Makkari 26.01.2008 23:05:27 | |
---|
Niin, miten saan pölyt pois? Mulla on sellainen.. "tyyny" tarkoitukseen, mutta kun sitä pyörittää levyllä, niin se vain vetää pölyjä mukanaan ja kasaa ne yhteen kohtaan, mutta ne jäävät levyyn kiinni. Ja jos pyyhkii reunoja päin, niin levy naarmuuntuu. I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you. |
SirElwood 26.01.2008 23:09:40 | |
---|
Erikeepperiä ohut kerros levyn päälle. Varoo vaan etikettiä, ja laittaa liimaa mahdollisimman ohuesti. Antaa liiman kuivua, ja kuorii sen sitten levystä pois. Lähtee pölyt kuivan liiman mukana. Kannattaa treenata tätä johonkin kirpparikiekkoon ensin. |
Karlsson 26.01.2008 23:10:59 | |
---|
Yleensä käytetään harjaa joka on tarkoitettu tuohon. Tosin silläkin pöly siirretään pikkuhiljaa pyörivän levyn reunaa kohti. Osa kyllä tarttuu harjaan, mutta ei kuitenkaan kaikki. Periaatteessa tuolla tyynymallisella putsaimella voi tehdä ihan saman samoin lopputuloksin. Jos tämä ei nyt jostain syystä ole sopiva keino, niin tosi vinyyliwänkkeri ostaa levynpesulaitteen, jolla pestään ja kuivataan levy. Onpahan pölytön vähän aikaa. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
Makkari 26.01.2008 23:11:30 | |
---|
Njaah, eikös siihen tule kuitenkin aina uutta pölyä (ei siis likaa)? En viitsisi ennen joka kuuntelukertaa tehdä erikeeper-temppua. :) I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you. |
Karlsson 26.01.2008 23:12:39 | |
---|
Erikeepperiä ohut kerros levyn päälle. Varoo vaan etikettiä, ja laittaa liimaa mahdollisimman ohuesti. Antaa liiman kuivua, ja kuorii sen sitten levystä pois. Lähtee pölyt kuivan liiman mukana. Kannattaa treenata tätä johonkin kirpparikiekkoon ensin. Eiks toi oo vähän nihkeä keino jokaiselle levylle? Tai itse en kyllä tekisi yhdellekään, ellei nyt jostain syystä halua välttämättä kohdella niitä frisbeenä. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
SirElwood 26.01.2008 23:13:10 | |
---|
Njaah, eikös siihen tule kuitenkin aina uutta pölyä (ei siis likaa)? En viitsisi ennen joka kuuntelukertaa tehdä erikeeper-temppua. :) Jaa, mää ajattelin että sulla on ihan oikeasti pölyisiä ne levyt. Eikö hiilikuituharja tehoa? |
Karlsson 26.01.2008 23:14:03 | |
---|
On kyllä olemassa semmoinenkin koulukunta, että noita pölyjä ei poisteta, vaan putsataan neula aina levyn soiton lomassa. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
Karlsson 26.01.2008 23:17:45 | |
---|
"Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
Makkari 26.01.2008 23:18:33 (muokattu 26.01.2008 23:20:12) | |
---|
On kyllä olemassa semmoinenkin koulukunta, että noita pölyjä ei poisteta, vaan putsataan neula aina levyn soiton lomassa. Heh, kiva kuunnella. Tosin kyllähän joku Howlin' Wolf varmaan kuulostaa melkoisen rajulta paksun pölykerroksen tuoman rätinäefektin kera. :) Tulipa mieleen, että mahtaisikohan uuden harjan ostaminen auttaa? En ollut tullut ajatelleeksi, että tuo on varmaan 20 vuotta vanha... :) http://www.phonophono.de/YD19650_124.php3?Kennung= Näyttää aika kätevältä vehkeeltä. Toinen asia sitten toimiiko. I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you. |
Karlsson 26.01.2008 23:20:18 | |
---|
Heh, kiva kuunnella. Tosin kyllähän joku Howlin' Wolf varmaan kuulostaa melkoisen rajulta paksun pölykerroksen tuoman rätinäefektin kera. :) Tulipa mieleen, että mahtaisikohan uuden harjan ostaminen auttaa? En ollut tullut ajatelleeksi, että tuo on varmaan 20 vuotta vanha... :) Voi olla juuri tuossa harjassa ongelmasi ydin. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
