Aihe: Musan kuuntelu vs. soittaminen
1 2 3
Zammy
19.03.2008 09:42:53
Kumpiko sinulle on tärkeämpää? Tai kumman parissa kuluu enemmän aikaa? Jos jommasta kummasta täytyisi luopua niin olisiko valinta vaikea?
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
reino
19.03.2008 09:44:57
Paha mennä väittään, ilman musan kuuntelua ois toi soittaminenkin aikalailla nihkeetä. Molemmat on periaatteessa yhtä tärkeitä, tosin kyllä soittaminen on usein antoisampaa touhua kuin "pelkkä" kuuntelu, mutta usein tulee nämä kaksi kaunista asiaa liitettyä toisiinsa, eli kuuntelee musaa ja opettelee sitten ko. musiikkia soittamaan.

Selitinkö tarpeeksi vaikeesti?
ding-dong
discominister
19.03.2008 09:46:32
Musiikin kuuntelu, ehdottomasti. Sitä tulee tehtyä niin paljon enemmän kuin soittelua. Hitto, kun pitää olla näin laiska! Valinta ei olisi kovan vaikea, mutta en sitä mielellään tekisi.
Kailis
19.03.2008 10:12:44

Luopuisin muusikoiden.netin Musan kuuntelu vs. soittaminen topicin lukemisesta, mutta valinta olisi tosi vaikea
Henkka370
19.03.2008 15:33:32
Olis se soittamine kyllä perseestä jos ei musiikkiakuuntelis...
"no siinä on niinku hallelujaa eli jippii eli wuhuuuu"
paavi
19.03.2008 15:39:40
Musan harrastaminen häiritsee kyllä musan kuuntelemista. Oikeesti.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
kivi
19.03.2008 15:54:43

Jep, eipä sellaista musiikkia ainakaan tule kuunneltua, mitä itse tekee tai soittaa. Siinä ruopataan hieman liian sameissa vesissä, jos vaikutteita hakee omasta genrestä.

Paitsi tietysti sikäli, että onhan se kuuntelemista kun toisten kanssa soittaa. Ja toisaalta, sellaistakin musaa on usein nasta soittaa, mitä ei suurin surmin kuuntelisi.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Zammy
19.03.2008 15:55:55
Ehkä parempi kysymys olisikin ollut, että kuinka musan harrastaminen tai musan parissa työskenteleminen on muuttanut suhdetta pelkkään kuunteluun / fanittamiseen. Onko musasta tullut negatiivisessa mielessä arkista? Jaksatko innostua uusista tai vanhoista bändeistä? Tai viekö soittaminen kaiken energian, jaksaako enää treenien tai studion päälle kotona laittaa levyä soimaan?
Minulla on pappatunturi, sininen ja sporttinen. Sillä naiset isketään, sen sorttinen.
Teijo K.
19.03.2008 15:56:48

Samaa. Kyllä mä nykyään kuuntelen tosi vähän musaa. Korvat vaatii lepoa ja rauhaa välillä, ja silloin hiljaisuus on musiikkia korville. Heh. Onhan tossa korvahoidollinenkin aspekti. Mitä pitkäaikaisempi rasitus, sitä herkemmin tulee kuulovaurioita. Jos korvat on saaneet levätä ihan oikeasti välillä, ei tinnituskaan iske ihan yhtä helposti.

Mutta sitten kun kuuntelen jotain levyä, niin tykkään tehdä siitä sellaisen spesiaalihetken. Rauhoitun oikeasti sohvalle istumaan sen levyn ajaksi. Taustamusahomma vaan ärsyttää nykyään.
paavi
19.03.2008 16:05:32
Joo, Teijon ja Kiven kanssa samoilla linjoilla tosiaan. Sitäpaitsi, pitäiskö tässä alkaa kuunnella jotain sinfoniaorkesterien soittamaa nykymusiikkia, että vois kerrankin tuntea olevansa pihalla ja vaan nauttia siitä tunnelmasta joka vyöryy päälle. Rokkia kun kuuntelee, kuulee heti joka ikisen soittimen ja arvaa suurin piirtein miten biisi jatkuu. Eipä siinä mitään, just sellasta simppeliä mä haluun soittaakin "normaaleille" ihmisille. :D Mut kun tuntuu, että pitää ottaa sellanen kokovartalopuudutus että oikeesti enää innostuu sellasesta. Etenkin siis oman musan kohdalla.
Unholy water /Sanguine addiction /Those silver bullets / A last blood benediction
Ossi
19.03.2008 17:06:40

