Muusikoiden.net
04.12.2016
 

Etusivulle
ArtikkelitHakuOmat artikkelit
Palaute

05.06.2007: Bassosäröt


Tähän tulee informaatiota erilaisista bassosäröistä, tietoa kerätään paraikaa.

Jotta et käytä turhaan energiaasi asian ihmettelyyn, tutustu aiheeseen täällä:

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=35&t=142978

-------------------------------------------------------

Ashdown Bass Drive Plus

Tässä pedaalissa on mukavasti jaettu särön vaikutusmahdollisuus kahteen eri taajuuteen; ala- ja ylärekisteriin. Lisäksi näiden kahden välistä balanssia voi säätää. Näiden kolmen namiskan lisäksi pedaalissa on input ja output volumet. Input volumellakin saa pedaalin särölle, vaikka LF ja HF drivet olisivat nollassa. Etupaneelissa on VU-mittari, joka ilmaisee sisääntulevan signaalin voimakkuuden. True Bypass switchi ohittaa koko efektin.

Laite on parin normipedaalin kokoinen, ja on koteloitu tukevaan metallikuoreen. Lisäksi etupaneelissa on kahvat, joiden funktio lie suojata VU-mittaria kovimmassa poljentahuumassa. Päällisin puolin laite on laadukkaan oloinen.

Soundipolitiikkaa on esitelty erilaisin ääninäyttein. Bassona on Fenderin precision:

1) Pedaali pois ja päällä, kaikki nappulat klo 12

2) Input klo 15, muut säröt nollassa (eli yliohjaamalla etuastetta).

3) LF nollassa, HF täysillä balanssi klo 9

4) LF täysillä, HF nollassa, balanssi klo 12

5) Kaikki TÄYSILLÄ.

6) Vahvistimella. Särösäätimet maltillisissa asennoissa (molemmat n. klo 9, balance klo 10).


Pedaalin idea on hyvä ja tämä on paras särötin mihin itse olen bassopuolella vielä törmännyt. Tämäkin syö alapäätä, mutta balansinappulaa LF:n puolella pitämällä menetys ei ole anteeksiantamaton.

Linkki valmistajan sivuille: www.ashdownmusic.com

-Laitteen arvosteli Juki68
-------------------------------------------------------


Behringer Bass Amp Modeler – Driver – DI
V-Tone Bass BDI21


Halvalla lapsella on näemmä monta nimee, sillä tämä on lienee markkinoiden edullisin bassoetunen, jossa on yhdistetty direct box, vahvistinmallinnus ja särö. Ovh. on Suomessa 48 eur, Thomannilta saa 38 eurolla. Boxi on taattua behkulaatua muovisine koteloineen ja kytkimineen, joten mikään loppuiän keikkajuhta tämä ei varmaankaan tule olemaan. Kotirunkkarille oiva budjettiluokan kotkotin esim. himaäänittelyyn. Laatikko syö yhden 9V pariston, tai vastaavan määrän muuntajalta tarjottavaa tasasuunnattua sähköä. Liittimiä on 3 kpl, plugi sisään- ja ulostulo + balansoitu XLR-ulostulo.

Säätimiä on sitten jo useampi:
1) Drive (=säätää käytännössä särön määrää)
2) Treple (+/-12 dB)
3) Bass (+/-12 dB)
4) Level (säätää padaalista ulostulevaa hönkää)
5) Presence (ylempien harmoonisten tasonsäätö)
6) Blend (sekoitussuhde suora vs. pedaalin signaali)
7) Gnd lift on / off (irrottaa sisään- ja ulostulon maadotusliitanän, voi auttaa hurinoissa)
8) Pedaalin on / off painokytkin

Lisäksi etupaneelissa on 1 ledi joka ilmaisee laitteen päälläolon. Eli käytännössä monipuoliset säätömahdollisuudet eri käyttötilanteisiin ja tarpeisiin. Oman kokemuksen mukaan tämä toimii paremmin DI-boxina ja etusena, kuin säröpedaalina, sillä ulossaatava särö on kohtuu laimea, ja alkaa ilmetä vasta drivepotikan loppuvaiheilla.

Alla muutama sämple eri asetuksilla, lähinnä eriasteisia säröjä esitellen (sävynsäädöt on pidetty klo 12:sta kaikissa näytteissä laiskuussyistä). Sämplet on äänitetty kotioloissa kehnohkolla mikrofoonilla vahvistimen kautta ilman ihmellisempää hierontaa. Tarkoitus on esitellä ko. pedaalin ominaisuuksia, ei hyvää bassosoundia ;o)

1) = ilman pedaalia
2) = pedaali päällä, kaikki namiskuukkelit ~klo 12
3) = muuten sama kuin 2, mutta drive säädin klo 13
4) = 3) +drive täysillä, blend klo 13
5) = 4) + drive ja blend täysillä plekulla soittaen

-Laitteen arvosteli Juki68

--------------------------------------------



Boss Super Octave OC-3

Tämähän on siis oktaavipedaali, mutta koska tässä on myös Drive-moodi jolla soundia saa särötettyä, niin esitelläänpä tätä laitetta tässä artikkelissa. Pedaalista löytyy uusi vallankumouksellinen polyfoninen oktaavimoodi, särö + originaali OC-2-moodi. Pedaali toimii niin kitaralla kuin bassollakin, joille molemmille löytyy oma sisäänmeno.

