Aihe: Minne opiskelemaan musiikkia?
1
Arnie91
22.03.2022 15:53:41
Olen tehnyt musiikkia 2014 asti harrastelijana, mutta haluaisin opiskella siitä täyspäiväisen ammatin. Säveltäminen ja koneella musan tekeminen kiinnostavat eniten.

https://soundcloud.com/user-597700423-408028710 Tällasta musaa meikäläiseltä löytyy. Kaikki on tehty FL-studiolla.

Tietääkö kukaan mihin kannattaisi lähteä opiskelemaan? Mulla ei ole aikaisempaa koulutusta jos ei lukion musan tunteja lasketa :D Nuottejakaan en osaa, mutta en usko että on kovin vaikea niitä opetella.
morfin_mafer
24.03.2022 09:34:20 (muokattu 24.03.2022 09:36:25)
Ei nuoteista tarvitse osata soittaa jos FL-studiolla tekee.

Jos sinulla on edes joku koulu käytynä, joka mahdollistaa AMK-koulupaikan saamisen niin TAMK Music Producer on yksi vaihtoehto.

Mutta vaikka tuon tutkinnon saisit niin täysipäiväisen ammattin saaminen alata on melko vaikeaa niin, että saa rahaa niin paljon joka kk, että sillä voi itssensä elättää.

Moni musiikin tuottaja on myös DJ ja tekee keikkoja ja saa niistä kertaluonteisia korvauksia per keikka. Mutta näitä pitäisi olla 2-4 viikossa, että voi puhua kunnollista kk-liksaa tuotattavasta työstä. Joten luulemapa, että joudut kyllä käymään jollain muulla allalla palkkatöistä ja pitämään keikkailut vain harrastuksena.
locoloco
24.03.2022 14:44:58
opiskele juutuubista ja Rahoitus kelan tuilla......
Arnie91
24.03.2022 22:32:26
locoloco: opiskele juutuubista ja Rahoitus kelan tuilla......

Käyny mielessä.
Arnie91
24.03.2022 22:33:30
morfin_mafer: Ei nuoteista tarvitse osata soittaa jos FL-studiolla tekee.

Jos sinulla on edes joku koulu käytynä, joka mahdollistaa AMK-koulupaikan saamisen niin TAMK Music Producer on yksi vaihtoehto.

Mutta vaikka tuon tutkinnon saisit niin täysipäiväisen ammattin saaminen alata on melko vaikeaa niin, että saa rahaa niin paljon joka kk, että sillä voi itssensä elättää.

Moni musiikin tuottaja on myös DJ ja tekee keikkoja ja saa niistä kertaluonteisia korvauksia per keikka. Mutta näitä pitäisi olla 2-4 viikossa, että voi puhua kunnollista kk-liksaa tuotattavasta työstä. Joten luulemapa, että joudut kyllä käymään jollain muulla allalla palkkatöistä ja pitämään keikkailut vain harrastuksena.

Kiitti vastauksesta.
McLeach
26.03.2022 17:31:05 (muokattu 26.03.2022 17:36:02)
Arnie91: Olen tehnyt musiikkia 2014 asti harrastelijana, mutta haluaisin opiskella siitä täyspäiväisen ammatin.

On kyllä siitä haastava laji tämä musiikki, että opiskelu ei läheskään aina johda (täyspäiväiseen) duuniin. Tai jos johtaa niin se toimenkuva saattaa olla hyvin kaukana siitä, mihin on harrastaessa tottunut. Ite hylkäsin nuo ammattitoiveet muutaman koulu ja hakukokeilun jälkeen. En siihen, ettei puhtia enää riittänyt aan siihen, että tajusin mahd. työnkuvan olleen kuitenkin pielessä.

Mutta ei siitä ilman tutkinotoakaam ole helppoa leipää tehdä. Uskoisin, että jos motivaatiota riittää ja plääni on kunnolla hiottu niin esteitäkään ei ole.
Mitään ei kyl koulutustakaan vastaan ole jos hyvältä tuntuu.
morfin_mafer
27.03.2022 10:06:10
McLeach: On kyllä siitä haastava laji tämä musiikki, että opiskelu ei läheskään aina johda (täyspäiväiseen) duuniin. Tai jos johtaa niin se toimenkuva saattaa olla hyvin kaukana siitä, mihin on harrastaessa tottunut. Ite hylkäsin nuo ammattitoiveet muutaman koulu ja hakukokeilun jälkeen. En siihen, ettei puhtia enää riittänyt aan siihen, että tajusin mahd. työnkuvan olleen kuitenkin pielessä.

