Aihe: Rytmitaju
1 2
siqqe
01.07.2008 18:57:36
Minua kiinnostaisi basson soitto, mutta se on rytmisoitin, ja minulla on tosi huono rytmitaju. Mitenhän saisin parannettua rytmitajuani?
-J.-
01.07.2008 19:05:41 (muokattu 01.07.2008 19:06:18)
Minua kiinnostaisi basson soitto, mutta se on rytmisoitin, ja minulla on tosi huono rytmitaju. Mitenhän saisin parannettua rytmitajuani?

Rupeat ainakin yrittämään soittoa tai taputtelet reisiäs vaikka kappaleiden tahtiin. Kai sie musiikkia sentään kuuntelet?
''Välillä mullekki huudellaa että "Leikkaa lettis!"...Ja minähän vastaan asiallisesti että: "Nussi sikaa!". -Ushimir
Jokapaikanapina
01.07.2008 19:06:17
Siinähän se soitellessa kehittyy, mullakin oli aluks tosi huono rytmitaju ku alotin kitaraa soittaa ja nyt oon komppihommissa ja kyllähän tää on mun mielestä parantunu valtavasti.

Se on sit eri asia jos on oikein rytmihäiriö mutta sitä sulla ei varmasti oo :)
siqqe
01.07.2008 19:15:23
Minulla on silleen että kun alkaa läiskimään jalkaan jotain yksinkertaista rumpukomppia, niin siihen menee täysi keskittyminen, enkä pysty juttelemaan ja taputtelemaan samanaikaisesti :P

Mutta kiitos teille neuvoista, pitää alkaa taputtelemaan jalkoja enempi, ja sitten kun/jos hankin sen basson niin ei lannistu vaikkei heti rytmissä pysyisikään :)
Progressor
01.07.2008 19:57:19
Minulla on silleen että kun alkaa läiskimään jalkaan jotain yksinkertaista rumpukomppia, niin siihen menee täysi keskittyminen, enkä pysty juttelemaan ja taputtelemaan samanaikaisesti :P

Kyllä minulla vieläkin sekoaa komppi helposti, jos yritän samaan aikaan soittaa ja puhua. En minä mikään huippu ole, mutta on tässä nyt sentään oltu rumpujen kanssa tekemisissä jo yli kymmenen vuotta.
Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään.
S.M.A.K.
esprit de corps
01.07.2008 19:58:52

Soittamalla sitä bassoa. Usko vaan.
Anri8000
01.07.2008 20:02:23

Juu tiettyyn tasoon asti itseään voi harjoituttaa ihan varmasti. Kuuntelet vaan paljon musiikkia, ja soitat vaikka siinä mukana. Kehittää sitä sisäistä metronomia hyvin.

Mutta kyllä se rytmi on joko annettu tai sitten ei. Kaikista ei vaan tule loistavia vaikka treenaisi kuinka paljon.
Heart is heaven, mind is hell.
esprit de corps
01.07.2008 20:06:06
Mutta kyllä se rytmi on joko annettu tai sitten ei. Kaikista ei vaan tule loistavia vaikka treenaisi kuinka paljon.

Kaikista ei tarvi tulla loistavia. Riittää, että tekee jotain, mistä ihmiset tykkää ja jota jaksaa kuunnella. Kyse ei siis ole teknisestä osaamisesta, vaan tyylitajusta.
jajuhani
01.07.2008 20:15:34
Kyllä se ilmeisesti kehittyy, kun harrastaa ja tekee. Isäni sanoi minulle aikoinaan, ettei sulla oo korvaa eikä rytmitajua riittävästi. Soiteltuani joitain vuosia, hän totesi, että on korva ja rytmitaju kehittynyt. Kyllä se lienee kuitenkin geeneissä, kenellä nämä molemmat ovat syntymälahjoina. Heitäkin on.
Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle.
Anri8000
01.07.2008 20:30:20

Kaikista ei tarvi tulla loistavia. Riittää, että tekee jotain, mistä ihmiset tykkää ja jota jaksaa kuunnella. Kyse ei siis ole teknisestä osaamisesta, vaan tyylitajusta.