Ulostuloja on kaksi, direct out ja mono output. Pelkkää output (mono) ulostuloa käytettäessä efektoitu soundi sekoitetaan suoraan soundiin, jonka tasoa voi säätää.

Kahdella ulostulolla operoitaessa on kätevää, kun efektoidun ja suoran soundin balanssia, panorointia ja sävyjä voi säätää erikseen, esim. jos pedaali kytketään äänittäessä suoraan pöytään. Alla olevissa itsesoitetuissa näytteissä efektoitu- ja suora soundi on panoroitu stereokuvassa hieman eri laitoihin.

Pedaali on jämäkkää Boss-laatua, toimii paristolla ja muuntajalla. Hintaa näyttäisi olevan 105 eur T-kaupassa.

Speksit: http://www.bosscorp.co.jp/products/en/OC-3/
Samplet: http://www.bosscorp.co.jp/demos/en/OC-3_sound/demo.html

Itse soitettuja sampleja bassolla:
http://juki.1g.fi/mp3/Bassottelua/OC3_1.mp3
http://juki.1g.fi/mp3/Bassottelua/OC3_2.mp3

4-kielisien bassojen omistajille tämä mahdollistaa helposti matalampien taajuuksien saavuttamista vaikkapa mörkömusiikissa. Ei muuta kuin kartiot lepattamaan!

-Laitteen arvosteli Juki68

---------------------------------------------------------------------------------


Crowther Audio Hot Cake

Otin kaverilta hetken mielijohteesta lähinnä kitaristien käyttämän Hot Caken testiin basson kanssa. Kyseessä on usean nimikitaristin suosima butiikkipedaali, jolla pitäisi onnistua monet temput puhtaasta boostista räkäiseen fuzziin asti.

Ensivaikutelma on positiivinen. Pedaali on todella pienikokoinen, joten se ei vie efektilaudasta paljoakaan tilaa. Päällä olon ilmaisevan ledin ja on/off-kytkimen lisäksi pedaalissa on vain Level, Presence ja Drive säätimet. Kytkin ja potikat toimivat jämäkästi, pari potikkaa tosin rohisevat noin neljän vuoden käytön jäljiltä kovaäänisesti.

Pedaali ei syö bassotaajuuksia lähestulkoon ollenkaan, riippuen hieman miten Presence on säädetty. Level täysillä saa signaalia boostattua melko voimakkaasti, joten putkivahvistimen etuasteen säröttäminen onnistuu hyvin. Drive-säätimellä soundia saa muokattua hyvin pienestä rososta aina todella räkäiseen rähinään saakka.Presencen erilaisilla asetuksilla hyviä soundivaihtoehtoja on monia mistä valita. Presence nollilla soundi on tumma, täysillä tuodaan mukaan rähisevää ylämiddleä ja lähestytään Lemmyn tonttia. Viimeisen päälle vedetyt kirkonpoltto-kundeillavaluvatmeikit-siantapposäröt eivät tästä pedaalista irtoa, se plussana mainittakoon.

Yhteenvetona totean, että pedaali on ensimmäinen bassosärö vähään aikaan, minkä hankkimista harkitsen vakavasti. Pedaalissa ei ole hirveästi säätövaraa esim Bossin ODB3:een verrattuna, mutta toisaalta kaikki soundit löytyvät nopeasti ja ovat käyttökelpoisia. Pedaalin hinta tosin on "pelkälle" säröboksille hieman suolainen.

-laitteen arvosteli: Balzary

---------------------------------------------------------------------------------

Danelectro Daddy O

Daddy O on Danelectron isompaa ja kalliimpaa pedaalisarjaa. Äkkiseltään tuntuu että laite on liki tuhoutumaton kun sen ottaa ensimmäistä kertaa käteen. Paksu valurunko, olettaisin että alumiinia, ja tukeva teräspohja tuovat vakavahenkistä olemusta laitteeseen. Pedaalin potikat on kuitenkin asetettu pienehköön muovista valmistettuun kytkinlevyyn. Olettaisin tämän olevan valmistustekninen kikka. Näin voidaan rautaosia käyttää mihin pedaalimalliin tahansa, ja pelkästään muoviosat vaihtamalla saadaan potikoiden määrää helposti vaihdettua. Tätä tukee se, että Daddy O:ssa on patterikotelossa tilaa kahdelle 9 voltin paristolle, vaikka se tarvitsee toimiakseen vain yhden. Pedaalimalliston Chorus, Cool Cat, toimii 18 voltin sähköillä ja sitä varten on sitten koko sarja tehty niin, että niissä on kahden patterin optio. Pattereita pedaaleissaan käyttävä pelkotiloista kärsivä soittajahan voisi käyttää ylimääräistä tilaa varapariston säilytykseen.

Daddy O:n kytkin toimii varmasti ja häiriöttömästi, ja internetissä tutkiessani en löytänytkään yhtään pedaaliin mekaanisesti pettynyttä. Potikat ovat hivenen pienet, ja lähellä toisiaan, joten maaniselle säätäjälle tämä ei välttämättä ole se paras vaihtoehto. Jos tykkää säätää pedaalinsa yhdelle soundille, ja sitten antaa sen olla niine hyvineen, tarjoaa Daddy O aivan tarpeeksi helppoa muokattavuutta.

Soundiensa puolesta Daddy O on kevyt. Bassokitarassa omimmillaan se on mielestäni antamassa lievää overdrivea perussoundiin. Koska pedaali on alun perin tehty kitaralle, se vaatii kohtuullisen radikaalia säätämistä, mutta sen saa hyvin istumaan sähköbassoon. Aivan ensimmäisenä laitoin itse kolmialueisen eq:n diskanttisäätimen niin pienelle kuin se menee. Mitään säröbassosoundille olennaista ei hävinnyt soundista. Sirinä kuitenkin katosi melko tehokkaasti. Basso ja keskiäänisäätimiä käytin sitten kuten normaalia bassolle tarkoitettua 2-alueista säädintä. Bassot täysillä, overdrive ja keskiääni puolivälissä oli soundi minulle mieluisin. Särö ei ollut varsinaisesti raju, eikä sitä välttämättä juurikaan muun musiikin seasta edes erota. Hiplaillen soittaessa soundi oli näillä asetuksilla lähes puhdas, kovempaa käskiessä mukaan tuli mukavaa turinaa. Botnea sai mukaan bassoa lisäämällä ns. riittävästi.

Ulkonäköhän Daddy O:ssa on tuttuun Danelectro tapaan mahtava. Desingpedaali tyylistään tarkalle.

http://www.ivormairants.co.uk/dano%20images/daddyo.jpg

Mitään kovin hurjaa säröä Daddy O ei tarjoile täysilläkään, mutta perussoundin maustamiseen se tarjoaa eväitä seikkailunhaluiselle bassokitaransoittajalle.

Kirjoittaja on 1980-luvulla bassokitaransoiton aloittanut harrastelija, joka ajoittain innostuu pedaalien ihmeellisestä maailmasta.

-laitteen arvosteli arva

---------------------------------------------------------------------------------

Danelectro Dan O Wah

Danelectro on perinteikäs soittimia ja musiikkilaitteita tuottanut yritys, joka on alusta asti luottanut omaperäiseen desingiin. Alkuaikoinaan Danelectro oli ennemmin halpatuotevalmistaja, mutta varsinkin heidän pedaalimallistonsa on saanut myös luokkaa kalliimman sarjan.

Dan O Wah ei ole pelkästään särö, eikä särkijä itseasiassa ole edes wahin tärkein ominaisuus, mutta kontekstin huomioon ottaen pyrin kuitenkin keskittymään pedaalin äänensärkemisominaisuuksiin.

Danelectron ohjekirja, sekä pedaalin pohja väittää, että pedaali sisältää distortionin. Itse sanoisin että kyseessä on ennemminkin fuzz, ja harvinaisen raju sellainen. Koska särön määrää ei voi mitenkään säätää, ei tämä pedaali ole omimmillaan perussoundina, vaan se on nimenomaan efekti. Sähköbassolle näin hurja soundi lienee normaalisti käytökelpoinen todella pienissä erissä, ja tarkkaan harkittuna. Kenties johonkin väliosaan, tai introon. Liikaa käytettynä näin hurja efekti alkaa äkkiä syömään tehoja itseltään.

Täysin yhden soundin laite Dan O Wah ei fuzzinsakaan kanssa kuitenkaan ole, jos hoksaa luovasti väärinkäyttää wah-puolen tarjoamia mahdollisuuksia. Laittamalla wahin päälle ja säätämällä polkimen asentoa saa erilaisia uusia turinoita epäselvästä muhjusta korviasärkevään sirinään.

Rakenteellisesti Dano on tukeva, vaikka kuoret ovatkin muovia ja metallia on vain pohjalevy. Kytkimet ovat muodikkaita hiljaisia, mutta napakoita. Mitään kytkinmäistä naksahdusta ei kuulu tai tunnu, mutta toiminta tuntuisi olevan varmaa. Pedaali syö joko yhden 9 voltin pariston, tai 9 volttia ja 300 ampeeria muuntajalla muunnettua tasavirtaa.

Ulkonäkö, eli se tärkein juttu, on tässä pedaalissa täysi kymppi. Tyylikäs 50-luvun amerikkalaista autoa myötäilevä design takavaloina toimivine ledeineen on vain niin upea, että tätä laitetta ei tarvitse edes käyttää saadakseen siitä iloa irti. Iltaisin voi vaikka katsella ja diggailla upeita muotoja.

http://data.muzikus.cz/save/db_images/99

Kirjoittaja on 1980-luvulla bassokitaransoiton aloittanut harrastelijabasisti, joka ajoittain innostuu pedaalien ihmeellisestä maailmasta. Normaalisti hän kuitenkin soittaa suhteellisen tylsillä perussoundeilla.

