Aihe: Kuinka löydät uutta musiikkia
1 2
Noku
14.07.2009 19:23:52 (muokattu 14.07.2009 19:25:07)
Olen tässä miettinyt kuinka muut löytävät uutta musiikkia saadakseen musiikkimakunsa kylläiseksi. Kertokaa vapaasti omista kokemuksistanne, omiani alempana.

Sen lisäksi mitä kavereilta kuulee niin parhaaksi työkaluksi olen löytänyt web radio "yhteisön" live365.com, jossa on melkolailla erilaisia marginaali genrejenkin musiikki kanavia hyvin edustettuna. Osittain uusien biisien määrään varmaan vaikuttaa se että palvelu on amerikkalainen ja edustaa kattavammin amerikkalaisia artisteja kuin eurooppalainen media yleensä.

Olen myös kokeillut monia eri musiikki rating sivustoja mutta tulokset ovat yleensä kaikkea sitä mitä olen jo kuullut, eikä paikallisia artisteja edusteta kovin hyvin (asuit sitten New Yorkissa, Lontoossa tai Helsingissä). Lisäksi parempien tulosten eteen nähtävä vaiva vaikuttaa turhan isolta haasteelta.

Pandoraa ovat ihmiset kehuneet ja käytinkin palvelua silloin kun se oli audiogalaxy. En ole vielä ehtinyt testaamaan miten hyvin pandora toimii, tuskin sekään mitään tietää paikallisista tai edes suomalaisista artisteista, voin olla toki väärässäkin.
"Face Your Fears, Live Your Dreams"
Sergei Fallinen
14.07.2009 19:26:23
haen randomil kirjastosta levyjä, siinäpä se melkein. satunnaisesti tietty törmää ties missä uusiin artisteihin.
epi2
14.07.2009 19:33:51 (muokattu 14.07.2009 19:34:43)
ite tutustun Spotifyn, youtuben ja/tai groovesharkin avulla eka bändiin/levyyn, ja sitten lainaan sen kirjastosta tai käyn ostamassa. Yhteen väliin itellä oli ongelmana löytää uusia hyviä bändejä, mutta siteen rupesin enemmön kaivelemaan kaiken näkösiä kiinnostavan tuntuisia bändejä, ja sitten niitä rupesi löytymään.
McNulty
14.07.2009 19:54:56
EPämääräisessä järjestyksessä:
- Kavereiden kautta (kertovat että tsekkaa tää ja toi)
- MySpace, Spotify, ShoutCast... mitä näitä nyt on
- Kirjasto
- Musalehtien levyarvostelupalstalta, jos jokin nimi kolahtaa tms. Äkkiäkös sen guuggelilla tsekkaa ja lähes kaikilla on jotain sampleja tarjolla.
- Randomilla ostaen ja tilaten... CDON, Swamp Music, Levykellari ja muutamat ulkomaalaiset paikat (joista lähinnä tilailen vinyylejä).

Seuraan myös erinäisiä verkkolähteitä joissa kertoillaan uusista ja tulevista julkaisuista. Sitten kirjoitan notepadilla listan hankittavista ja tsekattavista levyistä. Simple!
Olen paras muusikoiden.netin Bonecrushereista!
Torniojaws
14.07.2009 21:16:13

Ennen käytin Last.fm:ää, mutta nykyään siellä ei voi kuunnella kokonaisia kappaleita ilman tilausta. Toinen on lehtien lukeminen ja valkkaan sieltä sitten mielenkiintoisimman kuuloiset levyt kuunteluun. 90 % niistä levyistä menee kyllä roskakoriin, mutta se on se 10 % joista tulee aina uusia levyjä vakiokuunteluun ja ostoslistalle.
jan_k
14.07.2009 21:21:00
spotify mielestäni erinomainen vehje tohon hommaan
sub zero
14.07.2009 21:37:54
katon allmusic guidesta tai wikipediasta eri genrejen tunnetuimpia levyjä/teoksia tai usein netistä kans googlettelen jotain "best of" listoja (joita sinänsä en niin arvosta, mut näkeehän niistä jonkun genren tunnetuimpia levyjä). kyselen joskus kans netistä tyypeiltä, jotka on perehtyny johonkin genreen
mr. finland, walk on by, your ideapark dream. mr. finland, walk on by, your alko store supreme
inkognito
14.07.2009 21:56:43 (muokattu 14.07.2009 21:57:10)
Itse olen löytänyt paljon mielenkiintoisia bändituttavuuksia Muusikoiden.netin kautta. Tyyliin "onpas tämä bändi herättänyt paljon keskustelua" -> Wikipedia -> Spotify / Myspace tjsp...
www.mikseri.net/sotaleski
trent
14.07.2009 22:22:33
Mulla enimmäkseen nämä:

- muusikoiden.net
- youtube
- kaverit
- soundi-lehti
- metalliliitto YLEX (nykyään enää harvoin tulee kuunneltua)
- radio rock
Mikään ei ole maailman hienointa hommaa loputtomiin
Karipiirto
14.07.2009 22:31:21

Youtubesta katsastan yleensä. Yleisinntä on että luen jonkun haastattelun tai kuulen jonkun toisen artistin kautta näistä uusista nimistä. Toinen on sitten mnet. Ennen käytin myös Last.fm:ää mutten ole sitä uudelle koneelle pistänyt.
Kulttuurituottajan tunnistaa iloisesta naamasta ja yli 4 promillen lukemista.
Mahti
14.07.2009 23:00:09
Tykkään katella dokkareita ja lukea elämäkertoja artisteista, joista pidän. Niissä lähes poikkeuksetta puhutaan heidän omista musiikillisista vaikutteistaan.

