun mahdollista. Tässä suhteessa kiistatta luotettavimmat on allofämpäri ja torrentmarketit. Vainoharhaisimmat käyttää vielä osoitteen kääntäviä välityspalvelimiakin...

Sinänsä on tietenkin mukavaa, että artisteilla sentään menee kovaa.

Tähän on tultu.
Laittoman lähteen tunnistaa halvasta hinnasta. -Antti Kotilainen- / Tietokoneella musiikin kuuntelu on extraa. Kannattaa harkita tavallisen cd-soittimen hankkimista. -Tommi KyyrÄ-
Marlowe
14.06.2007 18:34:09
Surkeita elokuvia tulee niin paljon että oikeasti hyvien elokuvien määrä on prosentuaalisesta todella pieni. Ja 10e leffa lipusta on oikeasti ihan liikaa ja 5e leffa vuokrasta vielä törkeempää ja elokuvia viitsi omaks ostaa, muuta kuin klassikoita, koska ei niitä tule kumminkaan katottua kuin se kerta.

Olen kanssasi samaa mieltä siinä, että huonojen elokuvien määrä on prosentuaalisesti suuri, mutta eihän niitä tarvitse katsoa ollenkaan. Säästyvät nekin kympit hyviin elokuviin tai johonkin muuhun.
"Drove downtown in the rain / nine-thirty on a Tuesday night / Just to check out the late-night record shop. / Call it impulsive, call it compulsive, call it insane / but when I'm surrounded I just can't stop." (Barenaked Ladies: Brian Wilson)
McNulty
14.06.2007 18:41:30
Nimenomaan nettilatailu ja kaikki muu lainvastainen on pahasta. Kysymys ei nyt ole siitä, vaan pikemminkin jokaisen ihmisen perusoikeudesta yksityisyytensä suojaan ja luottamus siihen että hän voi verkossa ja muuallakin maailmassa toimia ilman että kytätään ja kyylätään. Tietyissä tapauksissa jo nyt poljetaan oikeuksia surutta, sen suuremman toimesta, sillä hänellä on taloudelliset intressit ja edellytykset sen puolesta. Mielestäni kuluttajaryhmien (jotka sen artistinkin leivän maksaa) automaattinen liitos rikollisiin on suorastaan törkeää ja enemmän lainvastaista ajatellen yksilön oikeuksia, kuin laiton nettilatailu. Näin minä koen tuollaisen "datankeräilyn" ja erinäiset tietokannat joissa tietoa säilötään.
Feggy
14.06.2007 19:39:16

Nimenomaan nettilatailu ja kaikki muu lainvastainen on pahasta. Kysymys ei nyt ole siitä, vaan pikemminkin jokaisen ihmisen perusoikeudesta yksityisyytensä suojaan ja luottamus siihen että hän voi verkossa ja muuallakin maailmassa toimia ilman että kytätään ja kyylätään. Tietyissä tapauksissa jo nyt poljetaan oikeuksia surutta, sen suuremman toimesta, sillä hänellä on taloudelliset intressit ja edellytykset sen puolesta. Mielestäni kuluttajaryhmien (jotka sen artistinkin leivän maksaa) automaattinen liitos rikollisiin on suorastaan törkeää ja enemmän lainvastaista ajatellen yksilön oikeuksia, kuin laiton nettilatailu. Näin minä koen tuollaisen "datankeräilyn" ja erinäiset tietokannat joissa tietoa säilötään.

Et sitten kuitenkaan panisi pahaksesi Torrent-sitea, joka kerää dataa mieltymyksistäsi ja osaa sitten suositella sulle sopivia warez-linkkejä, vai mitä?
McNulty
14.06.2007 19:58:11 (muokattu 14.06.2007 20:00:56)
Et sitten kuitenkaan panisi pahaksesi Torrent-sitea, joka kerää dataa mieltymyksistäsi ja osaa sitten suositella sulle sopivia warez-linkkejä, vai mitä?

Laittaisin... ihan jo siksi että se on torrent-sivusto ja täten sisältäen suuren määrän laitonta materiaalia jaettavaksi. Tai jollei suoraan tarjoten, niin ainakin linkin trackeriin.

Pyrin välttämään rekisteröintejä "ties mihin palveluihin" viimeiseen asti. On eri asia pitää asiakaskuntaansa automaattisesti kriminaaleina, kuin kerätä perinteistä asiakasrekisteriä. Ilmeisesti kovin monelle täällä IT-alan juridiikka on ihan vierasta kauraa?