-laitteen arvosteli arva

---------------------------------------------------------------------------------
Danelectro FAB Metal

Vaikka onkin tarkoitettu kitaralle Danelectron FAB Metal toimii hyvin myös bassolla ja siitä lähtee ääni joka muistuttaa hyvin paljon Cliff Burtonin säröä kappaleessa "(Anesthesia) Pulling Teeth". Nappuloita pedaalissa on kolme: Level, Tone ja Gain. Ja reikiä kolme: Output, 9V Adapter ja Input. Efekti käyttää tavallista 9V patteria ja OVH on 24,05 ¤ ja thomannilla kapistus maksaa vain 18,90 ¤.

Eli kyseessä on vakio säröpedaali halpaan hintaan. Ääninäytettä ei bassolle ole mutta tuossa olisi näyte miltä särö kitaralla kuulostaa:
http://www.danelectro.com/media/FabMetalMP3.mp3

Laitteen arvosteli ContWiz

--------------------------------------------------------------------

Danelectro FAB Overdrive

Heräteostoksena tarttui musiikkiliikkeestä mukaan Danelectron pieni säröpurkki. Odotuksia ei suoranaisesti ollut, vaan hirveän GASin takia täytyi saada jotain ostettua.

Ulkoisesti FAB Overdrive, kuten muutkin FAB- sarjalaiset, on pieni. Kuoret ovat muovia, tosin pohjalevy tunnusti olevan paksuhkoa metalliseosta. Pohjasta löytyy myös kuminen kuvioitu matto, jonka funktio lienee pitää pedaali paikallaan lattialla. Säätönuppeja on kolme, OD, Tone ja Level. Lisäksi löytyy polkaisukytkin ja sininen ledi, joka ilmaisee pedaalin olevan päällä. Koko purkki on väriltään valkoinen lukuunottamatta nupikoita ja polkaisukytkintä sekä pohjaa, jotka ovat mustia. Pedaali toimii perinteisesti joko 9V patterilla tai vaihtoehtoisesti erikseen ostettavalla muuntajalla.

Pedaalista lähtevä saundi on tukeva ja vahvasti middlepainotteinen. Itse en havainnut, että pedaali olisi liiemmin syönyt alapäätä saundista. Mikään diskanttisirkkeli tämä pedaali ei siis ole. Särön määrää voi säätää OD nupilla, nollissa särö painottuu lähinnä alamiddleihin ja on aikamoinen turina, täysillä mukaan otetaan yläpäätäkin ja aletaan päästä jo lähemmäksi fuzzisaundia. Tonella saa saundiin erilaista väriä, tosin vähemmän kuin olisin itse toivonut. Level säätää ulostulevan mölyn yleistasoa.

Saundi ei ruuvailemalla hirveästi muutu. Peruslähtökohta on paksu ja muriseva särö, jota voi sitten tuunailla vähän suuntaan ja toiseen. Kilinät ja kolinat voi tällä(kin) purkilla unohtaa, säröä on nollissakin sen verran, että turinaa irtoaa trankkuvehkeestäkin ihan kunnolla.

Hintaansa nähden pedaali on mainio peli. Danelectron FAB- sarjan saippuakotelot maksavat 15-25e, liikkeestä riippuen. Modernia säröä tästä vehkeestä ei kannata etsiä, laitteen käyttöohje sanoo pedaalin mallintavan putkisäröä, mutta tiedä siitä sitten. Joka tapauksessa adjektiivit lämmin ja tuhti kuvailevat mielestäni sitä meteliä, mitä tämän läpi soittaessa kuuluu. Vaikka olisi pienikin budjetti soittokamppeisiin, ei tästä joudu itseään kipeäksi maksamaan. Jos vanhemman liiton saundi innostaa, kannattaa kokeilla.

-laitteen arvosteli pekezu-

--------------------------------------------------------------------
Danelectro Fab Tone

Säröä suut ja silmät täyteen halajaville voisi suositella Danelectron metallimötikkäsarjaan - kyseessä ei siis ole sellainen pieni ja söpö muovipurkki - kuuluvaa Fab Tonea. Kyseessä ei ole erityisesti bassolle tarkoitettu pedaali, mutta ainakaan ihan kohtuuttomasti se ei niitä kriittisiä alapäitä syö.

Pedaali toimii normaaliin tapaan 9 voltin paristolla tai muuntajalla, liitännät sisään ja ulos. Rakenne on metallikotelosta ja suurehkosta koosta johtuen varsin jämäkkä. Potikannupit ja kytkin ovat kuitenkin heppoisan oloista muovia, eivätkä välttämättä kestä todella kovaa kulutusta.

