jhoo 16.07.2008 19:09:15 | |
---|
Palauttaessani tilaamaani tuotetta kiinnitin huomiota pariin hämärään, jopa lainvastaiseen kohtaan kyseisen firman toimitusehdoissa. Toimitusehtojen kohdassa "7. Kuljetus" lukee: " Mikäli tuote vahingoittuu tai katoaa tuotepalautuksen aikana, vastaa asiakas itse kustannuksista." ( https://www.cdon.com/info.phtml?page=delivery) Kuluttajavirasto taasen infoaa, että "Etämyyntiyritys vastaa kuljetuksen laadusta. Asiakkaalta ei voi vaatia korvausta, jos posti tai muu kuljetusyritys vahingoittaa tuotetta - ei edes palautuskuljetuksesta. Yritys vastaa myös siitä, että tuote on pakattu asianmukaisesti kuljetusta varten." ( http://www.kuluttajavirasto.fi/Page … 29-c546-4ba3-a56d-600ed679b0a3.aspx) Lisäksi jos tilatun tuotteen haluaa palauttaa ja etenee asiakaspalvelussa ohjeiden mukaan (vaatii sisäänkirjautumisen, joten linkkiä en voi antaa) saa eteensä seuraavan ukaasin: " Asiakas maksaa palautuskulut itse. Palautusta ei voi lähettää postiennakolla tai jälkivaatimuksella." Kuluttajansuojalain 6:n luvun 17 pykälän mukaan elinkeinonharjoittajan on " korvattava kuluttajalle palauttamisesta aiheutuneet kulut, jos tavara tai suoritus voidaan palauttaa tavanomaisella tavalla postitse." ( http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1978/19780038#L6) Kuluttajansuojalain koti- ja etämyyntiä koskevan 6:n luvun 2 pykälä Pakottavuus Sopimusehto, joka poikkeaa tämän luvun säännöksistä kuluttajan vahingoksi, on mitätön, jollei jäljempänä toisin säädetä."Jotta voisin paremmin syödä sinut!" sanoi isoäiti ja nauroi, kunnes halkesi. |
SuvantoJ- 16.07.2008 19:23:42 | |
---|
Näissä asioissa en ole todellakaan mikään asiantuntija, mutta mitenköhän asiaan vaikuttaa se, että kyseessä on ruotsalainen pulju? Ei kai ainakaan voi Suomen lakia soveltaa. M.A.C.H.O. # 3 - "En ole ämätööri" |
jigsore 16.07.2008 19:32:06 | |
---|
Jouduin kerran palauttamaan levyn kun olivat lähettäneet yhden ylimääräisen. Ei ollut kuulemma tullut perille mutta eipä tuo haitannut. Tästä on tosin aikaa 2-3 vuotta.. seikkailumielellä ja leikkimielellä |
gandar 16.07.2008 20:03:50 (muokattu 16.07.2008 20:08:14) | |
---|
Yleensähän noudatetaan myyjän kotipaikan lainsäädäntöä, ellei erikseen muuta ole sovittu, mutta CDONin osto- ja toimitusehdoista ( http://www.cdon.com/main.phtml?nav= … ge=delivery&subject=&child= ) löytyy seuraava tekstinpätkä: "13. Lakiasiat Ehtojen kiistat käsitellään Suomen lain mukaisesti. CDON AB seuraa Konsumentverketin ohjeita katso: Konsumentverket.se" Itse olen pari pakettia joutunut palauttamaan, ja silloin on pyynnöstä lähetetty palautuskuori, jossa on kuluitta voinut viallisen / väärän tuotteen palauttaa. Eli luki ehdoissa mitä tahansa, ainakin käytäntö on ollut kuluttajansuojalain mukaista. Ceci n'est pas une signature |
Marlowe 16.07.2008 20:22:31 | |
---|
Ei ole ikinä ollut ongelmia palautuksen suhteen, kunhan on vain muistanut ottaa puljuun yhteyttä sähköpostilla ja kertoa aikeistaan. Jonkun kerran ovat lähettäneet firmasta erillisen palautuskuoren, välillä vain pyytäneet laittamaan levyn / levyt takaisin normaalina asiakaspalautuksena. "Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto) |
kojones 16.07.2008 21:36:05 | |
---|
Pakko kysyä: Minkä takia te palauttelette niitä levyjä? |
Pieni rumpalipoika 16.07.2008 21:38:53 | |
---|
Pakko kysyä: Minkä takia te palauttelette niitä levyjä? Mitä niillä tekee enää sen jälkeen, kun ne on kopsattu? Rummut nurin ja nussimaan! |
jhoo 16.07.2008 22:23:04 (muokattu 16.07.2008 22:24:01) | |
---|
