![]() 26.09.2003 14:57:00 | |
---|---|
Olen itse palvelemassa sotilassoittokunnassa tällähetkellä..muuten tj13..niin kun hain soittokuntaan minulla ei ollut yhtään tietoa mitä se tulisi olemaan.käsittääkseni puolustusvoimillakaan ei ole mitään esitettä, josta saisi edes jotain kuvaa.voisikohan tähän kehittää sellaisen pienen pelottelu/rohkaisu/innostamis keskustelun soittokunnissa palvelemisesta.Täällä on kuitenkin nuoria joilla on varmaankin ajatuksena lähtä soittajaksi. Pyydän asiallista keskustelua, mielummin niiltä jotka ovat olleet soittajana, sekä kysymyksiä niiltä jotka mahd. hakevat soittajaksi. Jätän pöydän tyhjäksi ajatuksillenne.. | |
![]() 26.09.2003 15:05:57 | |
http://www.mil.fi/tiedotus/julkaisu … 03/erikoisalat.html#sotilassoittaja On tuolla jotain :) Pyrkijöiltä edellytetään valmiutta toimia edustustehtävissä koti- ja ulkomailla esiintyvän sotilassoittokunnan soittajina. Hyvän soittotaidon lisäksi pyrkijöiltä odotetaan hyvää fyysistä kuntoa, ryhdikästä käytöstä ja innostunutta suhtautumista tehtäväänsä. Klotzen, nicht Kleckern! | |
![]() 26.09.2003 15:13:02 | |
http://www.mil.fi/tiedotus/julkaisu … 03/erikoisalat.html#sotilassoittaja On tuolla jotain :) Sieltä pääsee alkuun :) Harmi vaan ettei sieltä saa sitä todellista kuvaa meiningistä.Kertokaa kokemuksenne.mitä soitatte,mitä soititte siellä,oliko hauskaa,v*tuttiko yms. | |
![]() 26.09.2003 15:53:58 | |
Hyvän soittotaidon lisäksi pyrkijöiltä odotetaan hyvää fyysistä kuntoa, ryhdikästä käytöstä ja innostunutta suhtautumista tehtäväänsä. Haha, meidän saapumiserässä oli paljon paskoja soittajia itseni mukaanlukien. Oli tyyppejä joilla oli TODELLA huono fyysinen kunto. Löytyi kaikenmaailman härvääjiä ja säätäjiä + bonuksena oli yksi 100 kiloinen kaveri joka soitti käyrätorvea huonommin kuin minä (en ole koskaan koskenutkaan kyseiseen soittimeen) ja joka eli ihan omissa maailmoissaan (hyvin luultavasti kärsi jonkinasteisesta autismista). Suurin piirtein kaikkia vitutti palveluksen puolesta välistä lppuun. Eli se siitä MIL:in infon paikkansa pitävyydestä. | |
![]() 26.09.2003 23:56:17 | |
mitä soititte siellä,oliko hauskaa,v*tuttiko yms. Heps. Itse olin Kajaanissa ja pärisytin rumpua. Hauskaa oli ja rento meininki. Itse olin aika rokkipohjalla kun pääsin mukaan ja tuolla silmät aukeni ja koin melkoisen musiikillisen herätyksen? Kiitos siitä muille varusmiessoittajille jotka oli loistavaa jengiä=) Treenattua tuli myös aivan helvetisti ja nuotinlukutaitokin parani pakon edessä 10-0 Suosittelen. Setit kuntoon, setit kunnossa!! | |
![]() 27.09.2003 01:08:14 | |
Tuolla ei taida pahemmin kitaristeja olla? Ah, kyllä ne tylsät marssitoitotukset paranisi kovasti, kun sekaan pistettäisiin jokunen väkevä kitarasoolo. ;) | |
![]() 27.09.2003 14:48:20 | |
Tuolla ei taida pahemmin kitaristeja olla? Ah, kyllä ne tylsät marssitoitotukset paranisi kovasti, kun sekaan pistettäisiin jokunen väkevä kitarasoolo. ;) Olin itse viisi vuotta sitten Kaartin soittokunnassa. Olen kitaristi ja soittokeikoilla mulle lankes kaikki kitara- ja bassosysteemit. Ainakin Kaartissa meillä oli puolen vuoden aikana varmaan n. 100 keikkaa, jossa oli kitaralla käyttöä. Meidän saapumiserässämme oli seitsemän soittajaa. Intsrumenttejä löytyi kitara, piano, haitari, laulu, fagotti, viulu ja oboe. Eli aika laidasta laitaan. Puhallinbändissä soittivat vain fagotisti ja oboen tuuttaaja. Suuri osa keikoista oli tanssikeikkoja eri upseerikerhoilla tai taustamusakeikkoja milloin missäkin. Lisäksi varusmiesten osaksi lankesi puhallinbändin roudareina toimiminen. "Normaaliin" palvelukseen osallistuminen vaihtelee ilmeisesti paikasta riippuen, mutta meidän ei tarvinnut osallistua samalla kasarmilla olevan SPOL-komppanian juttuihin juuri mitenkään, mitä nyt syömässä käytiin yhdessä ja muutamalla aamulenkillä. Soittokunta oli erittäin mukavaa aikaa elämässä, voin suositella. "La tristesse durera toujours." (V. van Gogh) | |