Säätimiä ei ole liikaa - ulostulevan signaalin voimakkuutta ja särön määrää pystyy säätämään, bass- ja treble- nupikat hoitavat EQ:n virkaa. Ja tuo gain-nuppi, sehän tämän pedaalin idean kiteyttää. Nuppi lounaassakin säröä tulee jo monen käyttöön liikaa. Tätä pedaalia ei siis käytetä ns. pikkurosojen saamiseen tai boosterina, ehei. Se on tapposärö tai ei mitään.

Pedaalilaudan omistajille: Fab Tonen suurehko koko ja ei-neliskanttinen muotoilu saattavat aiheuttaa laudassasi pientä tetristä.

Ääninäyte varmaankin kertoo parhaiten, missä maisemissa Fab Tonen kanssa liikutaan. Pätkä on soitettu sormin G&L Tribute L-2000 -bassolla, gain-säätö noin puolessavälissä.

-laitteen arvosteli Seer-o

-----------------------------------------------------------------------------------------

Digitech Bass Driver:

Lähes täysin musiikkisuuntauksestasi riippumatta Digitechin viininpunainen säröpedaali täyttää sounditoiveesi. Varta vasten bassosäröilyä silmällä pitäen suunniteltu pedaali kieltämättä näyttää, tuntuu, ja mikä tärkeintä, ennen kaikkea kuulostaa monipuolisimmalta efektiltä johon olen tässä hintaluokassa törmännyt. Pedaalin soundimaailmasta löytää luultavasti jokainen mieleisensä. Muhkeat bassosäröt, ohuet hevisirkkelisäröt, kaiken voi säätämällä löytää, joskin laajuudessaan pedaalin säätömahdollisuuksien tutkiminen vie paljon aikaa.

Pedaali toimii tuttuun tapaan 9 voltin paristolla, tai muuntajalla. Ensivaikutelmaltaan pedaali on käteentuntuvan jämäkkä ja kestävä, sitä se myös on ajan näytettyä asian todeksi. Säätimiä on neljä, joten efekti onkin yksinkertaisuudessaan yllättävän monipuolinen. Testauksessa käytin Warwick Take12 -comboa, ja Fenderin hieman tehokkaampaa comboa. Kummastakin vahvistimesta löytyi efektilenkki, ja hieman yllättäen soundit olivat molemmissa tehokkaamman tuntuisia efektilenkin kautta vedettynä! Eniten olen käyttänyt hieman kevyempää säröä, mutta erittäin bassopitoista. Testeissäni kuitenkin on käynyt selväksi, että tällä laitteella saa laidasta laitaan säröä taatusti jokaiseen makuun.

Kuten pedaaleissa yleensäkin, input-piuha ehdottomasti kannattaa nykäistä irti aina kun ei soita. Kokemani perusteella kuitenkin tällä pedaalilla se on erityisen tärkeää, sillä pedaali vaikuttaisi imevän paristosta virtaa ihan yhtä paljon soitettaessa kun pelivehkeiden ollessa kiinni, jos se input-piuha on unohtunut kiinni.

Summa summarum, pedaali on hyvin monipuolinen laite, josta jokainen löytää oman soundinsa. Säätämiseen kannattaa kenties kuitenkin varata enemmän aikaa kuin aiemmin on efektien kanssa tottunut!

-Laitteen arvosteli Ssyba

-----------------------------------------------------------------------------------------

EBS Multidrive

Tämä pedaalimallinen säröveijari on pakattu maineikkaan ruotsalaisvalmistajan linjan mukaisesti mustaan tuhtiin metalliboksiin jota ryydittävät sinivalkoiset painatukset. Laitteen mekaaninen rakenne ei jätä juurikaan sijaa kysymyksille, kuten tämän laatu- ja hintaluokan kapineelta sopiikin odottaa. Säätimet ja kytkimet ovat vankan ja luotettavan oloisia kautta linjan. Ravintonaan multidrive käyttää pedaaleille tyypilliseen tapaan 9V tasavirtaa joko asianmukaisesta paristosta tarjoiltuna tai sitten muuntajan kautta syötettynä. Allekirjoittaneella ei ole kokemusta paristojen kestävyydestä, koska omassa pedaalilaudassa asukkien ruokinta hoituu keskuskeittiö-tyyppisesti johtoja pitkin.