Pakko kysyä: Minkä takia te palauttelette niitä levyjä? Kansi & kansilehti menneet rikki toimituksen aikana. Sanoivat lähettäneensä uuden kannen, mutta rypistynyttä kansilehteä ei noteerattu millään tavalla. Päätin palauttaa, koska löysin vielä saman levyn halvemmalla fyysisestä levykaupasta. Muuten pelkästään positiivisia kokemuksia puljusta; ensimmäinen rikkoutunut levy, vaikka vajaa kymmenen tilausta (20 levyä) on yhteensä tullut tehtyä. Kummastuttaa vain noinkin kuluttajan oikeuksia rikkovat toimitusehdot, oli käytäntö sitten mikä tahansa. E:potypotypoty... "Jotta voisin paremmin syödä sinut!" sanoi isoäiti ja nauroi, kunnes halkesi. |
kimurantti1 16.07.2008 23:09:12 (muokattu 16.07.2008 23:38:46) | |
---|
Jos siellä kerran yksiselitteisesti lukee, että Suomen lakien mukaan mennään, niin silloin Suomen kuluttajansuojalaki kumoaa nuo aloitusviestissä mainitut kaksi kohtaa. Kuluttajansuojalain on tarkoitus suojata kaupan heikompaa osapuolta, eli kuluttajaa, ja kuluttajansuojalain kanssa ristiriidassa olevat kohdat ovat mitättömiä, eikä tähän käsittääkseni ole mitään poikkeksia. |
Marlowe 16.07.2008 23:50:50 | |
---|
Pakko kysyä: Minkä takia te palauttelette niitä levyjä? CDOnilta on lähetetty pari kertaa väärä levy, ja joskus olen tullut huomanneeksi jälkikäteen, että omistan jo entuudestaan tilaamani äänitteen. Mitä niillä tekee enää sen jälkeen, kun ne on kopsattu? Juuri tämäntapaiset mukahauskuudet ovat alkaneet entistä enemmän tökkiä tällä foorumilla. CDOnin säännöissä taitaa lukea, että mikäli levyn sinetti on avattu tai tuote on poistettu pakkauksestaan, niin silloin asiakas on velvoitettu maksamaan tilaamansa tuotteet. "Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto) |
kimurantti1 16.07.2008 23:59:33 | |
---|
CDOnin säännöissä taitaa lukea, että mikäli levyn sinetti on avattu tai tuote on poistettu pakkauksestaan, niin silloin asiakas on velvoitettu maksamaan tilaamansa tuotteet. Hmm, multa on muutamasta levystä ollut rikki se kotelon keskiö, jolla cd pysyy kiinni. Eihän sitä voi nähdä avaamatta pakkausta. En ole kuitenkaan jaksanut reklamoida asiasta, vaan olen vaihtanut uuden ehjän kotelen levyyn, niitä kun sattuu nurkissa olemaan jonkin verran. |
Jokunen 17.07.2008 00:03:37 | |
---|
Hmm, multa on muutamasta levystä ollut rikki se kotelon keskiö, jolla cd pysyy kiinni. Eihän sitä voi nähdä avaamatta pakkausta. En ole kuitenkaan jaksanut reklamoida asiasta, vaan olen vaihtanut uuden ehjän kotelen levyyn, niitä kun sattuu nurkissa olemaan jonkin verran. Noista kun vaan laittaa sähköpostia puljuun, niin lähettävät ehjät kannet tilalle. "OHO! OHO!" -Paavo M. Petäjä |
kimurantti1 17.07.2008 00:04:43 | |
---|
Noista kun vaan laittaa sähköpostia puljuun, niin lähettävät ehjät kannet tilalle. Eikä tarvitse lähetellä rikkinäisiä kansia sinne todisteeksi? |
Pieni rumpalipoika 17.07.2008 00:20:48 | |
---|
Juuri tämäntapaiset mukahauskuudet ovat alkaneet entistä enemmän tökkiä tällä foorumilla. Muistithan painaa varoitusta? Juuri sinun tapaistesi tosikkojen ilmaantuminen tälle keskustelupalstalle jo vuodesta 2000 ovat alkaneet selkeästi kiristämään minun hermojani. Kenelle voin valittaa, kuka on syyllinen? Missä kriisiapu? "Hyvää yötä ja huomenta" - Don Huonot Rummut nurin ja nussimaan! |
Jokunen 17.07.2008 08:30:01 (muokattu 17.07.2008 08:31:22) | |
---|
Eikä tarvitse lähetellä rikkinäisiä kansia sinne todisteeksi? Ei tartte. Tilasin kolmessa erässä yhteensä 11 levyä, joista viidestä oli mennyt kannet rikki. Laitoin sähköpostia jossa kerroin, että muutamassa viimeisimmässä tilauksessa(ilmoitin myös tilausnumerot) oli ollut yhteensä viisi rikkinäistä koteloa. Muistaakseni sieltä tuli parissa päivässä vastaus, että lähettävät uudet kannet tilalle ja ne tulivatkin oikein kunnolla pahviin pakattuina. "OHO! OHO!" -Paavo M. Petäjä |