Juu juu, en halua ampua kenenkään unelmia alas. Kunhan totesin. Ja mulla on ainakin varsin vajakki sisäinen syke, mutta silti teen sitä mistä useimmin itsekin tykkään.

Ja tyyli on juurikin se pointti. Siks on tarpeetonta kinata kuka on paras rumpali/basisti/kitaristi/laulaja/pianisti/viulisti jne... Paljon musiikkia kuuntelemalla ja kaikenlaisiin projekteihin avoimin mielin mukaan menemällä oppii uskomattoman paljon.
Heart is heaven, mind is hell.
Carpenter
01.07.2008 21:12:02
Kyllä se ilmeisesti kehittyy, kun harrastaa ja tekee. Isäni sanoi minulle aikoinaan, ettei sulla oo korvaa eikä rytmitajua riittävästi. Soiteltuani joitain vuosia, hän totesi, että on korva ja rytmitaju kehittynyt. Kyllä se lienee kuitenkin geeneissä, kenellä nämä molemmat ovat syntymälahjoina. Heitäkin on.

Ihmiset aliarvioivat usein sen, kuinka paljon olisi opittavissa harjoittelemalla. Mutta toisaalta aliarvioidaan se, kuinka paljon työtä kehittyminen vaatii. Omasta kokemuksesta voin sanoa, että tämä pitää varsin hyvin paikkansa, oli taito mikä tahansa. Tosin aivan huipulle on vaikea päästä, jos geenit eivät ole kovin suotuisat.
Basisti on lyömäsoitin.
Seba
02.07.2008 00:40:59

Kaikkea voi kehittää kohtalaiseksi treenillä.

Miksi ihmeessä sitä pitäisi puhua samalla kun soittaa tai hakaa reisiään?

Turhaan herpaannuttaa keskittymistä.

Kyllä sitä sitten aikanaan voi alkaa treenaamaan kun osaa soittaa niin vaikka samaan aikaan laulamista. Siinä se vasta onkin treenaaminen, mutta parissa vuodessa on jo kehittynyt niin paljon että taustoja pystyy vetämään ja jopa muutaman biisinkin joudun laulamaan.

Aluksi se oli jotain ihan käsittämättömän vaikeaa, ja ei varmaan tullut yhtään oikeaa nuottia niin suusta kuin soittimestakaan samanaikaisesti muutamaan kuukauteen :)
JCM
02.07.2008 00:46:57

Ihan vitusti pöytärummutusta joka biisin tahtiin minkä kuulet. Vaikka se ärsyttäis kanssaihmisiä niin silti.

Rytmitaju on kyllä jännä juttu, ja se kehittyy sitä mukaa kun soitat. Metronomin kanssa on tehokasta treenata sitä, ja toki livebändin kanssa kun ahkerasti treenaa.

Treeniä vain niin saatanasti.
Juhani
02.07.2008 02:10:22

Toki sen huomaa monesta jolla on synnynnäisesti rytmi ns. veressä, mutta usein jos on asennetta ja tahtoa tarpeeksi, se voi viedä jopa pidemmälle kuin "luonnonlahjakkuuden" kanssa elävän. Kuitenkaan kyse ei ole suorituksesta kuten huippu-urheilussa. Jos soitto kutsuu niin kyllä siihen kannattaa vastata.
Sertzo S
02.07.2008 08:08:50 (muokattu 02.07.2008 08:44:29)

Hmm...toisilla on rytmitajua enemmän kuin toisilla, lahjakkuutta sekin.
On tuskastuttavaa soittaa sellaisten kanssa, joilla jakopää suttaa ja rytmitajun puute on mitä ilmeisin, sekä ovat muutoinkin epämusikaalsia. Kaikista ei ole kaikkeen.

E: Bassonsoitosta vielä sen verran, että hyvä olisi tuntea musiikkia muutoinkin ja etenkin harmoniaa soinnutuksineen.
Van Hannes
02.07.2008 08:53:47
E: Bassonsoitosta vielä sen verran, että hyvä olisi tuntea musiikkia muutoinkin ja etenkin harmoniaa soinnutuksineen.