Säätimet on karsittu minimiin – tätä laitetta käyttäessä ei mene sormi suuhun. Särön määrää säädellään drive-potikalla ja lopputuotteen voimakkuutta volume-potikalla. Lisäksi käytössä on kolmiasentoinen mode-mikrokytkin, jonka eri asennot muuttavat käytössä olevan särön luonnetta mukavasti. Kytkimen keskiasento, ”standard”, jättää soundin alakaistan koskemattomaksi kohdistaen särön keski- ja ylätaajuuksiin. Tuloksena on korkeillakin drive-asetuksilla selkeä, mutta murean tuhti soundi, joka muistuttaa mukavasti yliohjatun putkivahvistimen soundia ja joka ainakin allekirjoittaneelle on tämän pedaalin eniten käytetty soundi. Kytkimen asento ”flat” säröttää koko taajuuskaistan, jolloin alapään parhain muhevuus katoaa ja signaali kompressoituu std-asentoa enemmän. Toisaalta tilalle tulee sellaista räyhää, jota muut mode-vaihtoehdot eivät tarjoa. Viimeinen vaihtoehto ”tubesim” kytkee käyttöön vielä toisen päällekkäisen putkisimulaation, jolloin ilmoille kajahtaa muita vaihtoehtoja tuuheampi ja tummempi soundi, joka sekin on standardi-moodia kompressoidumpi. Tubesim-moodin vahvuutena on täyteläisen lämmin särösoundi, mutta joka toisaalta keikkaoloissa tuntuu liian tummalta ja heikosti erottuvalta. Laitteen kyljestä löytyy vielä input-reiän liepeiltä aktiivi-passiivi-kytkin, jonka asentoa vaihtelemalla saa särön määrää muokattua myös.

Tapposäröä hakeville Multidrive ei ole paras ratkaisu, sillä vaikka laitteesta melkoista turinaa saakin irti, niin mopo rotkoon-sirkkelit jäävät vielä aika kauas. Särön sävy on kautta linjan aika klassinen ”overdrive”, suhteellisen tutun kuuloinen perusyliajo siis, vieläpä aika hillitty sellainen.

Mielestäni Multidriven arvo ei perustukaan omintakeiseen soundiin, vaan enemmänkin siihen että laitetta voi käyttää ja tuleekin käytettyä hieman eri tavalla kuin tavanomaisia säröjä. Toki kulloinenkin musiikillinen ympäristö vaikuttaa asiaan, mutta useimmiten rajumpia säröjä ei tule käytettyä kuin sen hetken jolloin niitä tarvitaan. Sen sijaan multidrive on parhaimmillaan säröEFEKTIN sijasta säröSOUNDINA. Maltillisilla drive-asetuksilla pedaalin voi pitää käynnissä kaiken aikaa, jolloin se vain kohteliaasti lyttää ja mehustaa läpikulkevaa signaalia jättäen varsinaisen pahoinpitelyn tekemättä. Tästä on hyötyä varsinkin jos haluaa esim vähän lämmitellä transistorivahvistimen äänimaisemaa tai jos haluaa esim. korvanappeihin vähän läskimpää soundia kuin mitä suoraan linjasta tulee.

EBS:n sivuilta löytyy suuntaa antavia ääninäytteitä sekä muuta dataa aiheesta.

www.ebs.bass.se

Kouluarvosana kokonaisuudelle: 9

-Laitteen arvosteli Absqua

----------------------------------------------------------------------------------

Fender Bassman 50 vm.1975.

Tinkimättömälle, kompromisseja välttävälle säröbassosoundin metsästäjälle ratkaisu on mielestäni sopivan kokoinen täysputkivahvistin. Idea on luukuttaa nimenomaan _pääteputkista_ se soundi, niin, että putkietunen on korkeintaan lisämausteena sopassa. Tässä tarkoituksessa on 100w putkipääte usein jo liian tehokas, kun juuri sopivasti murolle säädettynä ei mitään muuta sitten kuulukaan kuin bassoa.

Itsellä siis tässä tarkoituksessa 50 wattinen Fender- tuoteperheen Bassman täysputkinuppi. Tässä täytyy ollakin tarkkana, koska Fender petturimaisesti ja alhaisesti on alkanut tekemään vanhalla legendaarisella nimellä uusia ihan huonoja transistorivahvistimia. Tämä konnotaatio ikävä kyllä on todennäköisesti huonontanut vanhojen parempien Bassmanien soundia.

Palatakseni kuitenkin itse asiaan, puhutaan useiden säröpedaalien yhteydessä responsiivisuudesta, tai reagoimisesta tatsiin. Tiedättehän, kovaa soittaessa soundi menee voimakkaastikin ruvelle kun hiplaillessa se on aivan puhdas. Tämä on sellainen täysputkinupin luonnollinen ominaisuus, mistä on parhaisiin pedaaleihin saatu kopioitua kalpea aavistus. Kyllä, tatsiin reagoiminen näissä on sellaista luokkaa, että transistori ei vain yllä. Tässä on kuitenkin eräänlainen mutta. Soittajalla pitää olla joku tatsi mihin vahvistin voi sitten reagoida. Ihmelääke putkinuppi ei todellakaan ole, vaikka sitä nykymainonnassa sellaisena usein pidetäänkin. Jos soittajasta ei lähde mitään, niin ei se vahvistin sitä itsekseen tuota. Myöskään kaikki modernit putkivahvistimet eivät tuota mitenkään perinteistä putkisoundia. vm. 1975 Bassman selviytyy tästä kokeesta puhtain paperein. Reagointikykyä löytyy roimasti. Nuppi toimii sekä passiivibassojen, että ihme kyllä myös aktiivibassojen kanssa.

