jp8000 25.07.2007 20:14:20 | |
---|
ilman plagionti-syytöksiä? (muistelen, että se on noin 4 tahtia) Ethnicolor or OK, do it fast many times a day makes me happy. |
Juho L 25.07.2007 20:20:15 | |
---|
Käsittääkseni ei yhtään. Nämä sekunti- ja tahtimäärärajoitukset ovat urbaanilegendaa. |
rockpock 25.07.2007 20:45:30 | |
---|
off topic: jos olet tarpeeksi härski niin koko biisin =) |
Kukkis 77 25.07.2007 21:12:14 (muokattu 25.07.2007 21:15:10) | |
---|
Käsittääkseni ei yhtään. Nämä sekunti- ja tahtimäärärajoitukset ovat urbaanilegendaa. Näinhän se on mummielestkin. Ja mitä siitä nyt tulisi jos saisi lainata vaikka tuon neljä tahtia per biisi. Alkuun vaikka 4 tahtia Enter Sandmania ja sitten Paranoidia ja sitten Trooperia ja sitten Stairway To Heavenia ja tuota pikaa The Görblörzerker-yhtyeellä olisi hitti kasassa. "Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki |
lxi 25.07.2007 21:15:22 | |
---|
Tosimies kokeilee tietysti asiaa empiirisesti. Tällaista lainauksen rajatusti sallivaa lakipykälää ei olekaan. |
jp8000 25.07.2007 21:28:54 | |
---|
Koskahan kaikki mahdolliset nuottiyhdistelmät on käytetty, ettei uutta musiikkia voisi enää tehdä?? Ethnicolor or OK, do it fast many times a day makes me happy. |
Klezberg 25.07.2007 21:30:07 (muokattu 25.07.2007 21:34:04) | |
---|
Käsittääkseni ei yhtään. Näinhän se kai on. Sitten on kuitenkin musiikkityylejä, joissa on omat tyypilliset kliseensä jotka toistuvat kappaleesta toiseen. Ja muutenkin menisi vaikeaksi, jos "yhtään tahtia" ei saa lainata, voisi olla vaikea lopetella piisejä esimerkiksi. Nehän usein päättyvät perussointuun ja pitkään soivaan perussäveleen. EDIT: Ja muutenkin kappaleiden ja säkeistöjen loput paljolti noudattavat tiettyjä kaavoja. lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde! |
ten 25.07.2007 22:47:30 | |
---|
Eiks kaikki rässi-bändit lainaa Slayeriltä? No tosissaan. Ei mulla oo mitään hajua. Mutta joku puhu joskus tahdista. Melodia lienee kuitenkin se mikä ratkaisee. Sointuja ei kaiketi oikein voi omia. :) THV-klubi #44.
"Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis |
Lesko 25.07.2007 22:49:41 | |
---|
Eiks kaikki rässi-bändit lainaa Slayeriltä? No tosissaan. Ei mulla oo mitään hajua. Mutta joku puhu joskus tahdista. Melodia lienee kuitenkin se mikä ratkaisee. Sointuja ei kaiketi oikein voi omia. :) No ei kai melodioitakaan oikeen voi omia, eihän oo kun 12 säveltä, pistäse potenssiin 12 ja se taas potenssiin 12 ja ja ja..... en mä tie... Eiks kannattais kuitenkin tehä musaa sillä periaatteella, että ei lainaa yhtään tahtia? "Mitä takoittaa groove?"
"Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin " |
Klezberg 25.07.2007 23:01:10 | |
---|
Melodia lienee kuitenkin se mikä ratkaisee. Sointuja ei kaiketi oikein voi omia. :) Jossain piiseissä melodia junnaa yhtä ja samaa säveltä useammankin tahdin, mutta soinnut vaihtuu. lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde! |
Juho L 25.07.2007 23:15:41 | |
---|
Muistakaa, että plagiointi ja hienovarainen lainaaminen ovat kaksi eri asiaa. Siltähän ei musiikkia tehdessä voi välttyä, ettei tulisi samoja sointukiertoja tai melodioita, mitä on aikaisemminkin tehty. |
Kitarmän 25.07.2007 23:22:42 (muokattu 25.07.2007 23:24:48) | |
---|
Koskahan kaikki mahdolliset nuottiyhdistelmät on käytetty, ettei uutta musiikkia voisi enää tehdä?? Voipi olla että siihen kuluu muutama vuosi... ilman plagionti-syytöksiä? (muistelen, että se on noin 4 tahtia) Tuohon mahtuu vaikka smoke on the waterin riffi. Laitappa se omaan biisiin ja kerro sitten jos syytetään lainaamisesta:D |
Sutela 25.07.2007 23:30:51 | |
---|
Eikös Apulannan Poistuisitko mun elämästäni muistuta aika paljon sitä yhtä Weezerin biisiä? Toisin sanoen täysin sama biisi mutta merkitty Apulannan nimiin. Ja ei vissiin Apulannalle tullu mitään plagiointi syytöksiäkään siitä? |
rockpock 25.07.2007 23:57:57 | |
---|
Eikös Apulannan Poistuisitko mun elämästäni muistuta aika paljon sitä yhtä Weezerin biisiä? Toisin sanoen täysin sama biisi mutta merkitty Apulannan nimiin. Ja ei vissiin Apulannalle tullu mitään plagiointi syytöksiäkään siitä? onhan noita, myös sipe teki kaksi suoraa lainaa weezeriltä anna erikssonille... http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=3&t=107215&o=0 |
Lesko 26.07.2007 00:02:02 | |
---|
"Mitä takoittaa groove?"
"Sen voi parhaiten selittää kahdella sanalla, Led Zeppelin " |
ten 26.07.2007 00:28:22 | |
---|
Jossain piiseissä melodia junnaa yhtä ja samaa säveltä useammankin tahdin, mutta soinnut vaihtuu. No okei. Sovitaanko että se on niitten sointujen ja melodian summa mikä tekee jostakin "ainutlaatuista"? Arvasin kyllä heti "Lähetä kirjoitus"-nappulaa painettuani että joku tähän tarraa. :) THV-klubi #44.
"Mä oon kyllä semmonen ateisti, että mä tommoset jeesukset upotan!" -mohkis |
Klezberg 26.07.2007 09:42:51 (muokattu 26.07.2007 10:09:16) | |
---|
Muistakaa, että plagiointi ja hienovarainen lainaaminen ovat kaksi eri asiaa. Siltähän ei musiikkia tehdessä voi välttyä, ettei tulisi samoja sointukiertoja tai melodioita, mitä on aikaisemminkin tehty. Toki, puutuin vain tuohon "yhtään (tahtia) ei saa lainata" -ajatukseen. Musiikkia ei saa tehdä tietoisesti lainaamalla, ainakaan tunnistettavia pätkiä, mutta ei musiikkia myöskään pysty tekemään jos koko ajan miettii olisiko tämä tahti nyt jossain toisessa piisissä. lumbaj lumbaj lumbalaj, ajde ajde ajde! |
Juho L 26.07.2007 11:34:19 | |
---|
Toki, puutuin vain tuohon "yhtään (tahtia) ei saa lainata" -ajatukseen. Musiikkia ei saa tehdä tietoisesti lainaamalla, ainakaan tunnistettavia pätkiä, mutta ei musiikkia myöskään pysty tekemään jos koko ajan miettii olisiko tämä tahti nyt jossain toisessa piisissä. Juurikin näin, toisaalta mielestäni musiikkia voi vallan mainiosti tehdä tietoisesti lainaamalla ilman mitään omantunnon tuskia. Siinä ei minusta ole mitään väärää jos lainaa vaikka jonkin rumpukomppi-idean jostain biisistä ja käyttää sitä omassa teoksessa. Kuten sanoin: hienovarainen lainaaminen on ok. Loppujen lopuksi musiikin tekeminenhän on pelkkää lainaamista - joko tietoista tai tiedostamatonta. Musiikkia kuulee joka paikassa ja kyllä siitä kuulemastaan aina mukaan tarttuu yhtä ja toista, mikä sitten löytää tiensä uusiin biiseihin. Uuden biisin tekemisen kohdalla kyse on soveltamisesta ja miten oppimiaan (jo keksittyjä) elementtejä osaa yhdistellä ja sekoittaa. |
varakeef 26.07.2007 13:49:34 | |
---|
Plagiointiraja ylittyy silloin, kun asiaa käsittelevän tuomioistuimen enemmistö kokee palgiodun ja palgioivan kappaleen riittävän samanlaiseksi. Samanlaisten tahtien määrään liittyvää kriteeriä ei ole. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
Schnowotski 26.07.2007 14:17:31 | |
---|
Juurikin näin, toisaalta mielestäni musiikkia voi vallan mainiosti tehdä tietoisesti lainaamalla ilman mitään omantunnon tuskia. Siinä ei minusta ole mitään väärää jos lainaa vaikka jonkin rumpukomppi-idean jostain biisistä ja käyttää sitä omassa teoksessa. Kuten sanoin: hienovarainen lainaaminen on ok. Onhan toki muistettava myös se tosiseikka, että toisissa musiikkityyleissä taasen suora melodisten aiheiden lainaaminen, siten että yleisökin ne tunnistaa, on aivan normaalia ja jopa suotavaa. Tietenkin nykyinen tekijänoikeuskäytäntö joiltain osin tätä hämärtää, ja harva uskaltanee tällaisia alluusioita teokseensä lätäistä jollei ole lainattavan materiaalin säveltäjän hyvä ystävä, esimerkiksi, tai muuten sitten sen verran tunnustettu taiteilija, että hänen ratkaisujensa uskotaan olevan tyylikkäitä - en niin hyvin tunne näitä käytäntöjä, varmaan jonkinmoista virallisempaakin varmistelua voi olla. Äänitarkkailija Gouldille: "Oh, and right now I'll caution you that this should be a straight piano solo without vocal obligato..." Sarjallisessa musiikissa ei ole turhia säveliä. |