Karlsson 26.01.2008 23:21:31 | |
---|
Näyttää aika kätevältä vehkeeltä. Toinen asia sitten toimiiko. Sähköistä versiota aiheesta testasin just viime viikolla ja kyllä se jynssäs situt hyvin. Jopa siinä määrin, että eron kuuli äänessäkin. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
Makkari 26.01.2008 23:36:00 | |
---|
Voi olla juuri tuossa harjassa ongelmasi ydin. Pitäisikö siihen siis tarttua sitä pölyä. Vähän siihen kyllä jää, mutta ei niin paljon, ettei rätisisi. Vai kuuluuko jollain ihmeellisellä tekniikalla siirtää sitä pölyä reunoja päin naarmuttamatta levyä? Ei tunnu kovin kätevältä ratkaisulta, kun silloinhan kaikki siirtyy toiselle puolelle. I'd love to change the world, but I don't know what to do, So I'll leave it up to you. |
Karlsson 26.01.2008 23:39:34 | |
---|
Pitäisikö siihen siis tarttua sitä pölyä. Vähän siihen kyllä jää, mutta ei niin paljon, ettei rätisisi. Vai kuuluuko jollain ihmeellisellä tekniikalla siirtää sitä pölyä reunoja päin naarmuttamatta levyä? Ei tunnu kovin kätevältä ratkaisulta, kun silloinhan kaikki siirtyy toiselle puolelle. Osa tarttuu, osa ei. Se mikä ei tartu ajetaan reunalta yli ja ainakin mulla näytää kiertymästä päätellen hyvinkin löytävän uuden paikkansa levarin kannelta lautasen vierestä. Ja vinyylit rätisee vaikka kuin harjaisit. Staattinen sähkö ja vuodet tekevät tepposensa. Jos oikeasti häiritsee niin että pää leviää, niin suosittelen laadukkaan harjan lisäksi laadukasta äänirasiaa neuloineen. Hyvät rasiat ovat immuunimpia rutinoille. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
CSatan 27.01.2008 13:24:19 | |
---|
En kyllä vinyylejä itse harrasta mutta eikös mikrokuituliinalla lähde pölyt aika mukavasti pois? Kitaroista tulee pölyt poistettua välillä tuollaisella liinalla, enkä ole huomannu että naarmuuntuisi. Se on helppoa kun sen osaa. |
Teijo K. 27.01.2008 13:32:58 | |
---|
Eiks toi oo vähän nihkeä keino jokaiselle levylle? Tai itse en kyllä tekisi yhdellekään, ellei nyt jostain syystä halua välttämättä kohdella niitä frisbeenä. Nihkeydestä en tiedä, mutta ihan käytännön kokeilu on osoittanut sen erittäin toimivaksi ja levyä säästäväksi. En kyllä mitään pikku pölykä tuolla lähtisi poistamaan, mutta pahemmanlaatuinen lika lähti parista koelevystä erittäin tehokkaasti ja levyt soivat kirkkaasti ja hienosti käsittelyn jäljiltä. |
Leikari 27.01.2008 13:59:01 | |
---|
Vinyylilevyjen normaalissa käytössä so. kuuntelun yhteydessä on tarpeen putsata pölyt pois. Tätä perustelen parilla syyllä: 1) pöly kertyy neulaan ja haittaa sen toimintaa 2) hienoin pöly hieroutunee/jauhautuu neulan kyntäessä levyn uriin. Pölyn saa parhaiten pois tarkoitusta varten tehdyllä hiilikuituharjalla esim. tämän tapaisella: http://www.turntablebasics.com/cleaners.html - harjaa pidetään levyllä säteen suuntaisesti - annetaan pyöriä harjan alla pari kierrosta ja vedetään levyn pintaa pitkin vähitellen ulospäin pois - pölyt jäävät harjaan, josta ne lähtevät harjan suojuksen yli pari kertaa vetämällä. Ritinät voivat johtua pinttyneestä liasta (esim. pintaan kuivunut alkoholijuoma, rasva- yms. näkyvät paksut tahrata ja niihin tarttunut lika). Lisäksi huonolla neulalla saa aikaan ritinöitä, jotka eivät enää korjaannu. Puhtailla levyillä ritinä on