Aihe: Leirinuotiokitarointi?
1
IJarro
17.04.2008 14:54:37 (muokattu 17.04.2008 14:55:16)
Kitaransoittoa on monenlaista ja täälläkin usein puhutaan ns leirinuotiokitaroinnista.

Kuinka moni sitten oikeasti harrastaa leirinuotiokitarointia? Siis käy jossain leireillä ja nuotiolla soittelee?

terminä kyllä oikeen osuva perus avosointumyllytykselle, mut oikeesti! Moniko nuotiolla soittelee??

EDIT: tai siis että itse en oo varmaan ikinä soittanu nuotion loimussa =)
Let's do some living after we die...
Lennu
17.04.2008 15:03:09

Kysymys kuuluukin, että miksi et? Sehän on (soittajan mielestä) mahtavaa ajanvietehommaa grillailun ohessa. Mä ainakin pyrin myrkyttämään mahdollisimman monet nuotiohetket rämpytykselläni. No leireillä nyt ei tässä iässä tuu enää käytyä, mutta sama meininki oli niidenkin nuotiopaikoilla.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
L.Ruoska
17.04.2008 16:33:23

No viimeeks (muutama vuosi sitten) kun olin jollain mökillä missä oli pirusti jengiä niin otin kyllä akkarin megeen, samaten eräällä pätevällä kitaristikaverillani oli akkari beesissä ja tietysti siel rannas oli nuotio. Oli ehkä ainoa "nuotiokitarointi"-sessio elämässäni mut kyllä jengi diggaili kun pisteltiin jotain 90-lukubiisejä =) Broidi sano myöhemmin että siellä oli tytöt kyselleet mun puhelinnumeroa, joten kyllä siinä jotain taikaa näemmä on siinä nuotiokitarismissa hehheh ;-)
Iä! Iä! Cthulhu fhtagn!
lxi
17.04.2008 16:49:57
Onhan tuota tullut rämpyteltyä mökkireissuilla, festareilla, miiteissä ja muissakin bileissä ihan sananmukaisesti nuotion ääressä. Hyvällä säällä, hyvässä porukassa ja sopivassa nousuhumalassa ihan lyömätöntä puuhaa, jos vain jaksaa toimia jukeboksina.
The fact that no one understands you doesn't make you an artist. | kuunneltua | Projekti: Levyhyllyn järjestelmällinen läpikäynti
Veppis
17.04.2008 17:17:56
Eikös täällä ollut jossain topic, jossa oltiin lueteltu "pakolliset" -leirinuotio biisit, mitkä tulee osata. Vois siitä listasta alkaa kattelemaan ja opettelemaan, niin vois soitella jotain silloinkin, kun ei sitä laulukirjaa satu olemaan mukana.
Särky on buranan puutetta ja väsymys kahvin vajausta
Nuages
17.04.2008 17:21:06 (muokattu 17.04.2008 17:23:50)
Broidi sano myöhemmin että siellä oli tytöt kyselleet mun puhelinnumeroa, joten kyllä siinä jotain taikaa näemmä on siinä nuotiokitarismissa hehheh ;-)

On siinä. Niin kornilta kuin se kuulostaakin, niin kyllä vanha kunnon leirinuotiokitarointi on omiaan lämmittämään tyttösiä. :) Riippuu tietysti vähän tytöstäkin. Itellä ei oo harmi kyllä pitkään aikaan tullu "leirinuotiokitaroitua", ehkä nyt taas ilmojen lämmetessä vois viritellä tuota harrastusta. Pieni teoriantuntemus ja sointuasteiden kuuleminen on must, ettei tarvi ulkoa opetella joka renkutusta vaan osaa lennosta soinnuttaa tutun melodiapätkän.
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Teijo K.
17.04.2008 17:42:45

Kitaransoittoa on monenlaista ja täälläkin usein puhutaan ns leirinuotiokitaroinnista.

