Aihe: mielikuvitustyöhaastattelu
1
Kissatäti
11.01.2024 22:35:19
Mielikuvitustyöhaastattelu kaikille musiikin parissa työskenteleville ja sitä harrastaville. Voit vastata niihin kysymyksiin, joihin haluat ja osaat.

1. Mikä inspiroi sinua aloittamaan laulamisen tai soittamisen ja/tai musiikin tekemisen?

2. Onko sinulla muusikoita, jotka inspiroivat sinua? Mitä ominaisuuksia ihailet heissä?

3. Oletko opettanut ketään soittamaan tai laulamaan tai muuten ohjannut musiikin parissa?

4. Mikä on paras neuvo, jonka toinen muusikko on sinulle koskaan antanut?

5. Mitä tekisit, jos yleisösi näyttäisi väsyneeltä tai kyllästyneeltä esityksesi aikana?

6. Miten mahdolliset / aikaisemmat bändikaverit kuvailisivat sinua?

7. Noudatatko jotain tiettyä prosessia tai rituaalia ennen esitystä päästäksesi eroon jännityksestä tai esiintymisahdistuneisuudesta?

8. Jos etsit bändikavereita minkä tyyppisen muusikon kanssa haluaisit tehdä yhteistyötä?

9. Hulluja asioita tapahtuu jatkuvasti, varsinkin kun esiintyy. Kerro hulluin asia, joka sinulle tapahtui esiintyessäsi.

10. Kuinka kauan teillä kestää kirjoittaa kappale?

11. Oletko koskaan soittanut häissä tai julkisissa juhlissa?

12. Kenen kanssa haluaisit tehdä yhteistyötä?

13. Mikä on suosikkikappaleesi esitettävänä?

14. Keitä kuuluisia muusikoita ihailet?

15. Millainen musiikki inspiroi sinua?
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
Henri Henri Olavi
11.01.2024 22:46:45
1. Mikä inspiroi sinua aloittamaan laulamisen tai soittamisen ja/tai musiikin tekemisen?

Se, että musiikkia ja ääntä tuottaessanin ja tehdessäni olen eniten ja suoriten läsnä itsessäni, kuin missään muussa tekemisessä.

2. Onko sinulla muusikoita, jotka inspiroivat sinua? Mitä ominaisuuksia ihailet heissä?

Valtavasti. Ihailen erityisesti epäkonventionaalisuutta, kokeilevuutta, anarkistisuutta, sääntöjen rikkomista, hajottamista, yhdistämistä, kauneutta rumuudessa ja rumuutta kauneudessa.

3. Oletko opettanut ketään soittamaan tai laulamaan tai muuten ohjannut musiikin parissa?

Olen opettanut äänittämistä ja miksaamista/masterointia hieman. En soittamista.

Ei tarvitse teititellä. Joskus se voi kestää muutaman minuutin, joskus vuoden tai enemmän.

Kyllä, omissani. Julkisissa juhlissa myös.

Jussi Parviaisen

Kaikkia jotka, ks. kohta 2.

Katso kohta 2.
Laughter is the most powerful banishing ritual. Lakkaus on raki!
trih
12.01.2024 11:08:50 (muokattu 12.01.2024 17:32:37)
No tää ei ottanut tuulta alleen, niin antaa olla :)
Kissatäti
13.01.2024 13:50:50
trih: No tää ei ottanut tuulta alleen, niin antaa olla :)

Minä olen varmaankin liian utelias :D On jossain muualla joskus joku todennut ärsyyntyneenä että älä kysele koko ajan. Minusta olisi vain niin mielenkiintoista tietää, minkä sitä itselleen voi :D

Kiitos Henri Henri Olavi vastaksista!
"Ikuisesti minun kuuni" syleilen kiireistä kuuta. "Ottakoon" he vain toteavat, kauniit aurinko ihmiset "jos se kerran on hänen kuunsa"
shuffle
13.01.2024 15:31:24 (muokattu 14.01.2024 16:30:01)
Kissatäti: Mielikuvitustyöhaastattelu kaikille musiikin parissa työskenteleville ja sitä harrastaville. Voit vastata niihin kysymyksiin, joihin haluat ja osaat.

