Muusikoiden.net
04.08.2021
 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

07.05.2021: Jerico: Trip To Death And Back - DIY lev...


Viime yönä julkaistiin studioprojektimme Jericon kakkoslevy. Länsi-Suomessa sijaitsevan Kuoleman inspiroima teema-EP, joka kertoo kansantaruja kylän nimen takaa stonerrockin psykedelian ja bluesin muodossa.
Eli siis sävellys, äänitys, masterointi ja julkaisupuolen jutut kaikki omin voimin opeteltu ja tehty. Kansikuvan meille taiteili @riikka.arte

Kirjoitan tähän ulkomuistista listausta kamoista mitä käytettiin, sekä projektista ylipäätänsä. Saa esittää tarkentavia kysymyksiä jos sellaisia tulee mieleen. Muokkailen tätä sitten sen mukaan ja muutenkin jos sattuu tulemaan myhemmin vielä jotain mieleen.

Jerico sai alkunsa vuosi sitten keväällä, kun piti päästä karkuun koronarajoituksia ja pientä yksiöitä, joten suuntasimme mökille äänityskamppeiden kanssa kokeilemaan mitä sattuisi tulemaan. Lopputuloksena oli ensimmäinen julkaisu 'Stonelake Sessions', jolla on kolme kappaletta pitkälti jamipohjaista stonerpörinää. Tämä löytyy myös kaikilta isoimmilta streamalustoita jos kiinnostaa vertailla soundin kehityssuuntaa.

Tämän uuden julkaisun äänitykset tehtiin taas pitkän viikonlopun mökkireissulla. Mökkireissun jälkeen tuli tosin tehtyä vielä reippaasti lisää äänityksiä, kuten esim laulut, synat, bassot. Tällä kertaa mökillä tehtiin lähinnä pohjat biiseihin. Laitan alle linkin timelapse-videoon studion kasaamisesta.


Ohjelmana toimi Reaper, interfacena Behkun UMC1820 sekä ADA8200.

Rummuissa Gattin mikkisetti, mutta overeina samsonit. Snaren alakalvolle AKG D5. Basarissa PG52 sekä A.I.R:in fatboy (jolla myös tehtiin laulut), haikalle testasin A.I.R:in Dragon Ladya, joka siis on nauhamikki (Samankaltainen kuin t.Bonen rm700, mutta erona rm700 20 - 10000 Hz ja dragon lady 30 -18.000Hz)
Haikalle tuo ei suoraan sanottuna ollut mikään hirveän hyvä vaihtoehto, koska tuo mikitti käytännössä samalla koko rumpusetin Seuraavia sessioita varten olisikin tarkoitus ostaa toinenkin DL ja laittaa ne overeiksi ja miksata niistä paljon isompi osa kokonaissoundia. Tomimikit sitten vain korostamaan hieman.

Kitarakamat (Vox Night Train 15 + HB:n 1x12" kaappi) oli hieman erikoisella mikkiyhdistelmällä, eli SM58 + senkun E906. Erikseen molemmat jäivät jotenkin hieman laihoiksi, jotenkin kaikki mehevimmät keskialuesoundit puuttuivat, mutta yhdessä soundista tuli mukavan paksu ja rouhea.
Osa kitaratuplauksista ja sooloista tehtiin Two notesin Le crunchilla, josta sai myös yllättävän hyviä bassosoundeja kun laittoi efektilenkkiin Bossin parametrisen EQ:n. Joihinkin biiseihin jäi tämä soundi. Loput tehtiin Markbassin setillä ja jollain AKG:n isokalvoisella konkalla. Välissä pöristimenä Behkun vt999 (jota muuten tulen hehkuttamaan eloni loppuun asti), loistopeli niin kitaralle kuin bassolle!

Synahommia noihin biiseihin tuli myös upotettua aika urakalla. Varsinkin kakkosbiisiin 'Diving' ja tuohon instrumentaaliseen 'Land Of Deceased' kappaleeseen. Jotakin softasynaa saatoin jossain kohti käyttää, mutta pääasiassa tein kaikki Rolandin JD-Xi:llä.

Miksausvaihe kesti kauan. Lähinnä varmaan siksi, että työtavaksi näiden kanssa on muotoutunut miksausten ohella jatko äänitykset, eli tulee testailtua kaikkea olennaista ja epäolennaista ja niihin saattaa uppoutua tolkuttoman pitkäksi aikaa, sitten päätyy lopuksi poistamaan kaikenToisaalta kun kyseessä on aika pitkälti 'learning by doing' projekti, niin eikös tämmöinen ole ihan sallittua? Voisi sanoa jopa tarpeelliseksi.

Miksauksessa käytettyjä plugareita:
- TDR Nova
- TDR Kotelnikov
- Softube Saturation knob
- Tal-Reverb-4
- Oldskoolverb
+ Reaperin omia plugareita. Erityisesti ReaComp sidechaineissa.

Variety of sound plugareita viljelin aluksi aika paljon, mutta huomasin äkkiä, että vievät tolkuttomasti CPU:ta. En tiedä johtuiko itse plugareista vai 32bit Hostista 64bit järjestelmässä vai molempien yhteisvaikutuksesta. Anyway, karsin noita reippaasti ja freezing muutamille raidoille niin johan alkoi helpottaa. BootEQ mkll jäi käyttöön aika monille raidoille, kuten myös joku saturaatio ja joku buskompura.

Masterointikin hoitui loppujen lopuksi mielestäni hyvin, muutaman kantapääopettelun kautta. Youleanin mittarilla tasoja tsekkaillen, Limiter no:6 sekä TDR:n kotelnikov kovassa käytössä. TDR:n Novalla EQ hommat. Ozone 9 elementsilla stereokuvan levitys ja osa kompressiosta, tämän kuitenkin laitoin jo miksauspuolella, koska joitain tasoja piti tämän jälkeen hieman vielä säätää.

Tuttujen (ja pahojen) self-doubt vaiheiden kautta levy julkaisuun. Siihen saatiin mukaan jenkkiläinen The Swamp Records ja sitä pyörittävä Fuzzy Cracklins. Sitä kautta levy menee jakoon heidän kuukausitilaajilleen a.k.a Swamp Krewe.

Ensi kuulle suunniteltiin jo seuraavan levyn aloitus. Tällä kertaa tarkoituksena tehdä useampia erillisten viikonloppujen sessioita treenikämpällä tampereella ja kokeilla hieman erilaisia tapoja lähestyä säveltämistä. Äänityspuolella yritän hoitaa homman hieman yksinkertaisemmin ja pyrkiä saamaan lähtösoundit jo mahdollisimman käyttövalmiiksi. Jotenkin näiden kanssa tuntui hukkuvan loputtoman prosessoinnin suohon ja tällaisessa musassa mahdollisimman orgaaninen soundi olisi tavoiteltava asia.

Mutta mielelläni kuulisin mielipiteitä, ajatuksia ja rakentavaa palautetta kaikesta tähän liittyvästä!

https://open.spotify.com/album/5Wp3HdgPRyEC0LZEzoSjRu?si=J8RUmmmKShSZSV66z6RXlw

https://www.youtube.com/watch?v=aSDRuhRi_6k

https://bit.ly/LinkTree_Jerico

Kirjoittanut machinehead72 07.05.2021

            1600×1600  -  504 kt.


Arvostelu

3,63,63,63,63,6    (8 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

Kommenttien lisääminen vaatii rekisteröitymistä. Jos olet jo rekisteröitynyt, kirjaudu sisään.

Artikkelit: Bändipäiväkirja

Tulostettava versio

Tulostettava version ilman kuvia

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

 Copyright ©1999-2021, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti