Aihe: Lapsuudessa kuullun musan muistiin syöpyminen
1 2 3
Jarzki
28.10.2008 23:41:12

Tuossa vanhoja levyjä löysin ja pistin soimaan. Tällainen kappale kuin Seven Tears, esittäjän Goombay Dance Band, olipa kertakaikkisen ihmeellinen tunne kun alkuintro alkoi soimaan ja huomasi että mähän muistan ihan tarkalleen tämän kappaaleen kuinka tämä menee! Ihmeellisintä on että olen sen viimeksi kuullut ollessani aika taapero..wikipedia paljasti että tuo zipale oli pinnalla -82 talvella ja keväällä (olin tuolloin 4) eli ilmeisesti olen silloin imenyt tuota kappaletta aika kovaa itseeni kun vieläkin oli melodia täysin muistissa ja kertosäkeen sanatkin oli takaraivossa. Kappaletta en nimestä tunnistanut kun tuota levyä pyörittelin käsissäni.

Ilmeisesti löysin siis palasen lapsuuttani ihan vahingossa.. :)

P.S. Paska otsikko, tiedän !
-Seksi on kuin bridgeä. Jos ei ole hyvää partneria on parasta olla hyvä käsi-
Hargon
29.10.2008 08:36:58
Joo...ja joskus sitä luulee kirjoittaneensa jonkun taivaallisen hittibiisin, kunnes tajuaa, että tämä laulumelodia onkin suoraan Känkkäränkästä.
"Kun ihminen nukkuu, sille ei tapahdu mitään. Mutta kun se ei nuku, se voi saada vaikka kalan."
Guildfinger
30.10.2008 21:43:10
Voi taivas, Fredi: Avaa sydämesi mulle, tahdon pelkkää...! Sitten etenkin mutsini mielestä kamala nahkastetsonretku Irwin: Se oli viuhahdus! Näin sen telkkarista, kuten myös Mun mummoni oli mun mammani! Sen yritän opettaa tyttärelleni, joka opettelee puhumaan parhaillaan:)
arppah8
30.10.2008 22:47:56

Pentti Metsärinne yhtyeineen esitti joskus 70-luvulla huumoriversion Ghost riders in the sky-biisistä nimellä Hirvenmetsästys. Tätä tuli vanhempien radiosta äänitetyltä kasetilta kuunneltua jonkun kerran, osaan kaikki ääniefektit ja välispiikit vieläkin ulkoa vaikka nyt sen kuulemisesta on mennyt varmaan jo 30 vuotta. Paitsi luotien vihellysääntä en koskaan oppinut tekemään.

Ja katso, Youtubestahan se löytyi: http://www.youtube.com/watch?v=bC4xnp4AHqA

Olihan nostalgista kuulla toi vuosien jälkeen. Olipas se huono:-)
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
M_Rouge
31.10.2008 00:48:43 (muokattu 31.10.2008 00:53:30)
Muistan kuinka ihastuin neljä/viisi-vuotiaana yhteen Bay City Rollersin biisiin, joka siskollani oli vinyylisinglenä. Tai oikeastaan sinkku oli hänen senaikaisen poikaystävän. Kuuntelin kyseistä biisiä lähes päivittäin siskoni ollessa koulussa. Ongelma on vain se, kun ei ole tullut selvitettyä mikä biisi oli kyseessä. Siskonikaan ei muista mikä sinkku se olisi voinut olla. Monesti olen aikonut ottaa asiasta selvää, mutta on vain jäänyt. Nykyisin kun ei juurikaan tule aivan vanhoja juttuja haravoitua läpi kun jatkuvasti pukkaa uuttakin hyvää musiikkia... ja sitten kun on niin paljon muutakin tekemistä. Uskoisin että tunnistaisin biisin vaikka aikaa on kulunut reilu 30 vuotta. Eli vuosi taisi olla jotain -76/77. Muistan kun samoihin aikoihin Leo Friiman teki loistolevyn, jota tuli fanitettua ja laulettua kympillä; Kaksi lensi yli käenpesän ja Ajataan me tandemilla ja Ostoskaupan Jane. Ajetaan me tandemilla biisissä oli vain yksi sana, jota nolotti laulaa vanhempieni kuulle.. "perkeleet" kun puissa soi..

Eli tarkoitukseni oli sanoa, että kun kuule esim. noita Freemanin biisejä niin tulee aina jotenkin hassu fiilis ja jopa sanatakin muistaa, vaikka en ole koskaan oikeasti kuunnellut tai osannut kuunnella biisien sanoja.
päänahka
31.10.2008 00:56:19
Voi taivas, Fredi: Avaa sydämesi mulle, tahdon pelkkää...! Sitten etenkin mutsini mielestä kamala nahkastetsonretku Irwin: Se oli viuhahdus! Näin sen telkkarista, kuten myös Mun mummoni oli mun mammani! Sen yritän opettaa tyttärelleni, joka opettelee puhumaan parhaillaan:)

Opeta nyt kuitenkin "mun mummoni MUNI mun mammani", ettei lapsesi kasva ihan kieroon. :)
Up and down, that's how energy stays alive.
Murgo
31.10.2008 05:54:08 (muokattu 31.10.2008 05:54:47)

Pentti Metsärinne yhtyeineen esitti joskus 70-luvulla huumoriversion Ghost riders in the sky-biisistä nimellä Hirvenmetsästys. Tätä tuli vanhempien radiosta äänitetyltä kasetilta kuunneltua jonkun kerran, osaan kaikki ääniefektit ja välispiikit vieläkin ulkoa vaikka nyt sen kuulemisesta on mennyt varmaan jo 30 vuotta. Paitsi luotien vihellysääntä en koskaan oppinut tekemään.

Joo, tuota hoilattiin myös kakarana ja se alkuperäinen Ghostriders oli meikäläisen lemppari joskus 6-vuotiaana.

Osaan myös lähes koko Juicen vanhemman tuotannon ulkoa kun faija sitä aina autossa kasetilta soitti, samoin Irwinin moni biisi varmaan menisi vielä pienellä muistelulla.

Kummasti sitä muistaa monia muitakin biisejä siltä ajalta. Ilmeisesti musiikki on samansuuntainen juttu kuin hajuaistimukset, tallentuu varsin pysyvästi ja pomppaa aina välillä pinnalle hyvin elävinä muistikuvina.
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
tsugaru
31.10.2008 07:30:10 (muokattu 31.10.2008 08:33:21)
Kummasti sitä muistaa monia muitakin biisejä siltä ajalta. Ilmeisesti musiikki on samansuuntainen juttu kuin hajuaistimukset, tallentuu varsin pysyvästi ja pomppaa aina välillä pinnalle hyvin elävinä muistikuvina.

Virsiä ja muita uskollisia lauluja hyräili lapsuuden uskovainen kummitäti. Jotka sekoittuvat puu-uunin ja karjalanpaistin ja kellarin tuoksuun. Osaan niistä osia ulkoa. "Totuuden henki, johda sinä meitä..." tai "Ei taivahassa kuolon vaaraa, ei kyyneleitä, yötäkään. Näin lauloi kerran musta-Saara, pien neekerlapsi nimeltään..."

Sitten Irwinin Lievestuoreen Liisa räjäytti tajunnan. On meinaan hieno kappale.
"Mutta miltä kannalta asiaa nyt sitten katsottaneenkin niin onkiminen pitää jättää." Tove Jansson
MrQ
31.10.2008 08:13:03
lastenmusiikin, kasarihevin ja -popin muistan. sekä suomalaisen viihdemusiikin.

vihaan niitä tänä päivänä yhtä paljon kuin pienenä. ainoat musiikin suuntaukset mitkä viestivät pelkoa ja ahdistusta edelleenkin.

kammottavaa kuraa.
Veepee
31.10.2008 10:38:06

Tässä ei ole yhtään mitään huonoa! :)
K: Suden sukulaisia? V: Supikoira, konootti ja pingo. K: Kukan osat? V: Verhiö, teriö, hetiö, emiö, kukio ja sikiö.
reino
31.10.2008 10:57:34
Jostain kasaripoppis biiseistä tulee jonkin sortin muistoa mieleen, sitten jostain Juicen biiseistä mitä joskus vaahtosammuttimen kokosena kuulemma lauleskelin. Yksi jännimmistä on kuitenkin King Crimsonin Sheltering Sky, oon ihan varma, että en ole sitä natiaisena kuullut, mutta silti tulee elävästi mieleen lapsuus ja kesäpäivät mummulla. Jännä juttu sinäänsä.
ding-dong
Kunkkuko?
31.10.2008 13:03:20
Viimesen päälle mielenkiintoinen aihe!
Tarhassa soittivat jotain klassisen musiikin mestareiden kokoelmalevyä päivästä toiseen, ennen päiväunia ikään kuin rauhoitusmusiikkina. (Ehdollistamiseen perustuvaa manipulaatiota näin jälkeen päin ajateltuna.) Mutta, luulen muistavani että pidin sen kuuntelusta lopulta, kun kappaleet olivat syöpyneet mieleen. Ehkä sen toistoon perustava turvallisuuden tunne oli jotenkin perusteena.
Kuitenkin nyt olen miettinyt että jos saisin kuunnella kyseistä levyä (jossa kappaleet tulevat samassa järjestyksessä kun aikanaan) että mitähän tunteita ja ajatuksia se mahtaisi herättää!? Väitän että jos tuo levy jostain löytyisi niin muistaisin kappaleista yhtä sun toista, aivan kuten ketjun aloittaja. Mitenhän tuon levyn löytäisin...
Juntunen
31.10.2008 13:19:51