Ehkä se oli se 80-luvun hyvin rockmyönteinen ilmapiiri. Koulussa joka toisella oli farkkuliivi täynnä bändimerkkejä ja niin poispäin. Kaikki kuuntelivat musaa, ja siitä puhuttiin. Myöhemmin 90-luvun lamassa soittaminen bändeissä oli tärkeä identiteetti massatyöttömyyden keskellä. Muut istuivat baareissa, me skulattiin. Biisien tekeminen kiinnosti myös alusta lähtien. Koko se miten lähestyn instrumenttia, on sitä. Kitara on työkalu tehdä musiikkia. Kaikki tekninen treenaaminen palvelee sitä.

Monia. Olen aina arvostanut sellaisia "bändimoottori"-tyyppejä. Heitä, jotka kirjoittavat bändille materiaalia ja saavat koko homman pysymään kasassa, sosiaalisesti ja musiikillisesti. Keith Richards, Andy McCoy, Rich Robinson, Joel Melasniemi, Kerkko Koskinen, Sakari Pesola, jne.

En juuri. Bändeissä toki on joskus täytynyt vähän opastaa.

Jaa-a. "Älä soita liian lujaa", heh.

5. Mitä tekisit, jos yleisösi näyttäisi väsyneeltä tai kyllästyneeltä esityksesi aikana?

En ole kiinnittänyt yleisöön esiintyessä juuri huomiota kitaristina. Ne ovat olleet siellä jossain. Keikat ovat olleet sellaisia humauksia, joista ei paljoa muista jälkikäteen, sitä on vähän kuin omassa kuplassaan sen ajan. Tavastallakin kun soitettiin kauan sitten, niin en tainnut kertaakaan edes katsoa yleisöön, siis sillä tavalla katsomalla katsoa. Lisäksi yleisö on usein ikään kuin musta aukko, kuin katsoisi pimeään huoneeseen, kun lavalla on kirkkaat valot ja salissa ei mitään. Ei sinne klubeilla näe hirveästi.

Paha, paha. Jotkut pitävät varmaan mulkkuna, kaikesta syvä pahoitteluni. Suurin osa lienee yhä kavereita. Bändin vetäminen on joskus haastavaa hommaa jossa omat sosiaaliset taidot loppuvat kesken, ja nuorena nyt oli kaikenlaista yleistä sekoilua.

7. Noudatatko jotain tiettyä prosessia tai rituaalia ennen esitystä päästäksesi eroon jännityksestä tai esiintymisahdistuneisuudesta?

En ole esiintynyt kahteenkymmeneen vuoteen, mutta silloin aikanaan, en. Ei minulla ollut koskaan varsinaista esiintymisahdistusta. Jännittäminen liittyi lähinnä aina tekniikan toimivuuteen. Pätkiikö piuha, katkeaako kieli, hajooko kamat. Tekniset ongelmat ovat hyvin kiusallisia yleisön edessä.

8. Jos etsit bändikavereita minkä tyyppisen muusikon kanssa haluaisit tehdä yhteistyötä?

Arvostan aikatauluista kiinni pitämistä suuresti, ja kykyä kommunikoida jos jokin mättää.

9. Hulluja asioita tapahtuu jatkuvasti, varsinkin kun esiintyy. Kerro hulluin asia, joka sinulle tapahtui esiintyessäsi.

Laulaja oli kerran liian tötsyissään kyetäkseen laulamaan kunnolla, laulusuoritus oli sellaista raakkumista. Kerran ulkoilmakeikalla oli niin kylmä, ettei soittaminen tahtonut onnistua. Sormet eivät totelleet ja vire oli mitä oli. Kerran rumpali keskeytti keikan ja sanoi että perse palaa. Valomies oli sijoittanut näyttävän suuren spotin suoraan istuimen alle. Onhan noita, enemmänkin jos oikein muistella alkaisi.

Viidestätoista minuutista vuoteen. Parhaat tulevat nopeasti yleensä. Sitä rämpyttelee televisiota katsellessa, ja oho, mikä tää on, tästä sais biisin.

Koulun kevätjuhlissa.