Siitä saattaa lähteä oma kiinnostus alkaa tutkia juuria, ja juurien juuria. Levykauppaan sitten tutustumaan, vaikkakin nykyisin youtube tietenkin antaa osviittaa hyvin.
Jokainen paistaa omat makkaransa
Juntunen
15.07.2009 14:17:50

Mahti: Tykkään katella dokkareita ja lukea elämäkertoja artisteista, joista pidän. Niissä lähes poikkeuksetta puhutaan heidän omista musiikillisista vaikutteistaan.

Siitä saattaa lähteä oma kiinnostus alkaa tutkia juuria, ja juurien juuria.

Nimenomaan näin mullakin. Sen lisäksi tykkään tosi paljon katsella keikkavideoita. Youtube on aivan oivallinen kanava jonkun bändin meiningin tarkasteluun. Sitten vaan Spotifystä tai Last.FM:stä tarkempi tsekkailu.
Pyh.
Jokapaikanapina
15.07.2009 14:41:09
Last.fm suosittelee tai kaverit suosittelee. Aika usein myös bändikirjallisuutta lukiessa tulee mainintaa samankaltaisista artisteista tai jotka on sidoksissa jotenkin kyseisen bändin historiaan. Myös tämä rakas mnet on pullollaan kaikenlaisia hyviä suosituksia
Kitaranraiskaaja
15.07.2009 15:00:39

Jokapaikanapina: Last.fm suosittelee tai kaverit suosittelee.

Näimpä, ja lisäksi jos sattuu jostain lukemaan mielenkiintoisen levyarvostelun tai muuta mielenkiintoista juttua jostain bändistä/levystä. Ja ensimmäisenä tietenkin tsekkaan Spotifystä löytyykö halutun bändin tavaraa ja jos ei löydy, niin saatan ostaa kuulemattakin jos alle kympillä levyn saa.
Väinämöinen
15.07.2009 15:17:57
Mulla alkaa mielestäni vähitellen olla tähän tarkoitukseen kanavat kohdillaan - ainakin metallimusan tapauksessa siis. Hevosmiesten tietotoimisto on se pääasiallinen lähde, nettifoorumit myös oikein oivallinen, mutta eräs mainitsemisen arvoinen on omien bändien Myspace-sivut. Kaikkia niitä bändejä, jotka ovat lisänneet sinne kaveriksi, on tullut kuunneltua ainakin parin biisin verran.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
ganesha
15.07.2009 15:52:29
- frendit
- musafoorumit netissä
- myspace
- youtube
- spotify
- last.fm
- musalehdet
- radio (Radio Helsinki, pääasiassa)
viina. hanuri. ja naiset.
Sir Härö
15.07.2009 16:51:57
Lainaan randomina jotain levyjä kavereilta (esim. Scar Symmetry ja Septic Flesh uusimpina) ja selaan myspacea tai youtubea. Siinähän ne sitten olikin.
If you can't convince them, confuse them
Suoviitta
15.07.2009 17:01:16

Löydän uutta musiikkia lähinnä sitä kautta, että kyttään aika tarkasti mitä kaverit kuuntelevat ja testailen sitten tykkäisinkö itsekin samaisesta musiikista. Vanhemman musiikin pariin taas olen löytänyt radion ja äitini avustuksella. Siitä eteenpäin lastfm on ollut apuna myös (Similar artists on kätevä) ja erinäiset muut nettisivut. Ja kaveritkin ovat suositelleet (esimerkiksi "Kuuntele Eluveitietä, se on hyvä ja suovityylinen!!1").

Eniten uutta musiikkia olen varmaan löytänyt äitini kautta, se kun on aina suositellut kaikkea jännää ja olen sitten testaillut tykkäisinkö moisista. Meillä on pelottavan samanlainen musiikkimaku, joten suurimmaksi osaksi ehdotukset ovat olleet mielestäin hyviä ja monet äidin suosittelemat kerhot ovat päätyneet vakiokuuntelulistalle. Ja jos hoksaan että jollakin henkilöllä näyttää olevan samanoloinen musiikkimaku kuin miulla ja hänen kuuntelemistaan esittäjistä löytyy jotakin minulle ennen tuntematonta, testaan satavarmasti tykkäisinkö minäkin. Se vaan että kun on laaja musiikkimaku ja "ostan kaikki levyt niiltä joista tykkään" -periaate, ostettavien levyjen lista kasvaa nopeammin kuin levyjä ehtii ostaa.
Syövät syövät syövät.
Da Make
15.07.2009 17:03:49
Tsekkailen kiinnostavia levy-yhtiöitä. Tässä yksi esimerkki, aika spesiaalia kamaa listoilla: http://www.crammed.be/
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Makkari
15.07.2009 17:09:55 (muokattu 15.07.2009 17:10:16)
Ei ole tarvetta etsiä uusia tuttavuuksia. Niitä tulee automaattisesti vanhojen myötä. Bändin kautta pääsee esimerkiksi covereiden alkuperäisesittäjiin, jäsenten soololevyihin, jäsenten esikuviin jne. Ketjuhan on loputon.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)