![]() 27.09.2003 14:56:53 | |
Miten kova soittaja tuonne täytyy olla päästäkseen? | |
![]() 27.09.2003 16:21:57 | |
Tuolla ei taida pahemmin kitaristeja olla? Kyllä sieltä kitaristillekkin hommia löytyy. Huttu ym. viihdekeikkoja oli tosi paljon. Marssirytkeessä saat sitten soittaa vaikka lautasia=) Miten kova soittaja tuonne täytyy olla päästäkseen? Perusasiat ja nuotinluku on hyvä olla hallussa. Samoin asenne. Itse olin aika rokkipohjalla joten mulle tuli tosi paljon uutta asiaa ja treenasinkin siellä aivan stanasti. Muut ukot oli veivannut soittokunnissa jo siviliissä ja osa oli jo tosi korkealla musaopinnoissa joten ne ottivatin huomattavasti rennommin=) Setit kuntoon, setit kunnossa!! | |
![]() 28.09.2003 13:07:01 | |
Se tasohan riippuu vähän varuskunnasta. Tai aika paljonkin. Lahteen on jo sitten hiukka hankalampi. "Tritonus on harmonian ketsuppi" -E Rautavaara | |
![]() 28.09.2003 13:59:00 (muokattu 28.09.2003 14:00:34) | |
Olin itse viisi vuotta sitten Kaartin soittokunnassa. Olen kitaristi ja soittokeikoilla mulle lankes kaikki kitara- ja bassosysteemit. Ainakin Kaartissa meillä oli puolen vuoden aikana varmaan n. 100 keikkaa, jossa oli kitaralla käyttöä. Saiko niistä keikoista mitään? Ja oliko sinne minkälaiset pääseykokeet? Humppa. | |
![]() 29.09.2003 14:49:46 | |
Onhan siellä soittokunnissa kivaa. Itse olin 1/01 laivaston soittokunnassa rumpuja ja kaikkea muuta lyötävää pärisyttämässä. Nuotinlukutaito on hakijoille pakollinen, eli ei kun treenaamaan. Tosin meillä rumpaleilla on hieman helpompi pesti niiden nuottien kanssa, mutta omakin nuotinlukutaito kehittyi kohisten. Soittamista löytyi iltahartauksista tv-esintymisiin ja konserttitalokeikkoihin, eli kaikkea tuli kokeiltua. Puhallinorkesterin puolella vedettiin sitä perinteistä ankkurit nostakaa- tuubaa jne. "Omilla" keikoilla sai sitten vetää mitä lystäsi. Soittotaitoni taasen kehittyi aivan huimasti. Olen niitä "kepit kouraan ja Ulrichia matkimaan"- koulukunnan rumpaleita alunperin, ja vaikka oli sitä muutakin tullut opittua ja tunneilla käytyä niin sen seitsemän kuukauden aikana opin tonnikaupalla tekniikkaa ja uusia asioita. Ja myös sen ettei kaikki, mikä ei ole heviä ole paskaa. =) Omassa saapumiserässä oli tosin kolme soittajaa itseni mukaanlukien, eli lähde siitä vetämään rummuilla, synalla/klarinetilla ja haitarilla/trumpetilla iltaharautta... Vaati mielikuvitusta. Ja niin, normaalista armeijameinigistä oltiin sitten kaukana. Mulla ei ollu edes rynkkyä. | |
![]() 29.09.2003 15:22:26 | |
Saiko niistä keikoista mitään? Ja oliko sinne minkälaiset pääseykokeet? Hmm... Siis sai niistä päivärahat.. ;) Joitain keikkoja oli, joista saattoi jotkut veteraanit kerätä pienen kolehdin köyhille varusmiehille. Mutta palveluksessahan siellä oltiinkin. Ruokaa tietenkin sai jos oli pitkä keikka. Itse menin vähän jälkijunassa soittokuntaa, joten en käynyt pääsykokeissa. En oikeastaan osaa niistä sen enempää valitettavasti kertoa.. "La tristesse durera toujours." (V. van Gogh) | |
![]() 29.09.2003 15:24:28 | |