PS. Turha siis syytellä ja tehdä typeriä olettamuksia toisesta, ketä sinä Feggy et edes henkilökohtaisesti tunne, saati tiedä. Juuri kommenttisi kaltaisia asioita näissä threadeissa EI kaivata.
kimurantti1
14.06.2007 20:52:43 (muokattu 14.06.2007 20:58:23)
On eri asia pitää asiakaskuntaansa automaattisesti kriminaaleina, kuin kerätä perinteistä asiakasrekisteriä.

Sä käänsit kyllä hyvin tuon asian päälaelleen. Nimenomaan kun ei tiedetä, ketkä niitä tiedostoja vuotaa nettiin (eli ketkä on niitä kriminaaleja), tuollaista on firma päätynyt tekemään. Toisekseen, tuosta varmasti kerrotaan käyttö- tai tilausehdoissa, joten on aivan asiakkaasta itsestään kiinni, pitääkö tuotetta sen arvoisena.

Jos sulla ei ole mitään aikomusta jakaa biisiä netissä, niin mitä konkreettista haittaa siitä on, jos tietosi koodataan ostamaasi mp3:n?

PS. Älä nyt BC rupea noin herkkähipiäiseksi tän asian kanssa. Ei varmaan tarvi muistuttaa aikaisempien ketjujen ylilyönneistä. Täällä kun (toivottavasti) on ristiriidassa asiat, ei ihmiset.

E. Toisekseen on kiva sana. Ehkä kuitenkin vaan kerran..
Hyvää musiikkia? Käy vaikka tuolla: http://www.piecemakerband.com :-)
McNulty
14.06.2007 21:02:18 (muokattu 14.06.2007 21:06:26)
Sä käänsit kyllä hyvin tuon asian päälaelleen. Nimenomaan kun ei tiedetä, ketkä niitä tiedostoja vuotaa nettiin (eli ketkä on niitä kriminaaleja), tuollaista on firma päätynyt tekemään. Toisekseen, tuosta varmasti kerrotaan käyttö- tai tilausehdoissa, joten on aivan susta itsestäsi kiinni, pidätkö tuotetta sen arvoisena.

Toisekseen, jos sulla ei ole mitään aikomusta jakaa biisiä netissä, niin mitä konkreettista haittaa siitä on, jos tietosi koodataan ostamaasi mp3:n?

PS. Älä nyt BC rupea noin herkkähipiäiseksi tän asian kanssa. Ei varmaan tarvi muistuttaa aikaisempien ketjujen ylilyönneistä. Täällä kun (toivottavasti) on ristiriidassa asiat, ei ihmiset.

Hyvä Kimurantti... laki sallii äänitteen/tallenteen lainaamisen, samoin sen kopioimisen "tuttavapiirille", kunhan kopiosuojausta ei murreta/kierretä. Kyseinen Applen toimintatapa on tietyllä tavalla ristiriidassa ainakin Suomen lain kanssa, eikö?

Kysymyksessä on paljon muutakin, kuin pelkästään rekisteröityminen jonnekin tai jonkun palvelun käyttäminen (jolloin itse antaa tiedot kerättäväksi), kuin se että ISP-lähtöisesti kerätään pakettiliikenteen tietoja ja kytätään "kaikkia". Kyseinen meininki vain ruokkii kryptatun datan ja pakettiliikenteen käyttöä, jolloin edessä on jälleen uusi ongelma ajatellen laillisia tahoja ja virkavaltaa. Salausten purkaminen ei ole mahdotonta, mutta paikoitellen lähellä sitä. Taistelu nettilatailua vastaan pitäisikin olla jotain muuta, kuin perinteisellä "fight fire with fire"-taktiikalla huiskimista... tai "ongintaa". Sitähän tuo meininki aika pitkälle on... otetaan yksi sieltä ja toinen täältä, parantamatta laillisten lähteiden tilannetta. Minä näen tässä asiassa muitakin etenemistapoja.

PS. Applen tapauksessa JOKAINEN lataaja on potentiaalinen "tiedostovuotaja", jolloin minun mielestäni heistä tehdään automaattisesti pahantekijöitä. Sama kuin jokaista pankissa asioivaa henkilöä kuulusteltaisiin potentiaalisena pankkirosvona. Se on vain jotenkin NIIN VÄÄRÄ tapa rakentaa tätä maailmaa ja yhteiskuntaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 530 31 32 33 34
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)