Kuinka moni sitten oikeasti harrastaa leirinuotiokitarointia? Siis käy jossain leireillä ja nuotiolla soittelee?

terminä kyllä oikeen osuva perus avosointumyllytykselle, mut oikeesti! Moniko nuotiolla soittelee??

EDIT: tai siis että itse en oo varmaan ikinä soittanu nuotion loimussa =)

Onhan tuota nuotiolla soittelua tullut harrasteltua. Kitarassa oon huono, osaan vain muutaman biisin mutta kyllä ne tulee siinä helposti veivailtua. Huuliharppujen kanssa sitten enemmän jos porukassa on muuta kitaransoittovoimaa.
päänahka
17.04.2008 19:31:26
Kyllähän sitä tulee kitara otettua mukaan (oma tai jonkun muun) melkein aina sinne missä on nuotio, kuten mökkireissuille. Kunnon leirinuotiomeininkiä lienee vain sellainen, että ollaan metsässä telttojen kanssa, ja sitä tulee nykyään harrastettua vähän vähemmän, vaikka joskus oli ihan perinteenä käydä muutaman kerran kesässä. Viime kesänä käytiin kerran.
Up and down, that's how energy stays alive.
Seljanmarja
17.04.2008 20:31:49
Tuli sitä viime kesänä vähän harrastettua, itse en soittanut, paremmin kitaran taitavat hoitivat sen puolen. Mutta mikäs sen hauskempaa, kuin istuskella pimeässä nuotion vieressä ja kuunnella toisten soittoa ja laulua.
well that's what I said
sub zero
17.04.2008 20:43:27
tietysti soitetaan nuotiolla jotain tietokoneroolipelien tunnelmointimelodioita tai bläkkislevyjen fiilistelyraitoja
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
leka
17.04.2008 21:56:56
Joo. Nuotion ääressä on parasta soitella. Välillä sit voi pitää tauon ja syödä makkaraa.
thaav
17.04.2008 22:10:46
Festareilla on tullut soiteltua ulkoilmassa telttapiireissä jne. Varsinaisella nuotiolla vain kerran. Ihan tunnelmallistahan sitä on tulen valossa lasketella jotain avosointurämpytyksiä. Ja lähes poikkeuksetta näissä tilanteissa on ollut sellainen jurri päällä, että nekin menevät vähän miten sattuu, mutta mukavaa puuhaa noin muuten.

Tähän sopiviksi biiseiksi olen havainnut mm. CMX:n, David Bowien, The Doorsin ynnä muiden akustiset biisit. Huumorivetona mm. Puff the Magic Dragon on nauttinut jonkinlaista suosiota. Onpa moisen session jälkeen pilluakin tullut, soiton tasosta tämä tuskin tosin johtui.
Doom what thou wilt shall be the whole of the law
Rotuvaari
17.04.2008 22:27:50
Kerran on sattunut Landola ja nuotio samalle reissulle ja itsekin tuli oltua harvinaisen selvinpäin. Tosin tuohon aikaan olin vasta pääsemässä "kunnolla" akustisen soittamiseen sisälle, joten välistä oli aikamoista räpeltelyä kun yritin vetää arpeggioita, sananmukaisesti from hell. Se oli mukava reissu, eikä kukaan edes ruinannut biisejä. Itse sai kysellä vuorovaikutusta hakiessaan välillä. Iltaa piristivät myös hiiret, jotka kävivät tasaisin väliajoin ruinaamassa apetta kalliolla. Olivat tottuneet retkeilijöihin. Lopulta nuotiomestari kruunasi illan erinomaisella liharuualla kera sienien ja kesä oli kauneimmillaan, paria päivää ennen juhannusta. Ei perkeles. Tänä kesänä täytyy ottaa uusiksi.
Life...is like a box of chocolates. A cheap, thoughtless, perfunctoral gift that no one ever asks for. Unreturnable because all you get back is another box of chocolates. Cancer Man
-Cale
17.04.2008 22:41:40
Itse en kyllä pilaisi tunnelmallista hetkeä nuotiolla kesäillan hämyssä järven rannalla rämpyttämällä itse/kuuntelemalla jonkun renkutusta. Joku paikka pitää olla missä rauhoittua ja nauttia hiljaisuudesta.
UNDU
17.04.2008 22:50:27
Leirinuotionsoitto on todella herkkä laji.. niinkuin toi makkarankeittäjä sanoi että ei pilata jonkun herkkää järvi-fiilistä..
näin se menee, vähän niinkuin saunassa..mutta mutta sitten kun kaikki on mukana, niin kyllä yksiä parhaimpia jameja saa kyllä nuotiolla; dobroo, akustista, huuliharppuu, pienet kongot, stemma lauluu, nuotion liekit, hiillosta, kaverit ext..ext....
eli jos ei haluu nuotiolauluja = älä tuo muusikkokavereita mökille
humppa tulee hanurista
Trey
17.04.2008 23:02:56
siinä käy äkkiä niin että kun kerran kitaran nuotion ääreen tuo niin sitä pyydetään tuomaa kaiken maailman kekkereihin... ehkä sen takia niin moni muusikko juo ittensä niin huonoon jamaa ettei joudu palaan nuotion ääreen... tai sit ne vaan on viinaan meneviä...
Rotuvaari
18.04.2008 00:00:44
ehkä sen takia niin moni muusikko juo ittensä niin huonoon jamaa ettei joudu palaan nuotion ääreen... tai sit ne vaan on viinaan meneviä...