Marlowe 17.07.2008 10:39:18 (muokattu 17.07.2008 10:40:29) | |
---|
Hmm, multa on muutamasta levystä ollut rikki se kotelon keskiö, jolla cd pysyy kiinni. Eihän sitä voi nähdä avaamatta pakkausta. En ole kuitenkaan jaksanut reklamoida asiasta, vaan olen vaihtanut uuden ehjän kotelen levyyn, niitä kun sattuu nurkissa olemaan jonkin verran. No, tuossa tapauksessahan kuitenkin tulet ostaneeksi levyn kaikesta huolimatta itsellesi. CDOn haluaa kai tuolla säännöllä karsia pois ne tilaajat, jotka tekisivät vain itselleen ilmaisen kopion ja lähettäisivät levyn sitten kuuden päivän sisällä takaisin. Firmassa ei ilmeisesti olla tuon avaamattomuuspolitiikan kanssa ihan ehdottomia, sillä osa levyistähän on joka tapauksessa sinetittömiä, ja olen saanut nekin lähetettyä takaisin tarpeen niin vaatiessa. Muistithan painaa varoitusta? Juuri sinun tapaistesi tosikkojen ilmaantuminen tälle keskustelupalstalle jo vuodesta 2000 ovat alkaneet selkeästi kiristämään minun hermojani. Kenelle voin valittaa, kuka on syyllinen? Missä kriisiapu? "Hyvää yötä ja huomenta" - Don Huonot Kyllähän se varmasti kiristää hermoja, kun ihan kaikkia foorumilaisia ei nauratakaan ihan omin pikku kätösin kirjoitettu "kevennys", joita tullaan latomaan näihin asiakeskusteluihin. Olisi ollut edes hauska juttu. En tullut edes painaneeksi varoitusta, sillä siten ei ole ennenkään saatu mukahauskoja hohokomodo-onelinereita siirrettyä niille tarkoitettuihin eläintarhoihin ja rölötysketjuihin. "Barry, Dick ja minä olemme tulleet siihen tulokseen, että vakavasti otettavalla ihmisellä täytyy olla... vähintään viisisataa levyä" (Nick Hornby: Uskollinen äänentoisto) |
kimurantti1 17.07.2008 12:14:57 | |
---|
Ei tartte. Tilasin kolmessa erässä yhteensä 11 levyä, joista viidestä oli mennyt kannet rikki. Laitoin sähköpostia jossa kerroin, että muutamassa viimeisimmässä tilauksessa(ilmoitin myös tilausnumerot) oli ollut yhteensä viisi rikkinäistä koteloa. Muistaakseni sieltä tuli parissa päivässä vastaus, että lähettävät uudet kannet tilalle ja ne tulivatkin oikein kunnolla pahviin pakattuina. Oukei. Jos kansia olisi pitänyt lähetellä sinne takaisin, niin sitten ei olisi mun mielestä maksanu vaivaa. |
bedlam 17.07.2008 17:06:31 | |
---|
Itse olen pari pakettia joutunut palauttamaan, ja silloin on pyynnöstä lähetetty palautuskuori, jossa on kuluitta voinut viallisen / väärän tuotteen palauttaa. Eikös noi palautukset onnistu samassa paketissa missä ne tuleekin? Merkkaa vaan vastaanottajaksi firman osoitteen ja kirjottaa pakettiin että "asiakaspalautus". Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee. |
jhoo 17.07.2008 19:17:24 | |
---|
Eikös noi palautukset onnistu samassa paketissa missä ne tuleekin? Merkkaa vaan vastaanottajaksi firman osoitteen ja kirjottaa pakettiin että "asiakaspalautus". Ennen palautusta pyydetään ottamaan kuitenkin yhteyttä asiakaspalveluun, ja taitavat aina sieltä lähettää palautuskuoren. "Jotta voisin paremmin syödä sinut!" sanoi isoäiti ja nauroi, kunnes halkesi. |
bedlam 17.07.2008 19:44:00 | |
---|
Ennen palautusta pyydetään ottamaan kuitenkin yhteyttä asiakaspalveluun, ja taitavat aina sieltä lähettää palautuskuoren. Ok, saattaa olla tosiaan eri juttu noiden palautusten kanssa kun firma on kerran ruottalainen. Suomalaisiin postimyyntifirmoihin onnistuu tavallisesti palautus samassa paketissa. Se viimeksi nauraa joka hitaimmin ajattelee. |