Eiköhän ensin kannata hankkia se basso ja ruveta vaan läpsyttelemään.
"There Can Be Only One Hannes"
Sertzo S
02.07.2008 09:19:20
Eiköhän ensin kannata hankkia se basso ja ruveta vaan läpsyttelemään.

Tottakai! Sitten miten vaan, kaikki toimii tavallaan. : )
Klezberg
02.07.2008 10:16:14 (muokattu 02.07.2008 15:16:37)

Minä olen kanssa näitä rytmivaivaisia, ja heitänpä muutaman ajatuksen, lukekaa omalla vastuulla.

Itselläni rytmi tuntuu olevan musiikin elementeistä se jonka opin viimeiseksi, jos ylipäänsä ehdin sitä enää oppia. Tajuan nyt senkin, että nuorena kitaran kanssa ongelma oli erityisesti rytmi. Silti olin samaan aikaan ihan kohtuullinen sähköttäjä.

Arvelisin että rytmitaju ei riitä (en tällä tarkoita että itselläni olisi sitä -se jää toistaiseksi avoimeksi). Tarvitaan myös riittävä motoriikka ja koordinaatio että pystyy sen muuntamaan soitoksi. Kokeilin äsken rummuttaa pöydän laitaan. Siitä ei tullut oikein mitään. Kokeilin rummuttaa vatsan pielestä, se meni selvästi paremmin. (Edit: oli kai käsien asento paremmin siinä.) Kaikenlainen tarkempi lihasten käyttö on opittava.

Tarvitaan myös kuuntelun taito. Silloin kun oma soitto on vielä epävarmaa, keskittyy helposti siihen, ei kuuntele muita (vaikka sitten sitä levyä jonka kanssa harjoittelee) ja lopputulos on kehno. Tuntuu myös että on opittava miltä kuulostaa kun soitto menee kohdalleen. Kun sen tajuaa, sitä on helpompi etsiä uudelleen.

Tarvitaan kyky tehdä tätä kaikkea yhtaikaa. Aloittelija ei millään pysty siihen. Nyt vasta tajuan miksi jossain Saastamoisen kitarakirjassa on rytmiharjoituksia joita soitetaan yhdellä sävelellä. Enhän minä sellaisia viitsinyt soittaa. Mutta tuolla lailla voi hakea siihen rytmiin varmuutta ja yhdistää soittoon sitten muita elementtejä kun ne alkavat sujua. Sama pätee skaalojen ja arpeggioiden harjoitteluun. Joka ainoa liike on erikseen opittava.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
-J.-
03.07.2008 16:42:23
Miksi ihmeessä sitä pitäisi puhua samalla kun soittaa tai hakaa reisiään?
Turhaan herpaannuttaa keskittymistä.

Jos haluaa laulaa soiton yhteydessä. Mulle alkaa vähän jo valjeta tuo homma. Puhumallahan se piti alottaa. Soittaa ja puhuu samalla.
Khamoun evripadi lets tuusimuusii....
sub zero
03.07.2008 17:16:14 (muokattu 03.07.2008 17:17:08)
Metronomin kanssa on tehokasta treenata sitä, ja toki livebändin kanssa kun ahkerasti treenaa.

Veikkaisin, että hyvä harjotus alkuun voi olla soittaa peruskompin kanssa (jossa basari tulee tahdin alkuun ja keskellä on virveliä), niin siinä voi tarkkailla sitä basaria että se osuu tahdin alkuun. Näin siis ainakin jos on ihan erityisen huono rytmitaju (jollaiseen olen törmännyt). Komppeja voi tehdä musiikkiohjelmalla ja monista kiippareista löytyy (jos ei rumpukonetta omista)

Oon miettiny sitä, että haittaakohan huono rytmitaju jostain vahvemmin rytmiin perustuvasta musiikista (tyyliin funk) nauttimista?
huile alimentaire et la nudité est la paix mondiale
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)