Kunnon nuotiokitaristi palaa aina nuotiopaikalle. Vähän reilummin viinaa veressä niin palaa iloisemmin.
Life...is like a box of chocolates. A cheap, thoughtless, perfunctoral gift that no one ever asks for. Unreturnable because all you get back is another box of chocolates. Cancer Man
kid ego
18.04.2008 07:53:34
Pieni teoriantuntemus ja sointuasteiden kuuleminen on must, ettei tarvi ulkoa opetella joka renkutusta vaan osaa lennosta soinnuttaa tutun melodiapätkän.

Hyvä pointti. Seuraavaksi varmaan haluat arvata miksi esim. minä en koskaan soita kitaraa porukassa... Jos mulle tyrkätään kitara käteen yhteislaulussa, pystyn soittamaan jotain "leadia" mukana toisen kitaristin kompatessa. Mutta varsinaisesti säestämään minusta ei kertakaikkiaan ole.
Lennu
18.04.2008 15:48:13

siinä käy äkkiä niin että kun kerran kitaran nuotion ääreen tuo niin sitä pyydetään tuomaa kaiken maailman kekkereihin...

Heh. Ei kyllä tuota minkäännäköstä ongelmaa sanoa ettei kiinnosta lähteä. Ihmiset kysyy aina silleen vähän että tulisiksviittisiks, niin ihan hyvin voi sanoa "E". Ei ne mee rikki.
"Paras olla oma juro itsensä, homma toimii jos on toimiakseen. Esimerkkinä käy Lennu, se ei ikinä sano mitään järkevää ja se elää silti vakiintuneessa parisuhteessa!" - Sam Other
LamaAjanElvis
18.04.2008 16:53:45
Hyvä pointti. Seuraavaksi varmaan haluat arvata miksi esim. minä en koskaan soita kitaraa porukassa... Jos mulle tyrkätään kitara käteen yhteislaulussa, pystyn soittamaan jotain "leadia" mukana toisen kitaristin kompatessa. Mutta varsinaisesti säestämään minusta ei kertakaikkiaan ole.

Täysin sama homma. Vaikka sen periaatteen ymmärränkin millä soinnut haetaan melodiasta, niin joku musta aukko estää sen onnistumisen. Sitten on taas biisejä joista osaa soinnut, mut ei muista sanoja, tai sitten muistaa kaikki sanat, mut ei hajuakaan soinnuista.
Eipä sillä tosin väliä, koska en osaa enkä pysty laulamaan.
Sormet lähtee soundista. "Most of our imports come from foreign countries" -George W Bush
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)