Aihe: Mikä poikkeavan vireisyyden tarkoituksena?
1 2
Imper
04.07.2009 22:43:36

On pitkään jo askarruttanut mieltä, että mikä idea on näissä poikkeavissa vireissä, esim. A = 442Hz

Esim. Monet Oasiksen biisit on inauksen ylävireessä.

Miksi? Ei esim. Oasiksissa oo käytössä mitään vintage-kosketinsoittimia, jonka mukaan muut soittimet olisi viritetty. Perus rokkibändi (kitaroita, bassoa ja pianoa) levyllä soi.
Everyone is a per-son
zuppermuhle
04.07.2009 23:57:10
Ihan vittuillakseen niille jotka haluavat soittaa levyn mukana
"Who is your daddy and what does he do?"
Jokapaikanapina
05.07.2009 00:08:20
Ehkä ne ihailee Beatlesia että ne kopioi ihan vireeseenkin saakka. Beatlesit taas oli laiskoja virittämään a) johonkin järkevään vireeseen b) ylipäätänsä virittämään. Day Tripper on loistava esimerkki.
Teijo K.
05.07.2009 00:10:43

Jokapaikanapina: Ehkä ne ihailee Beatlesia että ne kopioi ihan vireeseenkin saakka. Beatlesit taas oli laiskoja virittämään a) johonkin järkevään vireeseen b) ylipäätänsä virittämään. Day Tripper on loistava esimerkki.

Paul McCartneyn Höfnerin ritsaa ei edes saanut vireeseen. Siinä oli talla pielessä.
Aina saa kärsiä ja hävetä.
Epämuusikko
05.07.2009 23:50:17
Ennen vanhaan oli vissiin "perusvire" matalampi. Tällöin kuulopuheiden mukaan esim. jousisoittimet soundasi paremmilta. Tämäkin on kuulopuhetta, kannattaa kysyä joltain joka tietää. Sitä, miksi A = nykyään enemmän, en osaa selittää.
"BMMMBMMMBMMMMMMMM". Kesy animaali #1
sub zero
05.07.2009 23:55:11
Epämuusikko: Ennen vanhaan oli vissiin "perusvire" matalampi. Tällöin kuulopuheiden mukaan esim. jousisoittimet soundasi paremmilta. Tämäkin on kuulopuhetta, kannattaa kysyä joltain joka tietää. Sitä, miksi A = nykyään enemmän, en osaa selittää.

tommosilla "authentic instruments" klasarilevyillä voi olla silloin hyvin eksoottisia vireitä, jos ne on viritetty jonkun kolmesataavuotta vanhan pilliurun mukaan
mr. finland, walk on by, your ideapark dream. mr. finland, walk on by, your alko store supreme
McNulty
06.07.2009 01:28:38
Eikös monesti haitarit ja puhaltimet vaadi tuon 442 tms.?
"Koska minä olen kiva!" -Pikku Myy
kojones
06.07.2009 01:47:52
"Kaikki kovat jätkät soittaa 442Hz:sta."

Ja tuon lausunut soittaja ei muista vireistä suostunut soittamaankaan.
Exhausted
06.07.2009 12:45:15

Ehkä offtopic, mutta kerran olin kaverin bändin mukana keikalla ja tarjouduin virittämään kitarat ennen keikkaa. Kaverilla oli multiefekti jonka viritintä käytettiin. Siinä oli säädetty referenssi 445 hertsiin. Kysyin miksi näin ja vastaus oli että "joo, mä pistin sen täysille!"
Mikaelo
06.07.2009 14:58:52

Exhausted: Kysyin miksi näin ja vastaus oli että "joo, mä pistin sen täysille!"

Kaverilles plussaa :)
Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41
Nuages
06.07.2009 15:00:04
Exhausted: Ehkä offtopic, mutta kerran olin kaverin bändin mukana keikalla ja tarjouduin virittämään kitarat ennen keikkaa. Kaverilla oli multiefekti jonka viritintä käytettiin. Siinä oli säädetty referenssi 445 hertsiin. Kysyin miksi näin ja vastaus oli että "joo, mä pistin sen täysille!"

Muahah! +++
"Sointua löytyy kahta sorttia: hilipiää ja haikiaa. Ruuri piristää niinku hömpsyt ja molli herkistää porajamahan. Kauvan lasetettuna alakaa ruurit naurattahon, mollit pakkaa rääyttämähän ihimisiä." -Einon urkukoulu
Imper
06.07.2009 18:41:40

Joo, tiedän että puhaltimet ja haitarit on monesti A = 442Hz vireessä, mutta miksi rokkibändi on siinä vireessä? Noi Oasikset taitaa olla kyllä reilusti yli 442Hz...
Everyone is a per-son
McNulty
06.07.2009 18:52:17
Imper: Joo, tiedän että puhaltimet ja haitarit on monesti A = 442Hz vireessä, mutta miksi rokkibändi on siinä vireessä? Noi Oasikset taitaa olla kyllä reilusti yli 442Hz...