Miten kova soittaja tuonne täytyy olla päästäkseen? Jaah, kaikki meidän erämme varusmiehet olivat joko ammattiopiskelijoita (Sibelius-akatemia, pop/jazz konsa) tai sitten jo valmiita muusikoita. Seuraavan erän körreissä löytyi kyllä enemmän ihan rehellisiä harrastajia. "La tristesse durera toujours." (V. van Gogh) | |
![]() 29.09.2003 15:42:29 | |
Lahteen kävin pyrkimässä, sinne kitaristeilta vaadittu taso oli aika konservatoriotasoa, jonkin Jacon löivät lapuilla eteen ja huuli pyöreänä sitä töllistelin. Kajaanissa olisi soittokuntaan ollut erilliset pääsykokeet, mutta pääsin opiskelemaan ja päätin selvitä 6 kuukaudella, joten en käynyt edes koettamassa. Sinne olisi varmaan päässyt helpommin, kun nuotitkin olivat hallussa. Vähän on jäänyt kyllä kaihertamaan, olisiko sittenkin pitänyt hakea... | |
![]() 29.09.2003 19:56:28 | |
Mulla oli itselläni tupakavereina kaksi sotilassoittajaa Kontiorannassa. Kasattiinpa heidän kanssaan ihan sitten semmonen pienimuotoinen bändiviritys. Joka tapauksessa, kyllähän pojilla aika omat kuviot oli. KarSK:n edestä joutuivat talvella tekemään lumityöt (olisko siinä vähän alle 100 neliömetriä parkkipaikkaa) , mutta se olikin sitten jo kaiketikin niitä vittumaisimpia nakkeja. Jätkät olivat hoitaneet kaiketi ne asialliset hommansa sen verran nappiin, että kohtelivat heitä soittokunnassa melkein kuin ketä tahansa henkilökuntaan kuuluvaa soittajaa. Olivat pojat kyllä sen verran luontevan kohteliaita tyyppejä, että varmasti auttoi. Ei kannata tunkea lunta pilluun! | |
![]() 30.09.2003 18:20:03 | |
Itse olin myös soittokunnassa. Paikkana oli Lappeenrannan Rakuunasoittokunta. Palveluspaikkana Lappeenranta oli erittäin miellyttävä, (tai niin miellyttävä kuin se on mahdollista) johtuen varmasti osittain varuskunnan pienuudesta. Itse en ollut varsinainen soittaja vaan tehtävänimikkeeni oli nuotistonhoitaja. Eli kun menin Lappeenrantaan, meni minulta pari ensimmäistä viikkoa nuotiston järjestämiseen. Olin myös keikoilla mukana yleisenä apumiehenä. Soittokunnan tehtävien lisäksi olin Rakuunaeskadroonan kirjurina sekä joskus myös lääkintämiehen tehtäviä tuli hoidettua. Minun lisäksi varusmiessoittajia oli neljä. Kaikki erittäin päteviä soittajia ja taisi muutama heistä jatkaa muusikinopintoja armeijan jälkeen. I´ve been locked in a cage, created by myself... | |
![]() 30.09.2003 22:37:11 | |
mun entinen rumpuopettaja on ollu ja sano et se on aika löysäilyä. Intti sucks! waldemarx | |
![]() 30.09.2003 23:50:31 | |
Itse olin myös soittokunnassa. Paikkana oli Lappeenrannan Rakuunasoittokunta. Palveluspaikkana Lappeenranta oli erittäin miellyttävä, (tai niin miellyttävä kuin se on mahdollista) johtuen varmasti osittain varuskunnan pienuudesta. jeah.täällä ollaan lappeenrannassa tj9.kitaralla pyrin lahden pääsykokeista tyrkkäs mut tänne.mahtava paikkahan tää on.soittokunnassa olen kerran päässyt kepin varteen muuten olen "joutunut" soittaa lyömiä.tällee jälkeenpäin ajateltuna hyvä niin.kehittää helvetisti tarkkuuta kun soittelee rytmipuolta orkesterissa.kaikille varusmiespalvelusta suorittaville tiedoksi että täällä tarvitaan nyt soittajia.yhteyttä vaan tänne ja sit koesoitton.pääsette "vähän" rennompiin hommiin :) | |
![]() 01.10.2003 00:02:47 | |
Onko kukaan ollut laulamassa siellä? Mietiskelin vain, että pistävätkö ne jonkun standardibiisin prima vistaan? Luulisin että on jokseenkin vaikeampi laulaa prima vistana kuin soittaa. Ja mitäs siellä ihmiset laulaa? | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)