Kyllä musan kuuntelu on aina ollut ykkössijalla, vaikka ympäröivän soittamiseen liittyvän roinan määrästä voisi päätellä jotain ihan muuta :) Eilen oli pakko hankkia uudet luuritkin kun vanhat tulivat kertakaikkiaan tiensä päähän. Joskus sitä vaan kuuntelee pelkästään nautinnokseen ja toisinaan taas tsekkausmielessä, josko päähän tarttuisi jotain sellaista, mitä voisi soveltaa omassa tekemisessään. Rajoittunut, mutta omiin tarpeisiin lähes riittävä soittotaitokin on kehkeytynyt puhtaasti kuuntelemalla ja soveltamalla kuultua käytännössä.
IJarro
19.03.2008 17:49:59
Kuuntelu on ihan perseestä.

Mä vaan soitan tulpat/suojaimet päässä +äänieristetty laatikko skeban ympärillä.

Yksinään vielä onnistuu, mut kavereiden kanssa ei, ku ne haluu aina laittaa niin kovalle, et vuotaa jostain musiikkia läpi.
Let's do some living after we die...
Veikko
19.03.2008 17:56:58
Musan kuuntelu voittaa 100 -0. Paljon mukavampaa puuhaa, ei tartte puristaa, voi olla vaan.
anteeksi jos ärsytän - olen tupakkalakossa
Teijo K.
19.03.2008 17:58:36

Kuuntelu on ihan perseestä.

Mä vaan soitan tulpat/suojaimet päässä +äänieristetty laatikko skeban ympärillä.

Yksinään vielä onnistuu, mut kavereiden kanssa ei, ku ne haluu aina laittaa niin kovalle, et vuotaa jostain musiikkia läpi.

Tohon on sellainen yksinkertainen lääke, että laitat vaan basson niin lujalle että musiikki ei kuulu sieltä alta.
IJarro
19.03.2008 18:07:57
Tohon on sellainen yksinkertainen lääke, että laitat vaan basson niin lujalle että musiikki ei kuulu sieltä alta.

=) Niimpä =)

Musan kuuntelu voittaa 100 -0. Paljon mukavampaa puuhaa, ei tartte puristaa, voi olla vaan.

Vääntäminen ei oo ikinä kivaa, mut siinä vaiheessa, ku homma alkaa toimia. En tarkota vaan oikeita nuottaja jne vaan siis et bändi (tai mikä onkaan) groovaa. Siis niin että homma tulee kuin itsestään, ei tarvii puristaa jne.
Se fiilis on vaa jotai niin mahtavaa. Sama euforia ku hyvää musiikkia kuunnellessa, paitsi et voi olla osa sitä ja tarvittaessa muuttaa ja vääntää sitä suuntaan tai toiseen.

Joskus muistan jonkun sanoneen et "muista soittaa joka päivä jotain kaunista".
Siinä on ehkä homma pähkinänkuoressa. Jotain helppoa ja kaunista. Ei tarvitse vääntää eikä puristaa. Pääasia et ite nauttii hommasta.

Ja siis nää tosiaan mun kokmuksia. Jokaisella teillä oma pää =P
Let's do some living after we die...
Jaccez
19.03.2008 21:36:59

Yhdyn tähän.
M-Juhana
19.03.2008 23:00:47

Niin..soittaessa ei paskaa voi poistaa vaihtamalla levyä.

:-)
Jos vaikka maalimanloppu ois tulossa, niin panisin Mötörhedit täysillä veivaan sterkoista ja eiku rinta paljaana ulos oottaan.-hemmo
Sergei Fallinen
19.03.2008 23:42:58
kuuntelua vartenhan musiikki on.
Seba
19.03.2008 23:48:51

Itse kuuntelen mielettömän vähän musiikkia nykyään. Mitä nyt autolla ajellessa yleensä, kotona susiharvoin.

En oikein jaksa innostua usein edes uusistakaan tuttavuuksista vaikka olisi kuinka hyviä..

Kyllä se soittaminen on helevetin paljon hauskempaa.
Landola59
19.03.2008 23:50:57
Jep, eipä sellaista musiikkia ainakaan tule kuunneltua, mitä itse tekee tai soittaa.

Tuossahan tuo asia tuli jo sanottua.

Ei näitä kahta asiaa kuitenkaan voi verrata. Musiikin soittaminen (sis. itse soittaminen, miksaus, yms.) ja kuuntelu on erikseen. Kuuntelemalla ei tarvitse tehdä niin paljon töitä mitä soittamisella.
Sarkasmi on uutta niille jotka eivät siitä ennen ole kuulleet.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)