Mutta ei siitä ilman tutkinotoakaam ole helppoa leipää tehdä. Uskoisin, että jos motivaatiota riittää ja plääni on kunnolla hiottu niin esteitäkään ei ole.
Mitään ei kyl koulutustakaan vastaan ole jos hyvältä tuntuu.

Minä olen jo hakenut TAMK:n Music Producer -kouluun 3 kertaa ja milläkään kerralla en ole päässyt edes pääsykokeisiin.

En tiedä millä perusteella sinne valitaan opiskejat, mutta työkokemuksella alata ja työnäytteillä ei kai saa pelkästään tapreeksi pisteitä pääsykokeisiin vaan pitää olla se Pre-Taski myös oikein tehty. Ja tämä on toisaalta ihan järkevää koska kouluun pitää pystyä tekeen se Pre-Taski oikein, eli siis se mitä potentiaalinen levy-yhtiö on tilaamassa itse tuottajalta. Sitä varmaan mitataan myös, eikä vain oikeiden levytyssopimusten määrää, jne.
Arnie91
28.03.2022 03:51:38
morfin_mafer: Minä olen jo hakenut TAMK:n Music Producer -kouluun 3 kertaa ja milläkään kerralla en ole päässyt edes pääsykokeisiin.

En tiedä millä perusteella sinne valitaan opiskejat, mutta työkokemuksella alata ja työnäytteillä ei kai saa pelkästään tapreeksi pisteitä pääsykokeisiin vaan pitää olla se Pre-Taski myös oikein tehty. Ja tämä on toisaalta ihan järkevää koska kouluun pitää pystyä tekeen se Pre-Taski oikein, eli siis se mitä potentiaalinen levy-yhtiö on tilaamassa itse tuottajalta. Sitä varmaan mitataan myös, eikä vain oikeiden levytyssopimusten määrää, jne.

Kiitti molemmille vastauksista! Joo kilpailu on kovaa... Itse olen jo 30v eikä taidoissa ole kehumista, mut innokkuutta kyllä riittää.

Löysin hetken googlaamisen jälkeen Varsinais Suomen kansanopiston josta löytyis sopivaa opetusta, nimenomaan softalla musan tekoa jne. Mainostivat että alottelijatkin kelpaavat. Tiedä sitten millä perusteella hakemus hylätään jos ja kun opiskelijamäärä täyttyy. Kyllä youtubekin tietenkin toimii mut mulla on itsekurin kanssa ongelmia etten pystyis täyspäiväsesti siellä opiskelemaan :)
lukethesis
06.04.2022 09:32:48
morfin_mafer: Minä olen jo hakenut TAMK:n Music Producer -kouluun 3 kertaa ja milläkään kerralla en ole päässyt edes pääsykokeisiin.

Off-topic, mutta täytyy kyllä sanoa, että on kuitenkin aika hiton hienoa että näinkin pienessä maassa voi hakea tällaiseen koulutukseen. Tai vaikkapa pelintekijäksi. Kukahan tuolla on opettajana?

Näin ei ollut 15-20 vuotta sitten, vaan mielestäni ainoat vaihtoehdot olivat joko muusikko tai musiikkipedagogi - ja näistä ensimmäisen "papereilla" et tee yhtään mitään. Toisaalta, eipä se jälkimmäinenkään töitä takaa... :D

YKSI tärkeä homma kouluun menossa / pääsyssä on ehdottomasti kontaktit, kontaktit, kontaktit. Kollegoja (muita muusikoita, säveltäjiä, tuottajia) potentiaalisia yhteistyökumppaneita, työ-liidejä jatkoa ajatellen. Äärimmäisen tärkeä pointti mikä kyllä jää kotisohvalla väliin. Toki, voihan sitä netistäkin kaivella yhteistyökumppaneita itselleen, mut on tuo nyt vähän helpompaa noin.
Tri-Baltech
13.03.2023 19:33:03
Tänne: www.kao.fi/kaokonservatorio

JATKUVA HAKU

Sieltä vain sivuilta hakemusta vireille!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)