lähinnä staattisen sähkön aiheuttamaa. Staattisen sähkön voi poistaa esim.: http://www.uhfmag.com/Analog.html - kts. anti-static gun - minulla on tämän tapainen 70-luvulla ostetettu ja toimivaksi/oikeasti hyödylliseksi havaittu tämän tapaisia näkee myös: http://www.soundstage.com/vinyl/vinyl200709.htm Oma käytäntöni: ensin staattinen sähkö pois ja sen jälkeen levyharjalla pyyhkäisy - tuolla tavalla pöly lähtee levyn pinnasta helposti eikä enää soiton aikana kerääkään pölyä. Tosihifistihän ei pölysuojaa levysoittimen päällä käytä (lisää akustista kiertoa, joka heikentää äänentoistoa - ainakin periaatteessa) - tuolloin levy on syytä puhdistaa myös soittamisen jälkeen. - - - Levyjen peseminen, erikeepperit yms. ovat pahoin likaantuneen levyn puhdistuskeinoja so. tahrojen poistoon. Asiaan on aiemmin käsitelty tälläkin saitilla varsin laajasti. Pölyn poistoon homma on ylimitoitettua ja osaamattomille & huonoilla välineillä tehtynä jopa haitallista. Muistelen kyllä legendaa, että YLEssä olisi 70-luvulla soitettavat äänilevyt aina pesty (kunnon pesurilla) ennen jokaista radiosoittokertaa - - voipi olla ihan totta, koskapa pyrkivät tietysti teknisesti mahdollisimman hyvään laatuun. |
Numb 27.01.2008 14:35:47 | |
---|
Pölyn saa parhaiten pois tarkoitusta varten tehdyllä hiilikuituharjalla esim. tämän tapaisella. Sellaista käytän, hyvin toimii. Gattubi ö skugi, bing bong bang -Remu Aaltonen ---
Se pitää vetää niig skibbadibbaboungboung skäppidäbbi ticotico hei groopie dountsu teik mai hair de bäng bäng bong! -LamaAjanElvis |
Karlsson 27.01.2008 15:15:15 | |
---|
Levyjen peseminen, erikeepperit yms. ovat pahoin likaantuneen levyn puhdistuskeinoja so. tahrojen poistoon. Asiaan on aiemmin käsitelty tälläkin saitilla varsin laajasti. Pölyn poistoon homma on ylimitoitettua ja osaamattomille & huonoilla välineillä tehtynä jopa haitallista. Muistelen kyllä legendaa, että YLEssä olisi 70-luvulla soitettavat äänilevyt aina pesty (kunnon pesurilla) ennen jokaista radiosoittokertaa - - voipi olla ihan totta, koskapa pyrkivät tietysti teknisesti mahdollisimman hyvään laatuun. Lisäksi on ollut näitä nestesäiliön sisältäneitä kiinteitä harjoja levarissa, vähän kuin toinen äänivarsi, jossa on suti tjms. Ja en tiedä kuinka paikkaansa pitävä tieto on se, että joskus oli ihan systeemi jossa levyt soitettiin märkänä? "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
Karlsson 27.01.2008 15:18:13 | |
---|
Nihkeydestä en tiedä, mutta ihan käytännön kokeilu on osoittanut sen erittäin toimivaksi ja levyä säästäväksi. En kyllä mitään pikku pölykä tuolla lähtisi poistamaan, mutta pahemmanlaatuinen lika lähti parista koelevystä erittäin tehokkaasti ja levyt soivat kirkkaasti ja hienosti käsittelyn jäljiltä. Varmaan toimii, ei siinä. Tuntuu vaan siltä, että kunnon kämmääminen voi olla rähmäkäpelölle tässä operaatiossa mahdollista. Mutta mikäs siinä, onpahan niitä frisbeitä sitten. "Jos tämä on sivistystä, antakaa minulle barbaria." -Wagner |
Teijo K. 27.01.2008 15:55:55 | |
---|
Varmaan toimii, ei siinä. Tuntuu vaan siltä, että kunnon kämmääminen voi olla rähmäkäpelölle tässä operaatiossa mahdollista. Mutta mikäs siinä, onpahan niitä frisbeitä sitten. Tästä olen samaa mieltä. Eli jos onnistut keittämään teeveden pohjaan ja äiti solmii vielä kengännauhat niin ei kannata alkaa vinyylejään erikeeperillä puhdistamaan. Siitä tulee vain itku ja hammasten kiristys. ;) |