Eikös moni haalihurppu eli huuliharppu ole myös 442? Emmä tiedä... onhan Panterallakin CFH-lätyllä näitä 1/4 down E vireitä ja muita. Ei kai se niin tarkkaa ole :)
baron
06.07.2009 22:20:51

Vaikka 440 on jonkun suosituksen mukainen niin ei se ole mikään jumalan sana. Sinä aikana mistä tietoa on, on A:n vire vaihdellut jotain 350-520.
Nykyään monet rokkibändit käyttää 440, haitarit on usein 442, puhallinbändit käyttää 442, sinfoniaorkesterit 445.

Eli mikä on "poikkeava viritys"?
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Imper
06.07.2009 22:43:19

baron: Vaikka 440 on jonkun suosituksen mukainen niin ei se ole mikään jumalan sana. Sinä aikana mistä tietoa on, on A:n vire vaihdellut jotain 350-520.
Nykyään monet rokkibändit käyttää 440, haitarit on usein 442, puhallinbändit käyttää 442, sinfoniaorkesterit 445.

Eli mikä on "poikkeava viritys"?

Rokkibändillä jokin muu kuin A = 440 Hz on mun mielestä poikkeava viritys. Edelleen odottelen kysymykseen vastausta että miksi noi Oasikset on noin kummassa vireessä kun siellä ei edelleenkään ole puhaltimia eikä haitareita vaan kitara, basso, rummut ja piano.
Everyone is a per-son
sub zero
06.07.2009 22:49:05 (muokattu 07.07.2009 09:52:08)
Imper: miksi noi Oasikset on noin kummassa vireessä

no oisko mahdollista et ne on vaan tsekannu soittimien keskinäisen vireen eikä kiinnittäny siihen absoluuttiseen huomiota

just noinhan luulis kunnon rock-bändin tekevänkin et katotaan vaan et soittimet on suht vireessä keskenään eikä ruveta nussimaan millään virityslaitteella asiaa sen enempää
mr. finland, walk on by, your ideapark dream. mr. finland, walk on by, your alko store supreme
Kassis
07.07.2009 01:14:18
Imper: Rokkibändillä jokin muu kuin A = 440 Hz on mun mielestä poikkeava viritys. Edelleen odottelen kysymykseen vastausta että miksi noi Oasikset on noin kummassa vireessä kun siellä ei edelleenkään ole puhaltimia eikä haitareita vaan kitara, basso, rummut ja piano.

Esim. Beatles tapasi nopeuttaa tai hidastaa biisejä nauhoittamisen jälkeen saadakseen äänitteeseen pirtsakamman tai kohtalokkaamman tunnelman. Tämä vaikutti myös vireeseen, minkä takia monet Beatlesin biisit soivat eri sävellajissa kuin missä ne on soitettu. Lopputulos saattoi olla jossakin sävellajien välissä. En tiedä mutta ehkä Oasis on tehnyt samaa.
Jii-Gee
07.07.2009 10:31:02

sub zero: no oisko mahdollista et ne on vaan tsekannu soittimien keskinäisen vireen eikä kiinnittäny siihen absoluuttiseen huomiota

just noinhan luulis kunnon rock-bändin tekevänkin et katotaan vaan et soittimet on suht vireessä keskenään eikä ruveta nussimaan millään virityslaitteella asiaa sen enempää

Muistaakseni orggis Whole Lotta Rosie menee kans "melkein A'sta"...
baron
07.07.2009 10:41:24 (muokattu 07.07.2009 10:43:06)

sub zero: no oisko mahdollista et ne on vaan tsekannu soittimien keskinäisen vireen eikä kiinnittäny siihen absoluuttiseen huomiota

Jos vaan korvalla virittää ja kellään ei absoluuttista korvaa ja koskettimet puuttuu niin noinhan se menee ja ihan hyvä niin.
Vasta sitten kun kiinteäviritteisiä soittimia on mukana pitää menetellä toisin (akustinen piano!, digipianotkin saa mihin tahansa vireeseen)
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
McNulty
07.07.2009 10:42:35
Niin tai... jos se vaan kuulostaa soittajan korvaan hyvältä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)