Käytettävyys ei kyllä noin muuten ole parasta mahdollista luokkaa. Nuppi on suhteessa tehoihin iso ja painava. Sitä on käsiteltävä etenkin soiton jäljiltä varovaisesti, että herkät lasiputket eivät mene rikki. Se kuumenee melko paljon, mikä on hyvä muistaa laitetta esimerkiksi hyllyyn sijoitettaessa. Ilmanvaihto on syytä järjestää toimivaksi. Toisaalta putket eivät toimi kylminä kovinkaan hyvin, joten puhaltimet olisivat jopa haitallisia. Putket ovat kalliita, ja ne on vaihdettava joidenkin vuosien välein. Nämä vanhemmat paremmat nupit alkavat olla jo kohtuuttoman kalliita, suuren muodikkuutensa takia. Muodin mahdollisesti mennessä ohi, voi näitä taas jo saada kohtuulliseen hintaan. Itsehän ostin omani halvalla HR&P:stä, jossa on muuten poistomyynti tällä hetkellä.

Näistä hyvin tiedossa olevista haittapuolista huolimatta, ei mieleeni ole edes etäisesti tullut ajatusta Bassmanini myymisestä. Vaikka taas kerran pedaalien ihmeelliseen maailmaan olen sekaantunutkin, olen edelleen sitä mieltä että paraskaan pedaali ei kuitenkaan korvaa täysputkinupin rähisevää selkeyttä, ja kuulasta presenssiä. Eikä ennen kaikkea sen joustavaa responsiivisuutta.

-laitteen arvosteli arva


----------------------------------------------------------------------------------
Hughes & Kettner Warp Factor

Kyseinen pedaali (niinkuin moni muukin bassossa käypä) on alunperin tarkoitettu kitaralle, mutta ajaa asiansa bassossa mielestäni erittäin hyvin.

Pedaali näyttää ulkoisesti lentävältä lautaselta. Kuori on vahvaa metallia. Namiskoja on kolme, Gain, Warp ja Level. Lisäksi löytyy kytkin, joka on tuttu metallinen nappula. Näistä ensimmäinen säätää särön määrä, toinen säätää middlejä jotenkin mielenkiintoisesti (Manuaali antaa tarkemmat tiedot, samoin kokeileminen) ja kolmas säätää mökän määrää noin yleisesti. Lisäksi löytyy Sub-nappula, joka boostaa 90Hz taajuutta. Antaa saundiin tukevaa ja selkeää bassoa.

Pedaalista irtoava saundi on rosoinen ja miehekäs. Pientä turinaa tai kolinaa en itse saanut irti, pienelläkin gainin määrällä särö on aika tuhti. Warppia säätämällä saundi ei mielestäni hirveästi muuttunut, täysillä se leikkaa hitusen middlejä, nollilla taas korostaa.

Itse pidän pedaalin tuottamasta säröstä. Toisin kuin useat bassosäröt, se säröttää koko signaalin, joka minun mielestäni on plussaa. Haittapuolina on saundin muuttuminen epäselväksi, mutta equn säätämisellä pääsin pahimmasta sörsselistä eroon. Särö muistuttaa Kotiteollisuuden Hongiston bassosaundia, joka johtunee siitä, että herra käyttää kyseistä pedaalia.

Pedaali tarvitsee oman virtalähteensä, sillä sen tarvitsema käyttöjännite on 12v. Tämä tulee laitteen mukana. Hinta pyörii 100e tietämillä ja Suomessa pedaalia myy ainakin Fazer- musiikki.

Mikäli kunnon turina kiiinnostaa, kannattaa suunnata musiikkiliikkeeseen ja kokeilla. Itse ostin pedaalin summamutikassa, ja sen vaikutuksesta siivosin muut pedaalit kaapista myyntiin.

-laitteen arvosteli pekezu-

------------------------------------------------------------------------------------

Ibanez Phat-Hed PD7

Lähtään siitä liikkeelle että tämä pedaali on rakennettu kuin tankki. Hurjan
monien keikkojen, reenejen ja äänitysten jälkeen tämä pedaali näyttää vieläkin
siltä niinkuin se olisi juuri vedetty laatikosta. Pedaali koostuu raskaasta
laatikon mallisesta metallikuoresta ja muovisista potikoista jotka voi "lukita
pedaalin sisään" jotta asetukset pysyisivät samana ja jotta polkiessa ei potki
potikoita irti. Rakennuksesta ja kestävyydestä täytyy antaa täysi kymppi.

http://www.ibanez.co.jp/world/products/effects/pict/pd7.gif

Säätöjä tässä pedaalissa on: Drive, Bass, Treble ja volume.
Lisäsäätöinä on pienet napit joilla voi säätää särön määrää: Clean, Overdrive, Distortion
ja sitten löytyy vielä toiset pienet napit joilla voi säätää kolmessa eri asteessa saundin "attackia"
Monipuolisista säätömahdollisuuksista huolimatta jäin kaipaamaan silti lisää.
Esimerkiksi overdrive asennossa ja drive potikka nollissa pedaali tuottaa jo huomattavan määrän säröä.
Attack asentoa olen aina pitänyt nollissa koska muut asennot tuottavat järkyttävästi lisää pörinää.
Tuntuu että pedaali on tehty ihan metalli muusikoita ajatellen. Distortion asento tuottaa jo sellaista
möyryö ja murinaa että oksat pois. Kevyttä säröä ei siis tästä pedaalista saa oikeen millään.

Saundisampleja ibanezin sivulta:
Overdrive
Distortion
Clean fretbuzz
(pedaali menee päälle vasta samplen puolessa välissä)

Tämä pedaali on siis vallan mainio kunnon hevimättöön mutta ei sovellu oikeen mihinkään kevyempään.
Hintaansa n.80e nähden on silti huomattavan hyvin rakennettu pedaali.

-laitteen arvosteli Typhus

Kirjoittanut Karlsson 17.02.2007


Arvostelu

4,84,84,84,84,8    (57 arvostelijaa)
Kirjaudu sisään arvostellaksesi!


Kommentit

AtukkA: No olisin itse ehkä ilmoittanut tästä asiasta kun ollaan valmiita.
Jaristoteles: Paras bassoaiheinen kirjoitus minkä olen koskaan yhtään missään lukenut. Mahtavaa!
Iron Horse: Ehkä olisin laittanut vasta sitten kun on EDES JOTAIN ASIAA =(
ar4fg: Bossin Blues driver toimii hyvin bassollakin.. Jotta artikkelista saisi edes jotain irti.
samsonov: jaa että tämmöne Chinese Democrasy juttu. Artikkelin julkasupäivämäärä...? vuonna 2017?
balzary: Ottakaahan nyt silmä käteen ja lukekaa ensin tuo alussa mainittu viestiketju läpi. Ihme asenteella porukka liikenteessä.
Outkast: En tiedä mitä musiikkia soitat mutta tuo ole säröstä kuullutkaan.
J.Hollström: Outcast, luitko edes koko artikkelia? Siellä taisi olla maininta tosta ulossaatavan särön määrästä.
Samu S.: Muuten hyvä mutta tuo Fab Tone -arvostelu on ihan kuraa.
chief: Hyvä artikkeli, tätä on kaivattu! EBS pedaaleista mulla on hiukka huonoja kokemuksia. Kytkimet tuntuvat olevan hiukka heikkoa tekoa.
absqua: Mä olen kuullut tuon ebs:n kytkinongelman olemassaolosta, mutta omalle kohdalle ei ole vielä moista sattunut.
balzary: Mulla laukesi Octabassin kytkin, käyttökelvoton tällä hetkellä.
Samu S.: "Mopo rotkoon-sirkkelit"! Muahaha! X)
Jamppa2: Todella oivaltava artikkeli. Ittekkin vähän miettiny näitä särötin juttuja. Laittakaahan vaan lisää arvosteluja.
Basser: Annampas Absqualle plussat kelpo arvostelusta!
Dropped C: Korjaus: ValveDriven jännitelähteenä toimii 12V:n poweri, joten ihan normipowerilla sitä ei voi käyttää.
Dropped C: Luinpas taas hyvin. Eli ei mitn. Pyydän anteeksi. Kyseessähän olis siis MultiDrive eikä ValveDrive.
L.Ruoska: Miten tälle voi antaa miinusta? Loistava ajatus toteuttaa FAQ tälläsenä artikkelina ja aihekin lähellä sydäntä =) Kiitos!!
pardy: Täällä jälleen yksi korkannut EBS:n kytkin. Tai toimii, mutta ei mene päälle joka kerta, ja joskus ei tiedä olisiko päällä vai ei ja jää rämppäämään siihen välille. Ongelma saattoi poistua Contact Cleanerillä, näkee sitten ajan myötä kuinka tuo pelittää.
superfly: Noi linkit on aika suuri osa särki. Ainakin noi Juki68:n ääninäytteet.
Teijo K.: Linkit näytti olevan miunkin jutuissa rikki. Yritän haeskella toimivia paikkoja tässä pianaikaa.
Karlsson: Linkeissä oli Mnetistä johtuva "ominaisuus", pitäisi olla nyt korjattu.
eaglhart: Hyvä idea, mutta mihin artikkeli on hyytynyt? Lisää arvosteluja kehiin! Esim. T-REX BASS JUICE, BOSS ODB-3, EBS VALVE DRIVE, ELECTRO HARMONIX BASS BIG MUFF, FULLTONE BASS-DRIVE on pedaaleja joista olis kiva saada arvioita.
P. Koistinen: Erittäin hyödyllinen artikkeli, joka antoi apua hankitapäätöksen tekemiseen. Eri laitteiden saundien keskinäiset vertailut voisivat olla myös mielenkiintoinen lisä.

Yhteensä 24 kommenttia. Lisää kommentti!

Artikkelit: Laitearviot

Tulostettava versio

Lähetä pikaviesti kirjoittajalle

Hosted by Nebula.fi

 

Copyright ©1999-2016, Muusikoiden Net ry. Kaikki oikeudet pidätetään.  
Käyttöehdot | Rekisteriseloste | Netiketti | Mediakortti