Laulajan, jolla on samat tavoitteet eli uuden luominen, ei tekninen suorittaminen. Hirveän moni nykyään haluaa vetää covereita ja "purkaa paineita", mutta se ei ole itselle koskaan ollut tavoite. En osaa ajatella musiikkia terapiana, siis että keskiössä olisi vain oma itse ja omat tarpeet ja musiikki ikään kuin vain väline. Mielestäni tavoite on suurempi. Luomisella on usein jonkinlainen hintansa. Toki siitä saa myös hyviä fiiliksiä, eihän sitä muuten tekisi. Olen ehkä jo liian gamla gubbe tähän touhuun, mutta intoa on yhä. Inhoan musiikintekemisen teollistumista nykyään. Musiikintekemisessä on tärkeää säilyttää sellainen amatöörimainen kotikutoisuus ja henkilökohtaisuus.

Aikanaan oli ehkä joitain suosikkeja.

Ihailen bändiliidereitä jotka ovat onnistuneet kirjoittamaan hyvää materiaalia. Olen siis nykyajassa täysin last season, etiikkani on viime vuosituhannelta eli muusikko kirjoittaa biisinsä itse ja niin edespäin.

Tällä hetkellä Dominic Miller ja Andy Summers. Vaihtelee jatkuvasti.
Shuffle it all by the Izzy Stradlin and the Ju Ju Hounds
trih
13.01.2024 16:07:40
Kissatäti: Minä olen varmaankin liian utelias :D On jossain muualla joskus joku todennut ärsyyntyneenä että älä kysele koko ajan. Minusta olisi vain niin mielenkiintoista tietää, minkä sitä itselleen voi :D

Kiitos Henri Henri Olavi vastaksista!

Ei mulla ole mitään tällaisia topikkeja vastaan :) Omat vastausyritykset tuntuivat vaan tylsiltä :D
Kissatäti
14.01.2024 23:20:32
Kiitos shuffle vastauksista!
Funkånaut
15.01.2024 10:54:11 (muokattu 15.01.2024 10:56:42)

Kissatäti: 1. Mikä inspiroi sinua aloittamaan laulamisen tai soittamisen ja/tai musiikin tekemisen?

Jaa'a, varmaan kun lukiossa musatunnilla hoksasin, että ei se ole kuin opettelemisasia.

Vaikea sanoa; varmaan kaikki, jotka harrastavat musiikkia.

Olen sisarusten ipanoille joskus pari sointua näyttänyt.

"Sen kun opettelee." Toinen on se, että amatööri opettelee kunhan saa soitettua oikein, ammattilainen niin kauan kun ei saa enää väärin.

Varmaan joku menevämpi ralli seuraavaksi.

Pitäisi kysyä heiltä. Varmaan nopea omaksumaan ja heittäytymiskykyinen. Hyvää saunaseuraa.

En suoranaisesti mikä on kummallista, kun molsena pelatessa mulla on tarkat rituaalit. Varmaan lämmittely ja soittimen viritys ovat niitä rituaalejani ennen esiintymistä.

Itseäni taitavamman, sekä monipuolisen.

Kerran pyydettiin soittamaan hiljempaa, kun yleisössä haluttiin paistaa lettuja rauhassa.

Joskus yhtä kauan kuin biisi kestää, joskus vuosia. Mahdoton sanoa, yleensä perusidea on melko vikkelään valmis.

Olen.

Juccizen.

Sultans of Swingia on kiva soittaa, joten mennään vaikkapa sillä. Loppuosaan saa kivaa improvisaatiota.

En suoranaisesti ketään, samaan aikaan melko pitkälti kaikkia.

Se, mikä milloinkin soi.
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Kissatäti
15.01.2024 12:38:27
Kiitos vastauksista Funkånaut!
McLeach
15.01.2024 20:41:04 (muokattu 15.01.2024 20:43:16)
1. Mikä inspiroi sinua aloittamaan soittamisen?

- isoveli ja oikea musiikki oikeaan aikaan.

- On, ehkä noin 5kpl. Soittotyyli ja biisinkirjoitustaito kiinnostavat eniten.

3. Oletko opettanut ketään soittamaan?

- Pari kertaa pyydetty, mutten ole nähnyt sen arvoiseksi ottaen huomioon oppilaan motivaation.

- Kuuntele muita.

- Muokataan settiä mahdollisuuksien mukaan.

- Ihan ok-kitaristi, hyvä rytmitaju.

- 2-3 olutta

- Rennon, omistautuneen ja muut huomioonottavan.