Mulla on mieleen syöpynyt lapsuudesta Lapinlahden Lintujen biisi Lipputangon Nuppi. Kuulin sen taannoin radiosta ja huomasin muistavani edelleen ulkoa. Oli aika jännä kokemus kuulla se uudestaan.

Lapsuudesta jäi myös mieleen biisi jossa lapsi lauloi "aja hiljaa isi nyt vain". Siitä tuli aina uskomattoman surullinen ja pahaenteinen fiilis. Kuulin sen varmaan ensimmäisen kerran yli 20 vuoteen jossakin ja huomasin jälleen samat liikuttavat vibat. Tosi karu biisi.
Lama tuloo ja meikämannea vaan naurattaa. Uus biisi ois.
kemppma
31.10.2008 13:48:57
Osasin kuulemma kolmevuotiaana -59 tällaisen kuin Come Prima -italoiskelmän. Vieläkin tiedän miten se menee.
Ou jee soo ist das leeben
krushing
31.10.2008 13:53:52

Törmäsin äskettäin Spacen Magic Fly -italohittiin ja tajusin et tää on ollu mulla varmaan ekalla ei-lastenlaulu-kasetilla jostain kopsattuna. Helvetin kovahan tää on vieläki!

tjeu:
http://www.youtube.com/watch?v=1llNSdf9cl4

ps. jos ton videon ois nähny sillon herkässä iässä, ois varmaa pää räjähtäny.
arppah8
31.10.2008 14:49:28

Tässä ei ole yhtään mitään huonoa! :)

Natiaisena oli hauskempi silti. Ja nykyään itse laulettuna. Silleen hyvällä tavalla huono.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Veepee
31.10.2008 15:35:25
Natiaisena oli hauskempi silti. Ja nykyään itse laulettuna. Silleen hyvällä tavalla huono.

No totta kyllä. Kari Tapioko lauloi sen 'mä olen rekkamies' -biisin? Pienenä piti sitä aina toivoa lauantai-aamuna radiosta. Vuosiin en ole biisiä nyt kuullut...

Muistatteko muuten, että Radiomafialla oli lauantaisin lastenaamu?
K: Suden sukulaisia? V: Supikoira, konootti ja pingo. K: Kukan osat? V: Verhiö, teriö, hetiö, emiö, kukio ja sikiö.
Karipiirto
31.10.2008 15:45:25

Kill the King Rainbowilta samoin kuin kaikki muutkin samalla albumilla olevat on muistissa jostain metrin mittaisesta asti. Myös Uriah Heepin Gibsy ja Purplen Child in Time. Sitten on joku Santanan kappaleen kitaramelodia mikä on kirkkaassa muistissa mutten tiedä kappaletta enkä levyä miltä löytyy. Ai niin ja sitten se War of the Worlds-musikaalin kappale missä laulaa The Moody Bluesin laulaja Justin Hayward. Isä kuunteli noita aina älppäriltä kun olin tappi ja pompin aina kuuntelemaan niitä.
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
jajuhani
31.10.2008 15:48:25
"Muhoksen mimmiä aina muistellessa, syömmeni väräjää..." "Täs on lokari..." Kaks kappaletta 1950-luvulta. Olin silloin alta neljän, muistan vielä kuinka kappaleita hoilotin kontatessani varaston lattialla... Kyllä jotkut kappaleet jäävän taaperonkin muistiin.
Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle.
Fuzzy Boner
31.10.2008 15:58:08 (muokattu 31.10.2008 16:00:23)
No totta kyllä. Kari Tapioko lauloi sen 'mä olen rekkamies' -biisin? Pienenä piti sitä aina toivoa lauantai-aamuna radiosta. Vuosiin en ole biisiä nyt kuullut...

Olikse Matti Esko joka ton Rekkamiehen tulkitsi?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)