- Eka setti pelkillä monitoreilla kunnes joku tajusi laittaa PA:n päälle.

- Muutama sata kerta.

- Hyvän saksofonistin.

- Viime keikalla Kun kuuntelen tomppaa.

- Lähes kaikkia, jotka arvostavat bändisoittoa ja hyvää biisinkirjoitusta.

- Hyvän kuuloinen. Musiikki, jossa kuulee sen tekijöiden kädenjäljen ja panoksen. Ei mittatilausmusiikki.
Kissatäti
16.01.2024 21:22:06
Kiitos vastauksista McLeach!
Jester44
21.01.2024 01:31:30
Kun on kyseessä mielikuvitustyöhaastattelu niin saako mielikuvitustyöstä myös mielikuvituspalkkaa?
Kissatäti
21.01.2024 11:09:04
Jester44: Kun on kyseessä mielikuvitustyöhaastattelu niin saako mielikuvitustyöstä myös mielikuvituspalkkaa?

Niin, siinäpä pohdittavaa. Sellaiseen työhön ei kyllä kannata suostua :D

MInä tein tämän uteliaisuudesta mutta ehkä joku tärkeämpi-ajatuksinen ihminen joskus lukee näitä, ei voi varmasti tietää.
Piepe
21.01.2024 22:52:49

Siiis, alunperin? Aika huonosti muistan. Olen ollut kiinnostunut musiikista niin kauan kuin muistan. Sellaisen yksityiskohdan muistan, kun telkkarissa (Hymyhuulissa ehkä, Aki ja Turo?) joku äijä veti rummuilla peruskomppia rokkibiisissä. Olikohan punaiset rummut vielä. Siitä vaan syttyi *pling* halu tehdä samaa ja se on kestänyt nyt yli 30 vuotta. Tänä päivänä inspiraatio tehdä musiikkia voi syntyä mistä tahansa. Jostain tunnelmasta kai. Sellaisesta vapauden hetkestä: "Tässä olen, enkä muuta voi." Jotenkin elän melkein kaiken musiikin kautta - kanavoin tunteet musiikkiin ja sieltä pois. Erilaiset soundit, rytmit, soinnut, harmoniat ja melodiat liikuttaa minussa jonkinlaista elämän viisaria, ja tunnen, että tämän takia elän.

Flea. John Frusciante. Jussi Jaakonaho. Antti Lehtinen. Nina Persson. Muiden muassa. Ihailen heidän ilmaisuvoimaansa, sellaista kokonaisvaltaista muusikkoutta ja tapaa katsoa asioita.

Olen opettanut joskus sivutöikseni rumpujen soittoa, sijaistanut myös kitaranopettajana nuorille oppilaille.

"Punk enough." Ei se ollut neuvo, mutta on vaan jäänyt mieleen. Siihen liittyy myös oma ajatus siitä, että joskus parasta on vaan sinne päin, biisin ehdoilla ja virheet ei haittaa, niistä tulee eloa.

En varmaan mitään. Vitsailisin asiasta, jos olisin supliikkimies liideri.

Osaava, innokas, ailahtelevainen, ujo.

En.

Kokeneen, rytmi- ja säveltajuisen, kokeilunhaluisen.

Ei tule mieleen mitään ihan kreisiä. Kerran halkesi virvelin kalvo kesken biisin. Kerran basson varressa biisin jälkeen otin huikkaa kalijabullosta enkä pitänyt bassosta kummallakaan kädellä kiinni (ilmeisesti join kaksin käsin), niin eikös hihna irronnut ja koko soitin rämähti väkivaltaisesti lavaan. Se oli vielä jotenkin hiljainen hetki joten arvata saattaa että kaikkia muita nauratti paitsi itseäni. Yhdesti rumpupenkin joku osa hajosi silleen että istuinosa valahti sellaiset 15 cm alaspäin. Se oli helevetin ahistavaa eikä sille ollut mitään tehtävissä mutta jotenkin piti sohlata keikka läpi.

Parista tunnista kymmeneen vuoteen.

Joo.

Nina Perssonin. Myös parin ystävän, joiden kanssa tiet musiikin merkeissä erkani joitakin vuosia sitten.

Ei ole sellaista.

Ks. kohta 2.

Ihan millainen vain, ks. kohta 1.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)